HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Room Analyzer Pro (2.0)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/09/18 :  20:47:17  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Bytte dator så jag var tvungen att ladda ned ny programvara från XTZ...

Tänkte inte så mycket på det förräns jag startade om...då ser man att det finns en ny flik..."Full range" med 3D och grejer...

Nån som vet mer om vad detta är ?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/09/18 :  21:11:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Japp :)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/09/18 :  21:30:48  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
ha ha ha....vad rolig man är så här på fredagen

edit: Den (2.0) verkar ha blivit mycket mer stabil ++++++

Edited by - Magils on 2009/09/18 21:33:16
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/09/19 :  13:04:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
En och annan bug har fixats, sen har en tredje flik lagts till.
3D wattenfall, RT60 mätning och fullfrekvensmätning

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/19 :  13:16:35  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Najs Hur ny är 2.0?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

XTZ AB
Starting Member

32 Posts

Posted - 2009/09/22 :  08:28:57  Show Profile  Visit XTZ AB's Homepage Send XTZ AB a Private Message  Reply
Tänkte visa lite vad som är den stora skillnaden mellan version PRO och den tidigare versionen.

Den stora skillnaden är att det finns en tredje flik.

Innan iv visar lite bilder därifrån så kan vi ta skillnader som även finns på de två första flikarna.

Nu finns det möjligheter att spara 4 kurvor på skärmen samtidigt.
En trevlig funktion när man tex vill trimma in sina basmoduler mot topparna, eller bara kolla skillnaden på två olika positioner för högtalarna.
Detta gäller både fliken Room Mods och RTA

www.xtz.se

Go to Top of Page

XTZ AB
Starting Member

32 Posts

Posted - 2009/09/22 :  08:35:21  Show Profile  Visit XTZ AB's Homepage Send XTZ AB a Private Message  Reply
Så nu till Full Range fliken.

Här är de stora skillnaderna mellan de olika verionerna.

En fullfrekvensmätning som görs med svep.

När det gäller denna mätning, så finns det olika tidsfönster för mätningen (Mer info om detta finns att läsa i manualen)
Så här visas det iaf.

www.xtz.se

Go to Top of Page

XTZ AB
Starting Member

32 Posts

Posted - 2009/09/22 :  08:38:28  Show Profile  Visit XTZ AB's Homepage Send XTZ AB a Private Message  Reply
Det finns även vattenfallsmätningar, i 2D och 3D (3D går att få i 3 olika vinklar)

För att ändra de olika mätfönstrena så tar man tag i den grå "bar'en" som delar fönstrena och håller inne vänster musknapp och för musen upp eller ner.

www.xtz.se

Go to Top of Page

XTZ AB
Starting Member

32 Posts

Posted - 2009/09/22 :  08:41:34  Show Profile  Visit XTZ AB's Homepage Send XTZ AB a Private Message  Reply
Slutligen så finns det en RT60 mätning, enligt ISO 3382.

OM man väljer att visa det mesta samtidigt på skärmen så ser det ungefär ut så här.

Manualen kan hämtas här.
http://www.xtz.se/manualer/RoomAnalyzer_SE_PRO.pdf

www.xtz.se

Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/09/22 :  10:23:32  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
Fungerar den på Windows 7?

Hur ofta behöver man mäta? Jag tänker på om man möblerar om, köper en ny bokhylla, flyttar högtalarna ett par centimeter etc.

Jag har märkt hur mycket ljud kan förändras när man flyttar möbler. Även ett mindre bord som flyttas några centimeter kan betyda mycket (speciellt under ett fönster). Går det att utläsa av Room Analyzer?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/09/23 :  00:37:01  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Njord, jag undrar ifall du behöver detta programmet om du hör så bra redan ;-)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/09/23 :  07:53:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi har inte testat det på Windows7, men det kommer att göras när det blir lite mer aktuellt.

Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/10/04 :  10:21:49  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Windows 7 ska väl släppas 22:e oktober och det är nog många som kommer att uppgradera direkt med tanke på alla som hoppat över Vista. Så jag kan nog tycka att det är hög tid att se det som aktuellt! I övrigt ser det ju roligt ut med de nya funktionerna!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2009/10/15 :  22:40:00  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Tänkte köpa denna mic med tillbehör. Finns det något som den inte mäter som mer exl mickar och prg gör?

typ efterklang?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2009/10/15 :  23:23:12  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
quote:
Tänkte köpa denna mic med tillbehör. Finns det något som den inte mäter som mer exl mickar och prg gör?

typ efterklang?

RT60-mätningen är efterklangsmätning. Jag har inte provat funktionen ännu men vad jag kan se i denna tråd så ger den informationen på ett mera lättillgängligt sätt än t.ex. timdec.

En funktion som jag hittills saknat och som inte verkar finnas nu heller är att mäta storleken och fördröjningen på förstareflexer i ett rum. För övrigt verkar RA vara ganska komplett nu.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/25 :  11:29:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ska man bara kunna ladda ner 2.0-versionen? När jag gör det och försöker installera får jag som svar att serienumret är ogiltligt...
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/10/25 :  15:13:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Har fungerat för mig....samma serienummer som tidigare...

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/10/25 :  18:13:50  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Att man ska behöva serienummer för att ladda ner ett program som bara fungerar med produkten är löjligt.
Likaså att man ska behöva en "downloader" för att få ner ett 600k program.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/10/26 :  14:10:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Petter: Jag skulle gissa på att du har Vista på datorn.
Med Vista så krävs det att man är administratör för att få ladda ner en del saker.

Joda: Tanken med serienumret är att i vissa serienummer tex bara är knutna till en "light" version.
Då behövs den funktionen.

Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/11/07 :  21:34:16  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Kan man köpa room analyzer någonstans i Skåne? Jag var ju så korkad att jag inte köpte på Malmömässan.
Kan väl köpas via nätet men fraktkostnader är tråkiga.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/12/25 :  17:30:56  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Är det någon som lyckats ladda hem Room Analyzer på Windows 7?

Kör jag nerladdaren som mig själv så tycker den att serienumret är ogiltigt (!).
Kör jag som administratör så accepteras serienr etc men laddar bara ner en fil som är 0 bytes stor...

Jag börjar bli riktigt riktigt irriterad. Som någon ovan nämnde är det lite onödigt med en downloader för ett litet prog, och sedan ett som verkar så amatörmässigt skrivet att det dels inte funkar, del kräver att man måste fylla i alla sina uppgifter vid varje försök. Det ger ett mycket dåligt intryck, XTZ!

Skulle gärna vilja veta hur tusan man ska komma runt detta.

Edited by - staffann on 2009/12/25 17:38:25
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2009/12/25 :  20:46:18  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Hej Stafann

Jag har samma problem!
3st filer på 0kB laddas hem...

Jag har PM:at Zalve. Kanske XTZ server står still??

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/25 :  23:47:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag har haft samma problem med Vista. Dock fick jag programmet mailat från en vän, så jag har fått det att fungera ändå.
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2009/12/28 :  16:01:40  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Nu funkar det igen!

Fick svar från XTZ:

Problemet löst! Vi fick problem med länkfel i samband med uppdateringen av sajten för några dagar sedan.

Ska bara bygga ihop högtalaren igen så kan man börja mäta

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000