HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 innerspårs distorsion (ursäkta tjatet) :)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2007/09/18 :  14:15:26  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Är detta fenomen nåt man kan "få bort" helt eller är det bara så att LP skivor låter sämre på sista spåret? Har grejat fram o tillbaka med min P2:a med billig goldring pickup utan att få nån skillnad what so ever... Ska jag byta ut pickupen till nåt värre eller går det lösa på annat sätt? Protractors av olika slag har använts...

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/09/18 :  14:45:32  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Har faktiskt också brottats med en Goldring av billigare variant i just i innerspår.. jag fick aldrig till det hur mycket jag än puttade och vred med PUn
Efter ett byte till Grado black blev det väsentlig skillnad, visst fanns det kvar, men inte alls som goldringen.
Nu kör jag med en Benz Silver, och den spelar enligt mig helt fantastiskt i innerspåren. Har inte pillat alls mycket, men den spelar skitbra varsomhelst på skivan.
Är absolut ingen expert på området. Det finns säkert folk som kan få till vilken PU som helst att låta snyggt, men det verkar onekligen att ju dyrare PU -> bättre på allt! (hade kanske varit konstigt annars)
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/09/18 :  15:40:49  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
På min första spelare satt en AT95E, den spelade uselt på innerspår. Eftersom jag var nybörjare på vinyl trodde jag att det inte kunde bli mycket bättre just vad det gälde den delen av ljudet. Jag bytte till en Benz MCgold och förväntade mig finare detaljer, mer luft mm till min förvåning fanns inte fenomenet med innerspåren kvar. Förutom ett ofantligt lyft overall så existerade den typen av dist ej mer... tills jag bytte till ACElow då insåg jag att det visst hade funnits med MCgold men att skilnaden varit så stor mot den billigaste att jag helt enkelt varit helt nöjd.
Visst kan man skratta åt de som köper dyra pickupper men har man börjat lyssna på vad dyrare pickupper ger i väljud på bra maskiner med bra armar då sätter man skrattet i halsen och börjar gråta lite för det slutar aldrig billigt.
Jag tyckte 2700 var åt h****e för mycket pengar till en PU, idag sitter jag och lägger upp en sparplan för att få råd med en Ruby eller LP så småningom.
Vill du höra lite av hur bra det kan bli, byt till en bättre PU. Om du vill vara lyckligt ovetande så acceptera felen och spela på, för det blir inte bättre än så där på den nivån av PU.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/21 :  11:07:25  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det är väl också så att förmågan att spela av innerspåret med högsta kvalitet också beror på nålens storlek och slipning. Det går ju fort i dom trånga kurvorna.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/09/21 :  16:00:28  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Satsa på en tangentialarm då slipper ni dist på innespåren
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2007/09/21 :  22:58:44  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message  Reply
En tangentialarm hjälper för spårvinkelfel. Det blir visserligen större precis mot slutet av plattan, men har också en nollpunkt ganska långt in på skivan.

Problemet med innerspår är mer den täta modulationen vilket kräver mer av pickupen. Nålgeometri, nålanliggningskraft och höga specar på pickupen ger mindre distorsion.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/09/22 :  09:10:10  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Kanske ämne för en topic men vad är fördelar/nackdelar radial vs tangent?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2007/09/22 :  09:31:13  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message  Reply
En tangentialarms fördelar är:

inget vinkelfel, = ingen vinkelrelaterad distorsion. Personligen vet jag inte hur mycket detta verkligen är relaterat tilll alla andra distorsionsfenomen.

mycket lägre horisontell resonansfrekvens, lägre lågfrekvent rumble

något mindre warp wow pga noll offsetvinkel

Nackdelar:

ofta sämre handhavande

kan ge större krafter på nål (högre rörlig massa horisontellt)

ofta korta armar, VTA-inducerade fel
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2007/09/22 :  16:59:50  Show Profile Send -AG- a Private Message  Reply
Jag använder Rega Exact till min P3-24. Märker ingen direkt skillnad mellan inner/ytterspår. Låter lika bra på hela skivan.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2007/09/27 :  19:54:23  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
för min del kommer problemet och går. vissa skivor har jag inte något problem med det sista spåret.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2007/09/29 :  13:56:33  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Verkar som sagt vara mer eller mindre på olika skivor. Är nog nåt man får leva med, om man inte satsat jättesummor på spelare och pickup.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000