Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/10/02 : 12:11:34
|
Både jag o nej
Att det mätmässigt är perfekt betyder inte att det passar dig. Men att bara gå på öra är ingen optimal lösning fast o andra sidan ska man kunna tyda mätningarna med. Jag har gått enbart på öra/teori plus mindre mätningar och jag är mycket nöjd med resultatet. Fast med mer stöd av rejäla mätningar kanske jag hade fått ännu bättre !?
Hur som helst så behöver man en viss kunskap o du hittar massvis med info på nätet |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/10/02 : 12:37:22
|
quote: Behövs det mätinstrument för att få "till" det så att säga??
Mätningar underlättar arbetet men tar absolut inte bort veto-rätten från öronen. Mätningar är ett sätt att verifiera att det blir rätt och för att kunna jobba snabbare, mer effektivt.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Cyrus
Member
734 Posts |
Posted - 2007/10/02 : 12:56:57
|
Jag har möjlighet att få en sorts skumplast som man har i sittdynorna i soffor. Det är väldigt tungt och kompakt och det går att skära i bitar så att man kan anpassa det själv. Det är sittdynan i den vita soffan på bilden. Bilden kanske inte säger så mycket Är det för tjockt? http://ritio.se/download/soffa.jpg
Kan det funka? Sambon blir dessutom glad när det inte kostar något |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/10/02 : 13:31:46
|
fungerar bra men portionera ut det jämt i rummet |
|
|
|
Cyrus
Member
734 Posts |
Posted - 2007/10/02 : 13:39:39
|
Tänkte i första hand dämpa bakom högtalarna och sedan bakom soffan eftersom den nästan står mot väggen. Tror inte jag kan få dom att hålla i taket med tanke på hur tunga och kompakta dom är.
I vilken ordning är dämpningen viktigast? Överhuvudtaget alltså...
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/10/02 : 13:54:25
|
quote: I vilken ordning är dämpningen viktigast? Överhuvudtaget alltså...
Hur menar du ?? |
|
|
|
Cyrus
Member
734 Posts |
Posted - 2007/10/02 : 13:56:47
|
Tja som ungefär: först golv, sen bakom högtalaren, sen....? Vilket "lönar" sig mest så att säga. Hänger du med?
Finns det en inbördes ordning? |
Edited by - Cyrus on 2007/10/02 13:59:21 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/10/02 : 14:24:16
|
Cyrus: Det är inge bra med en soffa som nästan står mot väggen, det är extremt svårt att dämpa bort. |
|
|
Cyrus
Member
734 Posts |
Posted - 2007/10/02 : 14:51:50
|
Jag vet, men jag känner på mig att grannarna blir sura om jag bilar ett hål in till dom för att få bättre ljud
Rummet är så förbaskat svårt, för långt 6.40 och för smalt 3.17 Hel fönstervägg på ena kortsidan och glasdörr som går inåt på vänster sida bredvid andra kortväggen. Dörr och högtalare krockar med varandra när ungarna går ut och in Hade så förut men det var inte bra. |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/10/02 : 14:52:14
|
Eftersom du nu menar i avseende tidiga reflektioner så...
De ytor som står närmast högtalaren och som kan reflektera ljudet mot lyssningsposition är viktigast. Sedan beror det på hur högtalarna står placerade.
Avstånd till golv och tak är ju statiskt, men avstånd till sidoväggar och bakvägg varierar ju med placering.
Eftersom det är i de högre frekvenserna (p.g.a. dess spridningsmönster som är smalare än basfrekvenser) som problemet med tidiga reflektioner är som mest påtagligt så blir väggen bakom högtalarna inte lika kritisk som sidoväggarna - naturligtvis beroende på avståndet då.
Att dämpa över lag minskar dock utklingningstiden, så även dämpa bakväggen.
1 Sidoreflex, 2 golv, 3 tak, 4 bakom högtalaren. Förutsatt att du har närmare till sidoväggarna än från mellan-/diskanthögtalare och till golv. Fast de är ju alla egentligen lika viktiga |
/Jonas
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/10/02 : 15:15:27
|
Möblering kan vara ett aber Jag förordar diffusering/dämpning bakom lyssningsposition. Att fixa ytan bakom högtalarna kommer för mig sekundärt o så har jag fått bästa resultat med. Fast då har jag haft 4 meter fritt bakom mig o högtalarna har stått nästan 2 meter från väggen.
Men jag ska testa att vända på rummet (av möbleringsskäl såklart) Högtalarna kommer då att ha diffuseringen ett 2-3 meter bakom sig o jag ska dämpa runt om/bakom lyssningspositionen.
Ska man börja att treata sitt rum så hade jag börjat med att försöka få ner efterklangen i hela med dämpande åtgärder. Nu menar jag inte 50 gullfiber utan lite mer sansat. Där efter hade jag gått in på förstareflexen på väggen - lagt lite mer energi på att dämpa taket och diffuserat bakom lyssningsposition. |
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/10/02 : 15:22:16
|
Jag tror det blir sämre med mindre plattor som ska träffas av första reflexen, då är det nog bättre att låta det vara. Dämpa bakom högtalarna är nog bra om de står nära, men ta inte till för snålt utan det bör nog vara en rejäl yta bakom varje högtalare. |
|
|
Cyrus
Member
734 Posts |
Posted - 2007/10/02 : 15:58:28
|
Fast de är ju alla egentligen lika viktiga Om man bestämmer själv ja
Tack för rangordningen, det var den jag var ute efter
Spelar jag på korten så sitter jag för nära, sitter jag på längden så blir sambon och jag blir för golvet gungar på högra sidan Det är som dom säger: Det var bättre förr
Edit:Undrar om dom tänkte på akustiken överhuvudtaget när dom byggde betonghus på 60-talet. |
Edited by - Cyrus on 2007/10/02 16:02:32 |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2007/10/03 : 10:03:23
|
Tror inte dem tänkte alls på akustiken när dem byggde betong. Men det var väl stabilt och rätt billigt.
mvh |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/10/03 : 10:45:36
|
quote: Helmholtzare dämpar basen väldigt smalbandigt, i princip en ton bara. Man behöver nog i första hand en bredbandig dämpning av basen. Helmholtzare är bra om man p.g.a. olyckliga rumsmått får resonanser som klumpar ihop sig.
quote: Det är inte helt sant, Björn Ola. Basabsorbenter går att göra med olika så kallade Q värden, vilket betyder mer och mindre bredbandiga.
quote: ...och samtidigt mer eller mindre effektiva vid den/de frekvenser där den är verksam
Det är sant att man kan göra helmholtzare mer bredbandiga men då tappar man rejält i effektivitet. Jag vill bara göra alla uppmärksamma på att man behöver dämpa i hela frekvensbandet men Helmholtzare är till för att dämpa enskilda toner som sticker ut. De verkar inom ett väldigt smalt område. Normal ekvivalent absorptionsarea i ett rum är c.a 10m2. Det innebär i princip 10m2 svart hål som absorberar allt ljud som träffar ytan. I basen däremot så brukar det bli betydligt mindre dämpning eftersom poröst material dämpar dåligt i basen. Man undrar vad några rör kan göra om man lyckas göra dom bredbandiga. Den ekvivalenta absorptionsytan blir nog inte särskilt stor. Men jag vet inte. Jag har aldrig sett data på Helmholtzare där man angett den ekvivalenta absorptionsarean. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/10/03 : 12:00:15
|
Iden är ju att göra helmholtzaren med samma (eller nästan samma) Q värde som rummet.
Lågt Q värden i rummet uppvisar sällan (eller aldrig) samma höjd som med höga Q värden. Det hela funkar bättre än vad du framställer det som.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2007/10/03 : 12:12:51
|
Det förstår jag inte. Q-värdet har väl inget med frekvensen att göra utan enbart med bandbredden? Det viktiga är väl att få dämpning i den frekvens där man har problem med resonanser samt en så effektiv dämpning som möjligt och därmed så får man ett smalt verksamt område? Jag känner att jag är för dåligt insatt i det här. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/10/03 : 12:35:26
|
Rätt, frekvensen är inte intressant i diskussionen som sådan.
Du har också rätt i att man vill ha den så smalbandig som möjligt. Till det vill jag utöka med "men heller inte smalare". Därför är det viktigt (om man är ute efter bästa pris/prestanda) att man baserar basabsorbentens egenskaper på faktiska rumsegenskaperna, dvs jobbar för att få så lika Q värden som det bara går mellan rum och basabsorbent.
Vill man inte bry sig om detta själv, finns det andra som gör detta åt en så att man kan koncentrera sig på musiken.
|
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/10/03 12:36:51 |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2007/10/03 : 13:20:14
|
Okej, då tror jag att jag förstår hur du menar. Rumsresonanserna har sitt Q-värde naturligtvis. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/10/03 : 13:40:54
|
Jag skulle vilja slå ett slag för dämpningsåtgärder ändå. Det är inte så att det är något fel på "motresonans" i sig, det fungerar för att minska ett problem som man mätt upp. Det som talar för dämpning är att man då angriper problemet som är för lång efterklang i rummet. Problemet med dämpning är som nämnts att det krävs mycket volym vid lägre frekvenser men det finns ju andra möjligheter som t.ex platt- och spalt-absorbenter som kan göras ganska stora och med låga q-värden så att man sänker efterklangen i ett bredare område.
Enkelt uttryckt skulle man kunna säga att smalbandiga absorbenter minskar symptomen på ett dåligt dämpat rum medan absorption förbättrar rummets egenskaper mer grundligt. Om man spelar bas i ett dåligt dämpat rum finns det ett par vanliga problem. Det ena är markering av vissa toner som beror på dålig dämpning av stående vågor och det kan man angripa med smalbandiga lösningar. Det andra problemet är att basen "stannar kvar" för länge i rummet och beror på för lång efterklangstid och då vill det till lite absorption också.
Det ena utesluter inte det andra så prova det som verkar enklast att genomföra men tro inte att alla problem är lösta för att ni sätter in ett par "motresonatorer" i rummet. |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2007/10/03 : 14:16:15
|
Nu börjar de bli mer avancerat här... Här kan man allt lära sig lite om akustik och snappa upp en del intressanta saker. Man tackar.
mvh |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/10/03 : 14:28:58
|
quote: Okej, då tror jag att jag förstår hur du menar. Rumsresonanserna har sitt Q-värde naturligtvis.
Ljudet av en polett som trillar ner! Du har rätt!
MatsT: Håller med till stora delar i det du skriver. Men! En HH sänker efterklangstiden i rummet även i basen. Se här från Svanårummet hos Audio Concept som använder uteslutande HH absorbenter: http://www.diffusor.com/bildersvana/RTkurva.jpg
Ang panelabsorbenter kan man diskutera hurvida dom är effektivare eller inte. Dom fungerar ju först när panelen sätts igång och detta kräver oftast mer energi än t.ex. en HH med luftspalt. En panelabsorbent har också det potentiella (och vanligt förekommande) problemet att den i sig ger ifrån sig ett egenljud. Något en HH med luftspalt inte är gör (om man inte bygger den hel idiotiskt).
Förresten är slitsade absorbenter även dom HH-absorbenter.
|
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/10/03 15:32:50 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/10/03 : 16:52:41
|
Alla som bor i trähus eller har gipsväggar kan nog intyga att de "inbyggda" panelabsorbenterna gör nytta som basabsorbenter, det är tom vanligt att folk tycker att de tar för mycket!
Visst är spaltabsorbenter Helmholzabsorbenter men de har den stora fördelen att de kan byggas stora utan att det syns och att man kan bygga dem bredbandiga (olika avstånd till vägg och mellan spalter t.ex) och med rätt mycket dämpning.
Alla resonatorer ger ifrån sig övertoner men med rätt placering skall det inte vara något större problem.
En smalbandig Helmholz dämpar inte efterklangen nämnvärt utanför det aktiva området och det finns ju en liten risk att de sjunger en stund efter att de satts igång också. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/10/03 : 19:07:49
|
Kanske dags att ge sig i kast med en aktiv absorbent? http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=45816
Nelson Pass hade patent på det här men det verkar (?) som om det gått ut och då är det fritt fram!
En aktiv absorbent har om den är rätt utförd helt enastående egenskaper och det är i princip som att ha total absorption i hörnet om den placeras där, inget ljud som tar sig till hörnet kommer tillbaka. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/10/03 : 19:47:24
|
quote: Alla som bor i trähus eller har gipsväggar kan nog intyga att de "inbyggda" panelabsorbenterna gör nytta som basabsorbenter, det är tom vanligt att folk tycker att de tar för mycket!
Jag delar inte din uppfattning om att det är ett vanligt fenomen.
quote: Visst är spaltabsorbenter Helmholzabsorbenter men de har den stora fördelen att de kan byggas stora utan att det syns och att man kan bygga dem bredbandiga (olika avstånd till vägg och mellan spalter t.ex) och med rätt mycket dämpning.
Jag förstår inte riktigt hur du menar. En HH går att bygga i många dimensioner, Q värdet går att variera...
quote: Alla resonatorer ger ifrån sig övertoner men med rätt placering skall det inte vara något större problem.
En panelabsorbent fungerar ju just genom att vibrera, likt ett membran. Jag är övertygad om att denna lösning ger större problem än en HH map "skrammel" tillbax ut i lyssningsrummet. Samma resonemang kan sägas gälla för diffusorer som verkligen måste vara styva och stela för att inte agera "osynliga" absorbenter för vissa frekvenser.
Vi verkar inte riktigt ha samma erfarenheter och åsikter, MatsT. Men det är kanske OK?
|
|
|
|
Topic |
|