HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Rummets akustik. Hur viktigt är det ??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2007/09/27 :  13:35:41  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Finns det fler som tycker att rummet är viktigare än allt annat?

mvh
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/27 :  13:53:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Aftonbladet-journalistiken är väl synd att anamma.

Hela systemet skall lira tillsammans. Med stor sannorlikhet kommer man inte så långt om en av delarna är borta eller undermåliga?

Edit: låter kanske väl syrligt, vilket inte är min mening. Jag tycker det är tråkigt när två ting skall ställas mot varandra, när dom egentligen inte är "mututal exclusive".

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/09/27 14:00:00
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/09/27 :  14:19:03  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Jag håller med EA om att hela systemet är det som är viktigt.

Ju bättre stereo man skaffar sig ju viktigare blir det att rummet är bra.

För lång efterklangstid dränker detaljer och förstör dynamiken men alla rum är ju inte dåliga och låter som helkaklade badrum ifrån början.

Jag brukar resonera som att alla länkar i kedjan från artist till mitt öra har mer eller förhoppningsvis mindre negativa effekter på ljudet och ingen kedja är starkare än den svagaste länken så beroende på hur stark kedjan är förövrigt så kan rummet vara den svagaste (eller viktigaste) länken.
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2007/09/27 :  19:46:37  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Efter att ha flyttat från 1700-tals hus med 280 cm i takhöjd (4.5*4.5) till betonghus från 1967 med 240 cm i takhöjd (6.4*3.17) så är rummet enligt min mening av avgörande betydelse.
Det är otroligt svårt att få till det här

Även i minsta grabbens rum som är 2.78*2.40 med full bokhylla på ena sidan,säng med massa gossedjur och gardiner, så ekar det så fort man pratar lite för högt
Dessutom luktar det restaurangkök i grabbens rum Men det är en annan historia....
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/09/27 :  20:00:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Upp med tunnare Dacron o taket på vissa ställen Cyrus så blir det snabbt bättre

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2007/09/27 :  21:14:36  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Dacron ?! är det kostsamt och hur får man tag på de?

mvh
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/09/27 :  21:24:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Dacron hittar du hos Akustikmiljö i Falkenberg. Du hittar bla annat ett reportage därifrån om du söker på forumet

http://www.akustikmiljo.se/Startsida?stat=1

Priserna varierar beronde på vilken yta du vill ha på framsidan o vilken tjocklek det är på själva skivan. Jag vet inte men tror att man kan köpa utan något fronttyg o då blir det lite billigare.

Jag har 8 skivor av varierande tjocklek här hemma, storleken på skivorna är 600x1200 o jag är supernöjd

Edit
Direktlänk till dom olika modellerna
http://www.akustikmiljo.se/public/dokument.php?art=322&parent01=302&parent02=320&parent03=0&level2_4=true

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2007/09/27 21:25:30
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2007/09/27 :  21:30:35  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Tackar och bockar. Ska slå dem en signal.

mvh
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/09/27 :  21:58:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Från hemmet hur det var innan

Du hittar mer under medlemarnas system

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2007/09/28 :  19:27:00  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Är takreflexen viktig?

mvh
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/09/28 :  20:56:22  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Ja.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2007/09/29 :  17:08:46  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Är dem lika viktig som att ta bort reflexen på golvet?

mvh
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/09/29 :  20:42:33  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
då golvet är närmare öronen högtalarna än taket så blir vinkeln samt avståndet mindre och därmed intensiteten på reflexen. Så golvreflexen kan man säga bidrar i högre grad än takreflexen.
Det är ju vanligare (och lättare... hehe) att ha en matta på golvet och mer accepterat.

Men diffusorer/dämpning i taket är inte alls dumt!!
Det är ju den kalaste delen i ett rum i vanliga fall.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2007/09/30 :  11:30:08  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Så intensiteten minskas med större vinkel från högtalaren?
Tiden blir väl även den lite längre via taket...

mvh
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2007/09/30 :  11:44:12  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Tack för tipset Johan. Har själv tittat in på den sidan men det känns inte meningsfullt att bara köpa hem några skivor på vinst eller förlust, eller har jag fel där

Ska be någon mäta upp rummet så att man vet vad man behöver istället för att chansa.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/09/30 :  13:00:06  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Ja intensiteten minskar vid högre frekvenser eftersom spridningen från högtalaren är lägre i stora vinklar off axis.
Vid låga frekvenser sprider högtalaren lika mycket åt alla håll (omnipolärt) men basen dämpar du ju ändå inte bort med en tunn absorbent.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2007/09/30 :  15:50:34  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Va behövs det för att dämpa basen??

mvh
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/09/30 :  16:14:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/10/01 :  06:32:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
ESL:s rör är den vägen jag ska gå

Cyrus

Det behöver inte vara Dacron men fördelen med det är att du vet på pappret vad som påverkas. Gullfiber fungerar det med fast då har du lite att göra för att få det snyggt. Med din takhöjd så kommer du att plocka massvis på den långa efterklangen. Själv har jag 2.7 meter o kan inte leva utan Dacron i taket.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2007/10/01 :  11:29:53  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Visste inte att man inte kunde leva utan dacron... hehe

mvh
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/01 :  16:38:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Helmholtzare dämpar basen väldigt smalbandigt, i princip en ton bara.
Man behöver nog i första hand en bredbandig dämpning av basen.
Helmholtzare är bra om man p.g.a. olyckliga rumsmått får resonanser som klumpar ihop sig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/10/01 :  16:42:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Det är inte helt sant, Björn Ola. Basabsorbenter går att göra med olika så kallade Q värden, vilket betyder mer och mindre bredbandiga.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/10/01 :  17:04:20  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
...och samtidigt mer eller mindre effektiva vid den/de frekvenser där den är verksam

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/10/01 :  17:12:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Beror på hur man definierar "effektivitet", Jonas. Typiskt sett är arean under kurvan den samma trots olika Q värden.

Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2007/10/02 :  11:48:16  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Behövs det mätinstrument för att få "till" det så att säga??

mvh
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000