HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Rummets akustik. Hur viktigt är det ??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/09/16 :  11:18:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kom på en sak ang mätningen, minns jag rätt så har jag ganska lång efterklang runt 20 samtidigt som jag har en dip vid samma frekvens.
7.2 met ger teoretiskt en primär resonans vid 23 hz

Det är motsägelsefullt som bara den o den enda förklaringen jag har är att rummet är i vinkel.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/16 :  11:20:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Dippen blir nog en peak om du bara mäter på ett annan position...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/09/16 :  11:29:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Mäter du ner mot där mot väggen där frontarna står då blir det så, mäter du mot vinklen så blir det en dip. Att teoretiskt räkna ut var tryckmaximum/minimum finns litar jag inte på pga vinklen men det pekar mot att 2 sådana möts där suben står idag. Medans efterklangen ligger kvar (om jag minns rätt)

Men det kommer ett större reportage om det här längre fram i höst

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2007/09/16 11:29:59
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2007/09/16 :  13:18:59  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Intressant att era tankegångar utvecklas. Man lär sig lite här och där. Jätteskoj med att ni ritar upp rummet och hur ni placerar era högtalare för bästa resultat. Vill ha mer... av det.

mvh Leif

Edited by - Leif B on 2007/09/16 19:06:04
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/09/16 :  15:29:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Kontentan av Johans placeringar är att basen blir bäst om man placerar högtalarna med olika avstånd till sidoväggen.
En undring, är basen i mono på cd-skivorna? På vinyl är det så, vet jag.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/09/16 :  15:53:02  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
vid de låga frekvenser som det är fråga om 20Hz=17 meter 40Hz=8.5 meter 80Hz=4.2 meter så spelar det inte stor roll om basen är i stereo eller i mono.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/09/16 :  16:09:14  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
I mitt långsmala rum (4.5 x 11 m) måste jag ställa ut högtalarna minst 2.5 meter från framväggen för att få hyfsad nivå på basen.
Jag har ett par Svanå V6 basabsorbenter som jag skall börja trixa med när jag väl har hittat den perfekta positionen för högtalarna.
Det är väldigt intressant att se hur mycet ljudet ändras genom att flytta runt högtalarna i rummet.
Det svåra som jag ser det är att hitta den plats där röster får det rätta stödet från basen utan att bli maskerad av denna.

Stereotypen

Edited by - Hajfi on 2007/09/16 16:09:52
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2007/09/17 :  08:18:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
vid de låga frekvenser som det är fråga om 20Hz=17 meter 40Hz=8.5 meter 80Hz=4.2 meter så spelar det inte stor roll om basen är i stereo eller i mono.

Min tanke var att om man ställer högtalarna osymetrisk för att slippa utsläckningsfenomen o.dyl så förutsätter det att samma bas kommer från båda högtalarna. Men det var lite grumliga tankar från min sida, ingen mixar väl så att all bas kommer från ena högtalaren.
Asch, glöm det hela.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2007/09/17 :  08:27:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
Ärligt talat så fungerar de flesta rum bra.
Har man betongväggar och olyckliga mått på rumsledderna så kan man naturligtvis få problem med basen.
Men självklart är stereoanläggningens kvalitet viktigast.
Rumsakustikåtgärder hör till tweakavdelningen för att krama ut bästa möjliga ljud ur sin anläggning.

Vad var det för en idiot som skrev det här?
Jag har ett par nya högtalare hemma som går djupare i basen än de stativare jag testat tidigare och plötsligt fungerar inte den vanliga placeringen av högtalarna. Basen bara mullrar.
Jag har fått vända placeringen 90° och spela längs med rummet istället. Jag måste också ha lyssningsplatsen en bit från väggen, vilket nog är den viktigaste förändringen.

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/09/17 :  08:34:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Vad var det för en idiot som skrev det här?

Hehehe

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2007/09/18 :  17:49:16  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Nja det var väl inte snällt sagt att säga så eller?
Tror mer på att man ska vara snäll mot varandra...

mvh Leif
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/18 :  18:37:22  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Absolut! Men...

Eftersom Björn-Ola kallade sig själv för idiot så är det nog OK ändå

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2007/09/18 :  19:00:17  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Ja ja det får väl gå för denna gången då hi hi

mvh
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2007/09/23 :  16:58:38  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Hmm ja där ser man att en liten änd-ring förgyller tillvaron...

mvh
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/09/23 :  20:39:24  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
" Ärligt talat så fungerar de flesta rum bra."

Om bra menas med att det inte kommer låta väldigt illa så kan det stämma. Annars så håller jag inte alls med dig.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2007/09/24 :  08:46:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Trots allt är högtalare gjorda för normala rum och ställer man upp dom på ett förnuftigt sätt och inte har otur med olyckliga rumsdimensioner så fungerar det för det mesta bra.
Hur många av oss har gjort ordentliga akustikregleringar egentligen? De flesta av oss måste husera anläggningen i normala vardagsrum och det låter oftast mycket bra hos de jag hälsat på.
Men självklart går det att göra saker bättre.

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/09/24 :  10:24:39  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
quote:
Trots allt är högtalare gjorda för normala rum och ställer man upp dom på ett förnuftigt sätt och inte har otur med olyckliga rumsdimensioner så fungerar det för det mesta bra.
Hur många av oss har gjort ordentliga akustikregleringar egentligen? De flesta av oss måste husera anläggningen i normala vardagsrum och det låter oftast mycket bra hos de jag hälsat på.
Men självklart går det att göra saker bättre.

Du har rätt vad gäller högtalarkonstruktionerna generellt sett. Desvärre har inredningsmodet gått mot klostercellsminimalism. Inga bokhyllor, inga mattor, inga störande tavlor på de vita väggarna, inga gardiner för fönster (eller möjligen några tunna vita lamellgardiner/panåer). Jag har sett och hört alldeles för många av den typen av rum och det är INTE kul.

Enligt min erfarenhet så presterar bra anläggningar sämre i kala/dåliga rum än vad medelmåttiga eller mediokra anläggningar gör i rum med bra akustik.

En bonus med bra akustik i rummet är att det blir trevligare att umgås med varandra där. Lättare att höra vad andra säger när många pratar i munnen på varandra. Lättare att höra vad andra säger fastän man spelar musik... + att du kan spela musiken högre och ändå upplever inte någon det som störande.

Moderummen i heminredningstidningarna har jag hört... och tro mig, du får en slamrande känsla i öronen väldigt snabbt om du har 7-8 personer där inne samt att du måste koncentrera dig som sjutton för att höra vad din bordsgranne säger.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/24 :  11:47:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:

Vad menas egnetligen med detta? Är det att det alls funkar med högtalare i vanliga rum eller finns det tekniska aspekter som gör högtalarna mer imuna mot t.ex. första reflexer?

En intressant fråga är ju vad man inkluderar i begreppet "akustikreglerat". I min värld innebär akustikreglerat allt från att
* på ett eller annat sätt hantera första reflexerna samt att ev få ner efterklangstiden något
till att
* göra en mer omfattande satsning

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/09/24 :  18:21:50  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
LeoArietis skrev: "Lättare att höra vad andra säger fastän man spelar musik... + att du kan spela musiken högre och ändå upplever inte någon det som störande"

Min erfarenhet är också tvärt om!!
Bättre akustik mer njutning även LÅGA volymer!
Man kan spela lågt och ändå höra alla detaljer.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2007/09/25 :  12:03:36  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Är det ett resultat av att frekvenskurvan är rakare??

mvh
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/25 :  12:08:36  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Att frekvenskurvan är rakare är en bieffekt av dämpning i rummet. Det som gör att det blir lättare att urskilja ljud i ett dämpat är att "gammalt ljud" inte lever kvar så länge och stör.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2007/09/25 :  14:48:12  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Så det skulle vara lättare att höra mindre starka ljud om dem starka dör ut tidigare?

mvh
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/25 :  15:28:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Borde vara så, då de svaga ljuden inte "dränks" av de andra som tydigare bumlade över dem.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/09/25 :  15:36:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
stämmer bra

Det ska behövs tex inte många Dacronskivor för att påverka. Man hör det bla annat på tal eller när man dammsugar.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/09/27 :  12:44:17  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Hej!

Typ tokviktigt!

Det finns de som hävdar att det är den viktigaste parametern av alla.
Jag vet inte om man egentligen bör rangordna dem, eftersom högtalare, kablar, strömmatning, förstärkare etc påverkar på olika sätt. Lite som att säga att gitarrens strängar skulle vara viktigare än dess låda...

Däremot tror jag att man kan hävda att byre av rum bör ge en större upplevd skillnad än byte av en kabel. Vilket alltså INTE betyder att jag menar att det ena hörs och det andra inte.

Min erfarenhet är dock att man bör försöka hitta en vettig högtalar/lyssnarplacering i det rum man har valt, INNAN man börjar försöka förbättra ljudupplevelsen med att köpa en ny komponent.

Naturligtvis kommer inte en riktigt illaljudande högtalare låta jättebra efter att man optimerat placeringen. Däremot kan den ju komma att låta betydligt bättre (öppnare, klarare, mer basstark, eller mindre basstark) efter omplaceringen.
Men den dåliga högtalaren kommer rimligen inte att låta jättebra efter byte till Nordost Belsebub heller.

En normal bil accar inte märkbart snabbare efter byte från normaldäck till racerd:o. Däremot kan den ju kännas sportigare att köra avseende kurvtagning, högre buller:-) eller stabilare gång.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000