Author |
Topic |
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 15:48:50
|
quote: Rummets akustik. Hur mycket påverkar det frekvensgången?
Det finns flera olika typer av fenomen som kan räknas in i begreppet "frekvensgång". Generellt så är det rätt ointressant att mäta en "tonkurva" från lyssningsposition i rummet eftersom den innehåller så mycket information inbakat att det är svårt att veta vilka slutsatser man kan dra utifrån den. Målet är alltså inte en rak frekvenskurva mätt på det sättet.
Det som kan vara intressant att prata om relaterat till rummet angående frekvensgång är frekvensresponsen i basen. För låga frekvenser börjar rummet och högtalarna bete sig som en enhet som samverkar där öronen inte kan skilja mellan vad som är direktljud och reflekterat ljud. Generellt vill man försöka få en jämn frekvensgång i basen i rummet utan för mycket resonanser och efterklang.
Högre upp i frekvens så kan man skilja på själva högtalarnas rekvensgång och rummets klang och efterklang.
quote: Påverkar det steroperspektivet nämnvärt?
Tidiga reflexer kan påverka stereoperspektivet (i viss mån även sena men det är inte lika viktigt), tex närheten till väggen bakom högtalarna. När ljudet som studsar (och inte absorberas) bakom högtalarna börjar närma sig <5ms vilket i avstånd motsvarar ca. 85cm (tur och retur) så börjar öronen få problem att skilja ljudet från direktljudet från högtalarna och då påverkar det stereoperspektivet och gör det mer instabilt och grusar till viss del illusionen av djupledsperspektiv. Motsvarande gäller för tex sidoreflexer men här är riktingen på reflexerna mer skild från direktljudet samtidigt som ljudet når fram snabbare pga vinkeln i studsen relativt lyssnarna (ren geometri alltså).
quote: Vad kan man göra för att få det bättre?
Ställ inte högtalarna för nära en kal vägg och om de måste stå nära, dämpa väggen med något som absorberar mellanregisterfrekvenser.
Inred med mycket prylar och möbler.
Överdämpat är i praktiken oftast samma sak som sneddämpat, dvs att man har dämpat för lite för lägre frekvenser relativt högre eller tvärtom. |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 09:26:41
|
Hur är det med 3 D i ljudbilden då? Har det mycke med rummets akustik att göra?
mvh Leif |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 10:37:13
|
Är det något speciellt du tänker på, som inte framgick i svaret ovan allstå? |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 11:08:23
|
Nja jag förstår inte riktigt hur man ska placera högtalarna för att uppnå ett bra 3 D ljud.
mvh Leif |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 11:13:19
|
Det skiljer sig från rum till rum och vilken högtalare det gäller. Vissa märken ger köparen rekomendationer men oftast ska man bort från väggarna. Men är då högtalaren kontruerad för att stå nära vägg för att basen ska komma i rätt nivå då förlorar vi en massa bas istället Sen har vi alla högtalare som försöker nyttja rummet istället för att jobba mot det. Dessa ska oftast stå nära vägg |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2007/09/12 11:14:14 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 11:35:15
|
Johan: Jag är intresserad av högtalare "som jobbar med och inte mot rummet". Sådana effekter som hårda, tidiga, starka första reflexer - kan man bygga in lösningar för det i en högtalare?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 12:34:25
|
quote: Nja jag förstår inte riktigt hur man ska placera högtalarna för att uppnå ett bra 3 D ljud.
Det är bra förklaringar i trådarna ovan. Det är alltså reflekterat ljud från väggarna som blandar sig för tidigt med direktljudet som förstör stereoperspektivet. Med större avstånd till vägg kommer reflexerna senare och hjärnan kan då separera reflexerna från direktljudet. Precis som Johan skriver så dämpas basnivån när man flyttar ut högtalarna från väggarna. Vissa högtalare mår bra av det, andra inte, så man får pröva sig fram till en vettig kompromiss. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 12:35:56
|
Det man kan göra med högtalarna är att begränsa spridningen ut mot sidorna, så att sidoreflexer blir lägre i nivå tex. Eller att göra högtalarna väldigt breda så att det inte sprids så mycket mellanregister bakom högtalarna. Då kan man sätta dem närmare väggen och samtidigt undvika interferenser som stör stereoperspektivet.
Det är väldigt speciella lösningar som krävs allså och det är inget som normala smala direktstrålande högtalare normalt har. Om de är anpassade för att stå nära väggen så har det med basnivån att göra och stereoperspektivet blir oundvikligen kompromissat i någon mån.
Vi har ju carlssons senare högtalartyper tex som begränsar reflexer och jobbar med rummet. De ser ju väldigt speciella ut. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 12:40:36
|
quote: Det man kan göra med högtalarna är att begränsa spridningen ut mot sidorna, så att sidoreflexer blir lägre i nivå tex. Eller att göra högtalarna väldigt breda så att det inte sprids så mycket mellanregister bakom högtalarna. Då kan man sätta dem närmare väggen och samtidigt undvika interferenser som stör stereoperspektivet.
Innebär begränsad spridning begränsat antal lyssningsplatser? På många högtalare försöker man ju få en så stor spridning som möjligt. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 13:03:21
|
Det var en viktig fråga. Med begränsad spridning menar jag alltså inte en markerad sweetspot utan att en bit off axis så sänks nivån helt enkelt (främst för högre frekvenser då). Det är alltså så pass långt ut off axis att det inte är direktljud för någon lyssnare. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 13:11:51
|
quote: Johan: Jag är intresserad av högtalare "som jobbar med och inte mot rummet". Sådana effekter som hårda, tidiga, starka första reflexer - kan man bygga in lösningar för det i en högtalare?
I dom övre registren, WLM http://www.wlm-loudspeakers.com/AURA_active_MANUAL_Englisch.pdf
Högtalarna ska ställas 30 cm eller närmare till sidoväggen o den ena diskanten går rätt in i väggen för att sen studsa ut bakom lyssnaren. Den andra diskanten går framför lyssnaren resultatet är en ljudbild som är
Hur är det med OA modellerna ? |
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 19:08:01
|
Så det finns högtalare som ska stå nära väggen och en del en bit ifrån. Men kan båda varianterna ha ett 3 D ljud?
mvh |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 19:26:30
|
Absolut
Vi vill att rummets påverkan ska vara ett minimum även med WLM. Men förstareflexen tex ska inte åtgärdas för då faller hela deras idé. Det är ungefär som med dipoler där man ska vara varsam med hur man behandlar väggen bakom högtalarna. Jag själv har behandlat mitt rum ganska mycket o det låter skitbra, så klart
Men i slutändan handlar det om vad du gillar, inte vad tillverkaren säger. |
|
|
|
TomasF
Medlem i AÖ
265 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 19:34:40
|
Många säger tvärsäkert att rummet är anläggningens viktigaste del. Min erfarenhet säger att det INTE ALLTID stämmer: När jag bytte CD eller förstärkare blev musiken oerhört mycket trevligare att lyssna på. När jag köpt en stor matta att dämpa första reflexerna med blev det nästan ingen skillnad. /Tomas F.
PS Jag har iofs redan hyfsade förutsättningar iom massor bokhyllor i rummet och pärlspont i taket. DS |
musikälskare
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 12:37:36
|
Ärligt talat så fungerar de flesta rum bra. Har man betongväggar och olyckliga mått på rumsledderna så kan man naturligtvis få problem med basen. Men självklart är stereoanläggningens kvalitet viktigast. Rumsakustikåtgärder hör till tweakavdelningen för att krama ut bästa möjliga ljud ur sin anläggning.
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 12:51:49
|
Jag håller inte med riktigt utan ser rummet som det viktigaste. Ta bara den skillnaden man får om man bytar rum osv
Men jag känner inget behov att slås för min åsikt så ni vet |
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 13:02:08
|
Kommer ihåg mina gamla betong lya, fy!! 4x4m var vardagsrummet och det hördes skräp. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 13:10:57
|
Rummets akustik är viktigt. Om man inte vill jobba med diffusorer och absorbenter bör man minst testa sig runt för att få det bästa ur rummet som det är. Kolla de handfasta tipsen i Mickes HiFikokbok. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 15:21:48
|
quote: Ärligt talat så fungerar de flesta rum bra. Har man betongväggar och olyckliga mått på rumsledderna så kan man naturligtvis få problem med basen. Men självklart är stereoanläggningens kvalitet viktigast.
Då är vi av två helt skilda åsikter.
En bra anläggning i ett dåligt rum, är en mer eller mindre katastrof det också.
Ett rum påverkar mer än alla kablar, apparater, högtalare tillsammans. Inget av det ovan kan tex inte påverka tex efterklangen (om vi bortser fån EQ utrustning). Det är inte bara basen som det kan vara problem med. Ett kant rum ger ekon och påtaglig diskant. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 16:15:17
|
quote: Ärligt talat så fungerar de flesta rum bra. Har man betongväggar och olyckliga mått på rumsledderna så kan man naturligtvis få problem med basen. Men självklart är stereoanläggningens kvalitet viktigast. Rumsakustikåtgärder hör till tweakavdelningen för att krama ut bästa möjliga ljud ur sin anläggning.
Detta stämmer inte riktigt överens med mina upplevelser. Jag ser det omvänt att tweaksen kan vänta tills akustiken är iordning.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 16:27:50
|
Min erfarenhet är att ett rum som ekar förstör enormt mycket av precisionen i ljudet, det förstärker dessutom de "frekvens-peakar" som finns i rummet otroligt mycket. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 10:01:47
|
Jag böjer mig för majoriteten. Jag har väl helt enkelt haft tur med mina rum. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 10:40:19
|
Luck has nothing to do with it...
|
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 10:49:07
|
quote: Jag böjer mig för majoriteten. Jag har väl helt enkelt haft tur med mina rum.
Så hemskt är det väl inte Fysikens regler gäller alla rum o ibland har man tur !
exempel: Så här stod min stereo från dag 1 av rena placeringsskäl vilket var riktigt lyckat i basen. Nått muller runt 80 Hz fanns men som alla andra kunde jag leva med det. När jag sedan fick ut talarna ½ meter till så minskade det med ett par db till. Rummet är helt otreatat i basen. Alltså en ganska lyckad placering
Och nu då ?
Med WLM måste jag ha stöd från sidoväggarna så allt blev flyttat ner till andra väggen även suben till o börja med. Det fungerade inte alls ! En peak vid 40 Hz sabbade allt man spelade o att justera suben hjälpte inte alls. Alltså placerade jag suben där stereon stod innan o allt blev med ens mycket bättre
Det fick mig att ta fram miniräknaren o blocket för att räkna vad rummet hittar på teoretiskt. 6.4 met gav mig en rejäl dip vid 23 Hz vilket påverkade peaken vid runt 40 på andra leden. Dom tar inte ut varandra men det är många db som försvinner. Jag fick det även verifierat via mätning vilket gjorde det lite kuligare
Mitt mål är att suben ska stå vid frontarna men med hjälp av en massa Helmholtz |
|
Edited by - johan.björklund on 2007/09/16 10:50:29 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 10:56:09
|
quote: Jag böjer mig för majoriteten. Jag har väl helt enkelt haft tur med mina rum.
Du kanske har väldigt bra "öron" och kan placera ut din anläggning på ett bra ställe. (och/eller kunskapen om var den ska stå)
Jag har hört Johan anläggning med sub placerad vid 2 olika ställen. Som natt och dag.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Topic |
|