HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Uppdatering av en Thorens TD 150 Mk II
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/09/05 :  13:40:11  Show Profile Send milesahead a Private Message  Reply
Nu är det dags att uppdatera min Thorens. Jag misstänker att det mesta på den är original och jag vill gärna ha det så (se bilder). Dock ett byte av pickup och nål och eventuellt (i framtiden) en ny tonarm. Men vi börjar med pickupen. Någon som har några förslag på vad som skulle kunna passa. Tänkte lägga ner ungefär en tusenlapp på pickupen.








Bertie
Starting Member

21 Posts

Posted - 2007/09/05 :  14:13:54  Show Profile Send Bertie a Private Message  Reply
Jag byggde nyligen om min TD150 MkII. Jag kan ta några bilder och berätta vad jag gjorde. Resultatet blev mycket bra, tycker jag.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2007/09/05 :  15:57:07  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Läste på någon Thorensida att den armen du har är riktigt bra trots det primitiva utseendet. Skall du få bättre så är det SME eller Rega RB300 och likande som gäller dvs 3000 kr och uppåt.
Enkelt fix.
Byta gummimattan med minimalt stöd av skivan mot något bättre.
Annat fix
Pickup armen sitter i en sladdig plast skiva att byta den mot en i aluminium i samma tjocklek är en god investering.

Pickup
Audio Technica AT110 för 500 pix är mycket prisvärt, nästa steg upp är Denon DL160 för det dubbla (HiFi klubben. Det finns flera bra puppor i dessa prisklasser.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/05 :  17:01:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag hade en TD150mkII som tyvärr blev rejält ombyggd orsaken var mögel i plinten. Jag bytte bort en del saker bl.a tonarm och annat småkrafs men fjädrar och gummi har sparats.

Börja med att rengöra lager kolla sedan att plinten står i våg och att tallriken gör detsamma annars så får du justera fjädrarna tills det blir bra. När du rengör lagret så kontrollera att kulan i botten roterar och att oljan ser fin ut annars så droppar du på ny olja och roterar tills den smutsiga oljan försvinner.

Puppa är svårt att rekommendera då de står en hel del för ens smak men Grado Gold värmer lite extra men det finns fler som Goldging 1042 (tror jag) är suverän att lyssna på men priset är dock högre.

quote:
Pickup armen sitter i en sladdig plast skiva att byta den mot en i aluminium i samma tjocklek är en god investering.


Tonarmsplattan som satt på min var av trä och inte plast.

quote:
Byta gummimattan med minimalt stöd av skivan mot något bättre.


Orginalmattan är inte så dålig som man kan tro men den torkar ut då blir den sämre och uppfyller då inte sin funktion. Jag tillverkar en form av skivmatta som är bättre än orginalmattan men den har än mindre stöd mot skivan.

Här är två bilder på min fd TD150






Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2007/09/05 :  18:03:09  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
quote:
Här är två bilder på min fd TD150

Brutalt snygg ombyggnad!

# Jon
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2007/09/05 :  18:53:22  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Snyggt. Men det ser ut som att du inte har en stum koppling mellan tallrik/lager och arm... Eller?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/05 :  19:39:21  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tack så mycket.

Nä det är ingen stum koppling alls mellan planen PG Jeppson och jag funderade ut denna lösning en sen vinylnatt jag tror att det var mest för att vi var trötta och skulle hålla oss vakna.

Varje plan tar hand om en sak var. Min lösning ser ut så här undre plan tonarm mellersta motorn och övreplan skivtallriken mellan varje plan finns det bitar av armerad gummislang (Biltema) 8mm höga 16mm inner diameter. Dessa sitter på plats med rundstav som i princip bara håller de på plats.

PG's lösning är lager på undre plan motor på mellan och tonarmen på det övre.

Mitt övre plan är en extra mdf ditlagd för att avståndet mellan plan och tallrik var för stort. Jag har även lagt till blymatta på undersidan av det övre planet för dämpning och öka vikten i planet för att motverka tallrikens rotationsmassan. Vet ej om det fungerar men skivspelaren är okänslig mot vibrationer. Skivspelarens matchvikt idag är ca 15kg mot 5-6kg som orginalet väger.

Det mest intressanta är priset ca 260:- för matrial till plint och det mekaniska tonarm ej inräknad. Byggtid för plint 3-4 timmar plus målning ca en veckas byggtid.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/05 :  19:40:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Sorry för att OT och kapning av tråden, mina bilder var mest tänkt som inspiration.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/09/06 :  11:02:13  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Ang. matta till TD150 så använde jag en korkskiva från Jysk (bordstablett a 5 kr), mycket bra resultat. Det man förlorade i basen kom igen i diskanten. En tunn gummimatta med kork ovanpå är visst optimalt. Kolla tnt.com.
Saknar du antiskating-vikten eller?

Ett billigt alternativ vore att köpa ny nål till Ortofon VMS som sitter på - om det nu är en sådan...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/09/06 11:23:17
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/09/06 :  17:45:12  Show Profile Send milesahead a Private Message  Reply
Asbra tipps och idéer! Man tackar! Knappast OT än! Bara bra att få se och höra hur andra har gjort och om deras erfarenheter. Mer snack och mer bilder!
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/09/06 :  17:46:33  Show Profile Send milesahead a Private Message  Reply
...och jag saknar antiskatevikten. Vet inte om den gått förlorad eller om modelen är för tidig för antiskate.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2007/09/06 :  23:29:44  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
Tonarmsplatta var antingen plast eller trä i original, den i plast är bedrövlig.
Jag gjorde en platta av en bit laminatgolv till min 150, det är lätt,styvt och "dött" pga skiktat hårda och porösa material.

Bubbel skrev
quote:
När du rengör lagret så kontrollera att kulan i botten roterar


Kulan sitter väl fast i änden på axeln och kan inte rotera i sitt fäste, så är det på min 150 i alla fall. Snyggt bygge!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/07 :  00:29:41  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Kulan sitter väl fast i änden på axeln och kan inte rotera i sitt fäste, så är det på min 150 i alla fall. Snyggt bygge!


Nä kulan skall inte sitta fast konstigt nog det är meningen att axlen skall rotera på kulan kommer det in smuts så fastnar kulan och slipar en grop i botten på lagerhuset. Mässingsbrickan som håller kulan finns där bara för att det skall vara lättare att montera lager och axel.

När de sedan gick över till att ha en slipad tapp så lade man en nylonbrick i botten istället så att inte tappen slipade sig igenom bottenplattan. Jag fick reda på detta genom en gammal radiohandlare som sålde och hade service på Thorens spelarna en gång i tiden, han tyckte dock att jag borde skaffa mig en TD125 så slapp jag bekymmer.

Tack för berömmet bostrowskij.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2007/09/07 :  03:19:19  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
Hmm, intressant! Jag minns en diskussion på Vinyl Asylum där det tvistades om detta med kulan, och där argumenterades det för att rumble borde öka om kulan är lös. Vad jag minns så kom man inte fram till något säkert svar dock.
Finns det något trick för att få loss kulan om den sitter fast? Går det att ta loss mässingsbrickan för att rengöra där inne?
De tidiga 125:orna hade väl f ö kula även dom, och vad jag förstått är det många som föredrar den typen av lager. Har dock själv Thorenare med båda typerna av lager och kan då inte påstå att jag märker nån avgörande skillnad.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/09/07 :  07:33:00  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Tonarmen på MkII ska ha antiskating. Kolla på Thorens-sajter, där hittar du info om vikten och fiskelinan.
Finns lite mer tips om moddar och renovering i en annan tråd här på vinylforumet...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/07 :  08:36:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag blev själv förvånad när han berättade detta jag har själv trott att tallrikens tyngd klämmer fast kulan men så är det inte det är därför de modellerna har en olja som är tunnare.

Jag vet inte hur man gör för att få loss brickan men en tanke är att göra ett litet hål nära axlens kant sticka in något och försiktigt lyfta bort brickan. Men jag vet inte hur det ser ut under brickan hade jag haft en kass axel så hade jag provat. Den där tysken som renoverar Thorens spelare bör veta jag hittar inte hans sida just nu.

När jag hade min innertallrik väck så snurrade jag på kulan till det var slut på oljan som torkades väck efter hand. Sedan droppade jag lite olja på kulan lät det vara en stund jag upprepade snurrandet av kulan och torkandet några gånger tills jag inte såg mer smuts.

En kul grej jag har läst i Hi-fi Worlds september nummer är att EMT byggde TD150 på licens till Thorens sedan byggde de även de tidiga TD125 men det slutade med att Emt köpte Thorens 1966 när de fick ekonomiska bekymmer så princip är det EMT spelare vi har med annan logga.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2007/09/07 :  11:05:06  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
Milesahead:
Kolla inne i plinten, det är många som har hittat sina förlorade antiskatingvikter där inne...annars går det ju bra med nästan vad som helst med lämplig vikt, t ex ett blyhagel. Själv har jag en Indisk vattensafir som antiskatingvikt till en Hadcock-arm

Bubbel:
Tack för info om kullagret. På vissa TD150 står det "Made in Germany by EMT under Swiss licence" på tonarmsplattan.

En fin skivspelare är det i alla fall, och att man kan hitta den billigt gör ju inte ont. Man kan ju undra vad den skulle ha kostat om den tillverkades idag.

Edit: Pickup var det ja. Det satt ofta Shure M75 på TD150, råkar det sitta en sådan på din spelare skulle jag skaffa en ny nål till den från Japanska JICO (bättre än originalnålarna), det håller din budget för. M75:an har ett oförtjänt rykte som "föråldrad" men är faktiskt bättre än man kan tro men en bra nål på, och funkar bra med originalarmen.
Norsk test med M75 http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=242

Edited by - bostrowskij on 2007/09/07 11:26:13
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2007/09/10 :  08:15:24  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Jag byggde om min Thorens 150 mkII för ett tag sedan, finns nog en del information i den tråden som du kan ha nytta av, om du skulle ha missat tråden så finns den här:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57418&SearchTerms=thorens

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

Bertie
Starting Member

21 Posts

Posted - 2007/09/10 :  11:42:49  Show Profile Send Bertie a Private Message  Reply
I somras byggde jag om min TD150 Mk II:





Grunden är en Thorens TD150 Mk II, som jag köpte för 300 kr. Jag byggde sedan en ny plint av MDF runt den gamla. Hela undersidan av chassit och subchassit är dämpat med antiphonmatta. Den nya bottenplattan är stadgad med en MDF över hela bredden och dämpad med billigare asfaltsmatta.

Jag satte dit en nätbrunn från Furutech och en smart upphängd genomföring av tonarmskabeln. Tonarmen är en SME 3009 SII, ursprungliga modellen. I den sitter en Benz ACE H, vilken passar mitt Coplandförsteg. Injustering samt byte av kablar i skalet gjorde Mirre på Veteran HIFI.

Jag satte även dit en borstarm, men den spårar ofta snabbare än tonarmen! Skivdämparen, däremot, är överraskande effektiv och gör stor skillnad på basen. Remmarna runt tallriken är svårare att bedömma, men de ser bra ut och är inte i vägen.

Denna uppgradering tog inte många timmar och gav en fantastisk skivspelare. Hålet i racket under skivspelaren beror på att Sontec efter 6 månader inte lyckats fixa min Copland CDA289, som de hade sönder när de skulle byta displayen, men det är en annan historia.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000