HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Dual cs 503-2, motor eller dc problem?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2007/09/10 :  11:30:35  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Fick tag i en Dual CS 503-2 spelare i helgen för en billig peng. Dock så ingick inte den tillhörande ac/dc nätadaptern. Tänkte att det nog inte spelar någon större roll eftersom de inte brukar vara så dyra att köpa in. Problemet är att tyskarna har valt en dc-spänning på 10.5V och varken kjell&co eller elfa verkar ha något som passar.

Prövade dock med en 9V dc spänning, motorn startar men ett mekaniskt brummande uppstår från motorn. Skiftar man från 33 till 45 varv så ökar brummandet i frekvens. Oljudet finns kvar om man tar av remmen och motorn får gå fritt. Om man pressar motorn genom att hålla emot försiktigt så ökar brummandet i ljudstyrka och om man hjälper motorn så försvinner det.

Jag har smort motoraxeln och den verkar rotera lätt.

Tänkte att jag även skulle prova med 12V dc, kan det vara skadligt, det borde ju finnas lite marginal, eller?

Om det nu skulle vara motorn som är kass, var får man tag på en ny och hur mycket kostar den ungefär?

/Andy

Ingen signatur för tillfället

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/10 :  20:14:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Var du på lions loppis?


Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2007/09/10 :  21:03:53  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Bubbel, Japp

Provade även med 12V dc, låter fortfarande som en skördetröska.

Hittade denna hemsida, tyvärr inga lokala reperatörer.

http://dual-reference.com/

Vad skall man göra, skänka den till lions igen?

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/10 :  21:29:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
jag var där och köpte lite nya skivor synd att vi inte såg varandra, ta med den och strömdel till träffen så kan vi fundera på vad det kan vara för fel. Låt motorn snurra några timmar så kanske den fixar till sig själv.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000