Author |
Topic |
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 17:46:10
|
|
" Vi borde prata mera om våra öron" |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 19:16:12
|
Lägg ut den på Blocket
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 01:55:05
|
Bra idé med att isolera subben Skurt. Jag hade inga spikes men väl ART Q-Dampers små fyrkantiga block av "syntetisk grafit" att lägga under apparater. De har blivit liggande i en låda några år men nu tog jag fram dem och placerade under subbens fötter. Resultatet blev en tajtare bas och även lite mer mellanbas som jag saknade lite. Men de blev oxå skilland i hur mina Silverline lät. Mellanregistret blev varmare o lite mnörkare och toppen inte lika diskantrik. Positivt tycker jag som gillar lite mörkare ljud men Du Skurt som vill ha lite mer energi i diskanten kanske skulle tycka det var negativt. Så en litet tweak påverkar hela totalsoundet. Märkligt. |
|
|
Skurt
Medlem i AÖ
272 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 13:28:49
|
Kul att det blev så bra. Märkligt som du säger att det påverkade hela registret, speciellt åt det hållet. Annars kan man tro att en lite slappare bas skulle "mörka" ner ljudet lite och att en tightare bas skulle ge ett ljusare eller klarare ljud (så blev det hemma hos mig med spikes, men skulle nog inte kalla det ljusare, bara klarare). Ska du experimentera med andra dämpfötter/spikes nu eller är du nöjd?
Angående ideal, vid senaste besöket så tyckte jag som sagt att dina Silverline lät bättre än tidigare. Har tyckt att det låtit lite instängt (iaf på vissa skivor) i och med det dominerade mellanregistret, men som sagt inte senast. Vet ju inte hur stor skillnad isoleringen av subben gjorde, men jag kan tänka mig att även jag skulle uppskatta förändringen positivt (så länge jag inte upplever ljudet som instängt är mellanregister av godo och diskant av ondo ). Vi får väl se vid nästa besök, förutsatt att du inte bytt något... vilket kanske är att hoppas på för mycket
/Erik |
-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
|
Edited by - Skurt on 2007/09/13 16:25:02 |
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2007/09/21 : 16:44:19
|
har just kopplat in en bluray spelare på min nya 50" plasma. Kör ljudet genom stereon, mr bond har aldrig varit skarpare. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/21 : 16:51:53
|
Hur är hans damer då?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2007/09/22 : 11:24:16
|
Damerna skall man inte tala om .De stiger nästan ut ur bilden o in i rummet. Dräggel Dräggel!!!
Blu-Rayen sitter i grabbens Spelbox. Med den kan man oxå surfa på nätet via trådlöst bredband.. Bekvämt att sitta i fåtäljen lyssna på musik och samtidigt kolla in Hififorum. Får nog skaffa en sån själv. |
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2008/08/03 : 22:07:38
|
Dags att väcka tråden till liv igen. Jag har nu spelat med den skarpa La mayron ett drygt halvår. Min kombo McIntosh 220 pre plus Burmestern 911 mk 3 slutsteg spelade otroligt vackert. Lennart, La mayros konstruktör, erkände detta och var nog en smula nervös när hans skapelse skulle jämföras. La mayron stod dock provet väl. Den var om möjligt bättre på alla punkter!! En bas som jag aldrig tidigare hört. Samma vackerhet som kombon i de övre registren men än mer blodfyllt och organiskt!! La mayro är bara på 40 w men spelar i sort sett lika högt (jag gillar musik på LIVEnivå) som Krellarna (Mcx 450 400w) Ayren (V1xe 300W) och Burmestern (911 300W).Hur La mayron kan ge mer och bättre bas i mina Silveline Grand La Folia är nu nämnda slutsteg är en gåta som inte ens Lennart kan förklara. Ni skulle sett leendet från Lennart efter första spelningen i mitt system!!! Förresten alla vi som lyssnade då skattade högt. Vi anade att detta var ett stor ögonblick. Jag skulle gärna behållit Burmestern parallellt mad La mayron för den är så bra och vacker men det var lite för dyr för att ha som andraförstärkare så den såldes. |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2008/08/03 : 22:40:31
|
Bild? |
Waf, Waf!
|
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2008/08/04 : 19:00:36
|
ulf: Jag minns den kvällen mycket väl. Nackhåret reser sig forttfarande. Det var en av mina mer nervösa stunder
magnus1967: Tack!!
Här några bilder från ulfs musikrum (beklagar något besvärliga ljusförhållanden):
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
Edited by - Lenn Art on 2008/08/04 19:01:22 |
|
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2008/08/04 : 19:06:18
|
Vad kul att få se den färdiga produkten, ännu roligare vore det att få höra den En vacker dag kanske..?
Otroligt fin blev den, förstår att Ulf är nöjd |
Min hemsida/Blogg http://johanstephan.com/
|
|
|
Telarc
Member
103 Posts |
Posted - 2008/08/04 : 20:01:39
|
Oj, där står det minst sagt highend-grejer på hög. Kul att valet av förstärkeri föll på en svensk uppstickare. |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2008/08/04 : 23:36:18
|
Tack för bilder Lennart. |
Waf, Waf!
|
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2008/08/07 : 23:37:57
|
Magnus och alla andra som är nyfikna på LA mayro är välkomna att lyssna hos mig i Stockholm!!
Den första serien av LA mayro finns ute nu hos olika beställare.
Ja Bo Bengtssons lilla stativare låter verkligen bra! |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 05:46:32
|
Hur mycket har du fått ställa ner DD suben ? Eller kör du den enbart på film ? Kul att läsa att det spelar bra
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 18:20:46
|
Första halvåret körde jag utan Velodynen eftersom LA mayron saknade sub out som McIntoshen hade och då La mayron spelar bra bas ur mina lådor.. Men så nyligen kopplade jag in subben igen. Den går nu direkt på La mayros högtalaranslutningar och det fungerar mycket bra. Och visst är det skönt med lite extra botten ibland. På bra inspelade skivor står subvolymen mycket lågt. På andra sämre skivor får man öka lite. PÅ vissa rockskivor är det ju oxå kul att bre på ordentligt med Larger Than Life bas!! |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 20:29:28
|
Tänk vad en gammal Philipsstärkare kan åstadkomma .....
Kul det här........ |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2008/08/10 : 15:30:48
|
Ja PG din gamla Phille som startade alltihop var ju en riktigt välljudande sak! Den ihop med Tobbes Silverline Grandeur högtalare ändra ju hela min uppfattning om bra ljudåtergivning.
Jag måste oxå nämna LA mayrons tonkontroller. Tonkontroller har ju länge varit tabu- de sägs påverka ljudet negativt. Men Lennar har jobbat mycket med dem och de fungerar fantastiskt bra.Jag använder dem även på bra inspelningar ibland- och då inte för att det skall bli "rätt" utan efter tycke och smak just i den stunden - och då krävs ofta bara en liten avvikelse från mittläget. Sedan finns ju dåliga inspelningar som kan i viss mån räddas genom tonkontrollerna. Jag spelar en hel del äldre DVD livekonserter med bra musik men halvdålig ljudkvalité. Då är tonkontrollerna ovärderliga. |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2008/09/24 : 15:40:53
|
Det var trevligt att få träffa dig. Ser fram emot nästa träff då vi kanske prova lite tube rolling på LA mayron. Gissa vad jag längtar efter att Lennart skall få klar min Riia! |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2008/09/24 : 16:07:46
|
Fin förstärkare som har tonkontroller, har aldrig förstått varför det blev så inne att inte ha sådana, även om jag nästan aldrig använder mina egna! |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Topic |
|