HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos Ulf
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2008/10/06 :  15:28:06  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Tonkontroller är inte helt fel "ulf" demade lite vad dom kan tillföra,
Lennart har helt klart lyckats göra något riktigt bra!

För tillfället kör jag med Fosgate FAP T1+ som försteg med tonkontroller som jag använder!


http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2008/12/29 :  22:55:11  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
LAmayro uppdatering.
Det är nu ett år sedan jag fick min förstärkare. Under tiden har några små moddar gjort som ytterligare förbättrat ljudet. Eftersom konstruktion nu var "klar" var det nu dags med TUBE ROLLING.
Lennart har ju använt JJ rör för både EL34 och smårören dels för att de är "billiga", dels finns att köpa här över disk, dels att de låter bra (JJ:s egen integrerade 22wattare lät riktigt bra om än inte LAmayro klass). MEN det finns ju andra rör att prova......

Tobbe (mayro) fick tag på på begagnade Philips smårör "miniwatt" från 50talet (made in Germany). Köpta begagnade på chans på nätet. Som sagt en chansning när man inte vet hur hårt de gått och de kan till och med vara slutkörda. Men enl Tobbe lät de riktigt bra i hans LAmayro så det var med stor förväntan jag provade dem i min.

Som sagt världen är full av överraskningar......






Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2008/12/30 :  00:44:19  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
Hur är det möjligt att 50 år gamla rör fullkomligt krossar moderna rör?
Med Philips fick man en bra tillskott av värme och samtidigt högre upplösning, och med detta mer musikalitet!!

Jag skulle kunna orda mycket mer om detta men det känns meningslöst nu när den STORA revolutionen kom nyss i form av flygande "C".
Mer om detta när jag hämtat mig lite...
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2008/12/30 :  06:37:17  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Jag har mina misstankar vad det kan vara för något
Man kanske får komma förbi med lite vinyl?

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2008/12/30 :  11:24:03  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
Glömde att säga att Tobbe , när han såg mitt lyckliga leenden, över Philips rören inte hade hjärta att ta tillbaka dem så jag fick dem storsint nog!

Svetlana är ju en av de mest ansedda rörtillverkarna med fabrik i St Petersburg. Enligt uppgift (rätta mig om jag har fel) köptes namnet Svetlana av en Amerikan som tillverkar rör under den beteckningen på andra fabriker. St Petersburg fabriken fortsatta tillverkningen under den nya namnet Wingd C.

Lennart beställde 2 matchade Quadar EL34 från USA (Går tydligen inte att beställa direkt från Ryssland ) av dessa Wingd C och sedan fick ja ett lyriskt mejl från honom:
Publicerat med hans tillstånd:

" Kapitulera!

Jag har endast lyssnat cirka fyra timmar men är redan chockad, förstörd och förvirrad. Tobbe brukar använda orden "sjukt", "sanslöst" och annat ohejdat, men jag hittar ärligt talat inte ord. Min sjuka går nog över under den kommande veckan efterhand som de sunda vätskorna återkommer (jag hoppas iofs att de inte gör det...)

Det är inte bara så att ljudbilden har blivit så mycket större, speciellt på djupet och höjden, utan rummet där bakom hörs. Rummet hörs. Så många småljud som det finns på skivorna har jag aldrig tidigare hört. Det är inte bara att sångarna andas, man hör luften strömma nere i bronkerna. Fötter som stampar takten. Händer som inte är stilla på gitarrerna. Smack med läpparna. I vissa spår ligger distorsion jag inte hört tidigare. I andra har jag hört gitarrister faktiskt spela fel. Detaljer, detaljer. Till och med låt 12 på Heather Novas röda är en ny upplevelse fast jag tycker mig ha lyssnat på den en och annan gång förut. Även svårare låtar slinker lätt förbi. Jag har spelat flera låtar med nästa helt omöjliga "sss", och nu låter det bara som alldeles naturliga "s".

Dynamiken är sådan att när en sångare eller ett instrument "tar i", då kommer inte kraften i ljudbilden i stort, nej den kommer där den hör hemma - hos sångaren eller instrumentet. Och kraftigt så. Detta är fantastiskt.

Och tjejerna på Cohens "Boogey Street" - åh!

Baksidan då? Kanske känns det förvirrande med den stora förändringen. Diskanten är nu så luftig så jag tror att det är fel på rören. Men så känner jag att det ska vara så här. Jag vänjer mig kanske eller också är det här bara en dröm. Som Lisa säger: du inbillar dig nog :-)


Hälsningar
/Lennart

PS1 Sänder det här brevet nu medan det känns rätt, i morgon kanske jag ser mer nyktert på saken. Undrar dock i stum förundran: vad kan den här förstärkaren mer göra...?

PS2 Undrar hur vinylen och RIAA-steget presenterar sig genom det här. Måste nog kolla..."

De som känner Lennart vet ju att han är en sansad man som sällan tar till överord. Så jag beställde dessa Wingd C omedelbart och häromdagen när Lennart var på besök kopplades de in......
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2008/12/30 :  14:02:07  Show Profile Send Digger a Private Message  Reply
Oerhört spännande läsning Ulf.
Ser fram emot mitt nästa möte med LaMayro, den kan verkligen bjuda på överraskningar.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/12/30 :  15:02:23  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Tobbe ringde mig när ni höll på att testa Philipsrör , han lät lyrisk..

Upplevde nästan samma sak när jag bytte ut originalslutrören på mina Opera Cyber 800 steg till JJ.

Kanske dax att hitta passande ingångsrör från Philips.....

Det är detta som är så kul med rörgrejor, det finns massor av möjligheter....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2008/12/30 :  15:52:14  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
vad har du för ingångsrör PG
Har ju ett litet lager av rör ihop med Bubbel som du vet
Själv kör jag sean länge med phillips 50 talare i mitt försteg

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2008/12/31 :  02:20:44  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
Från första anslaget på först låten var det som en ny förstärkare.
Bluessångaren Christian Willisohn har på Stockfish givit ut en fantastisk platta "Hold On" där han sjunger o spelar piano solo. Och inte vilket piano som helst utan en Steinway Concert Grand. Att återge fylligheten och kraften i en sådan flygel på skiva är inte lätt men LAmayro med de nya rören fixar detta. Plötsligt har jag en Steinway i vardagsrummet!!

Heather Nova är en annan favorit.Hon sjunger som en ängel och CD "Storm" är den absoluta favoriten. Den är inte särskilt bra inspelad utan kan bli lite "skramlig" men oj så bra alla låtar är. Den CD är alltid med när jag provar nytt o på mässor och jag har hört den på många olika anläggningar. Kan låta hemskt på dåliga anläggningar.
Nu med de nya rören var det som en ny skiva. Heathers skönsång har man alltid uppskattat men nu fanns även ett bottendrag i nedre mellanregistret som gav en bluesfeeling och gjorde det omöjligt att sitta still. Allt skrammel var borta och det var plötsligt en välgjord inspelning!

En annan favorit är The Weavers "Reunion at Carnegie Hall 1963". Det är en av de absolut bästa liveinspelningen som gjorts trots sin ålder (och trots lite PingPong stereo).
I låten Rambling Boy sjunger Pete Seeger i väster kanal medan publiken sjunger med i den andra kanalen. Den låten har jag hört i många, många anläggningar men aldrig så live och vackert som nu. Pete kliver ur högtalaren och ställer sig framför den och jag sitter med i publiken och hör den vackra och storslagna salsakustiken. En rysare.

Svenska Bluesgruppen Baba Blues har gjort en oförglömlig cover av gamla St James Infirmary. Sångaren har en av världens mäktigaste bluesröster och dynamiken är våldsam från viskningar till ett saxsolo mitt i låten i fullt ös. Jag brukar spela den låten på mässor och be om högsta volym men får aldrig det där önskvärda trycket trots oftast hundratals watt. Med LAmayrons 40 w trycks man bakåt i stolen när solot kommer. Med de nya rören hör man även fraseringarna i saxsolot på ett sätt som aldrig kommit fram förut i någon anläggning.







Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2008/12/31 :  03:33:31  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
He he, jag har aldrig "sett" Ulf skriva mer än max två paragrafer och nu plötsligt så skrivs det flera inlägg på bort åt fyra paragrafer, då måste det vara nått i hästväg som LaMayron spelar nu. KUL!! Grattis.

/Anders

Edited by - secanbj on 2008/12/31 03:34:49
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2008/12/31 :  12:45:03  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
Ja det är verkligen något i hästväg. När man som jag lyssnar till musik flera timmar dagligen så är ett sådant lyft verkligen något man blir lycklig av!

Magnus 1967: Jag har ännu inte får mitt Riia. Lennart har nu det i princip färdigbyggt men ljudkvalitén skall nu kollas mot hans egen Referens Riia. Min måste låta minst lika bra.. Den som väntar på nåt nytt...
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2008/12/31 :  14:59:36  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Ulf har bett mig visa ett par bilder på hur LA mayro ser ut bestyckad med de nya ryssarna. Här en närgången bild:



och här LA mayro i helfigur:



Ber om ursäkt för det lilla blåsticket...

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2008/12/31 :  17:22:59  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
Ryssarna ser ju avgjort maffigare ut oxå!!

Såg på nån hemsida att det fanns Winged C/Svetlana EL34 Cryo behandlade till salu. Behandlingen skulle ge ännu bättre dynamik påståds det.
Nån som har erfarenhet av Cryo på rör?
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2009/01/01 :  21:38:29  Show Profile Send Digger a Private Message  Reply
Oj Oj Oj... Precis hemkommen från en liten provlyssning av LaMayro med Philips Miniwatt.
Det är verkligen stor skillnad mellan Philipsrören och JJ.
Denna stärkaren kan verkligen trolla fram musik ur nästan vad för något som helst.
Skulle vara skoj att höra med Svetlan rören.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/01/01 :  22:23:10  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Om jag inte missminner mig så var "LillPhillen" utrustad med miniwattare, det kanske ska vara så.....

Jag har originalrören liggandes här, får nog ta en titt.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2009/01/02 :  10:28:21  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
Ja det var nog så. Originalminiwattarna från Phillen provades oxå vid något tillfälle i LAmayro och det lät ganska bra men de var samtidigt ganska "trötta" och nog lite slutkörda. De miniwattarna som Tobbe nyligen fick tag på på nätet och som jag nu har låter väsentligen mycket bättre,
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2009/01/03 :  13:24:12  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply


Lite kuriosa:
Igår spelade vi en gamal film på DVD via Teac/esoteric DV30s och LAMAYRO och det berömda MGM Lejonet var vinjett. Detta lejon har man väl hört många gånger under årens lopp. Men nu med de nya ryssarna var det et RIKTIGT rytande, mullrande och macho, så att vi hoppade högt i stolarna. Min fru sa spontant "man blev ju riktigt rädd"
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2009/01/03 :  22:33:20  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Hämtade min LA mayro igår oj va kul det var att besöka Lenn Art,
stort tack Lennart för en mycket trevlig musik kväll och god mat!

Synd att jag inte fick behålla Philips småsignal rören men och andra sidan är jag så himmla glad över att den matchade ocktetten Telefunken EL34:or som har legat oanvända i mer än 10 år äntligen har kommit till användning!

jag hoppas du har överseende ulf med att jag förmedlar min glädje i din tråd.

Jag har sett din nya riia och hört vad den kan förmedla när den spelar musik.
Kan väll bara säga samma sak som i en dansk pilsner reklam http://se.youtube.com/watch?v=xd7HTlkzS28

Mvh
Magnus


http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2009/01/28 01:53:51
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2009/01/03 :  23:21:55  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Grattis Magnus
Nu blir det drag i de store högtalarna.
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2009/01/04 :  17:07:38  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
Stort grattis Magnus och välkommen in i gänget. Fick Ni tillfälle att prova Telefunken kontra Winged C?
Hoppas att få lyssna på din bestar via LAmayron.

Så du säger att Riiat är nåt att vänta på? jag tror dig! Har fått se bilder på innanmätet vartefter bygget framskrider och det är ett makalöst hantverk!!
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2009/01/05 :  23:57:50  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
quote:
Fick Ni tillfälle att prova Telefunken kontra Winged C?


Nej,tiden räckte inte till att testa olika utgångs rör,
jag får ta med telefunken rörena och hälsa på jag är också lite nyfiken på att höra på "Ryssarna"!

På torsdag kanske det dyker upp lite Philips småsignal rör då är det julafton igen




http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2009/01/08 :  14:51:50  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
Magnus, de dyra smårören gör verkligen skillnad..

Jag tänkte att en jämförelse mellan de olika förstärkarkombinationerna jag haft de senast åren och LAmayro skulle vara intressant.
Det gäller ju hela tiden Silverline Grand La Folia högtalarna och Ayre CD5xe samt Audioquest Kilimanjaro hgtkablar,så stärkarna jämförs ju i samma anläggning hela tiden.

Första combon, och den dyraste jag någonsin ägt (ca300K) var ju Jeff Rowland Synergi försteg/ Krell 450MCX monoblock, Denna kombo hade ju drivit mina förra högtalare (Audio Artistry Beethoven) med finess men på Silverline lät det mörkt och dovt. Inte bra. Jag vet inte vad som gick fel men visar återigen hur betydelsefull systemmatchning är. Krellarna lät bra hos näste ägare som hade B&W 802.
LAmayron är överlägsen på alla punkter!!

Nästa kombo var MCIntosh C220 rörförsteg och Ayre V1Xe slutsteg (2x200W). Lät mycket bättre. Kraftfullare än Krellarna trots färre watt.
Vackert och musikaliskt men fortfarande lite laidback/dovt.Mycket stor ljudbild. Återhållen bas.
Provade med Audio Research REF 3 som försteg. Fick en ännu bredare ljudbild (nästan lite surround!) men i mitt tycke lite för varm återgivning än med McIntoshen.
Återigen bedömer jag LAmayron som bättre på alla punkter tom basåtergivningen (trots 40W vs 200W).

Kort provades sedan min McIntosh med lånade McIntosh 501 transistorslutsteg. Lät inget bra alls. Tråkigt o omusikaliskt. Kanske var inte slutstegen inbrända?

fler jämförelser kommer..
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2009/01/08 :  15:42:39  Show Profile Send Staffan a Private Message  Reply
Ulf,vad använde du för något försteg till MC501 ?
Provade du att byta högtalaranslutningar på stegen?
Har själv MC501 nu och jag tycker att dom är
långt ifrån tråkiga och omusikaliska.
Inspelningstiden är ganska kort och dom låter bra
nästan omgående.


Mvh
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2009/01/08 :  16:18:21  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
Det var mitt McIntosh c220 försteg som låtit bra med de flesta andra slutsteg och tom var i paritet med ARC ref3 (över dubbelt så dyrt). Jag blev förvånad att det lät så trist men hade dem bara på lån kort tid. På Tannoyträffen hos Audio Concept spelades det med storebror MC1200 (1000w) alternativt med Manley 100W rörmonoblock. De flesta var nog överens där att Manley spelade betydligt bättre än Mc12000. Men Mc501 har ju fått bra kritik bl.a i Stereophile så de låter säkert bra med rätt kringutrustning.
Vilka Wilson spelar du med?
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2009/01/08 :  16:39:34  Show Profile Send Staffan a Private Message  Reply
Jag använder Wilson Watt/Puppy 8 och till dom har jag
använt bla Advantage S250,Krell FPB 700cx,Krell EVO 402,
och jag tycker att MC501:orna är dom som passar bäst.

Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000