HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Skivspelare ny vs beg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2007/08/23 :  19:01:26  Show Profile Send Fyhr a Private Message  Reply
Som nyvunnet vinylfan har jag börjat leta skivspelare (har för tillfället en överbliven technics med alldeles för mycket automatik).

Budget ligger på ~3000kr och jag har läst en hel del trådar genom sökningen, men vill ändå ställa ett par frågor.

Jag har tittat åt nyare rega, pro-ject etc. men även funderat något åt Thorens och dess likar. Vad bör jag sikta på för att få ut så mycket som möjligt ur de skivor jag ärvt av mina föräldrar och den egna samlingen som börjat byggas upp efter ett antal besök hos de lokala skivaffärerna?

Jag är inte rädd att ställa mig i verkstaden eller plocka fram lödkolven för att göra lite modifikationer, hade även tänkt bygga mig ett RIAA vid tillfälle, dock vet jag inte om jag kommer sluta med en MM eller MC pu.

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/23 :  19:23:26  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Jag föreslår en Thorens TD150 MkII (max 1000 kr), köp en Rega RB250 tonarm (~1000 kr), en Ortofon OM20 (500 pix) och en gammal Valhalla motorstyrning (750 pix). Sen gör du en ny stabil lådda till Thorensen i LP12-storlek. What else does a man need?
Ny rem och lite ny olja i lagret kanske också - runt 300 pix...sen önskar du dig nya LP12-fjädrar i julklapp.
Alternativ till Valhallan kan vara att sätta en stor baddartrafo (220-220 volt) mellan spelaren och nätet.

Kolla här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63070

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/08/23 19:27:59
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2007/08/25 :  22:12:56  Show Profile Send Fyhr a Private Message  Reply
Inga fler förslag? Den entydiga åsikten är alltså att en thorens med ny tonarm och lite småfix är the way to go som budgetlösning, betydligt bättre än nya Rega eller Pro-ject?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/08/25 :  22:30:42  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag gillar nya regan p1 och p2. jag köpte en beggad rega själv och gillar en icke fjädrad lösning men thorens är inte en illa lösning det heller.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/08/26 :  19:28:30  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
vilken technics?

18 ska de va.
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2007/08/26 :  20:52:40  Show Profile Send Fyhr a Private Message  Reply
SL-D2 heter den, direktdriven. Med en pickup som heter pickering XV-15/625E. Tonarmen är nog original, automatik som lyfter tillbaks den i slutet av skivan. Man hör även tydligt när motorn går jämfört med när den står still genom högtalarna.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/08/27 :  20:49:43  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
byt arm kanske o pickup mitt tips

18 ska de va.
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2007/09/03 :  16:46:28  Show Profile Send Fyhr a Private Message  Reply
Ah det blev en Thorens TD150 MkII ändå, för väl under 1000 kr :)

Den spelar just nu genom DIYsteget och det fungerar ganska väl, dock ska pickupen bytas, får se om jag hittar en ny arm sen, och fjädringen känns som att den behöver dämpas på något vis, en ny rem behövs och sen får vi se var det lider, lite översyn av lager givetvis.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/03 :  19:33:33  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Jag spelar på en liknande plastig Technics (3210). Hör dock inte motorn genom högtalarna.

Den låter nog inte riktigt så bra som en skivspelare kan, och hastigheten tycks krypa iväg ibland mellan skivbytena.
Den stannar iallafall tills jag har rett ut vad den kan och inte.

Något som jag skulle vilja ändra på en gång är till en arm som det går att justera höjden på. Halvautomatiken är guld värd för mig eftersom jag gärna sätter igång en skiva när jag går och lägger mig.
Anti Skating-ratten tycker jag också är guld värd i jämförelse med alla vikt-på-en-tråd-varianter.

Vore kul att läsa om du ville skriva några ord om ljudet från Technicsen och Thorensen när du lärt dig mer om dem.

http://members.aol.com/KDresch/sl-d2b.html
http://www.arcticcorsair.f9.co.uk/audio/kit/images/td150-1.jpg <- (ursäkta ofördelaktig bild, men det var den enda med originalarm jag fick syn på)

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/09/04 :  08:05:47  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Tonarmen på TD150 MkII är inte helt kass. Skaffa genast en ny rem och rengör lagret och fyll det med lämplig olja.
I fjädrarna finns en bit skumgummi som ska dämpa gungningen, möjligt att de torkat. Se också till att du får rätt gung och att gunget är symmetriskt. Man kan använda de styvare Linn-fjädrarna/bussningarna, men då måsta man ta bort bottenplattan eftersom bussningarna är tjockare - vilken man kan ta bort ändå, en sak mindre som vibrerar.
Min TD150 MkII med toppad Rega250-arm, OM40 och väggmonterad, behövde i alla fall inte skämmas vid jämförelse med den beggade LP12:a jag senare köpte.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000