Author |
Topic |
IcedEarth
Member
498 Posts |
Posted - 2007/08/25 : 21:19:31
|
Graham armarna är jäkla vackra alltså!
//rillo |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/08/25 : 21:39:50
|
quote: Fick ni lyssna också?
Vi kommer till det, jag lovar. Som till viss del framgår var det inte ett system som var uppställt utan flera. Det var i huvudsak två sound vi fick uppleva. För att beskriva detta vill vi ta historien i en viss ordning. Men snart börjar det...
quote: tappat greppet
Just här satt han och spelade patiens på telefonen, hmm
Delbild av Eliots original
Edit: Det har börjat
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
Edited by - calle_jr on 2007/08/25 21:40:54 |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/08/25 : 21:56:31
|
Red Rose Music Model 2
Model 2 är en EL34-baserad dual monokonstruktion med 4 små dubbeltrioder (2st ecc81 som drivrör och 2 för gain) och 2+2 EL34. Uteffekt 45W.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/08/25 : 22:10:17
|
Ett linjesteg från samma tillverkare användes för drivning av Model 2.
Red Rose Music Model 3
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/08/25 : 22:16:50
|
Som riaa användes EAR 834P Deluxe. Tog ingen bild på det.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 00:01:13
|
Stilrent... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 00:09:11
|
quote: Med tanke på att du avslutar med en kan man tro att du har en Orbe
Jajamensan
|
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 00:23:04
|
Mark Levinson (personen!) startade 1998 Red Rose Music. Detta var tredje gången som han startade ett företag efter Mark Levinson (företaget) och Cello. När han startade Cello tog han med sig Tom Colangelo som ligger bakom flera av de klassiska ML konstruktionerna men nu gick de skilda vägar och Tom startade Viola Audio Labs.
Mark hade blivit förtjust i Bo Bengtssons högtalare och det var hans konstruktioner som blev Red Rose Music R1, R2, and R3. Vid denna tidpunkt fanns det ett företag som hette AudioPrism vars rörförstärkare tydligen fungerade så bra med Bo Bengtssons högtalare att dessa konstruktioner sedan övertogs av Red Rose Music och quote: the [AudioPrism] Debut Mk.II stereo power amp is now known as the Red Rose Model 2
Läs mer här (artikeln är nog inte up-to-date!): http://www.1388.com/articles/mark-english/index.html
- Jag får säga att jag inte trodde att Red Rose Music existerade längre då det ju varit så mycket negativ publicitet om att deras transistorprodukter kunde köpas för en bråkdel av priset under namnet Korsun. Red Rose Affirmation skulle då vara identisk med Korsun V8i .... |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
Edited by - eliot on 2007/08/26 00:27:57 |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 09:35:36
|
Ljudet då?
Det är ett stort lyssningsrum och det är stora högtalare. Detta kommer igen i återgivningen med Duo Mezzo - stort och pompöst!
Det tar inte emot nånstans och integrationen till bashornen är perfekt.
Duo Mezzo är en hornladdad 2-vägshögtalare integrerad med dubbla aktiva bashorn. Det är en halv Primo med hornen från Duo Omega kan man säga. Högtalarna har en känslighet på 107dB och de två 12" bashornen drivs aktivt av 2x500W.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 13:17:57
|
Vi skulle också prova ett par andra förstärkare.
Koppla ur, koppla in...
På med nytt vax
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 13:26:24
|
Effektrören i den aktuella förstärkaren är av typen 211.
De ser ut såhär:
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 14:08:30
|
Här ser vi Calle när han fotograferar förstärkaren i fråga
Blev bilden bra
|
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 16:06:24
|
Calle & Eliot, ursäkta att jag backar men Ni glömde kommentera mikrometerskruven för VTA på Graham-armen. Att ha mikrometerskruv är riktigt bra eftersom man har 100% koll på inställningen och enkelt kan komma tillbaks till en inställning man gillar. Man kan tom ha olika inställning på olika skivor och veta att man får rätt inställning varje gång...
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 17:56:20
|
Tack för det Pac! Ska bli kul att se den in action nå'n gång.
Monoblocken vi spelade med är Air Tight ATM-211, som levererar 22 triodwatt styck.
Air Tight
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 18:04:29
|
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 18:28:09
|
Med SET-förstärkarna Air Tight ATM-211 inkopplade höjdes ljudkvaliten flera snäpp, tycker jag. En mycket musikalisk presentation. Snärtigt och snabbt, tyst och rent och med häftiga dynamikeffekter i det stora rummet. Det låter som en perfekt kombination av SET och betydligt kraftigare förstärkare.
Bilderna skvallrar en del om att detta är fin byggkvalitet vad man kan se utvändigt.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
Edited by - calle_jr on 2007/08/27 20:54:56 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 18:48:51
|
Avantgarde Acoustics är bara för läckra och speciellt Duo Mezzo, synd bara att prislappen gör att den (min) drömmen kommer att förbli just en dröm |
/Jonas
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 21:22:50
|
Eftersom mitt stativ inte lämpade sig för fotografering vid golvnivå så koncentrerade jag mig på att fotografera Avantgarde Duo Mezzo som erbjöd många intressanta vinklar. Vi börjar väl med en helhetsbild
Högtalaren inbjöd till detaljfotografering
Vi fotograferar från andra hållet
och vi går lite närmare
|
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 21:25:48
|
Positionen av det stora hornet var justerat efter lyssningspositionen och lutade lite neråt
|
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/08/26 : 21:30:16
|
Det här verkar trevligt quote:
Monoblocken vi spelade med är Air Tight ATM-211, som levererar 22 triodwatt styck.
Air Tight
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2007/08/26 21:30:38 |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 01:28:15
|
Då visar jag ännu en bild på det stora 211 röret
För den som vill läsa lite om Airtight ATM-211 så finns det tester på internet: POSITIVE FEEDBACK ONLINE - ISSUE 22 Stereophile - Oct. 2002 |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 02:36:16
|
quote: Som riaa användes EAR 834P Deluxe. Tog ingen bild på det.
Racket var ett Solid Tech Radius Duo och överst till vänster ser vi den digitala källan, en Opera Audio Consonance Droplet CDP5.0 och under den befinner sig till vänster nätdelen till skivspelaren och till höger syns RIAA-steget.
- Längst ner till vänster ser vi en förstärkare från Avantgarde Acoustics
det rör sig om Avantgarde Acoustics Model 5:
quote: Model 5 is a solid-state integrated amplifier, delivering 2 x 0.4 watts @ 8 ohms (2 x 1.1 watts @ 20 ohms) in optimal CLASS A operation mode. Floating to CLASS AB mode if required, the amplifier delivers up to 27 watts @ 8 ohm. Combined with Avantgarde Acoustic#8216;s highly efficient horn speakers these specifications provide for more than sufficient power at any time.
|
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
Edited by - eliot on 2007/08/27 07:23:34 |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 20:32:22
|
Jag har några bilder på baksidan av högtalarna - Det finns ingen information om Avantgarde Duo Mezzo på Avantgarde Acoustic's webbsida så vi har bett Hans förklara hur det är kopplat och vad det är vi ser
Detta är högtalarterminalerna till det stora mellanregisterhornet
och på baksidan av den aktiva basmodulen ser det ut så här
eller från sidan
|
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
ArtSound
Member
170 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 17:23:58
|
Jeg er blevet bedt om at kommentere "baksidan" lidt:
Som alle Avantgarde højttalere er mellemtone UDEN delefilter. På diskanten er der et filter, for alle Omega modellers vedkommende er det et filter opbygget over Avantgarde´s patenterede CPC kredsløb.
Alle enheder er koblet parallelt. Dvs ( på almindeligt dansk :) ) at man forbinder bas, mellemtone og diskant via jumpere og tilslutter hele højttaleren via et højttalerkabel fra forstærkeren. Man skulle synes at det kunne være uden betydning HVOR dette kabel tilsluttes, men det er det ikke. Der er tydelige forskelle på om forstærkeren kobles på diskant, bas eller mellemtonen. Der er desuden mulighed for at bi-wire eller tri-wire, ligesom det er muligt at bi-ampe højtaleren
Til bas-sektionen og de to 12" er der indbygget 1x500 watts forstærker med patenteret Adric kredsløb. Subberne kan drives via forstærkerens højttaler-udgang og de omtalte jumpere, eller den kan drives via et linie-signal fra en preamp. Ved at benytte forstærkerens højttaler udgang, fåes i de fleste tilfælde den mest homogene lyd. På denne måde bringes forstærkerens signatur med ned i bassen, selvom bassen er aktiv. Linie-indgangen giver derimod mulighed for at benytte rum-korrektion, jeg har selv eskperimenteret med fx TacT 2.2.
Subberne har indbygget elektronisk delefilter som har justering for volumen og delefrekvens, ligesom subsonics filter ved 20,30 og 40 hz er muligt
|
www.artsound.dk |
|
|
ArtSound
Member
170 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 17:25:49
|
Og for de mere tekniske intersserede ( resten kan springe indlægget over..)
CPC crossover
The correct acoustical coupling of the H2 OMEGA tweeter requires a 12 dB/oct filtering. The necessary capacitor, which cuts off low frequencies, is the potentially weakest part of every passive crossover design. Every time the music signal crosses the zero line, changing from positive to negative values and vice versa, the electric field within the capacitor's dielectric is inverted. This permanent inversion and 'loading and reloading' causes a so-called 'Dielectric Memory Effect', creating zero-crossing distortions which are the more influential the higher the transmitted frequencies are.
To avoid the permanent inversion of the electric field, Avantgarde Acoustic developped a special 3-way conductor capacitor. By impressing a high biasing voltage to the specially connected conductors, the electric field becomes fixed in one direction, thus biasing the capacitor. The electric field now keeps its orientation and is only varied by the music signal, not 'flipping' directions any more.
The necessary DC bias voltage is created by the proprietary 'Capacitor Polarisation Circuit' (patent pend.) of Avantgarde Acoustic. A transformer couples the CPC circuitry to the music signal, then a diode network transforms the biasing voltage up to 100 Volts. Within just a few seconds the bias voltage has built up and the CPC capacitor reaches optimal performance. Additionally there is even a protection circuit which avoids over voltages.
The CPC cpacitor features ultra low distortion levels, resulting in a significantly increased accuracy when processing complex high frequency signals and in unrivaled micro dynamics.
ADRIC hornbass
Hornbass designs have a legendary, but likewise ambivalent, reputation. Because sizing a small horn mouth may cause droning and booming resonances at certain frequencies. That's where Avantgarde Acoustic's unique ADRIC circuit (patent pend.) comes in. It detects and compensates for characteristic impedance fluctuations of the bass driver voice coil - effected by small horn mouth dimensions - by a fast analogue feedback loop.
Due to ADRIC (adaptive dynamic radiation impedance control) technology, Avantgarde Acoustic can design bass horns which are able to reproduce powerful depp bass (down to 18 Hz) with horn mouth areas smaller than 1 sqm (instead of 6-7 sqm of non-ADRIC designs). Thus ADRIC technology is essential for accommodating a horn bass to the DUO PRIMO cabinet.
Each of the 4 DUO PRIMO bass modules features its own ADRIC amplifier, driving 2 x 300 mm high performance-long excursion drivers, and an integrated active crossover. Up to 2000 Watts of amplifier power provide for sufficient reserves under any condition. The mains transformer of the amplifier module is mechanically decoupled to prevent resonances. The amplifier modules are equipped with WBT input terminals, alternatively line signals can be input via an XLR socket.
The input board of the bass features an input level attenuator. The crossover frequency towards the midrange is precisely adjustable in 3 different ranges. A 3-position subsonic filter switch and a 12 V DC trigger input for remote ON/OFF switching complete the list of useful functions.
|
www.artsound.dk |
Edited by - ArtSound on 2007/08/28 17:33:23 |
|
|
Topic |
|