HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Thorens TD 166 Mk II
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/07/31 :  11:13:10  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Jag har tagit upp mitt audiointresse igen och funderar över vinyl efter att ha haft nöjet att lyssna till PACs fina anläggning. Jag har en Thorens TD 166 Mk II på vinden och skulle vilja ha era åsikter kring om det är något att satsa på och i så fall lämplig pickup!

Ibland är beslut det enda som fattas

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/07/31 :  16:20:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Flyttar tråden "HiFi-diskussion" --> "Vinylforum".

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/07/31 :  18:05:39  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Tack ztenlund! Det lär finnas uppgraderingar/förbättringar?

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/07/31 :  20:35:14  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Kola in den här sidan ett måste för Thorens ägare http://www.theanalogdept.com/.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/31 :  21:18:35  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

- Tillverka en ny plint av 40mm stavlimmad träskiva, gärna ek eller annat tungt och hårt träslag.
- Sätt tre spikes på plinten.
- Byt tonarmskablar och drivrem.
- Kolla upphängning.
- Rengör och smörj tallrikslager.
- Sätt på en Benz Ace PU.
- Se till att den står i våg och på ett bastant underlag.

En mycket bra start tycker jag

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/31 :  21:55:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


"start"? Det låter mer som slutet för TD166an.

Per, du är välkommen tillbaks när du vill. Nästa gång kanske vi skall ta en av dina plattor så att du får en referens hemifrån?

TD166 i alla dess skepnader är en bra arbetshäst. Den tar inte ut det där extra som gömmer sig i spåren men den är pålitlig och man kommer långt med en sådan. Jag satt med en MkIV i många år. Den snurrade många varv utan minsta knot, en riktig slitvarg som lämnade mig för några år sedan då jag snubblade över en Michel Gyrodeck.

En rengöring, injustering, uppsmörjning av lagret och en ny rem så är din 166a igång igen.
Pickup rekomendationer är svårt. Jag hade för få pickuper på min för att jag skall kunna ge någon bra rekomendation. Jag hade bara två pickuper på Thorénsarmen. En Goldring 1040'an funkade bäst. Jag provade en empire som jag inte kommer ihåg namnet på som också var OK, men 1040'an var bättre. Men mer än så vet jag nog egentligen inte.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/31 :  22:00:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

P.S. Har du hittat till www.vinylengine.com än? Där finns precis hur mycket information om vinylspelare/tonarmar/pickuper/... som helst!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/08/01 :  09:31:57  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Tack för dom fina tipsen. Nu går jag upp på vinden och hämtar ner den! Och Pac, jag kommer gärna igen med ett par skivor när höstmörkret faller på, inte minst för att dricka din fina espresso!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

PelleC
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/08/07 :  01:12:28  Show Profile Send PelleC a Private Message  Reply
Hej Persve,

har själv gjort denna resa för ett litet tag sedan. Läs denna tråd så ser du vilka tips jag fick och vad jag till slut genomförde med min gamla 166:a.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59429

Kan bara säga att jag är supernöjd!
Posta gärna vad du gör med din så kanske man får ännu fler uppslag.
MVH//Pär

TD166mkII/T61/FMJ CD23 ==> FMJ A22 ==> Audience 72 + Kappa Sub
Njutånger är inte en plats - det är ett tillstånd!
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/08/07 :  09:00:54  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Tack PelleC! Kul läsning med många bra tips! Hittils har jag bytt rem och köpt en Goldring 1042 begagnad här på forumet! Jag har också smörjt upp chassi och lager! Har hittils lyssnat på min gamla Dynavector 10x2 och det låter inte så pjåkigt. Håller på att leta efter mina gamla LP som ligger nånstans på den nya vinden ( nyss flyttat till Tjörn ). Återkommer när pickupen anlänt.

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/08/07 :  17:04:46  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Jag har bara en motvikt. Kan någon hjälpa mig med om det är den stora eller lilla!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/08/07 :  20:31:47  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Menar du vikten till antiskating? Alltså den lilla vikten som hänger i en lina över en stålpinne?

Jag vill med säkerhet minnas att det finns en tabell i manualen som anger vilken vikt du ska ha och var linan ska ligga. I vissa fall behövs kanske bägge vikterna Det är beroende av vilket nåltryck pickupen har.

Men den tabellen är egentligen bara grovinställning. Ställ in rätt nåltryck och studera nålen i spåret rakt framifrån. Nålen ska inte luta av belastning (skatingkraft) varken åt vänster (för låg antiskatingvikt) eller åt höger (för hög).


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/08/07 :  20:48:15  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Tack Calle_JR! Jag kollade nålen som du beskrev och det ser bra ut så jag har rätt vikt!
I PelleCs tråd skrev perlind att en Michell skivklämma gör susen. Var kan man köpa en sån?

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/08/07 :  21:46:26  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Michell skivklämma kan köpas här:
http://www.svalander.se/vinyl/tillbehor.htm

Men jag tycker även du ska tillverka en ny plint


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/08/08 :  00:05:33  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Vilken härlig "deja vu"! Det var när jag satte en Goldring Eroica MC PU på min TD 166 MkII:a för 19 år sedan som hifi-intresset satte riktig fart. En bra pålitlig spelare som är lätt att handskas med. För den händige så är Calle_jr's anmodan värd att följas...men ett steg i taget.

/stefan
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/08/13 :  20:54:23  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Goldring 1042an har anlänt och jag har gjort min första lyssning - ett jättelyft! Tack Hakan! Nu väntar jag bara på ett nytt phonosteg från Mathias Stridbeck - V9! Och att frugan accepterar att alla LP-skivorna skall ner från vinden och pryda "mitt" lyssningsrum. Tack Pac för att du väckte mitt vinylintresse!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/08/14 :  07:15:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
... - ett jättelyft!


Välkommen tillbaks till vinylen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2007/09/01 :  09:12:04  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Wow, nu har jag fått mitt V9-steg från Harmony Design. Det låter fantastiskt och ändå är det inte inspelat ännu! Nu får jag väl fundera på om jag ska våga mig på att bygga en ny plint i höst?!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/10/29 :  14:40:15  Show Profile Send pewe a Private Message  Reply
Roligt att läsa denna tråd då jag har precis samma spelare fast med en Goldring Eroica. Det där med ny plint låter intressant...Kan i mitt fall se en riktigt kraftig och stabil plywoodplint. Men hur tillverkar man en sådan?

Det kanske rent av finns någon som gjort en egen plint till en 166:a och har någon bild? Jag inser också mina egna snickerikunskaper och undrar därför om ni känner till någon i Malmötrakten som skulle kunna göra en plywoodplint?

Edited by - pewe on 2008/10/29 15:52:10
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/08/19 :  02:47:36  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Har fyndat mig en TD166 mk II från -88 och har nu beställt en ny Nagaoka MP-11, en Michell skivklämma samt en REGA filtmatta till den. Ska bli kul att se hur den står sig i konkurrensen (Rega P3-24)!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2011/08/20 :  23:18:32  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
I orginal levererades den med en Ortofon OM 10 pickup. Genom att byta enbart nålen kunde man byta upp till OM 20/30 eller 40.

Radiolagret moddade 166:an med att klista fast en svart "tjock" massa på plinten. Har för mig att det var någon dämpmassa som användes inom bilindustrin. Om dämpmassan går att få tag på så är det lätt att fixa själv.

Min TD 166 fick ersätta en japansk direktdriven skivspelare. Tror det var Technics. TD166 spelade skjortan av japanen trots att TD166 var billigare i inköp.

Edited by - lars on 2011/08/20 23:21:07
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/08/23 :  00:00:38  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Härligt!

Kan meddela att 166 mk II spelar gudomligt tillsammans med Nagaoka MP-11. :) I morgon får jag min Michell skivklämma, återkommer med intryck av denna.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000