HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nu jäklar blir det OB
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/05 :  10:58:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vill du prova med din Aleph ändå så sätt ett motstånd i serie med basen, kanske 1-2 ohm och 5-10W.
Jag kör transistorer och tunna kablar till mina dipolbasar, det gör liknande verkan. Basarna ska ha lagom elektrisk dämpning och det beror på förstärkarens dämpfaktor (utimpedans) och högtalarelementets Q-värde. Det går att kompensera elektroniskt som man gör i Orion men det är onödigt svårt om man inte är verkligt driven på att mäta och räkna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PerR
Starting Member

31 Posts

Posted - 2007/08/06 :  06:25:25  Show Profile  Visit PerR's Homepage Send PerR a Private Message  Reply
skulle tippa på att det blir lite mera flås i basen när basarna blivit inspelade...

Admin på Diyforum.net
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/08/06 :  09:08:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Grattis till ett lyckat bygge!

Angående basen och dämpfaktorer så var försiktig med att bilda dig en uppfattning tills de är inspelade. Q förändras drastiskt under inspelningen. Elementupphängningen måste liksom "sliter in sig" innan allt beter sig som det skall.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/08/06 :  15:35:15  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Jag ser att du fått den senaste versionen av B200, lite bättre påstår Visaton själva.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/08/06 :  21:13:06  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Vad kul att det blev så bra. Grattis.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/08/10 :  16:22:16  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Hej igen.

Nu har jag spelat ca 25 timmar på mina NoBox och provat olika placeringar och vinklingar av baffeln och kommit fram till att de bör stå minst 90 cm från bakvägg, har för närvarande dryga metern. De är vinklade ganska kraftigt inåt, de "möts" ca en halv - en meter framför där jag sitter. Jag upplever att djup perspektivet blir lite bättre när jag har de på det viset, men jag skall experimentera vidare. Det något hårda mellanregistret har mjukat till sig betydligt, om det beror på elementen eller att hörseln helt enkelt har anpassat sig skall jag låta vara osagt. Basen tycker jag är mycket bra, det är snabbheten och avsaknaden av den där tråkiga rumbliga mullerbasen som jag tycker om. De skall enligt Visaton gå ner till 32 hz vid -10db inte imponerande på något vis men det som finns låter superbt.

Det skulle förmodligen låta bättre om jag hade lite mer plats runt dem, mina Ariel står ganska nära på bägge sidorna och jag kan tänka mig att det inte är helt optimalt.

Är jag då nöjd? Ja, för en tämligen ringa peng, ca 5500:- och lite svett (dock inget blod som en del här stoltserar med ) så har jag fått ett öppet och dynamiskt ljud med en stor ljudbild. Ord som bäst beskriver ljudet från öppen baffel (NoBox) är luftigt och dynamiskt tycker jag.

Och JA jag har fått dit listerna på fronten

Tommy (I've seen the light, I've seen the light halleluja)

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/08/10 :  17:12:54  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
I've seen the light, I've seen the light halleluja

Halleluja, amen

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/10 :  17:13:35  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Ja men de ä ju great....kul att du ä nöjd

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/08/10 :  22:03:00  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Så kan det gå när man ger sig i kast med OB !
B200:an mjuknar nog lite till. Men hela potentialen får du inte förrän du förstärker aktivt och delar och frekvensjusterar digitalt.
Då är du klart förbi 'Lampizator'-klass: http://www.lampizator.eu/ .

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/08/12 :  22:41:09  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Grattis! Halleluja!

Johan
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/08/17 :  15:15:03  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Hej alla glada hifivänner.

Har nu haft mina NoBox i nån vecka och är mer än nöjd. Det enda jag skulle kunna ha någon synpunkt på är att det finns en liten topp någonstans i mellanregistret, låter som det är någonstans lite högre upp, kanske 700 - 1000 Hz (ren gissning), ibland så skär det liksom till i öronen vid lite högre volymer. Om det sen beror på rummet eller något annat låter jag vara osvuret.

Nu till en liten fråga som jag har. Som högtalarna står nu så har jag ca 90 cm till bakvägg, det låter bäst så. Men det är inte särskilt praktiskt när man som jag bor trångt. Kan jag flytta bak dem så att de står ca 30 - 40 cm från bakväggen utan att det låter sämre, genom att sätta något dämpmaterial på väggen bakom för att dämpa reflektioner? eller är det helt dödfött.

Jag kan verkligen rekommendera alla som funderar på och bygga högtalare att bygga OB. Lättare att bygga samt låter suveränt bra.

Slutligen, låter de då bättre än mina Ariel? Njaäää, nästan. De spelar dock lite hårdare musik (pop, synth och rock) med en helt annan pondus, dynamik och bas än Ariel, men jag lyssnar hellre på Ariellerna när jag "finlyssnar" på jazz, klassiskt och musik typ singer songwriter så att säga.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/09/10 :  21:50:47  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Hej Tommy,

Ytterligare tid har gått, Status ?

Mvh/
Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/09/11 :  08:58:11  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Uppdate beställd så här kommer den

Spelar nu mera mina OB med en nyinköpt Cairn 4808A. Dess blott 30 watt räcker mer än nog till att driva dem till öronbedövande höjder. Ljudet från Cairn förstärkaren är helt suveränt bra, bättre än vad jag hade vågat hoppas på faktiskt, att den sen är bland det snyggaste som finns gör ju inte saken sämre. Om jag får tag i ett par Cairn Mea monoblock någongång så skulle det vara roligt att pröva aktiv delning och använda dessa till basen och 4808A till mellan/diskant.

För övrigt så har ljudet mjukat till sig lite sedan elementen var nya. Har alltid varit lite skeptisk till det här med "inspelning" av grejor, men jag kan bara böja mig för fakta, det låter inte lika hårt som i början.

Har lite tankar på att låta ett snickeri bygga ett par nya lådor åt mig med rundade hörn på fronten och sidor a'la Orion. Skulle också vara kul att prova med dubbla basar på varje sida, ungefär som Jamo 90 (nånting) och skippa sidorna.

Tommy

Edited by - Gothmog II on 2007/09/11 11:11:03
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/09/11 :  13:29:02  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Vad är det fördel med öppen baffel ??????
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/11 :  22:10:13  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
För att säga det mycket kort så finns det väl i stort sett tre fördelar:
1. Man slipper färgningar av ljudet från högtalarlådan, för det finns ingen låda som kan vibrera, bara baffel. (färgningar, fast i mindre skala och med annan klang kan dock fortfarande komma från baffeln)
2. Den är jättemycket lättare att bygga än en låda - iallafall i sin enklaste form: en skiva. Ett bredbandselement på en skiva... lätt som en plätt.
3. Den sägs slå an färre rumsresonanser, iallafall en dipol, p.g.a. den begränsade utstrålningen (dipol, två poler, utstrålning som en åtta, men öppna bafflar kan ju vara andra former, t.ex. U-baffel, W-baffel...)
Här några länkar till allmän läsning om öppen baffel, utanför det som du redan kanske har läst på hififorum.
http://www.positive-feedback.com/Issue31/hawthorne.htm

... asch, det finns så många länkar, det är bättre att du själv letar och läser... linkwitz har ju skrivit mycket, men det finns på massor av forum m.m. "advantages open baffle" testade jag, och fick många träffar. Vill du söka specifikt på en större website, eller ett forum utan sökfunktion o.dyl. så kan du t.ex. använda "open baffle site:minsite.com", där du ersätter "minsite.com" med adressen till den website du vill leta på.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/09/11 22:36:37
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/11 :  22:31:13  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
P.S. Det är klart att det frinns nackdelar också, men du frågade ju efter fördelarna... D.S.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/09/11 :  22:36:26  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
linkwitzlab.com är ett hett tips, han är väldigt saklig och backar upp det mesta med mätningar och matematiska resonemang

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2007/09/19 :  10:34:13  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Jag måste erkänna att jag är väldigt sugen på att bygga mig ett par själv men jag undrar hur mycket ljudet skiljer sig om man ställer den nära vägg gentemot långt ifrån? jag kan inte ställa dom isåfall allt för långt ut från väggen men isåfall så kan man flytta ut dom från väggen när man ska finlyssna och sedan ställa in dom igen på kvällen. det borde funka.

Musik är livet
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/09/19 :  22:43:22  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
Hej!
Ett tips ar att ha sma sidostycken pa baksidan av baffeln och ha en tunn matta fast i dem. Det dampar bakatstralningen och darmed blir fordrojningen av reflekterat ljud fran bakvaggen battre vid lyssningspositionen. Har aven provat att ha en vanlig lada utan bakvagg. Fodras en tjockare dampning da. Mer som en aperiodiskt dampning sas.
Jamfor med gamla radioapparater, somliga later suverant i mellanregistret!

Lyssna lungt!

Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/12/18 :  21:40:36  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Har nu levt med mina NoBox i ett par månader och är mycket nöjd. Men man kanske skulle kunna bli lite nöjdare Då jag passerat de 40 och hörseln ju inte lär bli bättre med åren vad gäller uppåt i frekvens samt att jag har ett par diskanter som bara ligger och skräpar så är det inte långt till att prova att implementera dessa i mina NoBox lådor för att "krispa" till ljudet lite. Men jag skulle behöva lite feedback hur..... Det är ett par sådana här jag tänkt mig.
MONACOR DT-280

data på dessa är:

Impedance (Z) 8 Ohm;
Resonant frequency (fs) 1100Hz
Max. frequency range fx-22000Hz
Rec. crossover freq. (12dB) 2000Hz
Music power 100WMAX
Power rating 50WRMS
SPL (1W/1m) 92dB
Voice coil diameter 28mm
Magnet diameter 70mm
Mounting cutout Ø 86mm
Mounting depth 33mm
Dimensions Ø 130mm
Weight 750g

Ingen höjdar diskant jag vet, men det var vad jag hade hemma.

Vad jag undrar är vart startar jag lämpligtvis och prova när det gäller delningsfilter. Är det bara att koppla in dem på ingången till delningsfiltret med en lämplig kondensator i serie eller behövs det något mer avancerat, kanske behöver jag dämpa dem på något sätt. Jag hade tänkt att de skulle hjälpa till från ca 6000 - 7000 hz och uppåt. Tala gärna om för mig om ni tycker att jag helt är ute och "cyklar"

Mvh Tommy

Edited by - Gothmog II on 2007/12/18 21:44:13
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/12/18 :  22:37:55  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
Hej Tommy!
Kul att se lite bredbandare har. Om jag vore du skulle jag fixa en fasplugg som tar bort lite av "skrikigheten", dessutom blir sweet spoten bredare.
Jag har sjalv lekt med diskanter till mina bredbandare. Prova med en konding i serie fran 0.82-1.5 uF. Du behover troligtvis inte dela sa lagt som ~7000Hz. Enligt mina oron/smak behovs lite "tizzel" hogst upp i registret.

Lycka till!

Peter
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/12/19 :  00:36:48  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Skrikigheten är väl omhändertagen i Nobox delningsfilter. Jag har ju själv en B200-rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60644 med ganska avancerad delning och equalizing men överväger klart att skaffa Planet10's Phase Plugs: http://www.planet10-hifi.com/pp-info.html om inte annat så för spridningens skull.

När det gäller diskanten är jag enig med peterborsson den kan gå in vid 10 - 12 kHz. den är väl lite för tung att fästa med dubbelhäftande tejp men tejpa fast vid baffeln med kraftigare tejp och testa. Sedan börjar vi närma oss Orion++ med även bakåtriktad diskant.

I Audiocircle har en medlem mätt fallande B200 respons bakåt redan från 2000 hz. Jag har inte själv mätt men magneten skymmer ganska kraftigt när frekvensen stiger och mindre och mindre av konytan är involverad. Det finns alldeles säkert en assymetri framåt/bakåt i all bredbandsreproduktion, som är värd att undersökas närmare.

För det mesta verkar dock kompromisser fungera om högtalarna från början är tillräckligt bra.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2007/12/20 21:37:09
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/12/19 :  11:58:06  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
Hej!
Denna diskant ar klart prisvard men styrkan i den ligger mellan 3-10 khz, kanske inte sa mycket i oversta diskanten. Val vard att prova dock om det ar ratt vag. For min del skulle jag prova en kondiskant istallet. Har testat Peerless CT62 med gott resultat men de har lamnat in efter en blot fest.
Kan inte saga med sakerhet men jag tyckte de integrerade battre med bredbandare an softdomer. Samma utformning pa konen? Kanske men som sagt, i mitt tycke battre.
Jag tror Visaton eller Monacor saljer kondiskanter. Davis har en men ganska dyr.

MVH,
Peter
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2008/01/19 :  17:28:39  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Hej alla Väljudsvänner

Har nu implementerat en diskant i mina NoBox. Jag har fräst ett hål med rundade kanter i fronbaffeln.

Den sitter fäst från baksidan av baffeln och har ett första ordningens filter (en enda kondensator på 3,9 uF i serie) skall byta till en på 1 uF då 3,9 delar lite väl lågt, ca 4500 Hz, men det var det enda värdet jag hade två konningar av klass hemma så det får duga så länge. Har monterat den från baksidan av baffeln då den nästan hamnar i samma lodräta plan som mitten på b200:an, om ni förstår vad jag menar det där med fas å sånt .
Nåväl så här ser det ut, i alla fall ena sidan, lyckades inte få med bägge med mobilen.

Och än en gång - sorry för kvalittan på bilderna. Återkommer med hur det låter.

PS. Madrugada släpper sin nya skiva, KÖP

Tommy
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/01/19 :  19:35:42  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
quote:
PS. Madrugada släpper sin nya skiva, KÖP

Madrugada är ett mycket trevligt band!!

Du har även byggt ett par mycket trevliga högtalare måste jag säga.
Tankarna på OB har legat och tryckt lite i bakhuvudet sedan jag hörde Scorpions OB på DIY träffen i Sthlm nu i höstas. Får man till det så låter det riktigt bra. Vore kul att få lyssna på dessa någongång...
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000