HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nu jäklar blir det OB
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2008/01/19 :  22:21:52  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Hej Hej
Jodå, det är ett par mycket trevliga högtalare jag byggt. Har tänkt på en sak, diskanten är kopplad direkt från B200 dvs, efter filtrering och div. kompensation. Skulle det vara bättre och dra direkt från ingången istället? Ska prova att dämpa dem (diskanterna) lite med ett motstånd i serie samt byta till ett mindre värde på kondensatorn då jag tycker att det blev lite för "vasst" och "spretigt". Om detta faller väl ut så skall jag fixa ett par snyggare lådor. Känner lite folk på ett snickeri som har helt andra möjligheter, maskiner och kunskaper än mig inom snickeriets ädla område. Skulle också vara kul att prova med två basar per sida, men vet inte om jag har kunskapen att få till filtret då. Hmmm.. kanske två B200 per sida också eller 4 eller...

Tommy
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/01/20 :  19:45:03  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message  Reply
VAAA har du kopplat in diskanten efter filtret till mellanreg??? Det låter HEL galet!!! Du tar alltså signal från mellanregistret som du har försett med filter som tar bort diskanten o därkopplar du in diskanten.

JA visst ska du koppla direkt från ingången. Alla element med filterkretsar skall kopplas paralellt så att säga.
Kopplar du in dem på rätt ställe så låter de nog mkt högre som du får justera med motstånd.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2008/01/22 :  22:18:59  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Låter betydligt bättre sen jag bytte till ett 12db andra ordningens filter istället för bara en kondensator. Jag har 1 uF och 0,3 mH och det lär dela vid 8000 Hz (tror jag). Tycker mig uppleva att det låter lite luftigare och klarare med diskanten inkopplad, men det kan vara hjärnan som vill att det skall låta bättre och då inbillar man sig att det gör det också Skall prova att byta diskanten till någonting bättre så småningom.

Tommy
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/10/10 :  23:41:25  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message  Reply
Nu har jag precis läst att du bor i västerås. Det gör jag med o är oerhört nyfiken på OB principen.
Går det att få lyssna på ditt mästerverk.
I utbyte kan jag ta med mätutrustning om det skulle vara intressant.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000