HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nu jäklar blir det OB
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/07/28 :  13:16:28  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Svårt att lugna ner sig. Detta projekt är ju skit kul!
Växjö måste vara en metropol mitt i Sverige. Det är nästan lika långt till öst- och västkusten eller Blekinges stränder. Sen att det är mer tyskar här än urinvånare är en annan fråga.

Ja. Första ordningens filter kan funka tills postverket orkar göra sig besvär och leverera paketet.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/07/28 :  18:27:12  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Nu är stagen på baksidan ditlimmade och resonanserna när man knackar på fronten har minskat betydligt. Skall limma på lite dämpmatta så får vi se om det inte blir ännu bättre. Nåväl så här ser de ut för närvarande, det är den där fula kanten som måste åtgärdas kvar.

Håller som bäst på att planera hur jag skall sätta delningsfiltret, en hel del stora och tunga komponenter är det.

Ska bli så himla kul att prova open baffle. Kan bara hoppas att de låter minst lika bra som mina Ariel. (märks det att jag är Ariel frälst ) Det är en stor skillnad mellan Ariel och NoBox vad gäller kabinett. Ariel är som ett betongblock, helt resonansdött och väger multum.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2007/07/28 :  18:37:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Lite intresserad är man och lite länkar skulle vara bra.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/07/28 :  19:25:39  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Ok, här kommer länken till Visaton NoBox

http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege/breitband/noboxbb/index.html

här kommer en länk till några raske gutter i vårt västra grannland som byggt NoBox (tack Scorpion)

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,7234.0.html

Slänger med Ariel länken också

http://www.nutshellhifi.com/Ariel.html

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/07/28 :  21:13:30  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Killen som konstruerade Ariel, Lynn Olson, haller nu pa att konstruera en oppen baffel i traden "Beyond the Ariel" pa diyAudio. Personligen alskar jag dipoler men jag ar lite tveksam till bredbandare dock... Har i och for sig inte hort sa manga och de har Visatonelementen har ju fatt mycket bra kritik varlden over sa dina paneler kommer nog rocka!

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=100392

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/07/28 :  22:06:11  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Tack Jonasz. Läste länken för ett tag sedan. Lynn är något av min idol vad gäller högtalardesign. Jag hörde om Ariel för många år sedan, beslutade mig för att bygga ett par men var tyvärr tvungen att inse mina begränsningar och gav upp rätt omgående, Ariel är INTE de lättaste högtalarna att bygga för den normala DIY aren. Jag hade turen att komma över ett par mycket professionellt byggda för en modest penning (tack trikien). Jag har sneglat både på Linkwitz Orion och Bastanis Prometheus, men då jag inte är gjord av pengar så tänkte jag börja prova OB med denna konstruktion.

På måndag är det nog dags att provspela , tror nog att jag börjar med Madrugada eller Zappa (favvo band)

Tommy

Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/07/30 :  21:23:28  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Jahapp, Måndag och fortfarande inte nåt litet paket från HifiKit Nåväl jag är klar med dämpningen av baffeln och har börjat att löda delningsfiltret. Bilder kommer, hav tålamod.

Tommy

Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/08/03 :  15:48:11  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Ena sidan spelar det låter MYCKET lovande Svårt att ge några mer ingående synpunkter innan bägge sidorna är klara dock. Nää nu har jag inte tid att sitta här längre, har en högtalare att färdigställa.

Tommy

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/08/03 :  15:51:34  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Väntar med spänning
Får vi en frälst till i vår skara

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/08/03 :  18:48:01  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Jag är mest spänd på hur du tycker basen är, faktiskt. När de fått hyggligt med speltimmar. B200 kan jag utan och innan. Mayday ställer så konstiga frågor. Snart framme !

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/08/03 :  19:14:21  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
quote:
Mayday ställer så konstiga frågor

Hur menar du?

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/08/03 :  22:26:53  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Det var lite ironiskt menat. Det här högtalarbygget kommer att ge djupa avtryck i Gothmog II:s själsliv.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/08/03 :  22:33:24  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ok

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/08/04 :  16:26:04  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Jahapp, nu spelar de . Ett första intryck är att mellanregister/diskant låter bra, mycket bra faktiskt - nästan i Ariel klass Däremot är basen lite återhållsam, den finns där men kunde vara lite mer, om ni förstår vad jag menar. Hoppas att den släpper lite när jag spelat ett tag. De är placerade 50cm från bakvägg och 150cm från varandra. Bor man trångt så gör man. Drivningen just nu är Cairn Fog 2 cd-spelare, McGormack TLC-1 passivt försteg och min egenhändigt ihoptåtade Aleph 3 (som ju inte är känt som det baskraftigaste steget precis), och nej jag har fortfarande inte fått ändan ur och fixat lister på kanterna.

Ska strax prova att koppla in dem på min Edison 60 och höra hur det låter. Det som jag upplever som mest positivt än så länge är att ljudet liksom bara finns där, det låter väldigt öppet och stort. Kunde jag dämpa mellanregistret kanske lite grann och få upp basen ett snäpp så vore det inte helt fel. Men betänk att jag bara lyssnat på dem i en timme än så länge.

Så här ser de ut bakifrån.

Återkommer när jag spelat lite mer på dem med ett (kanske) lite mer nyanserat intryck.

Är det värt att prova och sätta dämpull någonstans på baksidan av kabinetten eller är det helt onödigt. det svarta på bilden är bitumen plattor. Kom gärna med synpunkter vad som är värt att prova.

Mvh

Tommy (gissa om det kommer att poppas musik här ikväll )

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/04 :  16:45:51  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Gothmog II: Kan du berätta lite mer om rummet?...hur stort är det...vad är det för material i väggarna?

Jag är nyfiken för atta jag vill ju gärna veta vilka förutsättningar din anläggning har

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/04 :  16:50:49  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
tänkte på en sak bara...orienteringen på spolarna....när jag tittar på orienteringen på spolarna på sista bilden..fick jag en tanke..kan du testa att vinkla spolarna 90 grader mot varandra?

Har ingen aning om hur mycket det inverkar..men i alla fall

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/08/04 :  16:55:18  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Jag provade med olika formar av dämpning länge, men det åkte alltid ut igen efter ett tag.
Jag tror att det är vigtigt att det är samma ljudkarakär på fram- och baksidan.
Ulle dämper ju mera vid högre frekvenser.
Orion-folket går så långt att dom monterar en extra diskant på baksidan av baffeln.
.........

Avståndet från bakväggen sägs ibland ska var minst 1 meter då detta försenar reflektionen med ca 6 millisekunder, vilkat är minimum som krävs för att örat ska identifiera den som reflektion.
Annars uppfattar vi den som en del av primärljudet.
.........

Ett annat ställe läste jag att lysnnapositionen ska vara lika långt från dennas bakvägg som högtalaren från sin bakvägg.
Då tar båda första-reflektionerna (bakom högtalarna och bakom huvudet) i ett visst mån ut varandra.
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/08/04 :  17:36:34  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Glöm det där med dålig bas. Kopplade in dem på min Edison 60 och OJ jäklar vilken skillnad, jösses det finns bas i massor, mer än jag (och grannarna) behöver och låter så mycket bättre. spelar för närvarande Chromeo - tenderoni och det fattas inte bas, tro mig. verkar som Alephen var boven vad gäller bas. Låter bättre i samtliga register. Verkar som jag får hitta någon annan rörstärkare till mina Ariel. Funderar starkt på en SET i det fallet.

Jag bor i en etta på 37 kvm. Ganska stabila betongväggar och inte så lyhört till grannarna gudskelov. Rummet där stereon står är på är 4,30 x 4 meter med en sovalkov på 2,20 x 1,20 meter. rummet har direkt förbindelse till en hall på ca 5 kvm.

Ska fortsätta med lyssnandet så återkommer jag, men det låter riktigt bra.

Tommy

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/04 :  17:55:25  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Tack för ditt svar...hmm..verkar ju inte så tokigt det där..

Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/08/04 :  18:44:26  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Kul, Tommy !

Jag har också försökt en del med dämpning men aldrig lämnat den kvar.
Bitumen är bara bra, mina bas-Un är helt täckta, men jag ska nog testa "persiennupphängning" för basarna också. Det ska vara lätt ordnat. Jag skulle nog försöka få lite längre avstånd till väggen bakom dipolerna, 80-90 cm åtminstone.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/08/04 :  19:04:10  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Ok, flyttar ut dem från bakväggen en bit till (80cm). Konstigt det där med att min Edison låter så pass mycket bättre, men men det är ju RÖR och dom GLÖDER

Skulle vara kul att prova dem med nån form av (gud förbjude) digitalförstärkare (tvi, tvi, tvi, korsar mig och ber om syndernas förlåtelse)

Tommy

Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/08/04 :  19:21:52  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
quote:
Ok, flyttar ut dem från bakväggen en bit till (80cm). Konstigt det där med att min Edison låter så pass mycket bättre, men men det är ju RÖR och dom GLÖDER

Skulle vara kul att prova dem med nån form av (gud förbjude) digitalförstärkare (tvi, tvi, tvi, korsar mig och ber om syndernas förlåtelse)

Tommy

Visst gör de (rören)!

Snygga högtalare, å kul att du gillar dem! Har mina ca 1,3 m från bakvägg och ljudbilden bara ligger där bakom högtalaren, tjock å tät ...

Har testat två digitalförstärkare (Charlize och Trends) och de låter bra men när man har hört rör går man inte tillbaka, har man drivet så är det är luften, andningen och närvaron i musiken (hur flummigt det än låter ...) som gör rör så bra ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2007/08/04 19:43:15
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/08/04 :  20:06:20  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Vänta bara tills de är inspelade och du fått till placeringen...
En härlig sak med dipoler, iaf mina, är att du har lika mkt dynamik på låga nivåer som på höga.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/08/05 :  09:20:34  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
quote:
Konstigt det där med att min Edison låter så pass mycket bättre

Grattis!

Kann ha med dämpfaktoren att göre.
Transistorförstärkare har ofta överdrivit låg ut-impedans.
Hög dämpfaktor är inget måste, utan det är en fråga om anpassning mellan förstärker och högtalar.

Edited by - Peter S on 2007/08/05 09:36:03
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/08/05 :  09:25:03  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Sen får man ju inte heller utesluta den möjligheten att Edison är en bra förstärkare
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000