HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nu jäklar blir det OB
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/07/18 :  16:15:17  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Har precis varit och hämtat tillsågad 22mm mdf. Nu skall jag bara klura ut nått fiffigt sätt att få till snygga hål för elementen. Jag har en överhandsfräs, så någon form av jigg/ställning/grunka måste tillverkas eller inköpas. Vore snyggt om jag lyckades försänka elementen i baffeln också. Byggbilder utlovas så småningom.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/07/18 :  18:13:30  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Konverterade just min fräs. Använde den medföljande kantlinjalen så den blev ställbar.
Skruvade på en L-profil av aluminium och satte en pinne genom den för centrumhålet.
Har du några bilder?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/07/18 :  21:51:12  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Bilder på fräsen? (oj, det där lät nästan snuskigt ) Bilder på bygget kommer i morgon, om inte vädret säger sol och bad istället för bygge.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/07/19 :  12:42:23  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:
Bilder på fräsen? (oj, det där lät nästan snuskigt )

Hi hi hi!

Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/07/21 :  17:59:09  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Liten update, är klar med sidorna och skall börja med frontbafflarna. Håller till ute hos min far och snickrar.

Har tänkt om angående sidorna, blir 22mm mdf det också, jag kommer att fanera det i något lämpligt träslag. Skulle inte björk vara snyggt till en blanksvart front? Att stå ute en halv dag i solen har gett en snygg djupröd färg på mina axlar Nåja, no pain no open baffle (bra rim va)

Gissa om jag längtar till att koppla in dem för första gången.

Tommy

Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/07/21 :  20:28:51  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
har du nån tunn plywood 7mm så du kan göra en rundfräs jig?
brukar finnas två hål på fräsplattan man kan fästa jigen i.
fattar du ej pma i så fall.

18 ska de va.
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/07/21 :  20:38:42  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Har redan tänkt ut hur jag skall göra en ställbar jigg Innefattar två st rundstavar, en L-profil i aluminium samt div skruv och muttrar. återkommer när jag ser att jag tänkt rätt (i morgon)

Tommy

Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/07/21 :  22:18:28  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
oki doki.

18 ska de va.
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/07/22 :  17:22:20  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Sådärja, nu är bafflarna 'hålade' också. Min lilla jig till fräsen funkade över förväntan, även om jag upptäckte att den minsta radien jag kan fräsa är 75 mm. Spelar nu ingen roll i detta fallet då B200 har en radie på 95 mm (ytterkant 111,5 mm).

Och som synes lika soligt och varmt Den här gången så var det underarmarna som blev "grillade".

El jiggo

En liten fråga, vad skall jag använda som tätning mellan element och baffel? var lite inne på silicone men vid närmare eftertanke så är det nog inte så smart. nån form av tunnt gummi, var får man tag i sådant?

Nästa steg blir att kolla så allt passar, samt borra hålen för att fästa elementen. sen blir det till att putsa och lacka frontbafflarna. Är lite kluven hur jag skall göra med sidorna. Fanera skulle vara snyggt men då får jag vänta i tre veckor tills snickeriet på företaget där jag jobbade förut öppnar igen. De har en uppsjö med faner samt fanerpress och en massa möbelsnickare som brukar vara snälla och hjälpa till. Eller så lackar jag sidorna i nån cool färg, det klarar jag själv direkt. Hade tänkt mig som på första bilden ungefär.

Nu blir det en STOR Captain Morgan med is och Cola, ja vad sjutton har man semester så har man

Tommy

Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/07/22 :  17:38:35  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Jag ser att din fräs har MFJ! (mycket fiffig jig)
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/07/23 :  08:46:50  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
quote:
En liten fråga, vad skall jag använda som tätning mellan element och baffel? var lite inne på silicone men vid närmare eftertanke så är det nog inte så smart. nån form av tunnt gummi, var får man tag i sådant?

Jag kor med tatningslist, tror den ar till fonster. Kopt pa biltema tror jag.
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/07/23 :  18:50:34  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Bor man trångt så får bordet i vardagsrummet tjäna som tillfällig arbetsbänk.

Sorry för den eminenta kvaliteten på bilden. sabla mobil.

Tommy

Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/07/24 :  13:48:09  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
En nästan färdig, den andra på limning (den syns i TV'n). Det som återstår är att sätta dit lite snygga lister runt om, montera elementen, montera delningsfiltret samt kopplingsterminalen sen så . då återstår bara problemet med var jag skall ställa dom Hmmm om jag köper en platt TV och tar bort hyllan där tjock TV'n står på i hörnet och sen ......

Tommy

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/07/24 :  20:10:27  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Vilken bamsing till baffel... enkel, men rätt läcker konstruktion.

När ska det provspelas då?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/07/24 :  23:42:28  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Provspelning blir det nog till helgen. Kan jag nu bara få tag på två bipolära 220uF kondensatorer så. Nån som kan tala om vilken spänning dessa skall tåla? Är det ok med 63V? eller bör de klara högre spänning? Har kollat hos ELFA, men inte hittat nån som jag tycker passar. De enda 220uF konningarna jag har är några Black Gate 50V, men dessa är inte bipolära.

Kan nog hålla med om att de blev lite större än vad jag trodde. Svårt att få en uppfattning innan man ser dom i verkligheten.

I morgon kommer det bilder på hur de ser ut färdiga.

Tommy

Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/07/25 :  22:05:15  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Hi-Fi Kit har 220 mikroF. 63 volt räcker gott.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/07/26 :  17:53:42  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Tack. Beställde ett par från Hifikit igår. Förhoppningsvis kommer de innan helgen.

En liten fråga, frontbaffeln i originalritningen till NoBox är i 19mm MDF, jag har använt 22mm och tycker ändå att den "sjunger" när man knackar på den, den är ju inte stagad på något vis. Vinner jag något på att staga baffeln och ev. sätta bitar av bitumen på insidan av den eller riskerar jag att försämra det hela? Det kanske inte spelar någon roll i och med att det är en öppen baffel.

För övrigt så blev kantlisterna som jag köpte riktigt bedrövliga så jag håller på att klura ut rev 2.

Tommy

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/07/26 :  20:49:50  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Ett stag på tvären mellan basen och bredbandaren är aldrig fel.

Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/07/26 :  22:58:15  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Hej Gothmog II!

De blir verkligen snygga, bafflarna!

Det kanske är för sent för dig nu men när jag byggde mina bafflar till Hawthornes Silver Iris skruvade jag fast elementet i en fristående MDF-bit som sedan skruvades fast i baffeln med kantlist/bubbelplast emellan ... På det viset undviker man direktkontakt mellan baffel och element.

Här är en bild från Hawthornes (inte min ...):

Skall bli kul att höra vad du tycker om högtalaren

Johan

Edited by - Jolojl on 2007/07/26 22:59:04
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/07/26 :  23:51:26  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Det blir ett stag på tvären mellan basen och bredbandaren (tack Bardis). Såg i den Norska länken om NoBox bygget att han gjort precis så. Blir lite knepigt att klämma in ett stag dock, skulle tänkt på det innan jag limmade ihop sidorna.

Jolojl, tyvärr lite sent att frikoppla basen från frontbaffeln, vore nog inte helt fel annars. Var det inte Scorpion som hade nån hiskelig upphängning med div. fönster/persienn attiraljer (alla sätt är bra...) Nu hoppas jag bara att posten kommer med två konningar i morgon så att jag kan provspela i helgen.

Tommy

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/07/27 :  08:59:02  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Du kan göra ett stag på baksidan som Linquitz och hänga elementen i magneten. Bubbelplast mellan baffel o element. Jamo 909 har nåt liknande stag fast bara i baffeln.

Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/07/27 :  22:37:23  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Den j...la posten kom INTE med några konningar till mig. Förstår de inte att jag LÄNGTAR . Får väl tröstspela lite Kalle Baah på mina Ariel istället samt dräpa några Captain Morgan. På måndag börjar jag jobba igen efter semestern ARGHHH.

I morgon blir det stagningsdags, samt delningsfilter (ja, förutom 220uF kondesatorerna då).

Tommy

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/07/27 :  23:12:36  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Slakta nåt!! Det sitter 220uF i den mesta elektronik.
Vill höra utlåtande nuuuuu.
Bor du i närheten av Växjö så skall jag slakta något och ge dig.

Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/07/27 :  23:42:56  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
quote:
Vill höra utlåtande nuuuuu.

Lugna ner sig, lugna ner sig Nää, tyvärr bor jag inte ens i närheten av metropolen Växjö. Bor i gnällbältet (nej inte Öööörebrooo) utan i Västerås. (Vääästeråååås)

Kan det låta annat än bra?

Tommy

Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/07/28 :  00:16:42  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Nej, men kör igång med B200 som bredband, ensam eller med BGS40 och 10 mH spolen. Koppla med krokodilsnören. Finns hos Biltema.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000