HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Thorens TD 318 - Byte av phonokabel
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/06/24 :  13:01:20  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Hur gör man enklast för att byta phonokabeln i en Thorens TD 318?

Kan man lossa muttern till röret som tonarmskablarna löper i, för att på så sätt komma åt att löda på baksidan av kortet?

OBS! TD 318 är halvautomatisk

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2007/06/24 :  16:04:55  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Japp!

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/06/24 :  16:46:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Så skall man säkert göra.

Kan du ta en bild så att man ser tydligt hur tonarmskablarna(blå/vitbrun+röd/grön + jord) är infästa? Det syns inte riktigt ordentligt hur jordningen är gjord. Här kan finnas mer att hämta!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/06/24 :  19:36:25  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Tack. Jag var bekymrad för att en massa små fjädrar och pistonger ska flyga hit och dit

Jag har inte gett mig på den än. Är det kanske bättre att löda direkt på stiften?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/06/24 :  20:17:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Tack!
Den är kopplad balanserat precis som det skall vara. Nästa steg är att försöka kolla om tallrikens/lagrets jord också är stjärnjordat. Jag skulle gissa att den inte är det utan jordas ihop med den svarta jordledaren i signalkabeln. Har du fler jordkablar som kommer från skivspelaren?

Jag ser på bilderna att du kan fuska om du vill göra det enkelt för dig...

Klipp signalkablarna jämna med kretskortet och löd dit den nya signalkabeln direkt på lödöronen. MEN om du gör på det viset så var försiktig med lödpennan tonarmskablarna är tunna och man bränner isoleringen direkt om man löder för hett. Var försiktigt med värmen!!!

En annan sak som du skall lägga märke till är klammningen av kabeln. Thoréns har säkert funderat ett par gånger på hur de skall få ut kablarna ur spelaren utan att de stör funktionen. Försök klamma den nya kabeln på samma sätt som den gamla.

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/06/24 :  22:40:01  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Suveränt!

quote:
Nästa steg är att försöka kolla om tallrikens/lagrets jord också är stjärnjordat. Jag skulle gissa att den inte är det utan jordas ihop med den svarta jordledaren i signalkabeln. Har du fler jordkablar som kommer från skivspelaren?
Tallrikslagrets jordledare är kopplad till chassiet. Det sitter en skruv på samma ställe fast på utsidan som om man skulle skruva dit en tråd. Annars finns det bara en jordledare som går ut, den från tonarmen.

quote:
Klipp signalkablarna jämna med kretskortet och löd dit den nya signalkabeln direkt på lödöronen. MEN om du gör på det viset så var försiktig med lödpennan tonarmskablarna är tunna och man bränner isoleringen direkt om man löder för hett. Var försiktigt med värmen!!!
Kan förstå det. Måste skaffa bättre lödpenna. Är det fel att tvinna och löda ihop kablarna direkt, utan att gå via lödstöden?

quote:
En annan sak som du skall lägga märke till är klammningen av kabeln. Thoréns har säkert funderat ett par gånger på hur de skall få ut kablarna ur spelaren utan att de stör funktionen. Försök klamma den nya kabeln på samma sätt som den gamla.
Jag ser det nu faktiskt. Det är finurligt gjort.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/06/24 :  23:08:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Tallrikslagrets jordledare är kopplad till chassiet. Det sitter en skruv på samma ställe fast på utsidan som om man skulle skruva dit en tråd. Annars finns det bara en jordledare som går ut, den från tonarmen.

Ja se Thoréns de tänker rätt från början. Helt rätt, man skall ta en kabel därifrån och dra till jordpunkten på RIAA't. Då har man stjärnjordat hela spelaren och det finns inga jordslingor. Det är gjort precis enligt skolboken.

quote:
Är det fel att tvinna och löda ihop kablarna direkt, utan att gå via lödstöden?

Äh, fel och fel. Så hade inte jag gjort. Stöden är där för att avlasta tonarmskabeln. Det är säkrast om du använder dem. Det hade jag gjort.

quote:
...Det är finurligt gjort.

Ja, jag kan tro det. Det är Ingjörs/Konstruktörs-kunskap som ligger bakom att den spelaren hållt i så många år, inte slumpen.

Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2007/06/29 :  16:45:27  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Har precis skrotat armen på min 320 och det som Du skall kolla är stoppunkten. Den svarta armen som Du funderar på att lossa går igenom en optisk avläsare, som styr stop o autolyften. Min erfarenhet är att det är lättare att löda in nya kabeln i hålkortet istället för tonarmskabeln lödöron. Man har inte mer än två händer och skall två kablar samsas på samma lödöra, måste dessa nästan sättas fast via peang eller liknande. Som Pac oxå sade, är den mekaniska avlstningen viktig för man kan få en hel del akustisk återkoppling via kabeln. Lång mjuk sväng i spelaren innan den tas ut bak. Tar man ex v Van den Huls kablar skall den vara en ordentlig sväng under... Kommer inte ihåg nu vilken arm som sitter på 318. Kan vara samma som 320:an... Tips! Var ytterligt försiktig med tonarmskablaget (interna), Sitter en kritisk anslutningspunkten mitt på armen om den är samma som 320. Och den jäkeln havererade jag. Inga delar finns! Resultatet för mig SME3009 istället! Håll tungan i rätt mun... *ler*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2007/06/29 :  16:59:14  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Kan du ta en bild på undersidan av kortet så man får se hur det ser ut mest för att stilla nyfikenheten.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/06/29 :  18:32:29  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Stort tack 24U. Mycket bra input.
quote:
det är lättare att löda in nya kabeln i hålkortet
Går det utan att ta av kortet?

Armen som sitter på är en TP21.

Jag kommer inte ta av kortet om det inte är nödvändigt Bubbel. Det är inte min spelare.

Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2007/06/30 :  01:08:06  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Calle jr

Nej tyvärr är det svårt att få till ett bra lodflyt genom hålkortet. Innan Du lossar den stoppskruv som håller den svarta armen, märk noga ut positionen så slipper Du en del trial'n'error som jag fick. axeln som plastarmen är fastsatt på är lätt splinad, så med märkning och de motsatta splinen som uppstår i plasten när den ursprungligen monterades går det snabbt att återställa läget. Testa stoppunkten innan Du skruvar fast plåtchassit för gott, så slipper Du åtminstone det momentet om justering behövs. Tänk på att testa med den "längst graverad skivan också, så att den inte bryter under sista minuten på sista låten... Lagom sköj!
Been there, done that and already got the f-n T-shirt... *flinar åt egna misstag*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000