HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Poppar och smällar, fulel?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/06/23 :  11:00:27  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Var ligger felet, och hur uppstår det? När vinylen är inkopplad hör jag TYDLIGT när vissa lampor släcks i huset, det är bara när någon släcker en av dessa lampor problemet visar sig i form av ett ljudligt POPP i högtalarna, detta kan skrämma skiten ur en om volymen är lite uppvriden. Vidare hörs när torktumlaren byter håll eller slår av, vilket den gör från och till under ett sk torkprogram. Andra källor visar sig inga problem alls, knäpptyst. Vidare uppstår en jordslinga om jag kopplar in biodelen, denna hörs bara om vinyldelen är vald som ingång, som ett svagt men ändå hörbart brum. Detta avhjälps enkelt genom att rycka ur ljudkablarna från DVDn, skumt.
Har någon en rationell, relevant förklaring?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/06/23 11:01:26

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/06/23 :  22:48:32  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
En okvalificerad gissning lutar väl åt att du har nåt i din vinylrigg som plockar upp skräp, bla. den där emp´n (poppet) från nätet när brytare slår till eller från. Sedan är ju frågan bara vad? Har du allt i samma väggkontakt osv?

/M
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/23 :  23:07:39  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Tänk också på att signalnivåerna är väldigt små, RIAA steget har väldigt hög förstärkning vilket per automatik också gör det mer känsligt för störningar än ex. en CD-spelare.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/06/23 :  23:40:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Rannis är det på spåret.
Det bildas en liten gnista när strömbrytaren slås till eller från. Denna kan generera störningar som kan vara ledningsbundna och/eller luftburna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/24 :  00:38:20  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Luftburna störningar är sällan ett problem men när man har att göra med små signaler så är det extremt viktigt att nätaggregatet är väldigt väl filtrerat (vilket i det här fallet INTE är samma sak som stora kondensatorer). Slår man av/på stora laster så ger det spikar på nätet som tenderat att leta sig in i elektronik med "dåliga" nätaggregat.

På jobbet har vi problem mellan 7 och 8 på kvällarna då städarna kommer, har de använt en av sina dammsugare så kan jag ofta se det i temperatur-loggarna dagen efter (vi använder en AC-brygga för att mäta temperaturen och den gillar INTE transienter på nätspänningen).

Jag känner för övrigt en kille som för några år sedan brände ett chip han mätte på genom att tända en ficklampa i samma rum...
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/06/24 :  03:34:50  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Jag har ibland problem med min CDspelare som hoppar till fel låt när jag tänder eller släcker en glödlampa av typen "ljusrör".
Den lampan sitter i en ojordad kontakt ganska nära CDn som är i en jordad kontakt.
Med nära menas inte samma rum dock.
Det handlar kanske om samma sak fast det drabbar ditt vinylsystem?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/06/24 :  14:04:03  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jo då problemen är närbesläcktade, Värsta "poppet" kommer när en sk lågenergilampa av minilysrörsmodell i armaturen på lilla toan släcks.
Frågan är om man kan kringå problemet med någon bra reningshistoria?
Jag misstänkte gnistorsaken vid på och avslag men ville få det bekräftat, sen var jag osäker på hurvida spiken kjom via nät eller eter. Eterburet verkar inte så troligt, samma problem uppstår med olika RIAA iofs alla med separat trafo(väggbula). Lösningar?

Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/06/24 :  14:55:11  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Jag har satt ett billigt nätavstöringsfilter (inhandlat hos Classe Olson) till CDspelaren. Ännu har det varit effektivt men problemet har tidigare inträffat sporadiskt så det är nog lite tidigt att utvärdera ännu. (Har suttit i en vecka ungefär)

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/06/24 :  17:17:18  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Om du vill döda problemen där de uppstår, så kan du montera gnistsläckare på alla brytare som ställer till problem. Själv tycker jag det borde vara lag på att alla brytare skulle vara utrustade med gnistsläckare. Det ställs ju krav på att digitala apparater inte får släppa ut vilken skit som helst på nätet, så varför acceptera brytartransienter?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/06/24 :  17:20:17  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Undrar förresten hur många halvledare man skulle förstöra, om man skulle starta upp den här i dagsläget: http://www.samlaren.org/kborgstn.htm

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/06/24 :  21:54:42  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Sökte på gnistsläckare på nätet och fick en hel del matnyttig info, bla på Svalanders sida. Där beskrivs fenomenet precis som jag upplever det och det poängteras att detta ofta uppstår i samband med bredbandiga lowoutput MCpu, pga den starka förstärkningen av signalen. Sk gniständare användes till att bla skicka medelanden så långt som över atlanten, när man transformerar upp den via en pu och RIAA så hörs den garanterat. Det hjälper inte med att bota nätstörningarna i mitt fall, tur att jag bor i eget hus och att man kontrollerar, i viss mån, tändningar och släckningar.
Tack för infon.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000