HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Med lock eller utan lock? Test
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/30 :  11:18:22  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Ja ibland hör man olika påstående vad som är bäst. Själv så har jag alltid använt lock, men främst för det var bra att skydda skivan från damm. Men ville veta hur det var med detta så jag gjorde ett litet test.
Jag koppla riaan direkt in i ljudkortet i datorn. Satt nålen i sista spåret och spelade samma låt väldigt högt med CD spelaren och spelade in med och utan lock i Audacity på max inspelningsvolym. Här är resultatet.

Med lock

Utan lock

Med lock

Utan lock

Så jag tycker detta visar rätt bra att locket hindrar ljud/vibrationer utifrån bra.

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/05/30 :  11:26:28  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Kan du förklara för en lekman vad det är som syns på dina skärmbilder?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/30 :  11:39:04  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Det du ser är att i början av båda bilderna (0-5 sekunder) så har dom samma "storlek". Det man då ser är egenbruset av datorn framförallt. Sen vid 5 sekunder ca så börjar musiken spelas ur högtalarna, och det bästa vore om inspelningarna, dvs bilderna, inte ändras alls. Det skulle betyda att pickupens nål inte blir påverkad av den höga musiken. Med lock ser vi att den blir klart mindre påverkad än utan lock. Alltså, om man använder locket så stänger man ute en hel del ljud/vibrationer som annars återkopplas in i systemet.

Nu vet jag inte om det skulle vara olika med andra spelare, det är inte omöjligt men jag undrar i sådant fall varför det skulle vara det.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/30 :  11:47:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Som jag tolkade det, så spelar du en vinylskiva via riaan in till datorn, samtidig som du låter CDn spela (samma spår i detta fall) och skapa en massa oljud för att se om locket stänger ute dessa.

Om nu så är fallet, skulle det vara kul att prova med nån annan fot/underlag till svarven och se om resultatet var annorlunda.

kan du se vilka frekvenser som "förstärks" mest ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/30 :  11:53:23  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Nej. Spelar ingen LP skiva alls utan nålen ligger bara i spåret för att kunna bli påverkad av vibrationer. Sen spelar jag en låt från min CD väldigt högt och så spelar jag in hur nålen påverkas, med och utan lock.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/30 :  12:07:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
OK, Då är jag med.

Du har inte lust att prova det jag beskrev ?
För att se hur skillnaden blir i det verkliga fallet,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/30 :  12:15:16  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Att spela en vinylskiva samtidigt?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/30 :  12:43:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Är locket öppet likt ett segel när du skriver "utan lock" eller är det bortaget? eller är locket nedfällt när du spelar "med lock"?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2007/05/30 :  13:08:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag tycker att testförfarandet är väldigt lustigt. I min värld borde det vara så att man testar detta med en vinylskiva och då ser vad som händer. Inte med en annan ljudkälla som står för "oväsen" sedan är det
quote:
Är locket öppet likt ett segel när du skriver "utan lock" eller är det bortaget? eller är locket nedfällt när du spelar "med lock"?

för locket tar upp en massa vibrationer om det står öppet det räcker med att känna på locket i uppfällt läge så märker man skillnaden.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/30 :  13:40:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nin: Ja,,, Att spela en vinylskiva är väl så man gör normalt.

Vaför jag ville att du skull köra en CD samtidigt är för att få med ev störningar från ljudet/vibrationeran från högtalarna.
Visst, om du kan köra signalen från Riaan till både datorn och Stereon (samtidigt) så är de ju bättre.

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/30 :  15:01:06  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Blir ju rätt mycket svårare att utvärdera på det här sättet om man spelar en vinylskiva samtidigt. Då måste man ju lyckas separera de störningar som tas upp från bruset och själva musiken. Sedan kan man såklart göra en ren lyssningstest men den blir svår att visa upp som en bild på en vågform.
Vad man däremot rätt enkelt kan göra är att köra en testskiva samt vanliga skivor mellan spåren där ljudet är "tomt" och jämföra brusgolvet mot de störningar som plockas upp i det redan givna exemplet.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/30 :  15:45:00  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Har du kalibrerat ljudkortet? Jag menar, det vi ser kan ju vara fläktvibbar i din dator istället (hihihihihihi)

Du kan ju köra det tysta spåret på den där test-LP:n (som jag glömt namnet på) och samtidigt en CD

Jag kör ofta med locket öppet, testade du det också?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/05/30 15:49:05
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/05/30 :  16:01:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kul med sådana här praktiska tester och mätningar Fler sådana vill vi ha.

Tror som ztenlund att det här kan vara ett sätt att isolera vad som är vad och om det är lätt att upprepa vill man ju kolla vad som händer med alla möjliga alternativ. olika underlag, tyngder på locket, mjuka/håda fötter osv osv.

Går det nin?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/30 :  18:31:03  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
quote:

Det är öppet, inte borttaget. Det är ca lika illa med locket helt borta med.

quote:
Jag tycker att testförfarandet är väldigt lustigt. I min värld borde det vara så att man testar detta med en vinylskiva och då ser vad som händer. Inte med en annan ljudkälla som står för "oväsen" sedan är det

Lustigt? Nej, det är ju smart eftersom jag kan se, och höra, ENDAST yttre påverkan, vi vibrationer och microfoni, såhär. Skulle jag spela en skiva så skulle det vara stört omöjligt att veta vad som är yttre påverkan och vad som är musik/brus från skivan.

Verkar som folk inte verkar förstå vad jag försöker undersöka med detta testet.
Vi tar det igen. Jag vill se om locket förhindrar vibrationer från yttre källa (högtalare eller dyl). Dock är detta helt omöjligt att testa om man lyssnar på en vinylskiva, för då blandar sig vibrationerna utifrån med själva musiken och bruset från vinylen. Därför väljer ja att spela in från pickupen när den står still i spåret. Varför? Jo, för om ljud/vibrationer från högtalarna påverkar skivspelaren så kommer det sätta nålen i rörelse och då ser vi vilket läget som det påverkar mest.
Ni är med?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2007/05/30 :  20:52:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Verkar som folk inte verkar förstå vad jag försöker undersöka med detta testet.

Jag vet mycket väl vad du är ute efter men det jag menar är att skall man testa något bör man ha erfoderlig testutrustning som är förankrat i verkligheten. Testa med en spelande sidoutrustning hur skall man kunna veta vad som är rätt och fel när man har en tonarm som bara fångar upp frekvenser.

Sedan är det väl upp till var och en att testa hur man vill men gör det så att man tror på graferna.

Tänk om en biltillverkare testar buller i bilarna genom att ha bilen stillasående och låter andra bilar passera under tiden man mäter, är det seriöst nä de hade nog förlorat en hel del kunder.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/30 :  21:19:02  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Jag tycker nin gör helt rätt !

Det är klockrent för att se hur oönskade ljud tar sig fram till pickupen.

Förslag: Prova med ett frekvenssvep och kolla amplituden vid olika frekvenser. Släng på en handuk kanske och se om det blir ännu bättre.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/30 :  21:24:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det är ingen dum sak Nin har provat. Min fundering var bara om det blir samma oönskade ljud när skivan snurrar,,,

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/30 :  21:46:30  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Man kan ta bort remmen och lägga ned nålen på tallriken och dra upp volymen och höra hur mycket "surr och murr" motorn ger, sen kan man trimma in motorspänningen till min. vibbar.
Att testa med "tysta spåret" och en CD på hög volym är ju ett komplement till nins test och vad jag skriver här ovan, det kombinerar ju dessutom alla störkällor. Den yttre påverkan kanske dränks av vibrationerna från själva spelaren...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/05/30 :  22:09:21  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Intressant test!
Ser ut som ca 50-70% mer störning utan lock. Störningen verkar stor även med lock, men svårt att avgöra om den skulle vara hörbar.

Tysta spår finns oftast på testskivor, exvis denna:

Då skulle det bli mindre tvivel från några av tvivlarna här

Om du har lust och orkar skulle det som påpekats vara intressant att se hur olika plintunderlag påverkar.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/30 :  23:04:54  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Locket Öppet borde väll vara 100ggr värre än locket borttaget. Locket agerar ju resonanslåda.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/05/30 :  23:42:16  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Ja, men det beror ju på hur det fortplantar sig till PU:n. Locket skulle ju agera resonanslåda även om han lade det ute i trädgården.

Alla tre är intressanta; lock på nerfällt / locka på uppfällt / locka helt av

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/31 :  01:11:24  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
quote:
Jag vet mycket väl vad du är ute efter men det jag menar är att skall man testa något bör man ha erfoderlig testutrustning som är förankrat i verkligheten. Testa med en spelande sidoutrustning hur skall man kunna veta vad som är rätt och fel när man har en tonarm som bara fångar upp frekvenser.

Ursäkta men nu snackar du trams Anders. VISA vart felet är eller gör eget. Jag ser inte att du har tagit dig tid och gjort ett test och jämfört och lagt upp det. Så har du inget att tillföra är dissa testet på usla grunder så kan du hålla dig från tråden.

quote:
Tänk om en biltillverkare testar buller i bilarna genom att ha bilen stillasående och låter andra bilar passera under tiden man mäter, är det seriöst nä de hade nog förlorat en hel del kunder.

Ett bra bevis att du inte fattat detta. Jag undanbedjer mer av dina kommentarer tack.

quote:
Förslag: Prova med ett frekvenssvep och kolla amplituden vid olika frekvenser. Släng på en handuk kanske och se om det blir ännu bättre.

Bra tips. Har faktiskt använt frekvenssvepet lite men ska göra mer utförligt test under veckan. Tackar

quote:
Det är ingen dum sak Nin har provat. Min fundering var bara om det blir samma oönskade ljud när skivan snurrar,,,

Ja, det bör blir. Det som kan skilja är kanske microfonin som kanske blir lite mindre när nålen rör sig mer från skivan. Dock lär vibrationerna från högtalarna vara samma + att du har vibrationer från motorn, kanske lagret och framförallt vinylens egna brusnivå som är i många fall mycket högre än vissa av dessa återkopplingar.
Ska testa lite mer när jag får min test skiva.

quote:
Att testa med "tysta spåret" och en CD på hög volym är ju ett komplement till nins test och vad jag skriver här ovan, det kombinerar ju dessutom alla störkällor. Den yttre påverkan kanske dränks av vibrationerna från själva spelaren...

Kommer snart få en test skiva (hifi news) och kommer få en ny motor till skivspelaren som inte sitter i plinten, då kommer jag göra mer tester.

quote:
Locket Öppet borde väll vara 100ggr värre än locket borttaget. Locket agerar ju resonanslåda

Nej, inte i mitt fall iaf. Det var väldigt liten skillnad mellan öppet lock och locket av helt.

Edited by - nin on 2007/05/31 01:12:38
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/05/31 :  02:52:39  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Lattjo test, Nin!

En grej jag kom å tänka på är: stod inte din skivspelare ganska nära en bashögtalare (subwoofer?), eller får jag bara för mig det?

Kanske dämpar locket rent av vibrationerna från golvet en hel del, och inte bara tryckändringarna i luften nära pickupen.

Det vore väldigt kul... ...att se lite med/utan lock med skivspelaren stående på olika platser i rummet.

...Och att se lite foton på det hela vore lite kul.
Ganska kul iallafall. Helt klart

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2007/05/31 :  17:21:19  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
nin

Gjorde i samband med en hel översyn av Thorens TD124 en intressant test hur mycket bakgrundsljud en skivspelare kan alstra. Verket har ju betydande roterande massa så att stanna verket för plattbytet är ju en procedur som Thorens gick runt genom att fixa en tallrikslyft, där skivan stannar på en mindre tallrik, medans den stora snurrar vidare. Gissa att det var kul att låta nålen ligga kvar nere på lyft tallrik/skiva och lyssna på den fartygsdiesel som dundrade vidare i form av gummimellanhjulet. Spännande idé Du tagit upp här helt enkelt genom att låta skivspelaren/puppan vara en mikrofon att mäta med...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/31 :  21:52:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Mer sånt här! Nin, dina experimenttrådar är verkligen uppskattade. Av mig i alla fall.

Om man har lust skulle man som sagt kunna göra ett liknande test med spelaren på olika underlag och olika fötter.
Kan du se hur det överförda bullret fördelar sig frekvensmässigt?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/02 :  02:46:21  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Hej Bernt och tack för dom vänliga orden. Nej, har inte gjort några sådana tester och är tveksamt om jag kommer testa. Anledningen är att återkoppling från högtalaren till min skivspelare är så litet så det är knappast hörbatr. Ska visa varför

Såhär ser det ut när jag spelat in med lock öppet och normala skalan.

Såhär ser det ut mellan två låtar på en väldigt tyst skiva

Där ser vi en väldigt tyst skiva som ändå mellan spåren har ungefär lika mycket påverkan som mitt vibrationstest. Och då ska man tänka på två saker:
*vinylen är inspelade på hälften av den inspelningsvolym som testet. Med max inspelningsvolym så skulle bruset mellan låtarna se högre ut på bilden.
*vibrationerna som mitt test visar kommer från högtalarna (som spelades HÖGT, runt 95-100 db). Vid vanlig musik så drunknar den väldigt lilla påverkan i vinylens egna brusnivå. Och mellan låtarna, där det finns största chans att höras, så kommer det ju inget ljud från högtalarna som kan påverka.

Kommer såklart testa mer framöver och får jag fram mer intressant eller något som motsäger sig detta jag hittills fått fram, så kommer jag posta det. Men som jag ser det så räcker min spelare lätt att klara av yttre vibrationer. Det jag ska kolla upp mer om är vibrationer från motorn framöver.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000