HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Snyggare utan lock!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2007/09/10 :  21:26:05  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Tänkte bara kolla om det är många som kör skivspelarna utan plastlocket? Jag tycker det är mycket snyggare utan lock (tex Rega planar spelarna). Kan tänka mig att dammstatusen blir mycket värre men är det något större problem?

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2007/09/10 :  21:30:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag kör utan lock dels för att jag inte har något som passar till min diy spelare sedan är det bara ett dammskydd som skall av vid avspelning (enligt mig).

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/09/10 :  22:22:33  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
det blir bäst ljud utan locket så när jag skall spela ett par plattor tar jag oftast av locket.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/09/10 :  22:26:36  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
när jag kör slölyssning på lägre volym står locket upp (eller nere) på tolvan, vid högre volymer och längre sessioner åker locket av...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/09/10 :  23:24:19  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message  Reply
http://bildarkiv.hififorum.nu/littleestherfan/thorens_800pixlar.jpg

Jag har monterat av lockfästena på min Thorens! I mitt stereoskåp är det onödigt att ha ett "extra" lock.

Edit: Nu har mitt stereoskåp kastats ut, så min Thorens får ha ett Dual-lock över sig (i brist på ett original).

Edited by - Little Esther-fan on 2008/02/10 19:57:24
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/09/11 :  08:29:59  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Jag har inget lock till min spelare, det funkar fint.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/10/07 :  01:01:21  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Tyvärr så har jag inget lock varken till min Simply Black 330 eller till min Continuo med Cantus men bägge spelar musik som bara fasen utan plastlocket.

Vad säger Audio Concept om sin spelare,bättre med eller utan lock?

Eller alla rega spelare bättre med eller utan lock?

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/10/07 :  09:55:43  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
rega spelare utan lock enligt min erfarenhet. Har en P25a

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/10/07 :  12:06:54  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Jag föredrar att behålla locket på på min Rega P7.
Även om många anser att det låter bättre utan, är det inget jag störs av.
Har mer behållning av skivor som inte utsätts från mitt dammiga hem
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2007/10/07 :  12:39:14  Show Profile Send bliss a Private Message  Reply
Jag gör som bluemindboy med tillägget att det skyddar från min sons klåfingrar. Roy Gandy säger också att om man spelar med locket nedfällt på deras spelare så kan det leda till bättre ljud. Själv har jag ingen aning om detta då jag alltid spelar med locket på.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/10/07 :  18:08:03  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Visserligen kan det vara av godo att ljudtrycket från högtalarna som når pickupen dämpas av ett lock. Det finns dock en risk att ljud som ändå kommer in under huven orskar stående vågor och andra resonansfenomen exempelvis i fjäderupphängning som vissa lock har, och ger färgningar i mellanregister och diskant.
Lyssna kritiskt med och utan lock, och då menar jag inte bara öppet utan bortmonterat, och ta ställning till vad som är bäst med just din skivspelare.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2007/10/08 :  15:38:22  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Min Nordic Concept Artist har inget lock. Så det går inte att jämföra. Men bra låter det utan i alla fall.
Det ända negativa är att det samlas damm på spelaren. Men det tas effektivt bort med "strutsvippan".

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/10/08 :  23:37:41  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Det finns inget lock till min gamla Systemdek IIS heller, men det följde med en plastskiva att lägga på den filtklädda skivtallriken när den inte används. För övrigt funkar "strutsvippan" hjälpligt, men vid sporadisk storstädning använder jag en dammsugaradapter med tunn slang och mycket litet munstycke och suger riktigt rent kring tonarmslager och antiskating.
Hörselskydd anbefalles, det visslar och brusar olidligt om munstycket.
Jag hade själv dåliga erfarenheter av lock på mina tidigare skivspelare när jag köpte min IIS.
Min 78-varvsspelare som jag använder mer sällan täcker jag med en liten linneduk.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/10/09 :  14:32:09  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Min Forsell Air Ref.har inte heller något lock men jag har beställt en huv som dammskydd
Mvh
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/10 :  12:49:28  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Jag har märkt att det blir lite mer accentuerad bas om man har locket nere på en väggmonterad tolva.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/02/10 :  15:44:17  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
Kan ej ha lock till min Opus 3 Continio spelare för Forsell armen sticker ut en 10cm utanför skivspelaren. Annars så har jag för mej på min gamla Dual att det lät mycket bättre utan lock.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2008/02/10 :  17:12:52  Show Profile Send snaggvovve a Private Message  Reply
Jag köpte ett "cover-it" från Project till min Project SB 6.1.
Det är en stor kupa, så det blir till att lyfta av vid lyssning.
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2008/02/10 :  17:55:34  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Jag måste ha lock när jag inte spelar, annars blir det alldeles för mycket damm, åtminstone i vår lägenhet.

Så jag har tre lägen för min Linn LP12:a:
1. Viloläge (spelar inte) - lock på och nedfällt
2. Smålyssning - lock uppfällt
3. Aktiv lyssning - lock avtaget

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/02/14 :  21:11:27  Show Profile Send forken a Private Message  Reply
Ställd frågan om lock till Rega för något år sen och fick svaret att locket ALLTID ska va på. Locket är en del av spelaren och fyller inte bara funktion som dammskydd.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000