HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Så stora skillnader i väljud när vi snackar vinyl!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/05/19 :  13:50:47  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Visst upplever jag ljudskilnader på cd-apparater och förstärkare men när man jämför olika vinylavspelningsprodukter är det nästan löjligt.
Kablar låter lite olika, ovan nämda apparater också, tillräckligt mycket för att man ska känna ett behov av att byta upp sig iaf.
Men när jag nu provat och bytt vinylutrustning från i billigaste skedet Project-RPM-5 AT95E + phonoboxII (även en vincent) till Benz MCgold med Phonobox SE vidare till en ACE sedan en Kuzma stabiS med stogiS.
Har tillsvidare kvar all utrustning och kan därför prova side by side, skilnaderna är otroligt stora om man jämför med andra audioapparater. Senaste chocken fick jag när jag provade(provar) Benz egen RIAA, Lukachek pp-1. Alltså steget från Project Phonobox SE är så vidunderligt långt. Jag borde vara mentalt förbered men det är jag inte, att dessa stora förbättringar bara fortsätter även i högre prisklasser, att sedan snacka om skilnader mellan olika CDspelare är ju nästan löjligt i vinylsammanhang. Är det någon mer som har samma erfarenheter som jag. Ni som har billigare grejjer måste bara någon gång lyssna på riktigt bra vinylgrejjer, det är sjukt så bra det är. Tyvärr lite dyrt men så d****a kul.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/05/19 13:51:53

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/19 :  14:48:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jo, så är det. Du har just upptäckt vinylens potential verkar det som.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/19 :  19:04:01  Show Profile Send HNK a Private Message  Reply
Oj, kul att det är sån skillnad.Jag Måste ta och skaffa en skivspelare till att börja med så jag kan spela vinyl. sen får man se vad första uppgraderingen blir.

Edited by - HNK on 2007/05/19 19:05:29
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/05/20 :  09:58:41  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag vet inte var "gränsen" går där vinylen faktiskt är så bra att man blir fast i vinylträsket, det kanske är lite olika från person till person. En sak är dock säker i dagsläget skulle jag lätt sälja hela min CDsamling och min krell kav cd-280 om någon erbjöd rimliga pengar rent känslomässigt iaf, i praktiken skulle jag nog inte det pga svårigheter att komma över den musik som finns representerad här i Cdformat. Men CD känns som ociviliserat barbari i jämförelse med den vinylrigg jag nu förfogar över, jag bara måste ha en PP-1.

I retroperspectiv kan man väl säga att det som vanligt är dyrt att byta upp sig och inte köpa rejält från början, men i mitt fall har det varit en nyttig och lärorik resa.

Jag kan inte råda någon att köpa i den ena eller andra prisklassen utan bara säga att bra vinylprylar kostar ganska mycket, i gengäld får man en riktigt kul upplevelse redan i låga prisklasser. Trots att man inte är i närheten av mediets fulla kapacitet ger det oftast mersmak. Jag vet iaf att jag kan rekomendera alla att köpa en så dyr PU man kan till sin första rigg, denna kan med fördel då överleva och följa med till nästa nivå där den då kommer prestera ytterligare bättre pga bättre arbetsmiljö. Jag ska inte generalisera för det har jag för lite erfarenhet för men billiga PU låter inte bra, man måste upp på en rejäl nivå. Låt vara att en för bra PU för en billig spelare avslöjar spelarens och armens svagheter men i gengäld gräver den fram mycket mer musikinfo och presenterar mer av vinylens gömda kapacitet.






Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/05/20 10:00:47
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/20 :  11:18:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Håller med, pickupen är såå viktig. Det var en ren revolution ljudmässigt här hemma när jag kom över min Miyabi Standard.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/05/21 :  08:41:01  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Grattis Adagio, det är kul när man hittar rätt och det verkar du ha gjort med din senaste uppgradering till Kuzma.

PU har stor betydelse. Men man skall nog tycka att det är kul att mecka lite för vinylen kräver omsorg. Man måste få koll på alla parametrar och det finns hur mycket olika kombinationer att grotta ner sig i, jag för egen del bara älskar det. Känslan är obeskrivbar när man får till det och man sätter på en platta och bara inte kan fatta hur det kan komma så mycket ljudförbättring för att man har satt ett annat material under spelaren, eller man har sänkt antiskatingen osv.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/21 :  09:28:06  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Det går inte att komma ifrån att mastringarna av vinylskivor är trevliga bekantskapelser.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2007/05/21 :  10:02:18  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Att äga en vinylskiva är att äga en guldgruva, att äga en cd är att äga en bit guld.

Finns hur mycket som helst man kan gräva fram.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2007/05/21 10:03:10
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/05/21 :  13:14:42  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Sant! Håller med fullständigt. Jo, jag hade tänkt komma till det också, man måste vara både intresserad och kunskapstörstande för att få till vinylen. Det krävs att man förstår de mekanismer och principer som utgör grunden till en vinylspelare. Då kan man ställa in alla parametrar rätt, sen är det ett jäkla finlir på slutet men det är det värt. Ljudbilden står bergfast och verkligt tredimensionell. En dålig Cd-spelare klara att måla upp en tvådimensionell, platt bild av ljudhändelserna från sida till sida med varierande skärpa. En bra CD placerar in pappfigurerna i olika djupled och höjd, en riktigt bra CDspelare lyckas skapa tredimensionella figurer. En vinylspelare lyckas skapa en ytterligare dimension av liv i figurerna. En ok vinylspelare rätt inställd har mer av livsfyllning i figurerna än skärpa och precision, medans en mycket bra skivspelarerigg klara att återskapa ett mycket övertygande illusion fullt av liv och känsla, inte bara en snygg reproduktion som en cd klarar. En annan sak är att vinylens "oljud" kommer i tydliga koncentrerade knäpp och snäpp, i cdns värld ligger oljudet insmetat i själva musiken vilket är ytterst svårt att lokalisera men som ändå ligger som en störning hela tiden. Har man väl vant sig vinylljud tycker jag att man blir lite rastlös och nervös av cdljud, hur bra och rent det än objektivt tycks låta. Hellre ett och annat sandkorn i enstaka ostron än en hel kasse utan sand som smakar dy, skulle en gourmet kanske säga. Själv har jag aldrig provat ostron.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/05/21 22:59:14
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/22 :  13:35:26  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Visst har pickupen en stor betydelse, men de allra flesta experter säger att den viktigaste komponenten i ett vinylrigg är själva verket. Sen kommer tonarm och först därefter pickup.

I vilket skede i ordningen kommer RIAA vet jag inte exakt, men jag tror inte att det är lika viktigt som skivspelarverk och tonarm.

Visst tror jag att det kan skilja med åsikter i de här frågorna, men har man hört vilken skillnad det är med två vinylrigg som har samma arm och samma pickup, men ett annat verk, förstår man hur pass viktigt det är.
Det är ingen omedelbar jätteskillnad i ljudet, men skillnaden märks, det lovar jag.

I denna demonstration länge sen var det en gammal LP av Bob Dylan som spelades. Kanske upplevelsen hade varit annorlunda om de hade spelat en riktig audiofilskiva?

Det var en Linn-visning på en Hifimässa länge sen. Måste varit på 80-talet.

Edited by - pick-me-up on 2007/05/22 13:43:50
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/22 :  18:49:36  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Efter bytt ut min Ortofon MC-10 Supreme till en OM40 istället så kan jag bara hålla med.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2007/05/23 :  16:48:22  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
nin:

Låter som Du har en lätt tonarm?

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/24 :  02:49:59  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Rega RB-250
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000