HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Utnivå på PU?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/05/22 :  20:48:19  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
När ska man välja vad om man är på jakt efter en ny PU?

tex Benz Micro L2 0,3mV, M2 0,8mV, H2 2,5mV.

Edited by - Ampalang on 2007/05/22 20:58:39

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/05/22 :  21:17:55  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
vad har du för riaa? det styr väl lite,

18 ska de va.
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/05/22 :  22:07:18  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Har inget riaa än.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/22 :  22:22:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hög utnivå från PU'n gör det lättare för riaa't. Lite liknander det ett slutstegs uteffekt; en hög uteffekt gör det mindre viktigt att ha stor utväxling (hög känslighet) på högtalarna.

Dock kommer hög utnivå från PU'n till ett pris... Precis som det brukar vara.

Det är därför vettigt att titta på helheten, vad har du för planer på för riaa? Kommer din budget att klara av ett okej riaa eller ett extremt kompetent riaa? Om det är det sistnämda är det mer troligt att hög förstärkning finns varför en PU med låg utnivå (tekniskt) funkar.

Ett litet räkneexempel är att 1 mV är en tusendels volt. En cdspelare lämnar ca 1 Volt. Om ett riaa-steg skall förstärka 1 mV (till ett försteg) skall riaa't således förstärka PU'ns signal 1000 gånger för att ge samma "kräm" som en cdspelare (nivåmässigt).

1000 gånger är förresten lika med 60 dB's förstärkning.

I min värld är 0.3 mV otroligt lågt och ställer extremt stora och svåra krav på riaa't. Budgeten bör i det fallet täcka in riktigt kompetenta riaa.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/05/22 :  22:58:40  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
precis vad jag ville komma till engelholm men dom nya mm pickupperna av lite bättre snitt
låter alldeles förträfligt,dom har kommit närmare mc pickisarna i ljud kvalite.

18 ska de va.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/05/22 :  23:23:12  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Det finns gott om riaan som har inbyggd step-up och har ingångskänslighet neråt 0.25mV och t.o.m under det.

I detta fallet är det frågan om L2 via step-up låter bättre än H2 direkt via mm-ingång.

De flesta bra puppor jag lyssnat på har ganska låg utspänning. Dock Benz undantaget, där jag tycker skillnaden är liten mellan L och H. Men om du senare i livet ska uppgradera från exvis H2 till en annan Benz, så ligger alla utom Ruby H under 0.7mV (de flesta kring 0.3mV). Då blir det byte av riaa...


edit: ...eller step-up


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2007/05/22 23:24:32
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/23 :  10:37:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag ser lite paralleller till högtalarkonstruktioner där hornladdade högtalare med hög känslighet tilltalar en viss grupp lyssnare medan andra hellre lyssnar till normalkänsliga högtalare och "gödslar" med effekt.

De olika sorternas PU har kanske sina anhängare, sina pro's and cons?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/23 :  11:13:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Man kan betrakta förstärkningen av signalen på olika sätt. Kom ihåg att det är en mekanisk signal (nålen i spåret) som skall förstärkas. Var och hur förstärker man den bäst? Pickuper ger olika utspänning, alltså har de olika förstärkning. Sen kan man använda en step up transformator, eller också gör man inte det. Sen finns Riaa-steg med olika förstärkning.
Min erfarenhet är att MC-pickuper med låg utspänning är mest aktsamma om signalen. Det är bättre tycker jag att låta den mekanisk/magnetiska förstärkningen vara låg. Hög (nåja...) spänning från pickupen har ett pris. Sen tycker jag att en bra step-up transformator som t.ex Lundahl LL9206 gör jobbet bättre än elektronik när det gäller nästa nivå av förstärkning. Sen har vi hamnat i riaa-steget och där finns ju massor med lösningar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2007/05/23 :  14:57:57  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Kanske någon reda pratat om det, men... En viktig egenskap är effektiv rörlig massa, där det omvända verkar gälla i hög grad enligt min erfarenhet på puppan. Säg att hög utnivå är det samma som att ha step-up trafon redan lindad på nålröret för att få högre utspänning, då väger den mer och har större svårighet med att följa de allra finaste vinklar och vrårna i gravyren. En riktig low output brukar enligt min stigande men inte alls jättestora erfarenhet, ha lättare för den riktigt superba avläsningen av skivan. Skulle vara jätteskoj med något genmäle från nån ringräv på området. Kör själv Benz Micro ACE Low och är impad av bang for the buck...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/23 :  15:24:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag tycker om ditt inlägg, 24U.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/23 :  15:47:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Säg att hög utnivå är det samma som att ha step-up trafon redan lindad på nålröret för att få högre utspänning, då väger den mer och har större svårighet med att följa de allra finaste vinklar och vrårna i gravyren.
Bra beskrivning. Vi menar ungefär samma verkar det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/05/23 :  16:17:44  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Nu börjar det klarna lite.

Tack ska ni ha.

Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2007/05/23 :  16:38:13  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
...Även en blind höna...

Tack... *blushing*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2007/05/23 :  16:45:31  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
... sen kom jag på... har nog redan behandlats på otaliga trådar tidigare. Har nog aldrig tidigare insett själv hur otroligt fel två riktigt bra saker kan låta om det inte sampassas. Puppans komplians (anges oftast som statisk, men borde nog betraktas som dynamisk) kontra tonarmens totala effektiva massa. Felmatchat kan hur bra armar och puppor lira hur illa som helst. Benz Micro är ganska styv så en lätt arm, som ex v Thorens TD166 mkII som ju är en folkhemmens Volvo 240, skall egentligen ha den OM-puppa den utrustats med, gärna i OM40-versionen om plånboken tillåter. Kör man en styv puppa på den armen, slänger man nästan sura slantar i drickat...
Tycker jag, måste jag säga till sist, för trots allt tycker vi ju inte lika allihop.. *ler*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000