HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hur fungerar en speedbox?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/10 :  22:15:46  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
En speedbox till skivspelaren, är det frekvensen man ändrar när man byter hastighet eller? Tex projects speedboxII har ju 16V output hela tiden oavsett fart. Jag provade tossigt nog att använda speedboxen mellan trafon och RIAAn, man får ju en bättre, renare sinusvåg med exakt amplitud osv. Hursomhelst är det 16V men trafon är på 500mA medans outputen är endast på 190mA från speedboxen. Detta räcker ju till att driva en motor på en spelare, dessutom bättre än utan speedboxen, så jag tänkte varför inte prova.
Jag tycker att det blir bättre med speedbox kopplad till RIAA, det blir dock ingen skilnad vad jag kan höra, att köra på 33,3 eller 45 rpm. Knäppt, jah vet men man är ju nyfiken och sugen på ett PSU eller batteriPSU och speedboxen låg bara här i sin kartong och väntade på näste ägare. Tankar, åsikter, fakta? Bring them on.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/04/10 22:16:53

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/05/24 :  08:35:44  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Jag är också intresserad av hur det fungerar...

Någon måste ju veta hur det fungerar?
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/05/25 :  08:23:12  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Projects Speedbox fungerar till synkronmotorer där varvtalet är kopplat till nätspänningens frekvens. Motorerna är gjorda så att en nätfrekvens på 50Hz ger 33 och 1/3 varv/min. Skivspelarna levereras med en stickkontakt (nätbula) som innehåller en liten transformator som transformerar ner växelspänningen från 230V till ett värde som passar motorn - i ditt fall verkar det vara 16V. Jag har också en synkronmotor men i mitt fall är det 90V.

Jag antar att speedboxen har nätdelen i lådan men den kan naturligtvis vara utlagrad som en batterieliminator. Efter transformatorn finns nu en växelspänningen, med ett effektivvärde på kanske 20V. Denna likriktas nu och stabiliseras så att man får en bra konstant likspänning (= i princip en vanlig nätdel som kan ersättas med batteri). Denna spänningen försörjer sedan en elektronisk krets som skapar en snygg 50Hz växelspänning med effektivvärdet 16V. Med en omkopplare kan man få denna elektroniska krets, en s.k. oscillator, att svänga med högre frekvens. Efter själva oscillatorn finns en förstärkare som gör att speedboxen kan leverera en stabil ström.

Oscillatorn innehåller en quartzkristall som svänger med hög frekvens och som används för att skapa en frekvensstabil sinussignal....

Mvh,
Eliot

PS. Speedboxen fungerar inte till alla AC-motorer eftersom de behöver olika spänningar. Enligt tyska phonophono är den "ideal für ProJect, Rega und Thorens".

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2007/05/25 08:27:13
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/05/25 :  08:38:40  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag saxar från min nostalgitråd på på Euphonia: Från Vaxrulle till LP
quote:
När man nu skulle spela in på elektrisk väg så var man tvungen att bestämma med vilken hastighet som man skulle spela inspelningen. Victor använde 78 varv per minut, Edison 80 varv per minut medan andra använde 82 varv per minut. Om Maxfield och Harrison ville få sitt system antaget av Victor som var den största tillverkaren så var 78 varv per minut lämpligt.

Som jag skrev tidigare blev hastigheten 78,26 varv per minut eftersom skivan drevs av en synkronmotor som låste hastigheten till nätets frekvens som i USA är 60 Hz. Detta ger en konstant hastighet även om nätspänningen skulle variera. 60 Hz motsvarar 3600 perioder per minut och delar man detta med 46 så får man 3600/46=78,26 varv per minut.

och vidare...
quote:
331/3 varv per minut visade sig vara en bra hastighet då man enkelt kunde få den hastigheten med synkronmotorer både i America med sina 60 Hz och Europa med 50 Hz. 60 Hz motsvarar 3600 perioder per minut och 50 Hz motsvarar 3000 perioder per minut. Delar vi 3600 med 108 så får vi 331/3 varv per minut och delar vi 3000 med 90 får vi också 331/3 varv per minut. Detta var alltså en hastighet som lätt gick att åstadkomma på båda sidorna av atlanten


//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000