Author |
Topic |
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2007/05/12 : 23:39:55
|
5st inlägg på ett halvår
Läge att skrota forum-delen? Liksom Linn, 4st inlägg i år
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 00:23:04
|
Nejdå...nu blev det ju ett till...
// Jonas
. |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 10:41:11
|
Och ett till...
Skämt åsido, tanken har berörts när vi gjorde om utseendet på forumet senast.
Ino-forumet skapades vid en tid då intresset föreföll så stort att varannan tråd på första sidan av Hifi-avdelningen handlade om Ino.
Analysen visade att trådarna skapades av en väldigt begränsad klick personer och dessa höll även trådarna uppe med nya inlägg när de började "halka ner". Då skapade vi ett par märkesforum och §5 i våra regler formulerades om till nuvarande.
Att ett enskilt fabrikat dominerar diskussionerna på ett sätt som på inget som helst sätt är kopplat till betydelsen på marknaden var inte acceptabelt, då riskerar man som forum att hamna i samma sits som LTS hamnade i på den tiden när LTS ihärdigt propagerade för Linn, eller som när Hififorum drevs av personer kopplade till branchen. Hififorum är idag oberoende och är alltså inget redskap för ett enskilt företag som Ino, lika lite som vi är redskap åt andra vinstdrivande företag som Linn, Pioneer, Yamaha, Sony, Nad, etc.
Vad gäller företaget Ino så följde systerforumet Faktiskt senare vårt exempel och öppnade en Ino-avdelning där. Där lever diskussionen idag såvitt jag vet. Det kan hända att du har rätt m_persson79, det kanske räcker att det finns obegränsat utrymme för den diskussionen där. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 11:22:03
|
Bernt, förstår till 100 % .. men som läget är nu så borde Linn/Ino-delen tas bort då det inte finns någon aktivitet. Bättre att ha under vanliga hifi så Linn & Ino Audio får plats under den vanliga debatten..
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 11:41:45
|
Jag håller med dig mestadels. Men! - Risken vi tar då är att återigen bli utsatta för en massiv, ihållande och systematisk marknadsföringsbombning liknande den jag nämnde. Den risken är MYCKET stor som jag bedömer det. Historien har visat oss detta tydligt och därför avvaktar vi med ändringar i nuläget. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 11:47:52
|
quote: Risken vi tar då är att återigen bli utsatta för en massiv, ihållande och systematisk marknadsföringsbombning
Vad menar du med det!?!? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 11:49:09
|
INO har väl också omnämnt under hifi-delen, Här till exempel.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 11:49:32
|
De flesta lär ju dessutom flytt till faktiskt.se |
|
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 11:50:12
|
EA:
Wow, häftigt..
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 11:57:35
|
quote: Vad menar du med det!?!?
Jag menar exakt det jag skrev i första inlägget: quote: Ino-forumet skapades vid en tid då intresset föreföll så stort att varannan tråd på första sidan av Hifi-avdelningen handlade om Ino.
Analysen visade att trådarna skapades av en väldigt begränsad klick personer och dessa höll även trådarna uppe med nya inlägg när de började "halka ner". Då skapade vi ett par märkesforum och §5 i våra regler formulerades om till nuvarande.
Det är ingen i ledningen på Hififorum som har något emot Ino, det är bara ett företag bland alla andra tillverkare på marknaden. Försäljningstaktiken som är så betecknande för företaget Ino är dock mycket svårhanterlig på ett öppet forum som detta. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 12:06:49
|
quote: Försäljningstaktiken som är så betecknande för företaget Ino är dock mycket svårhanterlig på ett öppet forum som detta.
Förstår inte riktigt vad du menar... Om du läst din läxa så finns det ingen egentlig taktik kring försäljningen.. säg till om du vill ha manifestet, skickar gärna så du får läsa om hur hela företaget höll på att gå omkull nyligen
Men det finns ju ingen diskussion kring Ino Audio längre, det är synd.
Med Linn är det ännu värre.
|
Edited by - m_persson79 on 2007/05/13 12:20:51 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 12:30:18
|
quote: Om du läst din läxa så finns det ingen egentlig taktik kring försäljningen.. säg till om du vill ha manifestet, skickar gärna så du får läsa om hur hela företaget höll på att gå omkull nyligen
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 12:35:22
|
Vad är det som är så roligt?
Har du läst vad som nyligen hänt? |
|
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 12:37:01
|
Förstår resonemanget dock.. Ino är så jävla bra att de rekommeneras ofta - men det innebär ju bara välljud för en fraktion av kostnaden hos kommersiella högtalare..
EDIT Felskriver som en galning |
Edited by - m_persson79 on 2007/05/13 12:52:18 |
|
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 12:41:38
|
Vilken aktivitet det blev helt plösligt! |
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 13:31:28
|
Vad har nyligen hänt? Högst intresserad! Aldrig hört Ino, men skulle gärna göra. Innebär det att mina enda chanser i framtiden (när man får råd att göra några som helst hifi-relaterade investeringar) kommer att få leta på begagnatmarknaden?
|
Sandoz in the rain |
|
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 13:46:17
|
Enligt manifestet så fick han ett räntefritt lån så the business goes on
Det finns i princip ingen begangnat-marknad.. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 13:53:42
|
Skitsnack, Det kommer ut INO högtalare med jämna mellanrum på marknaden, som med allting annat. Fast tar det 2år att få en högtalare till kund, så är det klart att det tar lite tid innan de kommer ut på begagnat marknaden. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 13:56:24
|
Jag ser gärna att forumdelen för INO lever kvar...
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 13:58:25
|
Zalve, Med tanke på hur många t.ex. pi60 det sålts sen 1978 (i tusentals exemplar) så finns det sjukt lite beggat!! Och när det finns är det oftast nära nypris!
Söker man på andra fabrikat, speciellt kablar så finns det en enorm marknad!
EDIT MangaX, Det händer ju inget här..
Tills nu..
|
Edited by - m_persson79 on 2007/05/13 14:14:52 |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 15:04:41
|
quote: Med tanke på hur många t.ex. pi60 det sålts sen 1978 (i tusentals exemplar) så finns det sjukt lite beggat!! Och när det finns är det oftast nära nypris!
Det säljs i princip aldrig begagnade omonterade Ino-byggsatser. Priset för en färdigfanérad eller proffslackad snyggt gjord låda gör att du inte kan jämföra priserna på det viset. Jämför i stället med priserna på färdigmonterade Ino, är det inte närmare 7-8000 för ett par pIP och dessa säljs för ca 4-5000 begagnat. Sak samma med pi60, de kostar mindre begagnat jämfört med färdigmonterade och färdiglackade exemplaren från tillverkaren.
Jag gillar också ino, men desvärre är märket belastat av några fanatiska anhängare som vill frälsa världen till varje pris. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 15:31:17
|
quote: Försäljningstaktiken som är så betecknande för företaget Ino är dock mycket svårhanterlig på ett öppet forum som detta.
Har lite svårt att förstå vad Bernt menar med denna mening. Är denna "klick" nöjda användare som vill tipsa andra om sina upptäckter en försäljningstaktik från företaget Ino?
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 16:13:20
|
quote: men som läget är nu så borde Linn/Ino-delen tas bort då det inte finns någon aktivitet. Bättre att ha under vanliga hifi så Linn & Ino Audio får plats under den vanliga debatten..
Nej det är fel slutledning. Som Engelholm visade så finns den platsen idag.
quote: Förstår resonemanget dock.. Ino är så jävla bra att de rekommeneras ofta - men det innebär ju bara välljud för en fraktion av kostnaden hos kommersiella högtalare..
Återigen, Nej du har inte förstått resonemanget bakom skapandet av detta forat.
Nu drar inte jag samma slutledning angående Ino Audio's marknadsföringsstrategi som Bernt gör här ovan. Efter att ha träffat några av anhängarna, tillverkaren samt fått höra om konstiga påtryckningar via mail från den så kallade Ino-svansen drar jag samma slutledning som LeoArietis här ovan. Märket är belastat av några fanatiska anhängare som vill frälsa världen till varje pris.
HiFiForum är en plats för mångfald. Jag kan inte stillasittande titta på när en skara märkesanhängare synkroniserat och kontinuerligt befäster sitt intresse genom att gå off topic och därmed förstöra för andra. Då är det bättre att de får sitt eget utrymme där de kan diskutera sitt starka intresse.
När vi skapade märkes-forumen, innan vinylforum skapades, sökte jag i vår databas och fick många träffar på Linn. Därav att vi kände att vi kanske skulle främja det märket också genom ett märkesforum. Det är en mycket viktig fråga som M_Persson79 lyft. Låt oss hålla denna tråden runt den mycket viktiga huvudfrågan märkesforumens vara eller inte vara.
Pris-diskussionen är ett annat ämne som förtjänar sin egen tråd. Vänligen starta en egen tråd runt den. Gå inte off topic i detta otroligt viktiga ämne.
Tack M_Persson för att du lyfte frågan så att vi får en chans att diskutera den.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 19:07:11
|
Då kör vi vidare i den här tråden då...
Tar mig friheten att quota lite från Linn-tråden.
Ayn:
quote: Linn-forumdelen här på hf.nu känns rätt meningslös kan jag tycka. Det finns redan ett aktivt Linn-forum där mycket kompetent folk huserar.
Pac:
quote: Många av dem husserar även på HiFiForum.
Javisst, men jag ser inte hur det existensberättigar Linn-delen. Det finns en massa faktiskt-medlemmar som även huserar här, inte behövs det en faktiskt-sektion för det. Likaså finns det en drösvis och åter drösvis med andra märken som "representeras" genom ägare till olika komponenter här på forumet, och det funkar utmärkt att föra diskussionen ikring det hela i den allmänna HiFi-sektionen. Vid det här laget tycker jag det känns bevisat att samma sak gäller Linn när man ser hur otroligt sparsamt det är med inlägg i Linn-sektionen.
Därmed inte sagt att jag personligen tycker att det "sticker i ögonen" eller så att det finns en Linn-sektion, men jag ser som sagt (och har aldrig sett) poängen med den. Speciellt när det som sagt redan finns ett aktivt helt separat Linn-forum. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 19:49:40
|
Zalve, leveranstiden är inte 2 år. Det borde du som moderator ha bättre kontroll på innan du lämnar sådanna uppgifter offentligt.
Det anses alltså vara reklam om man skriver positivt om ett märke, och då skapar man ett intressefora som direkt exponerar företagsnamnet på förstasidan? |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/05/13 : 19:51:50
|
Jag vill bara påpeka att jag inte har någon åsikt, och ingen kunskap i varför det skapades dessa två intressefora.
Men aktiviteten i dem är ju riktigt låg i förhållande till den exponering de får direkt på förstasidan. |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Topic |
|