HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Knaster och riaa...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/05/12 :  12:14:11  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Jag har suttit och lyssnat fram och tillbaka mellan två riaa-steg nu på morgonen, Sentec pp9 och Vincent pho-111. Båda har stått på dygnet runt de senaste veckorna och jag har lyssnat genom Sentecsteget när jag har lyssnat. Vincentsteget är mitt och Sentecsteget är lånat av Pac.

Sammantaget är det svårt att säga något bestämt. Men en tydlig skillnad är att skivbrus och knaster kommer fram mer i Vincent, samtidigt som det är lite mer lågbas, och kanske lite mer närvaro. Men jag upplever att detaljnivån i båda är bra, Sentec känns lite lugnare, men har ändå kanske unset mer detaljer. Kanske är det lite mer balanserat.

Hur sjutton kan egentligen ett riaa påverka hur mycket skivoljud som hörs, om det inte skär av diskant?! Sentec har ju mindre oljud, men inte mindre detaljer, kanske rent av lite mer. Jag tycker det är skumt.

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/05/12 :  13:53:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Det har nog att göra med headroom på signalen.

En pickup ger normalt enbart några millivolt i utsignal. Men "knaster"(repor, damm, fettfläcker, tumavtryck,...) gör att signalen skjuter i höjden. OM RIAA't är designat för de futtiga millivolten kommer det att klippa när "knastret" kommer. När en RIAA't klipper blir det en avsevärt mycket bredbandigare utsignal från det än om det kunde förstärka signalen. Därmed kommer det mycket mer energi in i de efterföljande leden och det blir mer "ljud" av knastret.

Kanske inte världens bästa förklaring, men jag misstänker att det är det du hör.

Har man rena skivor så spelar det ju ingen roll...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/05/13 :  01:25:01  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Det låter rimligt, jag har ju kört Vincenten i MC-läge och med min hög-MC-pickup så kan det nog bli lite tajt med headroom.

Jag kanske skulle se över det där med skivtvätt, det verkar vara en bra idé att ha sina skivor tvättade...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000