HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Att snurra eller inte snurra, det är frågan?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/05/11 :  12:46:37  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hur gör ni garvade analogister, stänger av motorn mellan sessionerna eller låter motorn exersera remmen (förutsatt remdrift) och sig själv.
Jag har hört att det finns klara fördelar med att alltid snurra, nackdelar då? Det borde slita mer på lagret eller är detta försumbart. Motorn då, mår den bra av daglig regelbunden motion eller ska den få äran att snurra på till sin död?
Tacksam för synpunkter från de som vet, även ni som spekulerar (som jag) är välkomna med svar hur ni gör.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/05/11 :  13:55:38  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Jag brukar glömma bort att den står på.
På så vis slipper jag grubbla på om jag borde stänga av den eller inte. Smarrrt va?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/05/11 :  13:56:20  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Menar du att spelaren ska snurra hela tiden, alltså 24h om dygnet, eller missförstår jag dig?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/11 :  14:14:13  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
stäng du av spelaren och tänk i stället på alla orättvisor i världen, koldioxidutsläppen och hur du kan hjälpa till...eller mossan i gräsmattan

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/05/11 :  15:32:07  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Min continue går dygnet runt, konstruktörens har snurrat i 17 år o smörjts en gång.

Edited by - Stormen on 2007/05/11 15:32:29
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/05/11 :  16:20:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag startar min snurra en stund innan lyssningen och låter den gå tills jag inte orkar mer.

Det är valfritt att göra det man känner för. En audiofirma har/hade en skivspelare som stod i deras skyltfönster och snurrade i (20år?) många år utan någon speciell tillsyn. Jag har hört att skivspelarens lager och motor oftast är så väl tilltagna att lagren kan hålla mer än 1 miljon timmar medans motorn kan hålla lika länge. Men det är nog på kvalitets verk det är beräknat på.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/05/11 :  18:09:04  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Min behöver också 15-20 minuter.....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2007/05/11 :  18:30:02  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message  Reply
Min stannar efter 40 min. (Teres Audio), så inte nålen skall stå & nötas i innerspåret ifall man somnar ifrån den, inte helt ovanligt en sen helgkväll....
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/05/11 :  22:26:30  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Jag starter när jag använder den och stänger av när jag är klar.
Likadan med bilen och rakapparaten.

Edited by - Peter S on 2007/05/11 22:28:01
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/05/15 :  16:18:26  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det ligger något logiskt i ditt resonemang Peter
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/15 :  17:11:45  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag gör samma som Peter S.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/05/15 :  21:15:06  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Här snurras det för jämnan numera, rena rama snurren alltså. Strömåtgången är försumbar och hifinojjig som man är vill man ju ha absolut väljud direkt. Enl mig låter det faktiskt bättre direkt än annars, då det tar ca en sida musik innan de sista pusselbitarna faller på plats.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/05/17 :  12:44:37  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
H.H. Mörch i Dk har tillverket melanhjulsdrivna skivspelare en hel livstid.
Det går en historie om att han engång fick inn en av sina förste spelarna på service, den var då väl till års. (20år kanske, jag hörde historien för ca.30 år sedan)

Av nyfikenhet mätte han rumble och svaj på den, och konstaterade att den hade bättre värden än de nya.

"Det är nog därför att den snart är inkörd" bemärkade han då!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/05/19 :  01:29:35  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag lägger på skivan, sätter på skivklämman, drar åt och med en väl inövad rörelse mellan tummen och pekfingret sätter jag tallriken i rotation med ungefär rätt hastighet och slår på motorn. På så vis skonar jag remmen och den förhållandevis klena motorn till min tunga konkava tallrik i Mazak-legering. Det fungerar perfekt i praktiskt taget daglig användning sedan 23 år. Reservremmen ligger och väntar (i onödan?).

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000