HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ortofon kampen; OM40 vs MC-10 Supreme
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/15 :  15:18:51  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Vill börja med säga att jag har kanske max kört 13-14 skivor hittills så min nya OM40 är nog inte helt inspelad än.

Jag började för ett tag sedan leta efter en ny pickup, inte för jag var speciellt missnöjd med min MC-10 Supreme, utan jag var mer nyfiken på andra som kanske var mer neutrala. Efter läst om tips om Ortofon OM40 så köpte jag en för testa. Efter ställt in den och börjat lyssna på lite skivor så märkte man en markant skillnad mot min MC-10. Ljudet var ljusare, lite mer öppet. Dock verkar den ge lite mer brus och knaster (inställningen i riaan?) och den kändes lite mindre dynamiskt, något som jag inte hade räknat med alls.

Så jag spelade in samma låtar med OM40 som jag hade innan med MC-10 Supreme. Allt var samma förutom pickupen och inställningarna i riaan. Och visst, det var skillnad!

RHCP med MC-10


RHCP med OM40


Tom Petty med MC-10


Tom Petty med OM40



Så frågan är, varför är OM40 inte lika dynamisk? Kan det beror på att den inte är helt inspelad? Är inställningarna i riaan boven (OM40 @ 45 gain/47K ohm och MC-10 @ 65 gain/100 ohm)? Eller är helt enkelt MC-10 mer dynamisk pickup?

Edited by - nin on 2007/05/15 15:19:15

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/15 :  15:43:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag tyckte ju personligen att basen på Tom Petty med MC-10 (det var väl den du använde) lät överdriven. Tror spontant sett att den undre versionen med OM-40 är betydligt närmare orginalets vågform.

Båda dessa är digitala inspelningar som förts över till vinyl och därför är det helt rimligt att det finns en tydlig maxnivå på ett så kompakt material som det ändå är, även om dynamiken må vara bättre än på cd'n.

Utan att ha hört hur det låter så tror jag nog helt enkelt att den presentation du får med MC-10 är oärlig även om man självklart kan gilla den ändå.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/15 :  16:27:59  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Nja, det är ju helt klart felaktigt att OM40 klipper av sådär. En analog vågform ser inte ut sådär.
Jag har dock med 95% säkerhet hittat felet. Det var så att förstärkningen på 45 db var för mycket i min riaa för den ska klara av dynamiken utan att krokna. Det visa sig ganska rejält när jag höjde den till 50 db gain:


Mot vanliga 45 db gain


Så nu blir det att leta rätt på en ny Riaa.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/15 :  16:30:46  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Oj, nej, Tom Petty och RHCP är inte digitala inspelningar, dom är inspelade analogt [:]
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/15 :  19:19:20  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Även om den är analogt inspelad, kan den ju vara digitalt ommastrad med allehanda limitrar etc

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/15 :  20:51:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Nja, det är ju helt klart felaktigt att OM40 klipper av sådär. En analog vågform ser inte ut sådär.

Det kan den visst göra beroende på vad som skett innan den hamnade på vinylen. Sedan är det ju fullständigt omöjligt att se hur den egentligen ser ut när du har hela låten i bild. Däremot så kan man ju inte driva upp nivån särskilt högt om det ser ut så men vi har liksom inte all information i andra änden av tp-kabeln...
quote:
Det var så att förstärkningen på 45 db var för mycket i min riaa för den ska klara av dynamiken utan att krokna.

Du hade väl en OM20 som du satte en OM40 nål på om jag förstått saken rätt. Utnivån på dessa pickuper är samma så jag utgick ifrån att du hade koll på om RIIAt klipper/komprimerar eller inte. För övrigt undrar jag vad det är för MM-pickuper man ska använda till den då OM-serien inte har särskilt hög utnivå (4 mV). Grados MM pickuper har 5 mV, Regas har 6.8-7.2 mV, Goldring har 6.5 mV osv...
quote:
Oj, nej, Tom Petty och RHCP är inte digitala inspelningar, dom är inspelade analogt [:]

Jag uttryckte mig klumpigt. Det jag avsåg var det som Zombie skrev, nämligen att det lär vara en digital källa till vinylen. Jag har svårt att tro att den här typen av musik skulle vara analogt mixad och/eller mastrad, fast det är inte omöjligt.

Jag vidhåller dock fortfarande att jag tycker basen är överdriven på vinylversionen av Tom Petty, om det sedan beror på din MC-10 och/eller RIIA eller på mixen kan jag ju inte svara säkert på utan att jämföra. Förresten är det ett av de stora problemen med att jämföra vinyl som du gjort i trådar, det introduceras flera okända steg till skillnad från CD'n. Skivspelare med arm och dess inställning, pickup, kabelparametrar (kapacitans i fallet MM), RIIA och dess inställning, ljudkort.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/15 :  21:46:51  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
quote:
Även om den är analogt inspelad, kan den ju vara digitalt ommastrad med allehanda limitrar etc



Det är den inte


quote:
Det kan den visst göra beroende på vad som skett innan den hamnade på vinylen. Sedan är det ju fullständigt omöjligt att se hur den egentligen ser ut när du har hela låten i bild. Däremot så kan man ju inte driva upp nivån särskilt högt om det ser ut så men vi har liksom inte all information i andra änden av tp-kabeln...



Trust me, det skall INTE se ut som på OM40 bilden.


quote:
Du hade väl en OM20 som du satte en OM40 nål på om jag förstått saken rätt. Utnivån på dessa pickuper är samma så jag utgick ifrån att du hade koll på om RIIAt klipper/komprimerar eller inte. För övrigt undrar jag vad det är för MM-pickuper man ska använda till den då OM-serien inte har särskilt hög utnivå (4 mV). Grados MM pickuper har 5 mV, Regas har 6.8-7.2 mV, Goldring har 6.5 mV osv...



Min MC-10 har mycket lägre utnivå så därför har jag inte haft några problem med klippningar med den. Ska byta batterier snart och se om det blir bättre. Tror Riaan mest är gjord för MC-pickuper dock.


quote:
Jag uttryckte mig klumpigt. Det jag avsåg var det som Zombie skrev, nämligen att det lär vara en digital källa till vinylen. Jag har svårt att tro att den här typen av musik skulle vara analogt mixad och/eller mastrad, fast det är inte omöjligt.


Som jag sa innan, den ÄR analogt masterad från analog källa:

Samma med RHCP.


quote:
Jag vidhåller dock fortfarande att jag tycker basen är överdriven på vinylversionen av Tom Petty, om det sedan beror på din MC-10 och/eller RIIA eller på mixen kan jag ju inte svara säkert på utan att jämföra.



Vinylen låter som masterbandet. Producenten och mixaren var MED under graveringen och lyssna även igenom lackskivorna sen. Så den "överdrivna" basen är vad som SKALL vara.


quote:
Förresten är det ett av de stora problemen med att jämföra vinyl som du gjort i trådar, det introduceras flera okända steg till skillnad från CD'n. Skivspelare med arm och dess inställning, pickup, kabelparametrar (kapacitans i fallet MM), RIIA och dess inställning, ljudkort.



Sant, det går alltid att få bättre ljud från vinylen. Dock så är det knappast någon snack med tanke på hur uselt dom CD skivorna låpter. Kunde stort sett spela av skivan på ett mopedhjul och använda en spik som pickup, och det hade låtit bättre.

Edited by - nin on 2007/05/15 21:48:10
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/05/15 :  21:54:24  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Intressant läsning nin.........

Kör själv endast med subjektiva jämförelser, vinyl/cd...

Dina iaktagelser verkar stämma överens med mina

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/05/15 :  22:16:07  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag äger själv en Riaa som är gjord speciellt för Ortofon MC. Korrektionen ligger i första steget till skillnad mot många andra där man valt att höja nivån linjärt i första steget. Eftersom man då får vanlig nivå för en MM puppa så kan man skicka in signalen i den vanliga Riaa förstärkaren. Man får ungefär samma överstyrnings-marginal i dB räknat oavsett om man har som jag med min MC Riaa eller om man har en Riaa för MM puppor.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/16 :  02:16:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Trust me, det skall INTE se ut som på OM40 bilden.

Ja... Dock kan jag ju tycka att jämförelser mellan "normal" vinyl istället för "audiofilvinyl" (sökte lite och förstår att båda RHCP och Tom Petty är 180g Steve Hoffmann mastrat) skulle vara mer rättvis. Det kanske kommer? Att mixa och mastra en cd så att den också låter bra är liksom inte svårt, det handlar bara om vad man vill. Jag har massor med cd som låter bra, dock är den övervägande delen inte i samma genre som RHCP...
quote:
Vinylen låter som masterbandet. Producenten och mixaren var MED under graveringen och lyssna även igenom lackskivorna sen. Så den "överdrivna" basen är vad som SKALL vara.

Så om diskanten är hög så är det skräp men om basen är hög så ska det vara så? Du kanske förstår vad jag far efter... Båda kan vara som det "ska vara" men sedan behöver man ju inte tycka att det låter bra för det.
quote:
Sant, det går alltid att få bättre ljud från vinylen. Dock så är det knappast någon snack med tanke på hur uselt dom CD skivorna låpter. Kunde stort sett spela av skivan på ett mopedhjul och använda en spik som pickup, och det hade låtit bättre.

Nu överdriver du nog lite, spikavspelning och mopedhjul. Visst låter de inte bra, särskilt RHCP som låter fullständigt vedervärdigt med kraftig distorsion.

Frågan kvarstår dock hur RIIAt kan slå i taket med en pickup som ändå verkar ha ganska snäll utgångsnivå. Skulle vara intressant att höra hur pickuperna skiljer sig under bättre förhållanden. Hittills har dina vinylversioner inte alls falit mig i smaken men det kan ju bero på annat än själva vinylen för jag har absolut ingenting emot vinyl som sådant, tvärtom. Däremot har jag för närvarande varken någon särskilt bra spelare och RIIA saknas helt men det är tänkt att åtgärdas nu när jag åtminstone fått plats, om än trång sådan för en svarv.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/16 :  02:24:06  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Diskantförhöjning är det värsta jag vet. Det är anti musik enligt mig. Att basen är hög på Tom Petty håller jag inte helt med. Visst, den är rätt hög men alla låtarna på skivan har inte så hög mixad bas. Sedan så låter ofta 70-tals skivor rätt lika med basen IMO.

Dock ska jag undersöka min riaa mer under helgen. Ska köpa nya batterier, eftersom min riaa går på batterier, så kanske dom är dåliga eller snart slut, och därför kroknar dom. Så återkommer framöver. Dock har jag nog en ny Riaa på G och denna kommer säljas
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/17 :  13:56:58  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Nu verkar det som det inte är Riaan utan det är ingången på ljudkortet som är boven i dramat. Där ser man
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/17 :  16:03:35  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
nin: trodde jag hela tiden. Det är ju det som är "skräpet" i sammanhanget. Har du kalibrerat det? Använd en testskiva, den har en standardnivå som ska återges lika starkt oavsett nål

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/17 :  18:57:58  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Kalibrerar?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/17 :  20:24:45  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Jo, kalibrera...när jag laddade ned ett ljudanalysprogram en gång i tiden vardet viktigt att kalibrera nivåer etc. I den här situationen kanske det görs bäst med en testskiva...signalen in i ljudkortet måste ju vara lika för båda nålarna, annars är det ingen idé att jämföra...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/05/17 20:26:32
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/18 :  14:22:52  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Jag spelar ju inte med audacity och den inspelningsnivån ställer jag manuellt. Sen så använder jag cool edit för att få båda filerna att ha samma genomsnittliga nivå, för att lyssna på.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000