HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Vi klarar oss nog ändå :o) *Update 14/11*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/23 :  00:49:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Staffann:s Gröna Fara

Här presenteras en anlägging som inte är något speciellt med eoJeud mått mätt, men som ändå kan ge lite njutbar återgivning.
(utvisnings risk, alla platsar i eoJeud :o))
/Johan

Vi börjar med CD-spelaren som likt för- och slutsteg lyser fint i mörkret.

Det handlar alltså om Naim och en CD5x som matar ett 112x försteg och 150x slutsteg. Storbritannien har mycket gott att erbjuda, och det mesta passar väl med oss skåningar. Det gäller både engelsk hifi och skotska singelmaltvaror

Övriga signalkällor är av lite enklare slag.

En Pro-ject 1 från början av 90-talet gör att jag kan spela mina vinylskivor, och med tanke på det låga priset skäms den inte för sig. Den har en Ortofon MC10 Super puppa, och signalen förstärks i en Vincent RIAA som är moddad med hjälp av McSquare. Det är mest utbytta elektrolytkondensatorer med Wima kondensatorer parallellkopplat samt bytta op-förstärkare med bättre avkoppling. Med Burr-brown OPA604 resp 2604 blev det visserligen lite brusigare men ack så mycket bättre i övrigt!

En klassisk gammal skriva som man kanske inte lyssnar på för ljudkvaliteten utan för dess härliga futuristiska synthslingor. Den råkade ligga på!

Pioneer tuner och Technics kassettdäck har mest hängt med sedan jag började med hifi.

Högtalarna som används är av detta märke:

Det är alltså ett par Audiovector M3 Signature som står för energiomvandligen av musiken till ljud.

Eftersom rummet används främst som vardagsrum är det en kompromiss. Högtalarna är placerade mot den längre väggen, där de får lite mer stöd i basen. När man lyssnar på Patricia Barbers senaste (rekommenderas starkt!!) blir slutresultatet ganska ok!

Även i sovrummet och till datorn behöver man ju lite ljud, och vad passar bättre än lite rejäl kinesisk kraft? Dessa driver ett par gamla fusk-DIY högtalare (lådorna köptes färdigfanerade, bara att göra hål för elementen). Elementen kommer från Morel, och delningsfiltret är hemmaknåpat. De duger till ändamålet!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/04/23 00:50:13
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/04/23 :  12:05:34  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
Gillar utseendet på Naim, enkelt och snyggt!

Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/04/23 :  12:33:10  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ja naim är en klar favorit här med. gillar det avskalade men ändå funktionella möter estetik, kort sagt snyggt som tusan.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/04/23 :  13:01:01  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Trevlig tråd det här!
Fräckt att para ihop en "gammal" Project med Naim. Och problemet med lite brus känner man igen. Själv tycker jag oftast det spelar mindre roll jämfört med annat.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/04/23 :  14:17:14  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Läckra naim-grejer och smart rack!
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/04/23 :  17:56:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Den här bilden är nått av det läckraste jag har sett på länge
http://bildarkiv.hififorum.nu/staffann/Naim_Logo.jpg

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2007/04/23 :  18:40:14  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Kan bara hålla med dig JohanB. Var gång jag kikar in här så måste jag titta på Naim logon, man blir bara så glad att se den

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/23 :  20:06:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
En klart skön bild på Logon,, I 3D och allt.
En klockren bild.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/04/23 :  21:21:26  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Tack för de vänliga orden. Jag fick försöka ett antal ggr innan kompaktkameran lyckades ta en någotsånär skarp bild av loggan - men det kan ju också bero lite på fotografen...

Anledningen till att det brusar lite från RIAAn är ju inte bara att jag bytt op-förstärkare utan det är i kombination med att puppan är en lågnivå MC sak. Jag håller med om att bruset inte är det man ska koncentrera sig på utan helt enkelt hur musiken låter. Det håller ju Naim uppenbarligen också med om, för slutsteget brusar lite grann på ett sätt som de flesta moderna slutsteg inte gör. Men bra låter det

Nu är frågan hur man ska gå vidare. Uppgradera högtalare till Mi3 Sig SE, sätta in en Flatcap 2x i systemet, försöka fixa rummet. Möjligheterna är oändliga!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2007/04/23 21:27:03
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/04/23 :  21:22:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har du kvar den första bilden av logon ?
Även den är jätteläcker

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/04/23 :  21:40:04  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Jo, jag har nog kvar den första bilden någonstans (den är för övrigt en bild från lite större avstånd av hur Naim loggan lyser i ett kompakt mörker). Men den blev lite suddig.
Jag blev när skulle ta dessa bilder riktigt sugen på att skaffa ett stativ. Kameran är i sig ganska kompetent för en kompaktkamera, men den behöver lite mer ljus för att bilderna ska bli skarpa när den är handhållen. Kameran har fäste för stativ och många bilder skulle nog bli mycket bättre!
Men att komma i närheten av dina bilder är nog något jag bara kan drömma om...

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/23 :  21:40:19  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Försöka fixa rummet lät som den vettigaste grejen att gå vidare med... =)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/04/23 :  21:42:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Snälla lägg upp den Staffan, den är urläcker just för att den är suddig o grovhuggen

Please

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/04/23 :  22:38:53  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Johan: Jag är nu i England och surfar via mobil (funkar bra faktiskt!) medan den exakta, beskurna bilden i så fall ligger på min dator hemma. Men jag har kameran med mig, och jag tror att detta är orginalet: http://bildarkiv.hififorum.nu/staffann/P4131220.JPG

McSquare: Nog är det så. Du har ju varit hemma hos mig ett par ggr och vet hur det låter och hur olika det låter med olika högtalarplacering. Det finns nog en del att göra med både stående vågor och efterklangstid. Men det är saker som inte är så lätta, och nya burkar är ju också alltid kul...

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/23 :  23:51:20  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
quote:
Men det är saker som inte är så lätta, och nya burkar är ju också alltid kul..

Helt sant,men jag misstänker att tex ett par bas-absorbenter hade gjort susen i ditt rum.
När du väl fått rätt på rummet sen,kan du se om du fortfarande vill köpa nya högtalare då.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/04/24 :  13:51:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Mitt bredband hemma fungerar inte så jag är loye låst men nästa bidrag kommer nu. Stilrent o tjusigt är det som gäller

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2007/04/24 13:52:48
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/04/24 :  13:51:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply

Antons Prylar

Högtalarna:

Några steg längre bak

Källor: Primare D30.2 för CD
Denon DVD-1930 för DVD/SACD/DVD-A
Förstärkare Primare A30.1
Högtalare Von Schweikert VR4jr, sandfyllda och ståendes på Superspikes
Kablar XLR-kabel från Synergistc Research mellan CD och förstärkare och Supra Ply 3.4 som tillfällig högtalarkabel.

Ledord är att anläggningen skall funka med all typ av musik, sedan skadar det inte om prylarna är estetiskt tilltalande också.
Den största begränsningen i dagens läge är helt klart rummet. Finns bland annat några elaka rumsresonanser som ställer till det.

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2007/04/24 13:52:22
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/24 :  14:20:42  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Jag är svag för minimalistiska och estetiskt tilltalande anläggningar som dessutom låter bra. Det "ser" ut att låta bra! Snyggt, snyggt....

Artphotography
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/04/24 :  14:26:01  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
oj oj oj godiset tar visst aldrig slut !

Vilka prylar ni har där nere i söder !
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/04/24 :  14:34:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
oj oj oj godiset tar visst aldrig slut !

Vilka prylar ni har där nere i söder

Vi är väl halvvägs nu ungefär

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2007/04/24 :  14:50:33  Show Profile Send HJ a Private Message  Reply
Håller med om att det är ett estetiskt tilltalande system och uppställning. Har inte hört just denna set-upen men högtalare och elektronik var för sig har jag hört med mersmak.

Anton: Var kommer bänken ifrån? Ser ut som något som jag letat efter.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/04/24 :  16:14:56  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
HJ: Kolla på Living i malmö, den finns i ett par olika utförande och det är bra pris där.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2007/04/24 :  17:59:03  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
HJ: Som U1 skriver så finns bänken, som heter Arctic och tillverkas av Voice, på lite olika ställen, bland annat Living i Malmö.
Den rymmer radiodel och dvd samt lite annat smått och gott.
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/04/24 :  22:51:00  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Är det estetiska eller ljudmässiga premisser som gör att du valt att ha altaret på sidan?
Ett flertal har också det så i tråden!

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2007/04/24 :  23:01:27  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
Först och främst är det estetiska, vill gärna minimera intrycket av "altare".
Hade grejerna mellan högtalarna förut, tillsammans med en tjock-tv. Känns trevligare att ha det på sidan, upplevs som det låter bättre också, plus att det ger plats för en ev. duk någon gång i framtiden.

Edited by - Anton on 2007/04/24 23:03:37
Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000