HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Vi klarar oss nog ändå :o) *Update 14/11*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/04/19 :  22:16:12  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Fina grejor Mats!
Finns siemens ecc88 i samlingen

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/04/19 :  23:31:18  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Fördömt flott
TD125 & 3012 that is!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/20 :  06:27:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Fredag !
Då får vi ju bjuda på nått läckert, tex hur Reportage Harry har det hemma
Alltså ska nästa besök bli hos...................................

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/04/20 :  06:28:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det som kan mätas är inte intressant,
och det som är intressant kan inte mätas...

Av calle_jr

Lite tillspetsat, för även jag är förespråkare av mätningar på hårdvara och akustik. Men eftersom slutresultatet (ljudåtergivningen i rummet) är en komplex sammansättning av media, elektronik, högtalare och rum, så måste man ta det lagom allvarligt med mätningar. Jag ser det som ett komplement för vissa detaljer och använder mätningar för finjustering.

Jag lyssnar på allt som är bra och som ställer musikaliteten främst. Jag blir extra glad när jag får tag på inspelningar av god kvalitet.

De allra flesta hifi-produkter måste sättas in i ett specifikt system, och det finns alltid en flaskhals i ett system. Jag sticker inte under stolen att jag har lite av bytesbegäret i mig, letar ständigt efter flaskhalsar. Även om jag är nöjd i ett läge kan jag bli frestad att byta om jag springer på något nytt. Ibland resulterar detta i en försämring - då blir man sur, tvär och snål. Ibland blir det en förbättring - då blir man glad, stolt och givmild.

Jag tycker det är spännande med produkter från nya marknader i asien, främst Kina. Det har inneburit att bredden på ljudåtergivningen i de svenska hemmen har ökat. Det har också inneburit att fler kan få bättre ljud till lägre kostnad, och i vissa fall jättedålig hifi om än billig. Många chansar och tror de kan göra klipp, vilket sällan händer.

Jag har annars inga preferenser från en speciell marknad eller nisch. Just nu kommer min egen hifi från skilda märken i USA, Tyskland, Slovenien, Kina, England och Sverige.

Min önskan och mitt mål just nu är att få ett bättre rum. Jag tror inte jag kan hitta någon hifi eller högtalare som skulle kunna förbättra mer än det.

Jag spelar både vinyl och cd, beroende av vilket media musiken finns utgiven på. Om det finns både cd och vinyl så väljer jag vinyl. Nedladdning kan jag använda för att se om det är intressant att köpa på vinyl eller cd. Jag vill gärna titta på konvolut och läsa lite om hur musiken kommit till medan jag lyssnar. Världens bästa musik finns på albumet Al Stewart - Year of the cat. Annat som spelas framgår av mina inlägg och artiklar på HiFiForum.nu.

Mina ljudpreferenser är att få en bred ljudbild utan något framträdande register. Jag gillar dynamik och spelar gärna högt, det skall låta mustigt och svängigt. Källan ska helst vara neutral och högupplöst. Högtalarna ska helst inte höras, de ska vara snabba, exakta och kapabla att återge hela registret jämnt, åtminstone ner till 30Hz. Jag föredrar mörka förstärkare och det är viktigt att de kan hantera högtalarna så att inte ljudbilden slås sönder eller instrument tappar fotfäste. Jag blir imponerad av en svart och tyst bakgrund, men inte om det är på bekostnad av bredd, djup och luftighet.

<-- Klickbar

Jag gillar att träffas, lyssna på och diskutera ny musik och nya produkter. Jag är sedan en tid med i klubbstugan "eoJeud", och träffar gärna dessa och andra hifi-vänner. Ett annat intresse är UV-foto, men även hifi är kul att fotografera.

Lyssningsrummet är 3,6x7.3x2.4m3 och uppbyggt av gipsregelväggar, gipstak på träbjälklag och parkettgolv på betong. Systemet står på kortsidan. Rummet är måttligt akustiskt behandlat med två st 600x1200 midbas-absorbenter (som åker ut och in) och Michael Greens RoomTune TunePak i hörn och kanter. Möblering med soffa, fåtöljer, mattor, tavlor och bokhyllor.

Nuvarande system (under uppgradering såklart):

Drivverk: Kuzma Stabi med DIY fundament
Tonarm: Kuzma Stogi Reference
Pick-up: Lyra Argo i
Tonarmskablar: Nordost Valhalla pu-->riaa
CD-spelare: Opera Consonance Droplet CDP 5.0
Signalkablar: Nordost Valhalla RCA
Försteg/RIAA: EAR 864B
Signalkablar: Nordost Valhalla RCA
Monoblock: Cayin 860
Högtalarkablar: Audioquest Volcano
Högtalare: Silverline La Folia
Nätkablar: Nordost Brahma till försteg, Signal Cable
Silver Resolution
till CD, Magic Power till monoblock.
Nätlist: Audio Agile Line I
Bänk: SolidTech Radius Duo+Solo

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2007/04/20 07:47:04
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/04/20 :  08:04:45  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Al Stewart, Mår mycket bra av att det fortfarande finns folk som fattar att hylla denna artist som egentligen aldrig var riktigt kommersiellt gångbar och som oftast inte fick till det på en hel Lp men som ibland skrev vissa fullständigt genialt magiska låtar. Fanfar för Carl.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/04/20 :  08:09:59  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Läckert calle och med den SKÅNSKA flaggan som bakgrund

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/20 :  08:46:08  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Bilderna är för härliga. Speciellt "teasers", i början ger ju en anings mersmak
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/20 :  12:20:24  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Al Stewart ja..
Nu måste man ju nästan beställa denna platta då man blev påmind...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/04/20 12:28:29
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/04/21 :  08:30:44  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Tack ska ni ha!

Vilken bra sammanfattning Iroise. "Year of the cat" är det perfekta albumet att börja med. Tar man den till sig så är man fast i Al Stewarts värld av musik och texter. Även om det är som Iroise skriver, att få av albumen är helt igenom bra. Men låtar som "On the border", "Life and life only", "Nostradamus", "The Dark and the Rolling Sea" är fastetsade mästerverk.

Vissa artister blir ens "egna". Al Stewart, Amazing rythm aces, Jon Anderson, Lindsey Buckingham, Gordon Lightfoot, Randy Newman. Det blir inte samma med Beatles, Dire Straits, Queen, Elton John, Zeppelin, Bowie, Springsteen osv, även om de objektivt har minst samma klass.

Skånska flaggan är inte po rikktet

CD-spelaren står högst på tronen för vinylspelaren trivs ljudmässigt bäst på den nedre hyllan.

Mycket bra tråd detta. En ära att vara en del av den.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/04/21 :  08:34:43  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
quote:
Skånska flaggan är inte po rikktet

Nej jag vet men det var en kul grej

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/21 :  09:40:58  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Det riktigt lyser väl-ljud om din anläggning. Försteget är riktigt läckert

Artphotography
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/04/21 :  11:43:49  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Nu är nya haklappar inköpta så nu kan jag fortsätta att följa dessa fantastiska anläggningar.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/04/21 :  20:19:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
En DIY mässa kom i mellan men ge mig ett par min så kommer nästa eoJeudare

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/04/21 :  20:23:36  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Redan hemma Johan?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/04/21 :  20:29:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har vi ännu en medlem som tänker igenom sina beslut och absolut inte har bråttom. Bra matchning har han på grejerna o viljan att förbättre rummet finns, en Kompis

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/04/21 :  20:30:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
ARCShark bjuder upp till Musik

Acoustic research ES1
Manticore arm
Grado gold pickup
Ringmat
Opera consonance 2.2mkII
Sovtek 6h30
Signal cable digital reference nätsladd
Signal cable silver resolution RCA
Audio research SP9mkII
Mullard e88cc
Signal cable silver resolution nätsladd
Signal cable silver resolution RCA
Audio research classic 60
Sylvana 6fq7
JJ kt88
Signal cable magic nätsladd
Signal cable silver resolution htkablar
Snell C/V
Soundcare spikes

Lite kablar,lite rör och lite musik!Har även placerat svanå i taket och bakväggen.Skillnader i tweaken och kombinationerna känns oändliga.Gäller bara att hitta rätt?Föra bok är mer än en bra ide´!Min simultanförmåga är en låg 2a(stereo).Har alltid nåt på G.

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2007/04/21 20:30:49
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/21 :  21:05:57  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Snellburkarna LYSER kapacitet på nåt sätt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/04/22 :  01:27:55  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Tänkte detsamma när jag såg dem!

Stereotypen
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/04/22 :  11:02:19  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Basen ska aldrig dippa under 5 ohm.Och den är absolut inte tungdriven(90db).Det går att spela sanslöst högt

I was talking to myself!
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/04/22 :  11:06:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ännu högre om du bytar ut Classicen

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/04/22 :  11:25:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag får öka takten då jag var lite sen igår. Nu ska vi hem till en oeJeudare som inte drar sig för att modda allt som går att modda

Vi ska hem till ..............................................

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/04/22 :  11:25:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hemma Hos Supermoddaren Mc Square

Cyrus Pre(modifierad),Cyrus Psx-r,Cyrus Av-Master,Cyrus Xpa(2st).
Jungson MoonHarbor S2 HDCD(modifierad).
Cambridge DacMagic 2 (modifierad)
Musical Fidelity X-pre (Wimafierad)

Wharfdale Modus Eight(Kraftigt modifierade,delningsfilter syns nedan)

Kablar:
Nätkablage är samtliga DIY - Ölflex,3x2.5mm med bla Oyaide och Furutech-kontakter.

Högtalarkablar:
Transparent MusicWave Biwire,2x6meter.

Signalkablar:
Nordost RedDawn xlr,Nordost RedDawn med BulletPlugs,NLE-58 med Silver BulletPlugs,SignalCable SilverResolution,MiT Terminator4.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/04/22 :  15:24:28  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Vilken kanal är det på tv:n?
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/04/22 :  16:46:20  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Det här var en trevlig tråd.
många intressanta anläggningar.
Sällan man ser Snell nuförtiden.

Edited by - arcam on 2007/04/22 16:46:59
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/04/23 :  00:45:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nästa medlems system är helt okänt för mig då jag inte har varit där o lyssnat. Många gröna logos o en den för eoJeud oumbärliga skivspelaren

Vi ska hem till..................................................

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000