HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Vi klarar oss nog ändå :o) *Update 14/11*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/05/10 :  12:31:08  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Jag trivs oerhört bra med mina accu-prylar, gillar både ljud o design. Högtalarna är även de enligt min smak, skulle dock vilja gå upp ett eller två steg här. Har ett erbjudande på ett par beggade adriatis men ekonomin vill inte riktigt som jag (100 000 är mycket pengar) andra alternativ är bl a Cabasse-pacific, det hade mer varit enligt ekonomin dock är de svåra att få tag i och jag är endast intresserad av de äldre modellerna av Cabasse. Är inte heller helt övertygad om att skillnaderna hade varit stora nog för att motivera uppgraderingen.

Vill tacka Johan för plåtandet o flängandet, en sann entusiast.
Johan: Plockade ihop mina Mayallplattor det blev 10 stycken finns nog en och annan du hade gillat.

Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2007/05/10 :  18:56:37  Show Profile Send Jonne a Private Message  Reply
Spännande anläggning iroise
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2007/05/10 :  22:44:16  Show Profile Send keefan a Private Message  Reply
Som en rejält passiv medlem måste jag ge Johan Björklund stort beröm. Detta reportage har varit riktigt kul att följa! Och jäklar vilka anläggningar folk ligger inne med!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/10 :  23:30:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag är förvisso initiativtagaren o jag flängde runt en heldel o plåtade. Men grabbarna i eoJeud ska ha en del av berömmet med

Snart dax för det näst sista bidraget

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/10 :  23:50:20  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
plåtade inte alla dock ;)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/05/10 :  23:59:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nope

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/05/11 :  00:22:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
DIY har vi sett innan o nu är det dax igen !

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/05/11 :  00:26:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Naqref On Display
DAVE_HB=Naqref=Nagref

Eftersom jag aldrig har köpt ett par högtalare och gärna konstruerar saker själv så är det mesta i anläggningen av egen konstruktion. Dock inte allt. Ännu. Målet är att ha en komplett snygg, prisvärd och välljudande anläggning där jag antingen har konstruerat och/eller byggt alla komponenter (förutom de som är först i signalkedjan som tuner, puppa och cd-mekaniken). Har kommit en bit på vägen. Är rätt nöjd med ljudet i prylarna men stör mig fortfarande lite på akustiken med den långa efterklangstiden som delvis beror på den öppna planlösningen. De närmast planerade förändringarna är mest estetiska och då är det gissningsvis tunern och slutsteget som får flyttas över till filmanläggningen. Och givetvis ska absorbenterna bakom högtalarna kläs in med tyg någongång.

OA SC med underbelyst magnetlagrad akryltallrik.

System, pr18, lurar och gammelfarfar.

Elektroniken och rack (med inbyggd belysning).

Översiktsbild över system och absorbenter (med belysning i).

Översiktsbild över lyssningspositionerna.

Huvudanläggningen:
Vinylspelare (under färdigställande): DIY - OrthoAnaloga SonorCirklofonen (OA SC)
Tonarm: Rega RB300
CD/DAC: Meridian 200/203
RIAA: Holographic Audio RIAA2
Försteg: Holographic Audio Pre25
Hörlursförstärkare: Holographic Audio Ear One/Ear Two (de byter plats ibland)
Tuner: Quad FM3
Slutsteg: DIY med Hypex UcD400 (2x200W klass-d)
Högtalare: Ino Audio pr18
Högtalarstativ: Diy
Hörlurar: AKG271s
Rack: DIY med Rietvelds Rood-blauwe stoel som förlaga.
Signalkablar: RG-62 samt Dark Serpentine
Högtalarkablar: Dark Twirl
Nätkablar: Standard samt Supra LoRad

Filmanläggningen:
TV: Philips 32" 50Hz
DVD: Pioneer DV575
Försteg: Prototyp
Slutsteg: NAD2100
Högtalare: Prototyp
Kablar: SSSK samt lampsladd (dock välterminerade)

Sovrumsanläggningen
Signalkälla: Netgear MP101 (trådlös mediaspelare)
Slutsteg: Diy med OPA541
Högtalare: Sonab OD11.3 (omfanerade i Hondurasmahogny)
Kablar: SSSK samt lampsladd.

That's all.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2007/05/11 :  01:04:10  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Se där! Vi börjar närma oss Blekinge. Är det dags för ett införlivande snart?

Nagref, snyggt jobbat! Du är en duktiga pöjk du!
Förresten, snyggt jobbat gäller ALLA bidragen i denna tråd! Otroligt vilken variation och bredd som här har visats upp! Tack för att ni delat och delar med er!

Då är det bara ett bidrag kvar då?
Ska bli skönt när detta är över och avundsjukan är bearbetad och nattsömnen så småningom återgår till normala

(Tror jag ska börja med knyppling istället för HiFi, bättre för nerverna.)

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2007/05/11 01:06:14
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/05/11 :  01:49:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Frågan är väl om vi vill ha nått med Blekinge att göra

Bredden är som du säger riktigt stor o i stugan finns det diskutioner om både DIY, kablar o köpehifi helt utan bråk Vi är så väl sammansvetsade att vi inte håller på med käbbel alls !

Jag själv som som kan nadá om DIY bara älskar deras byggen o blir lika impad varenda gång. Första träffen hemma hos Nicks då han hade horn med tangband o dipolsub höll jag på att dratta på golvet

Samtidigt finns det lika mycket av likasinnade som tillhör Köpehifigänget. Där har ni sett att det flera riktigt kompetenta anläggningar som spelar bra som f-n ! Till dessa 2 grupper har vi sen dom som antingen inte vill lägga så mycket pengar eller inte kan. Ingen ser ner på dom överhuvudtaget för dom tillhör gänget !
Det är inte vad man äger som är det viktiga !

Valsgänget (vinyldårar ) har återkommande träffar o är ute o dammsuger skåne på vinyl. Givetvis har DIY smugit in sig där med

Så jag tror nog att vi har det mesta faktiskt.
I morgon (Lördag) kommer sista medlemen o jag har sparat det bästa till sist Sen kan tråden vakna till liv igen lite längre fram för alla har inte varit med av skillda anledningar.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/11 :  08:25:22  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Riktigt trevligt att nu ha Anders, Naqref, med i eoJeud tycker jag. Hade inte föreställt mig han skulle ha så stilrent hemma. Trodde hans stereo såg ut som en #8221;DIY-stereo#8221; med alla stereotypa förebilder man nu kan ha av sladdar, konstiga små lådor och en salig oordning. Men icke.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/05/11 :  09:08:00  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Jag är också avundsjuk på alla duktiga DIY folk Det är überhäftigt att ha konstruerat och byggt sakerna själv, kan ärligen säga att hade jag kunnat så hade det varit min väg. Det närmsta jag kommit i funderingsväg är att bygga någon enkel högtalare...om man skulle våga....

Artphotography
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/05/11 :  09:11:01  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Det ser snyggt ut, ovanlig stereohylla, samma stil som
stolen ritad 1918 av Gerrit Rietveld.
Kul tråd med många fina bilder.

Edited by - arcam on 2007/05/11 09:12:05
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2007/05/11 :  09:46:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
I morgon (Lördag) kommer sista medlemen o jag har sparat det bästa till sist

Jag vet att det finns fler av oss i eoJeud som har anläggningar att visa men inte vågar, kanske det beror på att man tycker att "min är inget speciell". Visst är den det i eoJeud är det musiken och den sociala samvaron som är viktigare än vad man har på hyllorna.

Tyvärr har jag inget att visa just nu jag bygger (hardcore diy) för fullt min absolut sista stereo (nåja), så det lär ta tid innan jag har allt klart. Men det skulle inte förvåna mig om inte tråden får nytt liv längre fram om nu någon annan vill visa upp sin anläggning.

När det gäller VALS så är det jättekul att åka ut med pågarna och leta vinyl dels så lär man sig en del nytt för alla har olika musiksmak det gör att man själv kan få smak för en ny "stil". Sedan är ju kunskapen väldigt hög från de som har ett större intresse som delar gärna med sig av den med andra ord vi har jättekul.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/11 :  09:58:17  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
den anläggningen var grym !
helt paff när jag såg den, jag vet inte vad jag tycker bäst om- skivspelaren nej högtalarna nej stativen....argh jag ger upp ALLT är supersnyggt och cleant.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2007/05/11 :  10:04:08  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message  Reply
Tackar Amatören och Arcam.

Vad många inte noterar är att Cd-stället är gjort i samma stil som Rietveldstolen och racket.

Fredrik: Det är tur att man kan välja kameravinklarna fritt. Jag antar annars du förväntade dig något sådant här skumt:

Mätriggen

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2007/05/11 :  10:08:42  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message  Reply
asimov66: Tackar!

Anders: Hard core diy? Det ryktas ju att du kommer att använda en köbetonarm?!

- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2007/05/11 :  10:46:12  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Anders: Hard core diy? Det ryktas ju att du kommer att använda en köbetonarm?!

Jo det stämmer bra, det är en tonarm som har varit en våt dröm i måååååånga år. Men det får man ha under tiden man slänger ihop en linjär tonarm .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/05/11 :  18:49:10  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Coolt med lyssningsstol i samma design som bänken.

Är det inte ett QUAD-slutsteg som står till vänster om racket?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/05/11 :  19:11:44  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
EoJeud har inte haft någon träff i NÖ Skåne, det ser ju att vara dax för något dylikt

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2007/05/11 :  21:24:03  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message  Reply
calle_jr: Jo det är ett Quad II - forty som har varit på lite service hos mig. Det lät bra.

PG: Alla är välkomna.

- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/05/12 :  12:05:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Så.............................
Dax för sista posten på ett tag. Jag har väntat med att visa den här medlemmen sist som ren bestraffning !
Man ska inte komma o tro att man är nån bara för att man kan o är duktig !?
Översittarfasoner tillåts inte

Här har ni skiten iaf

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/05/12 :  12:08:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hemma hos Dan

Systemet just nu...

Källa:
BURMESTER 001
Förstärkare:
BAT VK300SE
Högtalare:
QRS SUPERNOVA
Interconnect:
TRANSPARENT PLUS XLR
Högtalarkabel:
TRANSPARENT PLUS biwire 4.5m
Nätkabel:
Noname (skärmade)
Rum:
6.5 x 4.5 x 3.3 m
Akustik:
4 Dacron skivor

Planerade uppgraderingar...

1. BAT bytas till rent slutsteg med PULVER som drivs direkt av Burmester 001
2. Strömrenare
3. Revaxör behandling

Min hifi historia...

En summering ser på ett ungefär ut såhär - mitten på åttiotalet sommarjobbade jag och använde pengarna till en Yamaha integrerad förstärkare och Yamaha CD spelare och ett par mindre JBL. Minns inte vilka modeller det var men det gav mersmak och i mitt lilla rum lät det stort och imponerande, jag var fast!

Två år senare hade jag sparat ihop till NAD förstärkeri istället, separat för och slutsteg och valde Marantz CD 63 Mk2. Mitt första beg köp blev nu då jag hittade ett par B&W Matrix 3 som jag blev helt förälskade i. Denna kombo levde jag hur lyckligt som helst med i hela tolv år utan att byta ut någonting (det var tider det...) Upp till nu hade jag inte läst hifi tidningar eller följt med överhuvudtaget i utvecklingen, men så fick jag en prenumeration i present och apparat intresset vaknade.

Helt plötsligt ville jag ha allting!! Men utan pengar var det bara våta drömmar... efter ett par års medvetet sparande till hifi hade jag lyckats lägga undan 15 000kr men jag hade ingen som helst aning om vad jag skulle göra med dem. Slutligen köpte jag ett monsterslutsteg i form av ett mint condition (1 år gammalt endast) Electrocompaniet AW 250R för pengarna. 40kg slutsteg och jag var euforisk, det var det häftigaste jag varit med. Då beslöt jag att det skulle bli EC för hela slanten och lyckades övertala min pappa att köpa ett försteg EC 4.5 eftersom jag då skulle vara såååå snäll.

Ungefär nu fick jag ett flertal uppdrag som var betydande både ekonomiskt och referensmässigt så relativt snart började jag uppgradera på egen hand! Försteget bytades mot ett 4.7 och Marantzen fick vila sig mot att en Cairn Fog2 sattes på den aktiva hyllan. Lampsladdarna bytades till Kimber 8TC. Nu var jag fast på riktigt i träsket och byteskarusellen snurrade allt fortare. Helt plötsligt började jag lyssna efter svagheter och tänkte att det är bara att handla bättre grejer så blir det bättre (dumt).

Mina trotjänare, B&W högtalarna fick ställa sig åt sidan för ett par Totem Model One Signature (Ohmboy har mina nu via Esoterisk) och eftersom det var en sådan total annorlunda åtegivning mot vad jag var van vid blev jag helt överrumplad. Högtalarna bara försvann och perspektivet var fullständigt förkrossande mycket bättre. Jag njöt och för första gången så funderade jag på det estetiska, med så små högtalare ville jag fortsätta att bygga ett minimalistiskt system och satte in en bytesannons med mina EC prylar för en Krell 400xi. Rega1000 på forumet tyckte det var en utmärkt idé och vi bytade.

Jag blev jättenöjd med Krellen och njöt i flera månader (suck...) Då ville jag ha mer fundament, mer bas, mer dynamik än vad Totems små lådor fysiskt kan prestera. Lusläste annonser och det dök upp ett par Revel F30 till bra pris. Jag slog till och Revel + Krell var en sann drömm. Det lät fantastiskt (fråga Mayro) Det var dynamik i överflöd och ljudet hemma var bättre än någonsin. Vårt aber var att varken jag eller frun gillade varken designen eller storleken på Revel, men det var OK. Under tiden annonserade jag Totem men utan framgång och skrev till Esoterisk i Uppsala att jag kunde tänka mig ett byte med mina Revel (som jag hade köpt oförskämt billigt) + mina Totem mot hans JMLab 937 Be som endast var 7mån gamla. Han nappade på detta och jag tänkte att oavsätt så är det en bra affär för mig. Vi gjorde så, på en vecka så var båda mina högtalare borta och hemma stod ett par, i det närmsta nya 937:or och blänkte.

Ooo vad vackra de var, men de lät inget vidare med Krell och Cairn. Jag experimenterade vilt med olika placeringar men det var tunt, oengagernade och dynamikfattigt. Ok, jag säljer Krellen och köper Lavardin eftersom den kombinationen ska vara klockren. Så gjorde jag, annonserade krellen och den såldes snabbt och köpte en Lavardin men det blev inte mycket bättre för det...jag konstaterade att 937:orna inte var min "cup of tea".

Jag började annonsera men intresset var svalt och jag kände att nu får jag nog allt sitta i den soppan jag själv lagat. Ända tills jag läste om Ljudcenter i Halmstad sålde en Thiel CS6 till rimligt pris och jag ringde dit och förklarade situationen, dvs jag var helt ärlig att jag var väldigt missnöjd med mina nästan nya 937:or. Ljudcenter ville gärna ta dem i inbyte mot CS6orna och jag började läsa hejvilt om dem på nätet. Överallt fick de fantastisk kritik men att de behövde bra förstärkeri. Min Lavva skulle knappast fixa biffen, och vipps så såg jag en köpes annons och sålde förstärkaren på samma dag. Nästa dag ringde jag på en BAT (min nuvarande) och med pengar på fickan köpte jag.

Jag packeterade mina 937:or i sina originalkartonger och tog även med BATen för att köra till halmstad för att göra affär. Kopplade in BATen och jag började spisa skivor i lugn och ro och lyssnade på Thiel CS6. Men....nä....jag tyckte inte det lät något vidare. Jag kände besvikenheten i kroppen, affären var i hamn och jag ville verkligen bli av med 937:orna, men det lät helt enkelt inte bra. Försäljaren höll med mig och sa att "jag tror, efter din beskrivning av ditt ljudideal att ett par QRS SuperNova skulle passa" OK, så vi baxade runt lite grejer, kopplade in QRS och det tog en halv minut så log jag. Oj, vilket ljud, fantastiskt, exakt vad jag vill ha. Så vi gjorde affär även om det blev vääääldigt mycket dyrare för mig. Nu har jag haft SuperNovorna i flera månader och jag kan ärligen säga att detta är precis vad jag vill ha, för första gången på mycket länge känner jag inget behov att att byta byta byta, jo det ska vara till ett rent slutsteg då...

Svårt att lyssna på annat när skivpucken är ett flygande tefat.

Visst är det alltid bäst i sweetspot

Edit
Jag lägger mer fotograferingen nu
Tack Dan !?

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/05/12 :  12:13:48  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Rum/Hifi något av det smakfullaste jag sett och jag är helt säker på att ljudet också är i topp. Härlig text också dvs hifi-resan, är du framme nu?!!!!!!!!!!!! :-)
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/05/12 :  12:16:23  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Frugan verkar också uppskatta dina högtalare Ruskigt snyggt rum och snyggt fotat, som taget direkt ur en designtidning.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000