Author |
Topic |
rip59
Member
1365 Posts |
Posted - 2007/05/03 : 00:12:34
|
quote: Guru: Vad sitter det för drivers i Fostexhornen ?
Drivern är en D232 och selva hornen är H325
quote: FBK: Något som du privat importerat eller?, har aldrig hört talas om märket Häftig anlägning Rip59
LL är från SIBA, 300w 12". Från början hadde jag bara een, men sen fik jag et erbjydan jag inte kunne tacka nej till, då blev det två. Dom användas till Sourround systemet, eller när man spiller mycket högt.
Rip |
Tannoy SGM 1000 eoJeud... What else? EAC/Flac guide |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/05/03 : 06:51:21
|
Ny dag, ny HiFi |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/05/03 : 06:51:48
|
Höglunds "Altare"
Vi börjar med denna Sony SCD-555ES
därefter hamnar vi i denna Musical Fidelity Nuvista M3
och ännu lite närmare med fotograf Johan B i spegel...
och avslutar med helbild med Respons Grand högtalare..
Min HiFi bana har gått från hemmabyggda Voigt horn med "stor" Technins förstärkare och Akai kassettdäck via Kenwood anläggning med Dynaco högtalare och NAD silverline S300/500 och TDL/Dynaudio Contour 3,0 till dagens som jag är mycket nöjd med. Rummet är största begränsningen idag då det bara är 3,65 brett (27m2). Hoppas på förändring inom en inte alltför lång framtid så att det blir ca. 40m2 och jag kan spela på längden och börja jobba lite med akustik och kablar. Kanske även plocka fram sin Thorens TD 105:a? Tack Johan B för hjälpen med bilderna. |
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/05/03 : 09:42:57
|
Ännu en super trevlig anlägningRespons grand är ju aldrig felvar det inte dem som demades under Arken-04 ihop med AR elektronik om jag minns rätt, lät riktigt bra. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2007/05/03 : 12:07:06
|
quote: Får nog diskutera saken med vår Enfaldige Hövding, men du är ju nästan Skåning .
- Att vara skåning är väl ett tillstånd och har väl inte med att göra var man bor
Vi är flera skåningar som bor uppåt landet....
Mvh, Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2007/05/03 : 12:30:12
|
quote: Vi är flera skåningar som bor uppåt landet....
Så kallade desertörer.. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2007/05/03 : 14:22:52
|
En desertör här som råder Höglund att modda 555:an enligt Allen Wright på vacuumstate.com. Maila mig för mer info. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/05/03 : 14:38:19
|
Smart lösning på stereobänken! Lätt att komma åt under, att hålla rent och snyggt!
Jag är inte så mkt för Ring Radiatorerna så dessa gamla Response-högtalare tilltalar mig på flera sätt!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2007/05/03 : 16:30:01
|
Riktigt kul att få se alla pågars Anläggningar.
Slaget vid lund 1676 slogs dansken svensken och norrmannen det dog 9000 man. Fler än vid slaget vid normandie som exempel. Tur att svenskarna vann annars hadde ni haft eran huvudstad i Köpenhamn idag, Och vi kanske varit norrmänn Men det gick ju bra för SVERIGE! För hur skulle vi klara oss utan våra bönder
EngelholmAudio skrev!
quote: Jag är inte så mkt för Ring Radiatorerna
Jag blir glad om du vill dela med dig dina funderingar kring Ring Radiatorerna?
Inlägg går bra! eller skicka PM.
Mvh Anders.s
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/05/03 : 16:47:17
|
Mats är ute på resande fot så du får nog skicka Pm Freann.
quote: annars hadde ni haft eran huvudstad i Köpenhamn idag
Men............ Det har vi ju ?
Ett tag var Stockholmarna direkt avis på oss med bron, Turning Torso etc. Då var vi plötsligt avundsjuka på 08:orna. Då brukar jag alltid svara, Stockholm..... Vem bryr sig om den staden ? Vi spanar ut över Europa istället.
Retar gallfeber på vissa att säga så |
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/05/03 : 17:44:53
|
quote: EngelholmAudio skrev!
quote: -------------------------------------------------------------------------------- Jag är inte så mkt för Ring Radiatorerna --------------------------------------------------------------------------------
Jag blir glad om du vill dela med dig dina funderingar kring Ring Radiatorerna?
Inlägg går bra! eller skicka PM.
Mvh Anders.s
Jag är också nyfiken |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Mats h
Member
561 Posts |
Posted - 2007/05/03 : 18:31:46
|
Freann: Jag har läst en del om dessa moddningar tror jag? Hade inte du och Drkim någon skriftväxling om detta för ett tag sedan? Jag är lite kluven om jag ska lägga ner mer pengar på denna spelare eller köpa något annan beg? Accuphase DP67? eller lösa det som Ola-Unbeliever har gjort.
Engelholm: Tack. Hustrun blev dock gladast åt denna lösning. Dessa Respons är från 2001 och jag har hört de nya också men svårt att avgöra med olika elektronik. Jag är mycket nöjd idag. Mvh, Mats |
Rega P9/Linn Majik CD/Musical Fidelity M3 Nu-Vista/Respons Grand |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2007/05/03 : 18:43:02
|
Hej Mats. Jo, det stämmer. Det kan ju kännas läskigt att "sätta kniven" i en fin spelare, men jag hävdar (högröstat!) att det är värt besväret och pengarna. Modulerna kan köpas i kit-form med komplett beskriving. Ombyggnaden kan göras en någon du litar på (eller själv). Det finnes en mängd recensioner på nätet - jag kan tipsa. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/05/04 : 11:23:02
|
Dumdidum dum dim
Det är dax att dra till Lund tycker jag, i o runt Lund finns det en massa eoJeudare. Bla annat hittar vi ............................ |
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/05/04 : 11:23:08
|
Leo Arietis, akustik och tweak
Min hifi-karriär började med populärmusiken och en vanlig kassetbandare av typen klen bergssprängare som jag spelade in på från radion, mest P3 och lokalstationen. Det blev också en del botaniserande bland föräldrarnas LP-skivor. Därmed fick jag en del klassisk musik till livs. Jag började samla CD-skivor några år innan jag köpte min första CD-spelare.
Ganska tidigt upptäckte jag charmen och ekonomin i att köpa begagnade CD-skivor. För att travestera Forrest Gump; "En second-hand-CD-affär är som en chokladask, man vet aldrig vad man får." En amerikansk vän kallade min skivsamling för "eclectic".
Efter lite jobb och nätpoker så fanns det kapital att börja utveckla hifi-intresset. Nu kan jag koppla av efter jobbet till skön musik, och jag sitter ganska nöjd och belåten. Nästa uppgradering får nog bli nytt rum...
Högtalare anser jag vara den viktigaste biten i hifi-anläggningen och med B&W är det inte någon hemlighet att jag sätter värde på perspektiv och ljudbild, släpp och exakthet. Med rätt matchning av akustik och kringutrustning så får jag fram en presentation som jag tycker är medryckande, engagerande och ändå avslappnande.
Mellanregistret är tweakat med nya faspluggar i aluminium. Resultat? Tja, lite mer framåt i högre mellanregistret och lite mer luft och perspektiv.
Slutsteget Classé CA-300 kommer från mayro och är en tung best som lätt driver N803. Det är en härlig känsla att ta en hylsnyckel och dra åt polskruvarna...
Primare är Antons förtjänst. Hifi-träffar kan onekligen skapa uppgraditis.
Flexy kändes som ett koncept som skulle passa mig bra. Tänk vad mycket idéer man kan få från internet!
Avslutar med en översiktsbild på systemet. Dämppaneler tar bort förstareflexen. Dämptavlan i mitten dämpar klappekon. I rummet finns vidare två V4 från Svanå och en kvartsvågsdämpare á la ESL.
Högtalare: B&W Nautilus 803 i ljus körsbär tweakade med aluminiumfaspluggar Subwoofer: B&W ASW 750 i ljus körsbär Kabel: Tara Labs RSC Prime 1000 biwire med banan och spade Slutsteg: Classé CA-300 Förförstärkare: Primare Pre30 CD: Primare D30.2 Tuner: Primare T21 DVD: NAD 531 Fjärr: Primare C31 och C32 Akustik: 2 st Svanå V4, dämppaneler, kvartsvågsdämpare á la ESL. Bänk: DIY TNT-Flexy, 20mm elzinkad stål med ekfanérad MDF-plan. Likströmsfälla på nätlisten Signalkabel: Blandat från Supra, Van den Hul och Kjell&C:o CD-förvaring: Ikeas Billy Ek 80cm, tweakad med maximalt antal hyllplan, trälister bakom CD-askar så de inte åker för långt in på hyllan. Lyssningsfåtölj: Dux Matta: Indo Gabbeh |
|
Edited by - johan.björklund on 2007/05/04 11:23:41 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/05/04 : 12:13:26
|
Ännu en kanon anlägningvilken tråd alltså |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 00:26:38
|
Jag tycker vi håller oss runt Lund ett tag nu. *gräva rota Hm ahhaa* |
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 00:46:56
|
BosseBula's ambivalens
Jag började bygga upp mitt system med hänseende på filmvisning. Nu har jag nästan utrustning för ett film-system och ett hifi-system. Vilket det förmodligen blir när vi hittar ett hus att flytta till. Jag är lite av en basnarkoman som inte fått höra go bas hemma på ett bra tag pga kass akustik så ett ombyte av lokaler är efterlängtat.
Här är lite bilder på utrusningen ivf. Tyvärr har jag inga bra bilder. Hoppas ni kan se vad det är iaf...
Vi börjar med den välljudande NOSDAC'n som McGyver designat och byggt.
Högtalarna i hemmabiosystemet som nu bara har 2st frontar...
Här är en suddig bild på hela systemet förutom NOSDAC'n.
Dessa sötnosar står och väntar på att användas just nu.
Försteg: Rotel RSP-1068 Slutsteg 1: Sherbourn 5/1500A Slutsteg 2: McCormack DNA-1 Dvd: Pioneer 360 som körs digitalt till försteget för film enbart. DA: Music Labs DP-102 MKII, pensionerad för tillfället. DA 2: Benchmark DAC-1. DA 3: NOSDAC a la McGyver med 18st stackade TDA1543 chip. Används mellan cd och försteg. Cd-spelare: Marantz 5400 OSE, svart - agerar transport för musik cd. Tuner: En kompis Technics från 90-talet Högtalare: HFLS-1 frontar Kablar: SignalCable Ultra (Double Run) Single-wire till frontarna. Signalcable Analog Two från DA->försteg->slutsteg. Bänk: Flexy En bänkskiva i björk fick sätta livet till och styckas upp i 6 bitar.
Simma lugnt! Mvh Bosse
|
|
|
|
McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben
1486 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 11:30:42
|
quote: En kompis Technics från 90-talet
Lång trogen tjänst ger kompiskänsla |
I was talking to myself! |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 11:38:32
|
Som ni ser har inte Johan varit på besök med kameran...
Han kan iofs vänta till nästa boende. Skrev kontrakt igår på hus. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 18:19:58
|
Och då kommer frågan som nog många undrar över, hur står sig NOSDAC a la McGyver mot Benchmark DAC-1På samma nivå, men med smak skillnader eller är det rena kvalitets skillnader kanske, eller något annat? |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2007/05/06 : 03:14:22
|
...och det bara fortsätter att välla in den ena fina anläggningen efter den andra! Som jag skrivet innan, denna tråd går utanpå allt annat som skrivits, helt sanslöst... |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/05/06 : 07:33:13
|
Instämmer med Amatören. Om man behöver inspiration och tips till en ny setup, så kan man knappast tänka sig en bättre källa. Här finns elektronik och högtalare som man kanske själv gått och grunnat på, eller saker som man aldrig sett och som öppnar nya möjligheter.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2007/05/06 : 08:21:06
|
Uppenbarligen siktar JB på att plocka tillbaka Reportage-Harry placketten från oss calle_jr... Jag tror vi är körda. Detta är en mycket bra tråd. *applåd* |
|
|
Topic |
|