HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 eoJeud plöjer det svarta guldet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/03/06 :  00:04:55  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Jag och mina ungdomspolare har väl alltid varit nere med musik och då riktigt djupt. Vi tillbringade också ungdomen mestadels på koncerter/festivaler/skivbutiker och gjorde blandband mm mm. Däremot har vi aldrig varit intresserade av ljud och jag betraktas sådär lite lagom nördig. Själv har jag numera ett stort intresse även av hifi men jag lär mig inte så mycket om det tekniska. Har även varit i stadiet att jag lyssnat mestadels på högtalarna och är väl där fortfarande men inte lika ofta, gillar absolut inte det stadiet. Vad det gäller musik/skivbolag så har jag faktiskt lärt mig en jäkla massa och även det av misstag, se där, man kan få nytta av sina böjelser på gamla dar. Tyckte det var en trevlig eftermiddag i söndags.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2007/03/06 :  08:59:42  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Gjordes det några kabelbyten
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/06 :  09:42:48  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Kul att se någon som använder anläggningen till att spela sin musik och inte musik till att driva anläggningen. Imponerande skivsamling och även imponerande rum och utrustning såklart. Det där med att köpa musik kan bli lite av en drog
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/03/06 :  11:38:18  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har aldrig rökat eller krökat utan mitt missbruk heter musik, musik på skivor och band. Ett jätte problem är hur man hittar bland alla skivor och band. Nu har jag köpt mig en läspenna och jag har tänkt mig att börja läsa in all viktig skivinformation i datorn.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/03/06 :  11:42:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Det där med att köpa musik kan bli lite av en drog


Så sant så

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/06 :  11:42:18  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Per100: jupp det skedde kabelbyten, detaljer får Iroise stå för (vad heter den blåa egentligen?)

Jag får säga mig ha riktigt tur då jag praktiskt taget bor granne med Iroise och träffar han titt som tätt .

Riktigt trevlig person men enorm kunskap om musik, och intressanta anekdokter som ger en 3dimensionalitet av musiken man hör.

Mitt musikintresse har gått i topp sen jag lärde känna Iroise, och har fått en massa bra skivtips som verkligen har öppnat ögonen för vad det finns där ute och därmed gett ett nytt intresse för musiken.

(Om det ej nämnts innan är det en E-408 integrerad förstärkare).

Ljudet som uppbringas hos Iroise är jag riktigt avundsjuk på, då jag inte hör eko, basproblem eller andra saker som kan tänkas ställa till det (om det bara varit så hemma ).

Bara några av mina intryck, som naturligtvis är som signaturen säger:




.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/03/06 11:47:39
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2007/03/06 :  13:04:47  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message  Reply
Heh, ser minsann en skiva som jag trodde ingen annan än jag hade.....
5:e vinylen från höger i "bunten" på första sidan, är inte det första plattan med "Heat"? en s.k studio-soul-disco grupp med bl.a Tom Saviano på saxofon släpptes väl runt -80 eller nåt....
kan iroise bekräfta eller är jag helt ute o cyklar

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/03/06 :  13:28:46  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
5:e vinylen från höger i "bunten" på första sidan


"Bunten" är ett bokomslag.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2007/03/06 :  13:51:38  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message  Reply
Doh ! det fatta' inte jag....o det första man blir blind på e ju ögena så..

(men det var nästan ännu coolare )

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet

Edited by - Thomas_Ö on 2007/03/06 13:55:01
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/06 :  15:40:20  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
quote:
Ett jätte problem är hur man hittar bland alla skivor


Var hemma hos Bo en dag. Han har väl kanske 17 - 25 meter vinyl på väggarna. Hans sambo hade en helg sorterad alla efter kompositör.

-"Hur tycker du att det blev" frågade jag Bo.

-" Nu hittar jag bara det jag letar efter" fick jag till svar.

Det är alltså både en fördel och en nackdel. När man står där o letar runt efter skivan så hittar man massa annat,, aha, hade jag denna skivan, vad kul den måste jag spela osv osv till man kommer fram till det man letade efter. Det är lite av tjusningen det med. Nu blir det bara spelat det man letade efter. Så myntet har som vanligt två sidor.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/03/06 :  18:32:11  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Iroise fick upp mina ögon för denna:




Jag tycker Zappa även är bra som "testskiva". Om det svänger så är man rätt på det.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/03/06 :  18:32:57  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Vinylsvarven ser bekant ut ...
Kul att även någon annan har en likadan, fast min är svart.

Edited by - pick-me-up on 2007/03/06 18:33:25
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/03/06 :  18:36:34  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
>calle Jag skall se om jag har mer än en av Zappa!
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/06 :  18:40:54  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Vill du ha zappa att testa anläggningar med så prova någon av "you cant do that on stage anymore", där är det mycket som händer samtidigt! Zappa va lysande i studion, men nog ännu bättre live! En favoritlåt att testa med är t.ex. "Joes Garage" eller "My guitar wants to kill your mama", från ovan nämda skivor!

Otrolig skivsamling förresten, jag är stum av avund!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/03/06 :  18:56:17  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Tack för tipsen. Jag har några st, men Apostrophe har jag aldrig hört tidigare. Det var just att det händer mycket samtidigt som jag syftade på.



Vad tycker ni om fundamentet till skivspelaren? Kan det bli bättre?






It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/03/06 :  19:17:24  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Mycket snyggt!
Har en T-101 tuner själva, älskar den!
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/03/06 :  20:21:49  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Hur lät det rent hifi-mässigt då

Ja, när vi kom så lät det som jag hade förväntat mig och som jag tidigare hört Accuphase-Cabasse-kombos. Ett snällt, och ursäkta mig men lite gubbigt ljud, med gott om odefinierad bas, utan sting i röster och gitarrer och mjolkigt i de högre registerna.

På slutet när vi fått till både riaa och kablar lät det riktigt bra. Inte den där superupplösningen kanske, men å andra sidan desto bättre på andra parametrar; bra dynamik, bra separation, bra balans bas-->diskant. Det var riktig stampa-takten-känsla utan att det lät varken beslöjat eller stickigt ens vid hög volym. Det var en del rumsresonanser i basen, men det tyckte jag inte störde - småsaker.

CD:n lät bättre i början, men när vi fått till det med vinyl blev det som vanligt att CD förlorar på den kroniska digitalisåtergivning som örat inte gillar. Men även CD:n låter bättre än jag trodde.

Det är vad jag tyckte

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/03/06 :  21:08:58  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Boombox dansade med en av tjejerna:





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/07 :  07:28:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag själv är en sucker för Accuphase/Cabasse o jag har hört en hel drös med kombinationer. Det är inget man spelar slammer eller elektronisk musik med men allt annat är

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/07 :  08:13:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Visst står det en Tracy Chapman skiva nere i hörnet ?

Hm varför ska man då ha Accuphase Johan ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/07 :  10:29:59  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
visst är det en Tracy Chapman.
Grym skiva det.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/03/07 :  12:35:53  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Själv vill jag beskriva ljudet som mera musikaliskt än hifi-analytiskt. Det har bara blivit så att jag efter många byte hit och dit, där jag tröttnat framförallt på diskanter, tycker mig ha hittat något som inte gör mig lyssningstrött.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/03/07 :  14:23:11  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Iroise: Jag får nog ta mig en tur bort till dig, ser väldigt intressant ut.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/03/07 :  16:11:41  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Gör definitivt det U1!

Jag försökte fatta mig kort, och då kan det ibland bli otydligt.
Om man har en Thorens TD-850 och en Benz Ace L i ett så'nt här system, och det ÄNDÅ låter bättre på CD, då är något galet. Jag har hört det flera gånger, men vet inte vad det beror på. Antingen gillar man det soundet eller så struntar man i riaa och kablar. Jag tror det är därför många plockade ner sina vinylriggar för 15 år sedan.

Mot slutet spelade vi den här:



Det är förvisso varken slammer eller elektroniskt, men har samma resultat om det inte funkar. Det funkade! Stampa takten...



It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/07 :  16:35:28  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
...och där blev jag förvånad, vilken skiva har den på cd men vilken skillnad mot vinylen. Den måste jag skaffa.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000