HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Vienna acoustics Mozart!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/08/18 :  15:49:52  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message  Reply
Mina Audiovector M3 Super Lyckades inte charma varken mig eller sambon... tyckte att de lät för påträngande i de övre registren!

Fanns bara en sak att göra..sälja dom!!

När jag sedan letade efter nya högtalare i 20k klassen så fick jag höra talas om ett par Österrikiska högtalare... Vienna acoustics!Verkade intressant... speciellt Mozart som låg inom min budget
Bestämde mig för att ge dom en chans
Sagt och gjort..tog kontakt med Rene i Danmark och åkte dit och hämtade dom

Så här ser dom ut...

Tycker att designen är väldigt läcker...dom gör sig bra i svart också tycker jag(brukar inte gilla svart annars)


Gillar verkligen ådrorna i träet...flott!!






Scanspeak silkdome...namnet verkar passa mig i alla fall!!


Coolt med genomskinliga element!!


En titt på baksidan också såklart..


Så här ser det för tillfället ut hemma.. jag vet...det är kalt! Håller på att möblera om..flytta upp saker på övervåningen mm.
Det är också en lånad Holfi som jag kör på för tillfället... har inte hunnit skaffa en egen än...inte riktigt säker på vad jag ska ha..en copland hade ju inte vat fel!


Håller på att spela in dom för fullt nu..har hört att de behöver minst en 200h för att låta bra...bara till att vänta!

Avslutningsviss ett försök till lite konst... namnet förpliktigar ju


Edited by - jerkan2000 on 2007/02/08 23:18:27

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/18 :  16:04:52  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Dreeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeegel!!

Själv har jag våta drömmar om en viss Mahler i v-rummet!!



Men gissningsvis kommer jag att få nöja mig med antingen Strauss i bästa fall eller Beethoven i näst bästa fall!! Det är ju det där med plånboken!! Och Tigrinnan

Ser MYCKET fram emot ett lyssningsreportage snart!!!!!!!!!!!!!!!!


Fantastiskt snygga bilder förresten!!




-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/18 :  16:38:24  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Snyggt!

Är det en TaraLabs Prime 500 jag snokar i bakgrunden?
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/08/18 :  17:19:16  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message  Reply
Mahler: roligt att du gillade bilderna.. ska återkomma när jag lyssnat in mig på högtalarna.

Marcus: Visst är det prime 500 där i bakgrunden som hängt med mig i 6-7år nu..har faktiskt tänkt att uppgradera när jag väl bestämt mig för en cd-spelare. Har du något att rekommendera? Har du eller har haft 500:an själva? I så fall hur upplevde du dom?

/Jari
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/08/18 :  18:12:41  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
oj oj vilka snygga högtalare,inte bara en gång man varit inne på deras sida och drömt.

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/19 :  02:25:41  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
Mycket snygga. Svårt att hitta högtalare med den finishen för ett så bra pris.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/19 :  02:52:02  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message  Reply
Väldigt läckra högtalare! Scan Speak gör fina diskanter.

Ser dock väldigt kalt ut, hur är det med efterklangstiden?
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/08/19 :  03:00:11  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Grattis till nyförvärvet! Roligt med ytterligare en Vienna-ägare på forumet. Skall bli mycket spännande att ta del av Dina lyssningsintryck framöver!

Härliga bilder! Mera!


Detroit, Michigan
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/08/19 :  03:31:45  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message  Reply
Gerhard: Så sant så..rummet är väldigt kalt..därför har jag inte börjat riktigt lyssna än.Ska både dämpa rummet och spela in högtalarna...den som väntar på nåt gott...

Pesa: Tack ska du ha! Man har ju varit inne o kollat på dina Mahler... The big league!!... en dag kanske man själva har dom ståendes hemma...
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/19 :  09:03:47  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
jerkan: Jag har Prime 1000, men jag har klätt min med svart kabel strumpa. Gillade inte det grå!

http://bildarkiv.hififorum.nu/marcus_ec/8.jpg
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/19 :  10:08:40  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Pesa,

Skickade PM till dig igår :)

Check it maaaan!!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/19 :  11:05:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ser ju verkligt fint ut!

Ditt rum är ju som gjort att bygga en dämpvägg bakom högtalarna! Kolla min byggtråd (och DrKim's) om du blir intresserad!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/19 :  13:28:49  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Var bor Jerkan2000 förresten?? :))

Man kanske kan tuta inom någon dag på lite lyssning???

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/08/19 :  14:12:04  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message  Reply
Mahler: Jag bor i Landskrona...4 mil norr om Malmö.
Som rummet är nu så är det allt annat än optimalt!! ska jobba på det..vet bara inte riktigt hur jag ska gå till väga?
Har du vägarna förbi så är du givetvis välkommen...kunde vara kul med någon annans åsikter angående placering o.s.v.

EngelholmAudio: låter intressant det här med att dämpa bakväggen...måste bara se snyggt ut...annars blir det liv i luckan

Marcus: kablarna är helt klart snyggare med svart strumpa... var fick du tag på dom..var det dyrt?

/jari
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/08/19 :  14:15:58  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message  Reply
Ska ikväll åka till Stockholm i ett par dagar... hinns det så tänkte jag besöka något hifi ställe...någon som kan rekommendera något?
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/19 :  14:18:39  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Landskrona av alla place!!

Men då droppar jag nog förbi nästa gång jag åker ner till hemtrakterna!! Är ju ändå påvägen!!

OCH DU!!! Glöm inte lyssningsrapporten som jag och flera med mig säkert längtar efter!! :))

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/08/19 :  14:27:59  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message  Reply
Mahler: Gör så...har nog hunnit spela in dom då också.
Så fort jag hinner ska jag avge en lyssningsrapport... den 1:a börjar pluggandet igen...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/19 :  15:17:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Det går att få hyfsat snyggt och bara genom att välja rätt tyg får man en smaklig nyhet i rummet.

Kolla mer här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29601

Smakprov:


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/19 :  15:22:06  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Engelholm har fått till det nice tycker undertecknad!!

:)

/D.


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/08/19 :  18:50:51  Show Profile Send Machine a Private Message  Reply
Svart kapelstrumpa i nylon finns på ELFA. Tex. 55-057-14
Härliga högtalare!

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2004/08/19 18:53:32
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/27 :  13:42:38  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Tjenixen Jerkan!!!

Nagra intryck sa har langt ??? Nyfiken i kvadrat!!!

hehehee


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/27 :  14:12:11  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Jerkan: kabelstrumpan är köpt på Elfa. Kostade en del, men snyggt blev det! :)
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/09/01 :  16:12:16  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message  Reply
Ok..då var det dags att dela med sig av mina upplevelser så här långt!
Högtalarna är nu spelade i ca: 40-50h. Det är inte mycket men har haft en del att göra..byggt om här hemma tex.
Har spelat med både min copland kombo och polarens Holfi kombo

Hur lät det då
När det gäller klangmässigt så är de båda förstärkarna ganska så lika..hade nog väntat en lite större skillnad
Holfit har en lite mörkare klang verkar det som...fast skillnaden är inte så stor!
Basen är som väntat stabilare och snärtigare med holfit..fast inte här heller någom mega stor skillnad... rören hänger på bra

Då kommer vi till ljudbilden... Ojoj...vilken luft
Coplandet och mozart är verkligen en fin kombination
Sån här luftighet och stor ljudbild har jag inte hört maken till här hemma... vilken kick!!
Rösterna ska vi inte snacka om...så oerhört naturliga... känns verkligen som live hemma i vardagsrummet!! Förstår nu att detta verkligen är styrkan hos högtalarna som jag hört andra säga... nåt av det absolut bästa jag hört i prisklassen!!

The downsides då
Tja...inte mycket att klaga på från min sida..de känns kanske lite ljusa som det är nu...men de har ju fortfarande lite inspelningstimmar kvar...Hört att det behövs en ca:200-250h.

Det var så så här långt..återkommer när högtalarna är inspelade
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/01 :  17:01:06  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Tjenixen Jerkan,

Läste din trevliga reflektion med mycket intresse. Spekulerar och drömmer som bäst i ett par Beethoven alt. Strauss som sagt. Låter intressant med luften och rösterna som du beskriver. Vad var det för högtalare du körede förrut???

Var inte orolig om det låter spretigt och "vasst" så här långt. Räkna med iallafall 150 - 200 timmar till som sagt. Tom mer innan det lossnar DUKTIGT!!

Som en not på det skrev jag reflektioner angående min nya Meridian G07 efter ca 50 timmar och efter runt 2-300 timmars spelning. Då lät det toppen tyckte jag även om mina högtalare drar mot det lite ljusare hållet ibland. Nu har jag spelat i drygt 4-500 timmar och jag måste säga att jag hela tiden hör nya saker och bättre trovärdighet i just röster och luften. Otroligt alltså vilken skillnad inspelningen gör. Varje gång jag sätter på stereon låter det som något nytt har hänt sedan förra gången!! Skum och kul känsla!!

Väntar med spänning på fler reflektioner allteftersom dina fina burkar spelas in!!

/D.

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2004/09/01 :  20:39:01  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message  Reply
Tjenare Mahler!
Tror också att det lossnar ännu mer efter ett par 100h.
Tilläggas bör att polaren inte tyckte att det var ljust.. det är mina öron som är hyperkänsliga..vet jag sen tidigare!

Jag hade audiovector m3super innan jag skaffade mozart.Innan dess hade jag faktiskt ett par dali helicon 400 i ett par månader... de blev nog för stora i mitt rum. Spelade heller inte in dom riktigt..har hört att de behöver många många timmar för att komma till sin spets.
Ännu längre tillbaka hade jag Både dali grand och stativaren Coupe.. gillade verkligen klangen hos grandserien! dock blev basen lite svårkontrollerad ibland

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/02 :  13:37:43  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Lyssnade du något på högtalarna (Mozart) före köp eller bestämde du dig efter rekommendationer etc??

Undrar mest eftersom det ju är omöjligt att få till provlyssning av högtalarna i Sverige. Såvida det inte finns någon Beethoven/Strauss ägare i närheten av Göteborg/Skaraborg typ??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000