HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Pickupbyte...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/04 :  20:56:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jag har suttit lycklig med min Benz Glider L2 ganska länge nu. Men så var det en grabb som hörde av sig för ett tag sedan och ville köpa loss min BAT VK75. Köpa och köpa, det är inget roligt att bli av med prylarna så jag lirkade lite och lyckades få in honom på byten istället. Nu sitter jag här lycklig med en nymonterad Lyra Titan i.

Jag bytte altså nästan 40kg slutsteg mot 10,5 gram pickup OCH jag tycker att jag gjort ett glimmrande byte.

Jag har berättat för en av mina kompisar som inte är HiFi-nörd om mitt byte, jo jag har faktiskt en och annan sådan också... Jag kom undan utan tvångsjacka. Men, vilken idiotförklaring jag åkte på! Det osade svavel i flera dagar.

Nu har min Lyra Titan i spelat i ca två timmar och jag blir bara lyckligare och lyckligare över bytet jag gjorde. Jag har fått en ny skivsamling.

Jag ville väl egentligen inget annat med mitt inlägg än att dela med mig lite av min glädje och säga att nu har vinylhimmlen öppnat sig ännu djupare och färgstarkare hemma hos mig.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/03/04 :  21:08:39  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det lät ju bra när jag lyssna på dina grejor i höstas, menar du att det låter bättre nu?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/03/04 :  21:09:04  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Undrar vad kilopriset blir på Lyran

Grattis till ett bra byte.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/04 :  21:34:34  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
fasen vad grymt, grattis

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:02:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Så den sitter äntligen på spelaren
Gottegris

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:07:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi kanväl iaf få se en BILD på bytesobjektet påmonterad ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:25:14  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
Jag bytte altså nästan 40kg slutsteg mot 10,5 gram pickup OCH jag tycker att jag gjort ett glimmrande byte.
Pac, vi som har diskuterat det här med tung hifi...

EDIT: Det är just den känslan att återuppliva skivsamlingen som är en av drivkrafterna i uppgraderingssjukan, inte alltid den kickar in så här bra...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/03/04 22:26:41
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:51:44  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nu spelar inte jag i samma liga men vilken grym skilnad det är när man byter upp pickup, har under en dryg månad snart två gjort en resa från AT95E till Benz MCGold sen vidare till en Benz ACElow.
Dessa första steg har inneburit en fantastisk uppgradering.
Förstår att du är lycklig nu.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/03/04 :  23:06:10  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Stackars CD-samling...

Gratulerar Pac! hoppas på att få höra lite mer om denna gigant bland giganter framöver.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/05 :  07:26:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Tack för alla härliga kommentarer, de värmer verkligen!
Kameran har fått vila till förmån för min egen upplevelse. Denna gången var det den som fick vara i första rummet.
Jag hade en av mina vinyl-kompisar här igår och han fällde ungefär den kommentaren du gjore PG, "Det här låter ju bra ju!". Det var innan pickup-bytet. Han skulle stendött, hjärtattack direkt!, om han hört detta.

Det blev sent igårkväll och tidigt i morse.
Just nu lyssnar jag på min "nya" Pink Floyd's "Final Cut". Som sagt, en ny vinylsamling på nära 1500 plattor med gamla kändisar väntar på avlyssning så nu kan jag inte sitta här och skriva mer. Dags att byta platta


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/05 :  07:43:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nån kommer att stanna hemma från jobb idag

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/05 :  08:44:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Nej, jag får allt jobba in lite pengar idag också även om jag hellre stannade hemma och skyfflade vax.

Adagio, jag funderade lite på ditt inlägg på väg till jobbet. Jag tror att vi spelar i exakt samma njutnings-liga. Vi njuter av vår hobby i fulla drag bägge två.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2007/03/05 :  09:21:06  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Jag tar med mig Floyd på originalpress nån dag i veckan, så får du höra hur den låter på riktigt
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/03/05 :  09:35:13  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
...njutnings-liga


Det var ett nytt begrepp

//Eliot

PS: Undrar vilken njutnings-liga jag tillhör

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2007/03/05 :  10:46:26  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Grattis PAC från killen som sitter supernöjd med ditt VK-75 slutsteg! Njutning kan inte mätas i kilo. Det vet du väl.

Men jag förstår precis vad du menar. Det finns inget roligare än pickuper, och jag är förvånad att det tog så lång tid innan du monterade på den. Förstärkare är på något sätt ett nödvändigt ont. Pickuper har förmågan att få en att bli helt stum av förundran. Man undrar hur i helsike allt detta kunde finnas på ens skivor. Man förstår helt plötsligt mycket mer av musikskapandet. Kul att du blev så glad! Själv har jag precis förtidspensionerat min Benz LP till förmån för En Lyra Skala. Så jag förstår precis varför du är så euforisk. Jag har aldrig spelat så mycket musik som nu!

Angående ditt gamla slutseg så står det numera på en Finite Elemente Pagode Master Reference hylla och har fått en Nordost Valhalla strömkabel i baken. Nu spelar slutsteget helt fantastiskt! Det ärligaste mellanrigister jag hört och bra med drag i botten.

Som sagt Grattis till alla härliga stunder du har framför dig!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/03/05 :  10:48:22  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
När man kommer upp i en viss nivå på sin vinylavspelningsrigg förstår man vad vinyl handlar om. Jag står precis innanför tröskeln och undrar vimmelkantigt åt vilket håll jag ska gå. Det är faktiskt synd om de som aldrig unnar sig en riktigt bra PU, nu hade ju du en fantastisk PU innan men jag menar de som envist harvar på med typ tusenkronors-pickupper eller billigare. Nu ska man väl akta sig för att kategorisera med priset som utgångspunkt, men det är ändå ett sätt. Enda gången jag verkligen föredrar CD (oavsett musikmatrial) är när jag lagar mat, det blir ett farligt rännande när man spelar vinyl.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/03/05 :  15:37:42  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
Her kan man vel bare si, Grattis så mye, njut av som best!!!

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/03/05 :  16:32:15  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Härligt, Per! Och Final Cut är en farligt bra skiva, redigt med dynamik!
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/03/05 :  19:18:54  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply
Även efterföljaren (solo) Roger Waters The pros and cons of hitch hiking är en stålande platta med grym dynamik och stereobild.
Flög upp i soffan en gång när jag lyssnade på denna platta,då jag trodde det var tjuvar på dörren,detta var pga stereobilden

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2007/03/05 19:20:33
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/05 :  21:16:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej Daniel! Kul att "mitt" slutsteg har fått det hemmet jag hoppades på. Jo, BAT VK75 är ett grymt slutsteg. Basdrag och detaljer som står få efter. Jag satt nöjd med det länge och hade inte tänkt sälja om inte du snackat med mig.

"Pros and Cons of Hitch Hiking", bra tips Karnaa! Jag sätter på den och lyssnar vidare.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/03/05 :  21:41:16  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Pac, vad har du för grejer?


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/05 :  21:59:55  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Också nyfiken, om nu ett bra slutsteg "försvann" vad hade du för reservgodis?

EDIT: Ja Roger Waters-inspelningar kan få vem som helst att leta efter hästar eller tv-apparater runt om i lägenheten (Amused to death)

Edited by - huzze on 2007/03/05 22:02:07
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/05 :  23:16:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kul att det blev bra Per!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/05 :  23:25:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag spelar på ett par BAT VK150SE sedan 1,5 år tillbaks.

ED: Ja jäklar i det snuset Bernt! Nu får du pallra dig över någon dag.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/31 :  22:36:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Nu börjar pondusen infinna sig. Pickuper behöver som bekant inspelning men så här länge???? Det har stundtals varit "hårt" och jag har haft mina funderingar, men nu börjar Lyran visa vad den kan.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/08/02 :  12:44:03  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Oj då! Det var värst, har du spelat en skiva i veckan eller?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000