HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Billigt phonosteg?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/08/07 :  22:10:47  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
Har hakat på vinylspåret nyligen för att bredda mina vyer av musiken lite.

Såhär ligger det till: Har en Dual 505 från mitten av 70-talet, men ingenting att koppla in den i. Så nu sitter den och skräpar ovanpå ett skåp och bara väntar på spela de vinylplattor som finns i huset. Tycker det är hemskt att det ska vara såhär, speciellt nu då jag (är egentligen farsans skivor) gått igenom samligen ordentligt och sett vad det är för musik som finns. Ett par hundra plattor i kanon skick. Vill nästan gråta då man ser en helt oanvänd Hendrix platta som legat i hyllan sedan nån gång på 70-talet. Sånt slöseri med fin musik.

Så, nu känner jag att det är dags att ta sig själv i kragen och införskaffa ett någolunda billigt och bra phonosteg som klarar av att leverera musiken in till min förstärkare utan att låta allt för illa.

Prisgräns har jag satt till 5000kr.

Spontant har jag tittat lite på Harmony Designs V9. Brorsan har handlat med Mattias där förut och han verkar sälja saker av hög kvalité.

Kan dock inte säga att jag känner till mycket om just phonosteg så jag vet inte om det är något att ha. MM, MC och dylikt säger mig med andra ord inte mycket. Någon som orkar förklara?

Skulle uppskatta det mycket om någon har andra förslag att komma med.

/Vinylnovis som vill lyssna...

Edited by - Mindless on 2007/08/07 22:18:52

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/08 :  09:15:00  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Har hört bra om Cambridge RIIA, även Projekt gör bra RIIA, de är billigare, kanske bättre att börja där?
Ett moddat Linn LK1 är ju inte helt fel det heller...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/08/08 09:16:23
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2007/08/08 :  21:53:02  Show Profile Send Hepcat a Private Message  Reply
Till den spelaren så bör du enbart tänka på MM (moving magnet) och MI (Moving Iron*) pickuper, Riaa steg så räcker zombies alternativ väldigt bra fat LK1 behöver inte vara moddat går fint att köra tape out men det blir bättre som moddat. LK1an kan förövrigt hänga med bra länge det är nog den bästa riaan av de uppräknade.

Förövrigt så passar ortofons OM serie väldigt bra på den spelaren det brukar även vara det original monterat fast under dual namn.

*samma ingång som moving magnet

www.selleri.de
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2007/08/09 :  07:47:06  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Tänker omedelbart på Creek och deras små lådor.
Har själv en sådan, OBH 8 Special Edition, riktigt bra för priset.
Fungerar bäst för MM, men det är ju tillräckligt för dig.
Hittar du en beggad sådan så är priset bra.

Sen finns ju Pro-Ject såklart.

Gillar du rör (vem gör inte det? ) finns Bellaris läckert röda lilla steg, tror det kostar 3 lök.

Sen behöver du sannolikt en ny pickup till din dual. En Grado Gold för tusenlappen så är du "hemma".

Edited by - stargazer on 2007/08/09 07:47:34
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/08/09 :  08:15:28  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply
Skulle nog kolla på begagnat sidan efter S.A.T Phonofix,Electrocompaniet m.m.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/08/09 :  16:07:39  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
Pickupen är det inget fel på. Den var nyköpt -97 och har använts en eller två gånger sedan dess. Hade dock tittat lite på Grado Gold (använder deras hörlurar också). Har du något ställe att rekommendera? Ljudmakarn hade pickupen men såg inget om nålar. Reference Audio har båda men inte i lager.

Trots alla de goda förslagen blev det att jag köpte mig en billig Cambridge 540P från Hifi Klubben. Tror säkert den duger för en nybörjare inom vinyl.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2007/08/09 :  19:21:48  Show Profile Send Hepcat a Private Message  Reply
Nu vet jag ju inte var du bor men tonläget i göteborg har grado gold och nålar till dem med.

www.tonlaget.se

www.selleri.de
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/08/09 :  22:17:17  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
Bor för närvarande i Piteå så de flesta beställningar måste ske från annat håll. Närmsta riktiga HiFi-butik är Takt & Ton i Luleå, och de har inte Grados pickuper / nålar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000