HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 MC Trafo
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2007/01/11 :  21:43:26  Show Profile Send rynnox a Private Message  Reply
Jag undrar kan en vanlig människa bygga ihop en MC trafo med t ex Lundahls 9206. Jag undrar dessutom om man vinner mycket på att driva en MC cartridge genom Lundahls jämfört med t ex Linns Kairn steg som redan har en MC ingång. d v s får man ett bättre eller annorlunda ljud med Lundahls ??

/Ron

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/12 :  08:00:07  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det är inget svårt att fixa till ett par trafos.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57309


Om det blir bättre än Linn Kairn vet jag inte har ingen erfarenhet av det riaat.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/01/12 :  11:54:53  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Det ar många som tycker trafon låter bättre än aktiva step-up förstärkare. Och 9206 är ju mågot av det bästa som finns.
Go to Top of Page

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2007/01/12 :  13:07:50  Show Profile Send rynnox a Private Message  Reply
Tack Peter, det var ett svar som var mycket roligt att höra. Då ska jag försöka mig på att bygga ihop en MC trafo med 9206 or från Lundahl. Vet du om det finns någon manual eller liknande till att do it yourself projekt ? Jag är helt ny och grön när det gäller liknande projekt.

/ Ronny
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/12 :  13:41:22  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Om du tittar i Lundahls datablad så ser du en tabell med omsättningen på trafon o vad den ger för resistans på primär o sekundärsida.
Vilken du ska använda dig av är beroende på vilken pick-up du har.

http://lundahl.se/pdfs/datash/9206.pdf

Tex en Ortofon Kontrapunkt B vill ha en last på 50-200ohm utnivå 0,47mV
Kollar i tabellen vilken som kan passa till dessa data o ser att variant C borde funka fint.



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/01/12 :  17:16:36  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
På AudioAsylum finns k&k Audio / Lundahl Forum som kanske kan vara av intresse

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/01/12 :  17:25:41  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Jag kör med Lundahls 9206 och den är riktigt bra.
Har MC ingång på mitt NAD 116 men ljudkvaliteten är mkt bättre med trafo/MM ingång.
Rekomenderas.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/01/13 :  09:34:41  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Istämmar med övriga talare
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2007/01/14 :  18:30:00  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
Mors Rynnox!
Kan detta vara till hjälp?
http://www.platenspeler.com/diy/preamps/uk_mcstep_1.html

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2007/01/15 :  13:26:26  Show Profile Send rynnox a Private Message  Reply
Jag skulle gärna använda mig av samma delar som Ockham har gjort sitt mycket snygga MC trafo.

/ Ron
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000