HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 eoJeud goes Nordost
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/01 :  18:55:46  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
eoJeud goes Nordost

På årets nästsista dag packades ett par bilar och drog:

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/01 :  19:03:24  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Stilig inledning!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/01/01 :  19:48:27  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Spännande........

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/01 :  20:24:26  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Vi har hamnat på en träff hos Per100, som numera har ett dedikerat hifirum i form av en gillestuga

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/01 :  20:44:45  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Medverkande Jörgen, Per100, Robin och Ulfsan:

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/01 :  21:27:41  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Vi närmar oss ljusets hastighet med Nordost Valhalla signalkablar:

Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/01/01 :  21:38:25  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Beam me up, Scotty!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/01 :  21:59:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Egen lekstuga är inte illa
Mer Pix Calle

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/01 :  22:33:56  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Vi puttrar på med Nordost Thor strömrenare, Nordost Brahma och Vishnu nätkablar samt Nordost Valkyrja högtalarkablar:

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/01/01 :  22:57:14  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Nordost i detta sammanhang handlar ju också om orten. Vi utgick från Malmö....

En ledtråd: Orten kan lätt passeras utan att man överhuvudtaget märker att man kört igenom centrum (åtminstone i mörker och regn)....

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/01/02 :  10:26:48  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
Menar du Stockholm

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/01/02 :  10:31:52  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
kris69: Nog för att eoJeud har storhetsvansinne, men så långt upp i Norrland är vi inte och härjar...

Jag har minsann gått 3år gymnasie i den orten där träffen tog plats. Redan då svor jag att inte flytta dit. Men med dagens huspriser kanske man får ändra sig. Nåja, orten är enligt rykte framröstad som sveriges tråkigaste stad.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/02 :  10:49:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Låter som Eslöv

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/02 :  13:21:06  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Det var endast vinyl denna kväll, och det var denna Thorens TD 810 med TP 250 tonarm och Lyra Argo i pick-up som stod för all avläsning:

TD 810 är en ganska bastant spelare, remdriven och utan upphängning. Verket är i MDF men har förstärkts med en 5mm vibrationsupptagande stålplåt. Tallriken är tillverkad i 25mm massiv legering med tallrikslager i rostfritt stål i form av kula och axel. Spelaren har separat motorstyrning vilket gör den ganska kompakt.

Övrig elektronik är EAR 834P Signature Riaa och Lavardin IT integrerad förstärkare. Högtalare är Silverline LaFolia. Övriga signalkablar Audioquest Amazon och Audience AU24 högtalarkablar.

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/01/02 :  13:35:09  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Som "på Spåret-vinnare" utses härmed johan.björklund!!!

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2007/01/02 :  13:35:28  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Högtalarkablarna var väl Nordost Valkyrja? Enligt ditt tidigare inlägg.

Min medlemstråd
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/01/02 :  15:11:53  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Högtalarkablarna på bilderna är NO Valkyrja - det stämmer (gästspel)... och de är ju inte med i eoJeud... Så egentligen skulle tråden kanske heta Nordost goes Nordost .

Audience AU24 högtalarkablar ingår vanligtvis i uppställningen....

/ Ulf

Edited by - ulfsan on 2007/01/02 15:16:30
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/02 :  15:20:32  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Egentligen skulle Ulfsan, Jörgen och Robin gå med i euJeud, så att trådarna stämmer.

Så tänkte jag

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2007/01/02 :  18:16:40  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Fanken grabbar, med de ansiktsuttrycken så kan man ju börja undra hur det lät

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/02 :  19:17:09  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Det var bra du tog upp det. Jag hade tänkt komma till det lite senare, men man vet ju aldrig hur en tråd uppfattas, så det är bra när någon säger ifrån.

Det låter mycket bra hos Per100. Akustiskt är det mer eller mindre en lyckoträff. Inga hörbara problem även vid ganska höga ljudtryck. Ingen stress i diskanten. Inga utstickande basresonanser utom möjligen allra längst ner i de bredaste spåren (denna konfiguration av LaFolia spelar ner till 20Hz).

Vi har tidigare testat Valkyrja med LaFolia utan särskilt lyckat resultat. Efter kvällens lyssning får denna uppfattning revideras. Det låter mycket naturligt, med fin och tydlig bas, rappt och luftigt, musikens nerv återges. EAR 834P Signature har ett finger med i detta. Det har nog även Thor, vilket jag tror är en anledning till att Valkyrja fungerar så bra här.

Inledningsvis (när bytena var snabba) spelades mest skivor med framträdande sång och/eller gitarr; Jennifer Warnes - Famous Blue Raincoat, Elvis - Is Back, Katie Melua - Piece by Piece, Ry Cooder - Paris-Texas. I slutskedet släcktes ljuset ner helt och systemet visade prov på dynamikåtergivning med Peter Gabriel - 4. Denna bild är tagen bara en kort stund efter ljuset tändes. Då är man inte så snygg i Färjestad heller

Det var Lyra Argo i som trollband:

edit: felstavning

Edited by - calle_jr on 2007/01/02 19:19:30
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/01/02 :  19:55:57  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
quote:
Det låter mycket bra hos Per100

Så alla ser så bistra ut för att det låter sämre hemma då?

Trevligt med dedikerat! är det några akustiklösningar på g då?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2007/01/02 :  20:18:28  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Oh, här får man nog boka in en tid snarast för besök! Har ju varit snack om det länge från min sida...

Min medlemstråd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2007/01/02 :  20:47:37  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Det var bra du tog upp det. Jag hade tänkt komma till det lite senare, men man vet ju aldrig hur en tråd uppfattas, så det är bra när någon säger ifrån.
Säga ifrån... nja, jag menade snarare att ingen såg så glad/nöjd ut. Sedan kan man ju fråga sig om man alltid ser glad ut om det låter bra. Ett exempel ifrån Arken i somras http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53628&whichpage=2 när någon är nöjd, kolla Bernt
Men nog om det nu, trevlig bild tråd hur som helst

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/01/02 :  22:13:42  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
med de ansiktsuttrycken så kan man ju börja undra hur det lät
Så ser man ut när man roar sig i Eslöv…

... fast allvarligt talat är det nog en lite knepig hobby vi har; man ”njuter” ibland av att ägna sig åt kritisk jämförande lyssning (av ljudkvalitet) i stället för att njuta av att lyssna till musik. Detta var nog ett sådant tillfälle när många olika grejer skulle testas av och provlyssnas, vilket kräver koncentration (= viss ansträngning) i stället för avslappnad njutning.

Sedan - vid mer normala förhållanden - får vi njuta frukterna av vårt provlyssnande och slutliga val av utrustning. Eller också kopplar man kanske av under mer avslappnade former på en mässa t ex…

/ Ulf

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/02 :  23:15:52  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

jahaja... Nu har nya rummet börjat användas Vad skoj!

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2007/01/03 :  00:05:32  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Ett rum som har så bra akustik måste vi få reda på mer om! Ett rum i källaren men vilka mått har rummet tro? Rum i källare brukar ju vanligen ha problem med basen vad jag förstått annars.

Min medlemstråd
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000