Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 23:04:57
|
Ja.. och här står vi nu och vilar upp oss lite efter allt kopplande hit o dit....
För dagen efter är det lördag.. Och då... ja då skall vi åka på hifibesök ....
veckan var som ni inser helt fullbokad... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 01:03:37
|
Ja det är lustigt detta med LTS. Deras cheftestare Johan var tvungen att gå ut ur rummet när Cadenzan spelade och jag tyckete det lät bra. För mycket IM disortion sa han. Att LTS officiella hållning är att det vi som tycker om rör egentligen gillar är rörets färgning och dist fick jag klart för mig vid ett LTS möte nån gång på 90talet av Ing Öhman själv. Vi lyssnade då på en Sunfire transistoförstärkare som hade en knapp. Tryckte man in den ändrades ljudet och skulle påminna om rör (lyckades väl inte helt). Ing Öhman sa att han kunde bnygga en bättre sådan krets som mycket exakt återskapade de färgning o distortion som rör ger och bygga in den i ett transistor steg. DEn skulle vara bortkopplingsbar och alla skulle vara nöjda. Bara lite kuriosa! |
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 10:29:33
|
Mayro och Ulf,
Tack för trevligt besök i butiken. Det är som alltid kul när riktigt hifi-intresserade dyker upp och vill prova produkter som antingen för dem är nya erfarenheter eller som kort och gott representerar något spännande. Av alla diskussioner på forumen under senare åren har vi i alla fall lärt oss att smaken är olika, likväl som förutsättningar, ambitionsnivå mm. Produktfloran är dessutom rikare än någonsin så mycket nytt finns att undersöka.
Med Ulfs nya högtalare, som enligt vad jag har förstått brukar göra sig väl tillsammans med rörsällskap och Mayros nyvunna och allt överskuggande intresse för rörförstärkare var det dukat för rör-smörgåsbord hemma hos Ulf. Här måste meddelas, att Mayro är en riktig entusiast, där trippel-släpande av 50-kilospjäsar inte verkar oroa honom det minsta. I sådan form skall hifi-entusiaster stöpas! :-)
Produkterna är relativt olika och som Mayro riktigt påpekar så var inte målet här att skapa någon inbördes tävlan mellan produkterna, men låta Ulf provsmaka hur olika typer förstärkare och rör eventuellt passade hans nya högtalare. Dessa högtalare är inga små burkar. Här krävs det antingen att man har en mycket förstående fru eller är inbiten ungkarl. Att de dessutom erbjuder förstärkarna ett antal element att hantera gör att inte allt i förstärkarväg passar dem.
Vad gäller förstärkarnas prestanda så sammanfaller upplevelserna med egna erfarenheter, och är utmärkt beskrivet av Mayro och Ulf. Det som var synd var att Atma Sphere blev för klen för dessa stora högtalare. När en sådan OTL förstärkare möter den perfekte matchen, i form av en högtalare, - då är frågan om det finns mycket som låter bättre. Här borde vi istället kört två förstärka monokopplade till vardera högtalaren. Det hade funkat bättre. Next time…
Den integrerade JJ är en riktig godbit, som driver det mesta och spelar som en riktig dröm för alla musikintresserade. Speciellt de med en svaghet för riktigt proffsiga rörbyggen. Cadenza förstärkarna har fått många att häpna över deras förmåga att kontrollera vilsna högtalare, samtidigt som de villigt erbjuder rörens typiska förträffligheter.
En kommentar vad gäller McIntosh är kanske också rätt i sammanhanget. Som vi sett uppstod det viss kemi mellan Ulf och S-220, och samtidigt funkade inte 501 stegen som först tänkt. Här är att säga att 501 monosteget är en relativt speciell förstärkare. Den är lite rundare i karaktären och kräver en inte alltför svårhanterlig högtalare för att den skall vara i sitt esse, - även om den nominellt sett erbjuder en hel del effekt. Ett riktigt bra val är den dock om man har en högtalare som utöver det också lutar lite mot det analytiska hållet. Quads elektrostater är ett annat exempel där den spelar utmärkt.
Angående frågan om rör eller inte, om distorsion eller färgning, - vem bryr sig egentligen. Låt oss begrava den ständigt förekommande diskussionen om olika teknikers förträfflighet. Alla anläggningar är på någon nivå färgade. Så länge en förstärkare spelar rent inom det hörbara området är det inte så viktigt om mätvärdena försämras när man är långt utöver samma område, vilket är relativt typiskt för rörförstärkare. Det blir mer av teoretiskt värde än något annat. Den egna inställningen i frågan är därmed att det inte spelar någon roll vilken teknik som används. Det viktiga är att anpassningen mellan komponenterna i kedjan är sådan att man får håren att resa sig på armarna när man lyssnar, att känslorna kommer igång, att man berörs av musiken och att man lugnt kan luta sig tillbaka i soffan och njuta. Det kan definitivt inträffa oavsett om rör eller transistorteknik är inblandat i återgivningskedjan.
Det är riktigt kul att vi kunde bidra till att ni fick några trevliga dagar, - vilket är hela idén med att hålla på med hifi. Det skall vara kul!
Ni är mycket välkomna åter.
Mvh, Audio Concpet
|
mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end
www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 12:03:50
|
Prövade ni olika tappningar på Mac'arnas trafos. Min erfarenhet av Mac är väl att dom kan driva det mesta bra men att elektrostater nog inte är deras favoritlast. En viss avrundad karaktär jämfört med Krell skulle jag dock förvänta mig. Men kraft brukar alltid finnas. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 16:20:02
|
Harry_up
nej. Det var ingen tid till att med mac stegen hålla på så mycket. Detta eftersom försteget fick mest tid.. Rätt naturligt eftersom det blev stort köpintresse från Ulf´s sida av detta helt nyutkomnna mac C220 försteg då det kopplades in...
Så det blev kombon med fullt inspelade Krellar lira och utvärdera inför ev köpande..Relativt lätt att förstå också kanske. Det handlar ju ändå om rasande massa pengar. Då vill man vara säker...
Sedan skulle hela mac riggen egentligen tillbaks dagen efter redan..därav ytterligare att det blev minimalt med kopplande hit o dit egentligen med något av grejorna....
däremot dagen efter då ulf påvisade att ev köp ev var på G så fick försteget stanna kvar.. men i det läget var tid för byte av grejor. Vi hade ju bara en vecka på oss...
Detta köp var ju inte heller meningen ens från start från Ulf´s sida.... Men tonkontrollerna samt det goa ljudet var fasiken beroendeframkallande.. Att kunna reglera tonalt saker o ting vartefter inspelningarna skiftar är en supergrej.. Fattar inte ett dugg av att inte alla försteg eller stärkare har det faktiskt.... begriper inte ens att vi i sk highend världen accepterade dummheterna att sådan "inte skulle finnas"..
Vilket jäkla lidande vi behövt utstå PGA detta under alla år där skivorna ALDRIG är lika inspelade . Samt sällan ens är bra inspelande..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 16:51:27
|
Audio Concept..
Robban..
Jag vill börja med att säga att varenda ord du sa att vi kanske kunde förvänta i dom korta genomgångarna inför varja sak vi lånade även i stort sätt blev lite åt det hållet du trodde...DET visar på att du "kopplat hit o dit" rätt mycket och bildat dig kopplingserfarenhet i vad som gör vad bland dina saker du säljer.... En dyrköpt erfarenhet ofta annars för kunder där handlaren inte vet o kan sina grejors generella egenskaper..ibland kan det ju ändå bli fel självklart.. men ändå är detta det mest roliga att här få berätta om dig som handlare..
Redan för nu länge sedan har jag via dom tidigare importörerna av Ayre elektroniken (Mats i Umeå) hört gott om dig...
Och jag kan nu intyga att du verkligen motsvarar exakt det jag hört av Mats. rak öppen stil..inget krångalande o strulade .. Raka puckar hela vägen.. En person som man känner man kan lita på..
Stort tack för ditt förtroende att låta mig och Ulf rota runt i din butik...
och med den mängd saker du har där så kan du vara säker på att vi kommer tillbaks o bär lite igen om vi får...
Det stod ju en intigrerad där med strömdelar o batterier osv... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 17:21:05
|
Ja den där ASR Emitter förstärkaren tycker jag ni ska ge en chans, den är helt otrolig tycker jag.
MAGISK tycker jag att den är. |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 17:32:32
|
Snoop...
Ulf o jag har redan startat planeringen för HUR Robban skall luras över med den till Ulf..... Tro inget annat inte...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 21:08:23
|
Jahaja.. Då åker vi vidare mot slutet här då.. Dom sista bilderna blir inte så mycket hifi på direkt.. men dom visar hur en hifi dag kan bli då man ses flera glada hifihobbyiser...
Allt började hos denna trevliga kille.. "Skurt"... Och igen så avslöjar min kamera fotoobjektens rätta anletsdrag ..
håll med om att min kamera är rätt unikt underlig... ALLTID ALLTID tar den så fåniga bilder som det går på folk.. ALDRIG någonsin vettiga bilder.. Visst är det underligt va
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 21:20:33
|
Det första man fick se då man kom in där hifi´n stog uppställd var detta...
Döläckra burkar omgärdade med alsköns kuddar o sedan än mer kuddar.. för att sedan ha lite till av denna vara.. Nogrant inklämt vid den nogranna injusteringen....
Ojojoj vad det började klia i omflyttnerven... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 21:41:58
|
sedan som ni ser så står hela anlägget omgärdat med ännu mer kuddar...
Det underliga var att det fanns faktiskt mjuka saker kvar i sofforna runt om i det stora huset...
Sonic frontier drive o dac.. sände signalerna direkt ut till mac slutsteget på 500W...överst en skivrepare med blänkande kaross... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 21:42:36
|
Det här blir intressant!!!!
Jag kände det samma i den nerven när vi fick se bildreportaget från Skurt. Men man vet aldrig.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 21:53:43
|
här står Skurts mac försteg samt cd..... Detta för han ansåg det inte fungerade riktigt bra... Det var inte riktigt upplöst i toppen eller nåt...
Försteget är ett med eq i. tror det var fem svep eller nåt liknande. Så i mina ögon ett klart användbart försteg OM det bara lirar ok.. Vilket skurt inte ansåg det gjorde..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 22:39:06
|
Ja.. Då går vi in på spelandet o omflyttningen då lite...
För det första så anser jag att kuddarna är rent en katasrof att ha så där.. Att reglera felaktigheter via att försöka dämpa ut dom. med resultatet att även annat helt hejdlöst tas bort.. Ja sådant är inte min bag alls..
Difusering är ok.. medans absorbering o utdämpande anser jag helfel. I alla fall OM det är felaktigheter i uppställ osv man skall fixa med sådana saker..
I uppstället som var då vi kom så ser man tydligt tidsfel mellan basmellanburkarna samt diskantpanelerna...dessutom är rummet så kort så lyssningsplatsen är aldeles för nära..
ja.. och detta med en supersystem spelade går bara inte.. Skurt måste inse han har ett system som är väl i ungefärligen samma nivåer som dagens i priser runt ev 200- 250 tusen kr...eller ev högre ändå sett ut dagens värde på nytt i samma dignitet.. Det är ett 9000 dollars system från 80... Så fattar vem som helst att detta system är inget man kastar in hur som helst...
det va lite pip o gnäll det..Skurt undrade nog vem faen ja va som direkt klagade o pep.... Hmm.. jaja.. Bättre rak o ärlig än snurra runt hit o dit.. Ingen får till förbättringar via att ge berömmanden.. Dom bra sidorna i sina system vet ägarna oftast om.. Dom dåliga MÅSTE man säga .....dom VILL man inte ofta veta om..
Skurt var INTE den typen iofs.. Han klagade direkt på saker då man tog ypp dom.. Och det han klagade på var samma som vi ansåg lite fel..
Det saknades värme samt mellanreg.. Annars så fanns där ett stort ljud.. Ett klart fint ljud med tung bas som blev aningen för bumlig mellan väggarna o den bakvägg som fans aldeles bakom..
men va fasiken.. Ställer man in ett megasystem på en yta där en stativare hade passat in perfekt så vore det mera fel OM det hade stämmt in till fullo.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 22:59:32
|
Så.. bort med alla kuddarna..... och sedan vinkla ihop panelerna lite mer.. ut med dom så mycket man vågade utan dom skulle tippa.. Det var ju tvunget att använda väggen bakom eftersom ingen fot fanns..
Tror man kan se lite på mina dåliga bilder hur jag menar via se ovan tidigare bild och denna här...
Hur som helst så ansåg jag att det blev mer åt "rätt håll" än tidigare uppställ..
men fortfarande saknades värmen.. och topparna drog iväg.. Allt fanns där. MEN det var ändå "fel" öronmässigt..
Igen vill jag påpeka en sak.. Rummet är omöjligt att någonsin spela dessa högtalare i så man vet.. Högtalarna ÄR och kommer alltid att vara stora saker ej att förväxla med nån liten stativare eller golvare.. Bilderna är INTE rättvisande.. och som med Audio Artistry så ser man inte vad det är föränn tonerna kommer. Då inser man det inte är en burk för närfältslyssnande direkt...
jaja.. Jag tror som sagt vi alla var eniga att ett steg mot mer rätt vart det..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 23:08:14
|
Så för att man skulle kunna snacka ut mer om förstegets roll.. Om saker vi hörde och som skurt hörde också. och sökte bot för också.. Ja då flyttade vi oss ut till andra domäner för mer avkopplande snackande..
Där hittades denna..
Vilken underbart vacker grej...
helt woooow så snygg.. och en till lika dan stog inne i matrummet för vidare transport till sommarhuset där man också ville fika gott.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/11/20 23:08:40 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 23:15:49
|
Här kom första fikan.
Nu med lite läsning till fikat..
Så kommer nästa fika..
Och raggaren fick vänta ett tag här....
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 23:32:28
|
sedan kom min fika...
Lena och julia samt skurt fick sina också...
och betyget vart överväldigande. Skurt kan verkligen greja gott fika...
Nu vid bordets småprat så kom vi på att skurt ju kunde åka med över till Ulf.. Så kunde han lättare själv höra det vi talade om ifråga om värme osv.Han hade inte riktigt pejling på sin egen nivå han befinner sig på ansåg vi.... Via en lyssning på Ulf´s system så trodde vi skurt skulle få en hint av sitt systems ev framtida förmågor osv.... Sagt o gjort.. Vi fikade klart och sedan gav vi oss av..
Som ni ser skyr inte hifirävar som Skurt Ulf julia lena o underteknad små besvär som att åka från Järfälla till stuvsta för att förklara hur man menar..det är ju bara helt olika sidor av Sthlm det..
och att skurt var trött efter pluggande hindrar inte heller....
Så iväg bar det som sagt...och då trodde skurt han skulle få åka pendel mitt i natten hem ensam.. Detta visar ett brinnande intresse för hobyn att göra som ensam ung kille i en stad som Sthlm numera anser jag.. Ev är jag gubbig nu. men roligare resa kan man göra än en sådan en lördag kväll-natt vilket det ju skulle bli....... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 23:36:01
|
Så då vi rasar in hos ulf efter denna biltur möter detta oss.. ulf´s fru med färdig midda.....
Som jag sa så blev det inte så mycket hifi nu på slutet via bilder..men käket va finfint.. förätt suchi....
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 23:39:09
|
En till bild av förätten...
Sedan blev det Lax på spenatbädd tror jag det heter...
men eftersom hela tråden varit fattig på mat o fika tidigare så tar vi nu igen detta en aning så här på slutet.. Vilken vecka.. vilken vecka.. ojojoj... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 23:43:10
|
så var det dax för lyssning då.. Om ni tittar så finns en del liknande saker i ansiktena ..eller vad säger ni..
det ser ut som den där stolen gör nåt med folks ansiktsutryck.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 23:49:22
|
NUUUU var måttet rågat för Ulf´s fru..För första gången någonsin under alla år sa hon ifrån. Nu skall dörren fixas.. Ulf´s hifidörr.. Den som alltid varit den som indikerat för Ulf då det är 20 hz i rummet.. Då brukar den skaka o väsnas en del.. och har så gjort förr självklart.. men nuuu va detta slut. tålamodet gick totalt i väggen då vi maxade denna sista dags sista timmar...Då volymen steg.. Då tog dörren några rejäla brrrrrbrrrbrrr toner... Sedan startade en ny inriktning för underteknad den kvällen...
Glasrutedämpare blev min roll fortsatta kvällen.. Samt ljudförstörare för Skurt o Ulf i rummet.... men en mycket glad fru kan ni se här då rutan plockts ur.....
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/11/20 23:50:41 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 23:57:15
|
fingrarna och händerna höll på att gå sönder då man skulle försöka skrapa väck det gamla stenhårda fast torkade inbrända tätningen. Men det gick efter många om o men...
och tro det eller ej.. Vi fick tyst på dörren. Så numera låter den bara bas. inte bzzzbzzz berrrrrskrachhhbrrr mera...
Man kommer faktiskt sakna uffes hifidörr...Den har varit med nu länge. Så den känns aningen som en polare ju..Nu har polaren gått bort ur tiden.
Ja så kan det gå.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 00:10:07
|
sedan tog en avslutande diskution vid i köket innan hemfärd för skurt... Med den ordnade vi genom att köra hem han självklart..
man släpper inte en god vän ensam mitt i natten på en pendel. inte om detta ej är nödvändigt..
Så lena o jag var åter kl 2 nåt på natten till söndag..
Så eftersom vi skulle åka på söndag. och vi provat mer än vi skulle gjort egentligen tack vara Robbans vänliga bemötande.. Så hade det vi skulle gjort inte blivit gjort. DVS utprova nätkablar på detta nya system. och höra vad som händer eller inte händer..
Så söndag förmidda så.. Ja då kopplades det sista bara ihop.. Då sattes Nordosten in.. Allt kablades om och fasades osv.. Teleringledningen åkte ut och kilimanjaron in...
Så man kan lugnt påstå att vi tagit vara på veckan rätt väl. Hunnit en del också. och haft sanslöst roligt...
Så.. nu får vi se hurvida skurt samt Ulf läser eller tittar här..skurt har väl väntat nu länge innan vi var hemma hos honom..
Tyvärr så hade kameran inte mer bilder att ta.. Dessutom så hade jag inte mer krafter att ta flera heller tror jag..detta ser man på sista bilden ovan...
men hoppas ändå ni har haft lite skoj med oss denna osannolika vecka.
NU är alla bilderna slut....
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/11/21 00:14:36 |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 00:29:36
|
Det är kul med entusiaster. Du får skaffa större minne till kameran nästa gång det beger sig |
J. Ullberg |
|
|
Topic |
|