Author |
Topic |
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 15:41:08
|
OTL 30 wattaren klara som sagt inte att driva min högtalare ens till medelhög ljudnivå. JJ med 20w klarade det bra så varför OTL30W inte klara de det kanske någon tekniskt bevarndra person kan förklara.Det vore intressant! |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 00:44:28
|
quote: ...varför OTL30W inte klara de...
Den fick väl syn på vad den skulle driva och fick mindervärdeskomplex, ju, eller Ulf, behåll McIntosharna, vilka skönheter, och sälj Krellarna till mig för en spottstyver! Jag lär behöva några riktiga kraftkarlar för kommande projekt... |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 01:56:51
|
Det står ett makabert fett 85 kg tungt Krellsteg på 300 W o väntar på dig I sthlm amatören... Dessutom nyfixat för 16 tusen om jag inte hörde helt fel på summan fixningen kostade för Ulf...Och detta är helt nyligen. Så steget ÄR verkligen i toppskick för dig..Till dina byggen...
Så för runt 30-35 lapp nåt gissar jag kan du lätt få drivning vad du än bygger kompis...och snöar det har du finfint drivning till o med med en Krell i bagageluckan på volvon din...
Så snacka om allsidiga saker krell tillverkar då det gäller att DRIVA olika saker va... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 13:01:14
|
quote: OTL 30 wattaren klara som sagt inte att driva min högtalare ens till medelhög ljudnivå. JJ med 20w klarade det bra så varför OTL30W inte klara de det kanske någon tekniskt bevarndra person kan förklara.Det vore intressant!
Om jag inte är helt ute o snurrar så gillar inte OTL:er strömkrävande talare speciellt om dom är lågohmiga. Men jag kan vara ute o resa här nu |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 15:08:53
|
Jag tror (utan att veta) att du har svaret där Johan B .. Att flytta 14 element ÄR krävande...Så du är nog inte ute och reser gissar jag...och är du på en liten "resa" så är det möjligen bara till kiosken på hörnet
och då kallas det promenad o inte resa ju...
Edit. Jag såg en tråd på "hifi" där det stog en del om OTL. Så ingen tror jag anser MIG ha kunskapen att avgöra vad som är vad med OTL. Jag "fuskade ju" och läse in mig på ämnet....... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/11/19 18:28:03 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 18:35:00
|
Sedan var det sista stärkaren ut här.. Denna gång absolut inte något man kan kalla klent eller liknande..
här kommer Antique sound labs "Cadenza" Monoblock på 60 kraftfulla W...
Detta var en stärkare som splittrade tre st hifi snubbar i helt olika läger... Rätt kul faktiskt att även få en sådan sak att ta upp här.. DVS hur olika vi kan vara ibland. fast i nästa tillfälle så är vi exakt lika i våra omdömmen. Väldigt konstigt.. men väldigt roligt också... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 18:40:19
|
Dessa rörmonomlock hade mycket servicvänligt placerade skruvar för inställning av Bias osv.. Så jag tror även en mindre kunnig med rör lätt skulle leva med dessa fast man ibland skall justera dom...
Dessutom sitter redan visningen där så man slipper ha en egen mätare o trassla med.. Bara att skruva in o sedan lira..... Jag tar upp detta eftersom många inte vill ha rör just PGA det skall mätas in o trsslas med bias... Så just här är enkelheten exemplariskt.. Enbart autobias kan man anse som enklare i mina ögon..
Så detta var en stor fördel för dessa block anser jag....Tyvärr var väl inte detta den senaste utgåvan av dessa steg om man tittar på deras hemsida..Utan det är den föregående modellen tror jag. Det ser så ut i alla fall.... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/11/19 18:45:35 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 18:49:32
|
Den uppmärksamme ser även att vi nu tagit med en av Audio Concept`s egna kablar för lite provande.....
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 18:53:22
|
Här står blocken nu på dom svindyra krell standen som även dom andra grejorna har före detta tillfälle gjort...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 18:57:02
|
Här spelades det med subben inkopplad ... Vilket det även gjordes före med alla förutom med JJ.. den var ju intigrerad och spelades helt ensam...
så här skall man ses rörstärkare.. dvs NATTETID i mörkret...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 19:05:07
|
Godis reportage tycker jag MVH Lech
|
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 19:31:58
|
Som tidigare skrivet så var vi tre st hifisnubbar då vi lirade denna. Jag själv.. Johan Lindroos. Samt "Ulf".. Ja även Lena deltog en kort kort stund....
Ulf.. Han gillade stärkaren rätt bra... Detta kan han själv berätta mer utförligt om här.. Han hade en beskrivning som jag hoppas Ulf orkar skriva ner här HUR och varför han gillade den så bra som han gjorde...
Vi log gott då han sa denna beskrivning...
Johan Lindroos sov i den bekväma stolen då stärkaren kopplades in o spelades.. Han vaknade till tonerna av dessa monoblock och brast snudd i gråt..Så hemskt ansåg han det vara med "all dist"
Jag befann mig i mitten av dessa två herrars känslomässiga sätt att tyda sina öron.. jag förstod dom båda och anser dom båda ha rätt.. DVS jag var och är splittrad här mellan Ulf och Johan... och kan anse båda ha helrätt.. Fast skulle jag välja mellan Krellarna och dessa rörsteg så vore valet krell...
fegt diplomatiskt tar jag denna vägen i min beskrivning.. Men jag är verkligen mitt emellan på nått sätt..
Ett ord måste jag skriva.. KRAFT..Dom sparkade till ordentligt...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
krelle
Member
378 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 19:34:13
|
Skall bli mycket intressant va ni tycker om Cadenza! Jag har ett par själv. mvh Krelle |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 19:36:11
|
Tack lech...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 19:40:37
|
krelle.
Jag väntar in Ulf här nu. Så omdömmen får vänta in hans beskrivning... Den måste bara komma in här innan mer sägs..
Den beskrivningen ÄR bara så rätt tycker jag.... Samt säger allt på nåt sätt...
men Ulf är informerad nyss via tel att hans deltagande här önskas.. Han lagade käk.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
krelle
Member
378 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 19:43:06
|
Härligt Mayro! Är det 845B röret det körs på från shuguang? Ser ut som det.........mvh Krelle |
|
|
krelle
Member
378 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 19:49:09
|
Såg nog lite fel, ser ut som orginal 845 röret.....nu är man långt nere i hifiträsket |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 20:17:39
|
Ja.. om inte annat så var vi i hifi träsket denna vecka som du/ni säkert förstår..
Att bara lyssna på allt detta under så kort tid ÄR faktiskt hårt arbete... Man började bli rätt slut som hifi lyssnare... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 21:25:54
|
Ja dessa Cadenza block var en upplevelse. Först var det URKRAFT!! Maken till krafttfulla 60 w får man leta efter. Mellanbasen blev explosiv utan att förlora finess. En upplevelse! Aldrig kändes det som om mer kraft behövdes (till skillnad från JJ (litegrann) o Atmasphere (mycket)). Här kunde det rockas loss. Beträffande de övre registren så var det en slingrig väg. Ibland härligt öppet, vackert och som sagt med pondus. Men ibland gled det överstyr.
Svårt att beskriva så en liknelse: Krellarna är som en Volvo och inte vicken Volvo som helst utan en XC 90 med V8 o fyrhjulsdrift. Kraftfullt, bekvämt,oerhört säkert och ombonat. Man kommer alltid fram och det i tid. Cadenzablocken var som en värstingPorsche. Machokraftfull och förbaskat rolig på slingrande små asfaltsvägar. Man kommer fram före utsatt tid eller så sladdar man i diket! Blev jag tvungen att välja så valde jag nog Volvon i allafall men färden i Porshen glömmer man inte! Man kan väl inte (?) få en bil som är Volvo o Porsche samtidigt. Kanske det finns en sådan förstärkare? |
|
|
krelle
Member
378 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 21:46:52
|
intressant iaktagelse Ulf! Det roliga är att det går att få ut mycket mer genom att byta rör. Jag bytte el34 och ecc82 rören till JJ. Det hände väldigt mycket i mellanregister och diskant som blev mycket luftigare. Det handlar som vanligt om matchning och jag tror jag hittat väldigt rätt med dessa bestar och mina högtalare, verity audio fidelio.
Nu är jag sugen på att byta 845 rören till 845b eller varför inte 845m från shuguang(hoppas jag stavat rätt). Rackarns va kul det är med rör! Tack för fint reportage, mycket intressant! mvh Krelle |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 22:36:01
|
Jag skriver under på Ulf´s sätt att beskriva dessa monoblock..det är exakt så talade det kan bli..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 22:50:13
|
Vissa av de här konstruktörerna borde samtala. Den ene har ingångsväljaren där bak, den andre har ingångarna där fram.
De där Cadenza såg också spännande ut. Attans att ni inte öppnade dem, eller...? |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 22:51:08
|
Som sagt..skoj i kvadrat detta... Men det finns här en bild som få troligen sett förr..
Johan Lindroos. Testansvarig för LTS... Så här ser det ut då han tillber Krell....
Vad va det Nad 208 sa .Tror det var nåt som så här....
"Du skall inte hava lust till färgande stora vackra dyra nya prestigfyllda svinbra stärkare jämte mig "...
Sådan smärre "tillbedjansotrohet" är lätt glömt av en sann "nadguru" som Johan L då han plågats med rör och sedan får höra krell igen..
Vi hade faktiskt rasande skoj som vanligt.... och inbegreps i en sanslös debatt om rätt eller fel .. upp eller ner..hit eller dit... Då kommer Ulf Med sin "slingriga vägen beskrivning"...
Behöver jag säga att det liksom var slutdebaterat sedan.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/11/20 00:33:44 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 22:57:11
|
Ja.. Sedan var veckans provande över.. Och trötta men lyckliga så tog Ulf fram saker ur ett skåp... Nu skulle andra rör provas lite...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 23:01:51
|
Och här fanns det GAMAL dricka skall ni veta..
Kolla in denna... har för mig den var från 61 eller liknande...
Jag provsmakade lite av en cacaoliquer från då.Inte den ovan på bild.. utan en annan... Brrrrr.... den var hemsk.. Men jag har i alla fall provat en sådan med över 50 år på nacken.. även om det var liiiite som sjutton.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|