Author |
Topic |
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 18:22:51
|
Volymfjärr är överreklamerat
Har suttit och lyssnat på ett antal olika cd-skivor i ett par timmar nu. med bibehållen volyminställning på försteget .
JJ-stärkaren är nog en av de snyggaste musikförmedlarna som finns, och eftersom både Ulf och Mayro varit här hemma och lyssnat, så vet jag att de inte delar ut några överord när det gäller omdömme .
Så det måste ha låtit bra.
Har fått mina smällar av de båda........... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
Edited by - PG Jeppsson on 2006/11/17 18:24:22 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 18:35:40
|
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 18:52:38
|
Så var det dax för ett numera ofta förekommande märke här i bild... Ett märke som man undrar en del om men aldrig hört skulle många nog kunna säga. Inklusive Ulf o jag själv.... Får vi presentera försteget Mcitosh C220 ...Ett aldeles nytt försteg på marknaden..
Ett rörförsteg |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 19:06:39
|
Tyvärr är den bilden absolut den ända som togs på detta försteg lite närmare.. Hur sjutton det blev så kan jag inte förklara riktigt.. Ev PGA det var så mycket så man snudd blev hifiblind.. Kanske PGA jag slutat röka och hjärnan hade och har stora hjärnsläpp
men så blev det tyvärr.. En bild.. och en suddig sådan dessutom...
men men.. Detta försteg kopplades in med spänning. För som sagt. Vi hade länge resonerat om hur Krellarna skulle spela med ett fint rörförsteg av lite nivå..
Och detta blev faktiskt bra.. Det gav ett aningens av rörlyster i Ulf´s system..Vilket som med dom stora Krellarna ger en synergi som kan enligt nog många anses såsom "tilltalande"...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 19:21:01
|
På tal om hjärnsläpp.. höll ju på att helt glömma bort att detta råkade också hänga med tillsammans med försteget ju...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 19:24:49
|
och jag vet inte riktigt vad man säger om dessa saker dom gör på Mcintosh mer än att dom är estetiskt så JxxxA snygga så endast hälften hade fått mitt pris såsom vackraste i världen snudd på..
Tidlösa.. Och MED mätare.. Bättre utseende kan det helt enkelt inte bli bara... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 19:28:32
|
Här används Krell monoblocken ännu som stands..
tyvärr slår blixten in i bilderna för mycket.. Men ni ser nog ändå hur läckert detta är...
En liten helhetsbild då Mcintosh satt ihop och lirade...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 19:41:11
|
Om ni försöker fast det är verkligen svårt att inte stirra på muse fåniga carolaflinande.... men Om ni lyckas.. Då ser ni i bakgrunden i bild en kakelugnt/eldstad där... Stolarna står i vägen för att se denna eldstad till fullo.. Men där är den i alla fall.. Och den ingår i bedömmningen såsom en detalj av mcintosh stegen...
Detta är egentligen det första man lägger märke till då krellarna samt dom tidigare rören via JJ inte är på.. Det blir KALLT i rummet.Brrrrr..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 19:50:39
|
Det blev så förbaskat kallt så jag blev tvingad att UTANFÖR mina klass A kläder nu för första gången hos Ulf sätta på mig slökläderna också..
Här ser ni bevis för detta. Här står jag och lagar en "mayro special" köttfärssås.. Iklädd snudd även rocken osv.. Sådan skillnad är det faktiskt på tempen inomhus.. Hmm Samtidigt så kan man ju påtala att Sthlm hade det blåsigt som bara den denna Dag/kväll med kyla o snöande..Rätt överaskande faktiskt då vi i södra Sverige då vi lämnade hade blommorna utanför fönstret ännu blommande... Om än aningen trötta självklart.. men blommor fanns där..
hur som helst så fick vi starta en liten brasa i hifi rummet då mcintosh stod för lirandet...och det är helt sant...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 19:53:17
|
Roligt att läsa kommentarerna om JJ-322/323. Jag har levt med denna "dröm" ett längre tag ,sedan år 2000. Har också en JJ-322 med 300 B. Det är en ren "purist förstärkare". High end eller Final End snarare som jag bedömer den.
Den har inga konkurrenter förutom Shindo. Visst finns ingen fjärr och det kan vara besvärande i vissa fall. Jag har också framfört detta till JJ-Electronic.Hur som helst med rätt högtalare finns nog inget som kan konkurera inom denna sida 500.000:- SEK , har testat Nagra för de slantarna men de räcker inte fullt ut (trots fjärr)
Erik Andersons kommentarer om sitt skötebarn 2A3 tycker jag liknar min egen Baby Volvo 850 som till slut blev T-Gul med ökade prestatanda men ändå benämndes Volvo 850.
Hur som helst Det är ett stort steg att ta till JJ 322 men värt varenda krona. Det har sagts förr.
MVH Lech] |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 20:02:37
|
hej Lech..
Nuuu vaknade du till.. Väntade mig faktiskt du skulle dyka upp här tidigare..Men sent skall syndaren vakna säger dom.....
Ja JJ var o är en mycket mycket trevlig bekantskap anser jag.... Med eller utan fjärr...Men hade varit ÄN mer lovordad med fjärr. Så tur det fanns detta "fjärrlösa" att klaga på i varje fall...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 20:16:43
|
Ja, tur kanske men det klagas på blå lampor hit och dit. Nu fjärr,fast det har jag en viss förståelse för. Den är dock inte så stor att jag skulle vilja av vara musiken,dynamiken transparensen som ingen annan får höra. Finns inte i halvledar setupen. Vad är det för connosourer som gör så ? Jag lyssnar på musik och dess reproduktion.
MVH Lech
|
Edited by - Lech on 2006/11/17 22:08:11 |
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 22:41:17
|
När jag lånade div grejer av Robban var det inte med någon speciellt inköp i sikte. Nu när jag hade en ny högtalare var det läge att prova andra saker än de som efter många års utprovande lät bäst med Audio Artistry högtalarna. McIntoch försteget C220 kopplades därför in förutsättningslöst. Med sedan den fått spela in sig några dagar var det uppenbart att detta var rätt medicin för mina Krellar. Rören mjukade upp Krellarna så att de låter bättre än nånsin. Det blev en bättre "tyngd" i återginingen med en fastare och med djupgående bas och en silkeslen topp. Så det vara bara ett medddela Robaban att det försteget fick han inte tillbaka ! Jag gillar även tonkontrollerna. Även med min olika syn på ljud gentemot LTS tycker jag de har rätt när de hävdar att alla försteg bör han tonkontroller. Oftast är de i bypass men ibland är det helt rätt att skuta på lite i toppen på en dov inspelning eller dämpa ner en dålig 60talsinspelning. På nya favoritskivan Leonard Cohen "Ten new songs" (köp den!) blev den svullna basen så mycket bättre när den kunde tas ner lite via tonkontollen.
Förväntningarn var sedan skyhöga på de vrålsnygga McIntosh monoblocken 501. De har ju fått topptest i bl.a Stereophile. Men de lät lite tråkiga o oengarerande. Kan ju bero på att de var oinspelade. Men kombon c220/Krell lät så mycket bättre!
Min grabb o hans kompis sitter just nu o laddar för en Rejvfest de ska gå på i natt (2300 till kl 8 imorgon Puh!). De peppar upp sig med den enda skivan av mina 500 som dög. Rätt gissat Infekterade svamparna igen!! Velodynen ger den rätta känslan i basen påstår de och de måste ju veta!?
|
|
|
Rene
Member
597 Posts |
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 23:06:56
|
Mayro Det börjar bli en allt i allo tråd. Om du vill starta om så supportar jag det med min input. MVH Lech |
Edited by - Lech on 2006/11/17 23:08:44 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 23:07:55
|
oj vilken svår danska du skrev nu Rene Helt ärligt så förstog jag inte något alls av vad du skrev. och mindre ändå vad du menade.....
Nån som kan rycka in och tolka..... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 23:45:48
|
nejdå lech. tack i alla fall.. men saken är väl den att vi redan hade lämnat just JJ nu.. så vi är vid Mcintosh i tråden... Där är nog just nu "problemet" här...Så om vi lämnar JJ stärkarna just nu så kan vi nog ha rätt mycket att tala om som eftersnack sedan i tråden... För vi har mera i bagaget att visa samt tala om...
----------------------------------------------------------------------
Ja nu fortsätter vi där vi var igen..... Som sagt. Ulf köpte sig detta försteg.. Det stod nog klart relativt fort att där fanns en kombo som lirade fint som attan.. menar då med krell/mcintosh C220..
och som ulf talar om så ÄR verkligen tonkontroller guld värda..
Däremot så vill jag förtydliga lite om mcintosh slutstegen... Dom var i stort sett som jag fattade det helt nya samt totalt oinspelade.. detta gjorde dom inte rättvisa alls...Så i detta samanhang så framstod dom aningen för kantiga för att klara av jämförelser med typ stora väldigt mycket kostsammare steg som krellarna ändå är..
För att konkurera då MÅSTE man vara full spänst o vigör och inte helt oinspelad o kall......Det går bara inte i dom nivåer som dessa Krell 450 w Monoblock spelar på..
Försteget lät faktiskt även det i början lite väl kantigt. men det hämtade sig sedan rätt fort. Så efter en stund så spelade det bra.. men det hade stått på aningen mer i butiken som jag förstod saken... men även det var en del inspelande kvar att göra på...Så idag spelar det än bättre enligt Ulf vid ett samtal nyss..
Så med BÅDA sakerna oinspelade tillsammans blev det kantigt...Inte direkt underligt eller förvånande som säkert alla kan inse samt förstå...
Men en sak vi är mycket lessna över var att det inte fanns mcintosh rörsteg inne.. DET hade varit sagolikt roligt att hört på...
men en mcintosh C 220 stannade kvar.. Så betyget är väl rätt självklart för detta försteg..
och vi var totalt eniga Ulf och jag för en gång skull angående detta försteg.... inte minsta tvekan...annars brukar vi ha lite olika smak o lite olika åsikter hit o dit.. men tonkontrollerna eliminerade dom skillnaderna denna gången totalt..
och det är en fröjd att ha sådant på sitt hifi system..fattar inte varför inte alla har sådant helt ärligt.. Skivorna o våra rum ÄR inte perfekta på något sätt i världen... Så regleringsmöjligheter är guld värt.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 23:56:57
|
Så detta försteg blev ett till inköp som gjordes.. Först då den där nordosten.. Och sedan detta försteg.. får använda samma bild en gång till eftersom endast en bild togs av försteget...
Ojoj vilken resa....skoj som sjutton att få vara med om saker som detta.. och i hem miljö.. inte i butiker eller så.. utan i lugn o ro hemma i välkänd miljö.. Tyvärr är jag lite ledsen att slutstegen INTE var inspelade.. För där kändes det aningen orättvist ändå...
men men.. Sådant är det ibland.. man kan INTE få allt att stämma rätt i tid osv..Dom var nya och det är bara att acceptera helt enkelt..
men detta var inte slut här nu....
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 00:02:41
|
Som jag skrev förut så erbjöds vi att få låna OLIKA typer av rörstärkare för att utvärdera dom lite olika "spelstilarna" som kan förekomma.. Så mycket tacksamt tackade vi ja till Robbans förslag samt erbjudande...
Så en sådan här åkte med hem till "ulf" också dagen efter då mcintosh stegen återlämnades.Dom fick vi endast ha ett dygn tyvärr.. Annars hade dom ju kunnat lirat på en tag mer än nu hann´s med....
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/11/18 00:24:34 |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 01:51:19
|
quote: Förväntningarn var sedan skyhöga på de vrålsnygga McIntosh monoblocken 501. De har ju fått topptest i bl.a Stereophile. Men de lät lite tråkiga o oengarerande.
Jag har hört samma omdöme i andra tester, dvs oengarerande. |
J. Ullberg |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 02:32:52
|
Jag kan offra mig,Mayro.
quote: Det i laver der kan i ikke bruge til noget . I booster alt for meget på den målning .
Det ni sysslar med,kan ni inte använda till något.Ni booster alt för mycket,enligt mätningen.
Danska är ett morsomt og roligt sprog,so hvildt fedt!
Det blev lite danska i slutet,men nu förstår du att han har tydligen erfarenhet av såna dära bestarmsom ni kallar Velodyne´s... |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 04:59:26
|
quote: å tal om hjärnsläpp.. höll ju på att helt glömma bort att detta råkade också hänga med tillsammans med försteget ju...
Förväntningarn var sedan skyhöga på de vrålsnygga McIntosh monoblocken 501.
Äntligen lite riktig hifi
quote: De har ju fått topptest i bl.a Stereophile. Men de lät lite tråkiga o oengarerande. Kan ju bero på att de var oinspelade. Men kombon c220/Krell lät så mycket bättre!
Ok - nu har ni alldelles för bråttom, allt handlar om tid, kunskap och matchning - C220/MC501 är en kombo att dö för
quote: men en mcintosh C 220 stannade kvar.. Så betyget är väl rätt självklart för detta försteg..
Jo och dom är ju kända för att göra riktigt dåliga slutsteg
Lycka till med nya försteget i alla fall...
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 13:29:29
|
Drkim
Ingen har sagt dom gör dåliga steg...Vi har enbart ansett att fullt inspelade Krell monoblocken fungerade bättre för oss vid jämförelse.. Att försteget sedan är lättare att placera in med fullt inspelade krellar är ju lätt att förstå..
Så var det missförståndet uppklarat..
Kommer lite mer senare om mcintosh
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 14:24:16
|
Som sagt... Då går vi vidare.. En sådan här liten grej kopplades upp via numera det av Ulf inköpta försteget från Mcintosh....
En Atmas-phere 30 w OTL stärkare...
För mig var detta faktiskt andra gången i mitt liv jag hört detta märke i hemmiljö. och jag som inte ens visste jag hört OTL stärkare förut ens...
ja så kan det bli då erferenheterna är större än minnet... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 15:20:47
|
Tyvärr gick inte kombinationen här så bra.Det är ju ALLTID kombinationen som avgör och inte enskilda sakerna...
Dessa OTL verkar inte gilla en del typer av laster.Detta skrivs rätt tydligt ut av dom mer kunniga i OTL konstruktionernas värld. Och vi kan enbart se att dessa OTL kunniga killar vet vad dom talar om..
Vad som hände var helt enkelt att stärkaren klarade inte av att hålla kollen på elementen och därmed tappade den greppet rätt enkelt samt tidigt. Så någon utvärdering var totalt omöjlig att göra ..Vi kopplade relativt omgående ur den så inget skulle gå sönder faktiskt.. Det blev "aningen" blått i rören då det spelades på lite...
Detta är en förstärkare som verkligen söker sin maka för att kunna användas till sin potensial tror jag.... Silverline "Grande Lafolia" med alla sina sju (7) element per sida, DVS 14 element tillsammans var INTE en lämplig maka.. inte ens en lämplig älskarinna...
Så dom tu får titta på varandra via bilder och inte via samankopplande..
men som Robban sa.. Detta var ju lite för att urskilja dom OLIKA typerna av rörstärkare som vi provade.. Så det var ingen inbördes tävling... Utan en hjälp för att Ulf skulle få en bild för sig av vilken väg han söker i sitt hifi liv...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|