Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/15 : 19:31:32
|
Efter en lånnnnnng väntan så föreslog "Ulf" vi skulle spela en skiva så får vi väl höra om den kan spela ändå..Sagt o gjort.. En skiva på. Och det spelade..
Det visade sig att det var en "lampa" som visade hur man öste på. Så den gick ihop i takt med musiken. Och ju mer man ökade volymen ju mer slog dom "ihop" dessa staplar i grönt sken...
Nu visas här en bild av då vi testade järnet kan man säga...Dom går helt ihop och delas knappt alls oavsett rytm..
Ingen av mig Ulf eller lena led kan jag påstå...tvärt om hade vi skoj...
Och här obelastad då.. Så ser ni hur jag menar det visas..
Aningen irriterande däremot är att denna funktion INTE gick att stänga av på nåt sätt. inte som vi förstod i alla fall..För det skymmer rörens svaga lyster i ett släckt rum. Samt fladdrar en del i ögonen trotts allt då skymmningen har inträtt..
Fördelen är att det faktiskt visar där stärkaren börjar ge upp. Så det har en funktion som kan vara bra OM man vill ha en volym där man VET stärkaren hänger med inställd...och ändå så nära max man kan..
Detta är ju enbart en 20 W stärkare. Så då blir sådant aningen mer betydelsefullt för användaren än om man har 450 w att tillgå...
Det var lite om funktioner osv det... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/11/15 19:37:58 |
|
|
edonA
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2006/11/15 : 19:45:22
|
Lite fakta om "VU-rören" eller EM84 som deras betäckning egentligen är.
Rören går att "stänga av". Det är bara att ta ur dem ur förstärkaren, glöm inte att stänga av den först bara.
Vi har även möjligheten att beställa JJ323 med en switch på baksidan för att kunna hantera denna funktionen, men förstärkaren som ni hade saknar denna.
Rören är ofta till stor hjälp för användaren att lära sig hur mycket förstärkaren klarar i den specifika uppsättningen. Rören är otroligt känsliga och när de två mötande staplarna korsat varandra något så indikerar det att JJ323 levererar vad den orkar i effekt, dvs 20 W.
mvh Jonas
|
edonA Scandinavian distributor JJ Electronic www.edona.se |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/15 : 22:40:48
|
Då var den lilla "lampas" bilnkande inget "problem" således om man vill ha den släckt..Utan endast vi som inte viste handhavandet av stärkaren. Och detta att den "gör något" trotts allt visades sig då vi lirade lite sådant här på "full patte"..
Infekterade svampar.. Ni skall veta att vi hade ingen Velodyn inkopplad. Så all musik spelades endast via denna "lilla" smäckra JJ stärkare..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/15 : 22:52:15
|
Så dessa "monster" till stora burkar...
Lirades helt endast av denna 20 wattare....
ja... Hur gick detta då tro....Vi tvivlande rätt hårt faktiskt inför detta.. 20 watt är ändå endast 20 watt...
Men jag kan direkt nu säga att den överaskade oss alla ...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/11/15 : 23:30:03
|
Hehe,den där går väl inte att jämföra med Philip,antar jag...?
Ni verkar ha en rejält underhållande liten hifi-träff i mys-belysningen. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/16 : 18:34:12
|
PHILLE....yeaaa.. "Han" dyker nog upp i texten sedan här.
Väntar bara in att "ulf" skall "titta in" och skriva ett litet omdömme här..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2006/11/16 : 20:24:14
|
JJ var verkligen en positiv överaskning. Att 20W kunde spela så bra och med hög volym. Ljudet var luftigt, transparant, med fyllig bas och med mycket bra dynamik. DEn hade en "vackerhet" i klangen som väl bara rör kan ge. En provlyssning kan verkligen rekommenderas !! Den borde vara ett av försthandalternativen att lyssna på om man kan klara sig utan att spela jättehögt och om man kan undvara fjärr! Priset knappt 50` är väl motiverat med tanke på ljudkvalitén!! |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/11/16 : 22:55:52
|
Intressant och mycket trevlig förstärkare!
Om inte jag minns fel så när Ulf säger "jättehögt" som menar han JÄTTEHÖGT.
quote: ingångsväljaren som sitter i baken
Kan man välja mellan 2A3 och 300B? |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
edonA
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 00:31:26
|
Lite svar på de olika versionerna av denna JJ Electronic förstärkare:
Det går att beställa förstärkarna konstruerade med 300B eller 2A3 rör. Förstärkarna heter då JJ322 för 300B versionen och JJ323 för 2A3 versionen.
Det finns lite fler alternativ också för den faktahungriga:
Färg på träramen i ask - natur, mattsvart eller röd/brun Val av topplatta - krom eller 24 karats guld
Som tidigare nämt så finns inte valet med eller utan fjärr , det finns på andra JJ Electronic modeller.
Vi har diskuterat detta om fjärr med Jan Jurcho, och hans utvecklingsavdelning, och han gjorde ett tydligt uttalande om hans ståndpunkt angående fjärrkontroll till JJ323 eller försteget JJ243. Inte förhandlingsbart.
mvh Jonas |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
edonA
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 09:06:11
|
D åska jag försöka räta ut frågetecknen. JAg har nämligen själv haft samma funderingar som jag fick besvarade utav en av de äldre rörkonstruktörerna på JJ Electronic.
Ett rörs beteckning skall visa på definierade egenskaper / karakteristika.
Ett 300B klarar av cirka 40W max anodeffekt. För att ta fram 2A3 röret har JJ Electronic utgått från deras 300B. 2A3 har i orginal korta elektroder. Eftersom JJ har utgått från ett 300B rör med längre elektroder, så har de kunnat få fram ett 2A3 rör med samma karakteristika som orginalrören, fast nu med 4 gånger så hög max anodeffekt. Röret är med andra ord ett riktigt 2A3 rör, det går att använda i övriga 2A3 applikationer som lämnar cirka 2.5W i SET koppling. I JJ's egna applikaitioner har de kunnat dra nytta av hela potentialen och kan därför erbjuda monoblock med 2A3 rör (JJ239)som lämnar hela 10 W, SET Klass A. JJ's 2A3 rör är ett orginalrör med hänsyn till alla kraktärisitka som orignialen hade, fast nu något kraftigare. Vi (edonA) har diskuterat med JJ om det här verkligen är att betrakta som korrekt, dvs att ta ett orginalrör och "biffa" till det. Men efter en ordentlig lektion av rörkonstruktörerna på JJ om hur rör fungerar, arvet från originalen, olika versioner som funnits osv, så är det inget som i alla fall jag personligen kunde angripa dem på.
Vi har förhoppning om att kunna få hit Jan Jurcho till någon mässa i framtiden där alla kunde få sitt lystmäte stilla vad gäller rör, konstruktion och de frågor som fins runt detta.
Lite interssant är att JJ Electronic har ett lager av samtliga originalrör och de använder dessa som referenser vid utveckling av sina egna rör. De är lite envisa så de släpper inte ut sina rör innan de mäter lika eller bättre än originalrören. Detsamma gäller naturligtvis 2A3 röret med 40 W max anodeffekt.
Om de låter bättre är en bedömningssport och sådan ägnar inte JJ Electronic sig åt. De låter var och en bedömma om rören är något att använda sig av eller ej.
mvh Jonas
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 10:58:08
|
Varför kalla ett rör för 2A3 när det inte är 2A3? Om det har större anodplåt och förmodligen (hoppas jag) kraftigare glödtråd/katod för att klara 40 watts anodförlust, är det ej 2A3 längre! 2A3 klarar 15 watts anodförlust, så fort man ändrat på konstruktionen på något sätt, är det ett helt annat rör! För mig verkar det vara frågan om en 300B liknande konstruktion med 2,5 volts glöd. Här verkar det som om att man vill rida på 2A3 rörets goda rykte som av bla undertacknad har skapats.
|
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 10:59:55
|
CalleJr.
Du träffar exakt på spikens huvud.. Då "Ulf" säger "jättehögt" så menas det verkligen "jättehögt"..
Inte sådan volym som 90-99 % här talar om då man säger "högt" om jag skulle våga mig på att "påstå" så..
Sedan måste man minnas att då system i denna nivå spelar högt så uppfattar inte örat det som så högt det verkligen är...
Men nu skall jag skriva lite om mina tankar runt denna Stärkare. Och exakt som "ulf" så är jag helt okunnig om vad dom olika rören eller kombinationerna av dom olika rörtyperna SKALL klara eller inte klara... Så våra resultat är helt enkelt endast subjektiva lyssningsintryck o inget annat...Ingen prestige eller "tillhörighet" påverkar.
Endast det ljudande resultatet är det som berättas om.. Sedan får det sitta tändstift ifrån en "Sachs" 50 cc som drivmojänger där om det vill..
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/11/17 11:00:40 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 11:12:04
|
Då vi såg denna stärkare stå på golvet hos Audio Consept Så drog den blickarna till sig omgående PGA sin färg samt sin låga breda design..Med ett relativt litet djup..
den såg även snudd FÖR "ren" ut i denna färg. tror dom bilder jag sett på den mörkare träfärgen o guld lockar mina sinnen mer...Men detta var endast min åsikt..
Men med den i tanke så var väl egentligen INTE utgångsläget i mitt huvud "detta kommer låta bra" direkt...
Så förväntningarna rent estesikt med kunskapen om att det var 20 w lovade inte direkt "himel o manna"....
Därmed inser nog ni som känner mig som skribent att mina "stora klass A kyflänsar" fördommar var påkopplade för fullt.. Och förväntningarna rätt låga.. Aj aj aj vad man bedrog sig...
Skall skriva mer.. Ska bara tänka till lite..
Men hoppas ändå rördiskutionen kan få avakta ovan en stund så omdömmen kan få inkomma FÖRE eftersnacket tar vid om rör osv..
hoppas ni kan respektera detta nu grabbar....Så snackar ni konstruktioner osv sedan. Eller varför inte i en helt egen tråd? Vilket skulle vara klart bättre. Det är helt ok för mig att ni länkar in här den nya debatttrådan så kan alla som vill delta hoppa dit...
Ok? Mvh Tobbe.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 11:21:49
|
Gu vad jag blev sugen på att koppla denna till mina (petite) La Folia. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 13:55:16
|
Direkt då denna "lilla" röris skulle bäras ut insåg man den första saken. utseendet ljuger ifråga om slimmad line o bärande..
Skicka inte frun förbi butiken och hämta upp din nya stärkare om du köper en sådan här.. Den är tung (samt otymplig)..
Hemma hos Ulf så kopplades den in ensam. Helt utan sub osv.. Inte heller några tweek förutom att som stands använde vi Krell 450 Monoblocken.iofs att anse som ett rätt fett tweek. Samt ett st Nordost "Thor" strömrenare.. I övrigt är testandet med Ulf´s Reimyo CDP777 såsom signalkälla. Signalisar blev utvalda lakritar osv.Teleringledning i biwire.A 19 kr 10 m "classe O"....
Från början hade ju stärkaren stått rätt länge på uppvärmande genom vårt miss att inte tro den var varm..
Men sedan då det spelade så lät det aningen kantigt.. Bra med inte direkt rytm till hundra på nåt sätt...Stärkaren visste vi var oinspelad i stort sett. Så inget därmed vi direkt reagerade på detta lite kantiga..Utan det blev lite som "väntat"
Tiden gick och.... Jag kan inte säga exakt när osv.. Men efter ett tag då vi bytt runt olika plattor osv hit o dit av dom vi brukar snurra runt med så satt vi där senare på kvällen med ett flin o lirade... Ja ett stort flin dessutom..
Ulf surrade eller suradeär mer rätt att kalla det på att dom inte hade fjärr..
Vilket jag tycker är att anse som snudd ett tillverkningsfel på en produkt av denna kaliber ljudmässigt samt prismässigt..
Hur spelade den då??
Jo den väckte en del av dom känslor som endast min gamla phille gjort hos mig.. Den spelar vackert som man tänker sig att rör skall göra då man tänker med "fördommarna på" om vackerhet via rör...
Ändå spelar den dynamiskt "rätt" Inget bludder eller gosande här..
Kraftfullt samt köttigt.. Samt känns ÄRLIG mot det inspelade..rock passerar med allt vad man vill skall finnas där kvar utan ihoprörande..
Den håller tyst mellan tonerna.Vilket gör att allt framträder obeslöjat...Och drar inte iväg i toppen alls.. Utan har en klar o öppen topp med helt underbart mellanreg...
Basen är toppklass.. och tar klart ett punggrepp om den gamla sloganen att trasistorer har mer o bättre bas..Där börjar jag anse att där har transingar en del att jobba med OM dom skall få behålla denna titel."baschamp" i framtiden. För nu har jag hört lite olika rörstärkare där man INTE kan säga dom har något som helst behov av att efterlika basen ifrån transistorer för att få ok.. Tvärt om faktiskt..Basen från tex denna stärkare trotts den begränsning 20 w utgör är inget man behöver tänka på att utöka på något sätt... Något att tänka på för alla som lever med dessa fördommar mer än undertecknad..
Totalt samanslaget så gör allt detta uppräknade denna JJ Elektronics Intigrerade 20 w stärkare till en av dom trevligaste ljudförmedlare jag hört. DVS den finns som presterande i min topplista av förstärkare utan tvekan.Den listan har ingen inbördes ordning och är inte heller öppen för beskådan.. Den är min lista .. Men jag berättar gärna då NÅGOT nytt lyssnas på och får inträde i denna "min lista"... Denna stärkare har spelat via stora väl presterande högtalare som klart kan och vill berätta vad dom får in som signal.Samt helt 100% subjektivt bedömt...Och den har haft klart fina grejor som jämförelseobjekt.. Och den har nackdelar som SÄNKER mitt handhavandebetyg avsevärt.. DVS detta om fjärren...
Ni får ursäkta jag återkommer till denna fjärr igen här. Men se det som ett bevis för hur lite jag hade att klaga på samtidigt.DVS ingenting..Inte ens effekten 20 w får speciellt kritik ju av mig......
Detta eftersom den spelar så jäkla bra vid fullt tillräklig ljudnivå så det där extra är endast möjligen få av den större massan som skulle sakna.. Eller kanske än mer iofs då dom insåg det gick att ösa på lite extra utan öronen skrek av det hårda obehagliga ljudet som ändå rätt många får vid volymökande......
Men denna stärkare som egentligen borde hitta ett hem hos många av oss kommer via att den INTE har denna fjärr på volymen troligen bara bli en puritans ägodel..Detta anser jag vara ett rent tillverkningsfel av tillverkaren att begränsa köparna via sådana felgrepp samt feltänkanden år 2007..
Man säljer inte längre mer idag på tex slogans som att volymfjärr sänker kvaliteten ljudmässigt.. ALLA vet man kan driva volympottar via band osv så man inte skadar den signalen man vill ha orörd...
Så JJ Elektronics.. Ta er ett alvarligt snack IGEN om detta. För detta kommer Underteknad samt Ulf här inte vara ensamma att önska som bedömmare eller som ev kunder..
Jag tror faktiskt Ulf hade köpt denna stärkare och haft som ombyte i sitt system om den haft fjärr..Och som ni säkert inser så säger jag inte detta bara här helt gripet från tomma luften heller..
Ljudmässigt så.. Ja där är den i min "topp lista" inräknad med eller utan fjärr..jag skulle ju bara skicka Lena att höja ju..
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/11/17 14:07:06 |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 14:20:22
|
Man lär sig leva utan fjärr när ljudet är på topp. Det är mycket en vanesak.
Din lilla philips finns ju kvar i ditt hem
Fast den har ju några år på nacken och fjärr fanns knappt när den tillverkades
Förstår ändå din kritik där. Finns ju inga ljudmässiga skäl att inte sätta in den. Så varför begränsa antalet kunder.
|
|
|
OlaH
Medlem i AÖ
465 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 15:33:12
|
Bygg eller köp ett försteg med fjärr och ställ poten på slutsteget på max så är det löst.
Angående 2A3 håller jag med Erik A till 100%,en Volvo blir ju inte en Cheva bara för att man skriver det på den.
ola |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 15:36:28
|
Skulle vara kul om du "vågade" jämföra Phille med JJ Tobbe! Tror ändå att du sitter ganska nöjd hemma i Jämshög med Phille. |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 16:00:52
|
exakt som du skriver per100.. Varför begränsa kundantalet MEDVETET .? Helt stolligt..
Och enligt importören citerat av tillverkaren
"EJ FÖRHANDLINGSBART"
Därför kallar jag det stolligt..
Tyvärr så har dessa tillverkare av i huvudsak rörgrejor ännu idag lite ideer här o var som gör dom lite "suspekta" samt "stolliga" i användarögonen på bredare lager av användare ..I etablerade röranvändarnas ögon är det ofta enbart "så det skall vara"..
men men. Alla saker hitils har fått smaka kritik.Denna gången hamnar den kritik som kommer helt o fullt enbart på användarvänligheten..Och detta trotts oinspelad stärkare.. Rätt bra gjort och i mitt hifihjärta tog den sin plats omgående..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 16:04:16
|
OlaH..
Skämtare där... Nej nej nej. Sådant ljudförstörande på en fin ljudförmedlare som denna gör man INTE helt enkelt bara inte...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 16:07:38
|
Stickan..
Som avslutande kommer faktiskt en liten bild härifrån..med mitt uppställ.. Samt en liten rad om phille i detta uppställ.Som jämförelse med detta denna vecka innebar... Men detta är då tråden är slut. Vilket den ännu inte är på långa vägar...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
OlaH
Medlem i AÖ
465 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 16:33:52
|
mayro Tror faktiskt det skulle vara bättre med poten på slutsteget på max och med en passiv pot(fjärrstyrd) som försteg. "Sådant ljudförstörande på en fin ljudförmedlare som denna gör man INTE helt enkelt bara inte..." och hur vet du att det är ljudförstörande?
ola |
Edited by - OlaH on 2006/11/17 16:38:47 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 17:20:18
|
OlaH..
Svar på din fråga kan ju vara att jag Har försökt att "fuska" förr med sådant.. Så därav har jag åsikten att detta ej fungerar bra alls.
men jag vet även det finns dom som anser det inte gör något alls skada. Vilket dom kanske har sina grunder för att tycka..men dessa åsikter delar inte jag
Dessutom verkar detta bli än mer kinkigt då rör är inblandade.. Men detta kan jag inte bevisa eller så. utan "tycker" mig bara märkt det.
Skall käka lite nu och sedan fixa lite med bilder.. mer skoj finns att visa..Vi höll ju på en hel vecka. och Robban på Audio Consept försökte ju verkligen att vara behjälplig för att Ulf i sitt sökande efter "sin stil" skulle få ett BRETT utbud att jämföra med..
Så vi släpade o bar ju MERA saker hem till "ULF´s" lilla hifirum...
Ja vilken vecka detta har varit..
Mvh Tobbe.
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|