Author |
Topic |
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 01:23:28
|
Ja äterigen stor tack till Robban för allt lån Mycket vill ha mer . Jag ser fram emot när du Robban o Tobbe får bära hem till mig de 5 stora burkarna som utgör ASR Emitter!! Eller varför inte Boulder 1060, VÄrldens nästa bästa transistorsteg? Det bästa är, enligt vad jag hört från USA, Boulder 2060 för 500,000SEK men det får du väl inte hem? |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 10:18:56
|
Skitbra reportage! |
|
|
christopher
Member
561 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 17:54:26
|
Trevliga bilder och trevliga stunder ni måste ha fått.
Jag som trode att Halcro hade värdens bästa steg... |
An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea |
|
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 17:59:09
|
... å jag trodde det var Wavac SH-833 för $350 000 ... är dyrast alltid bäst?
http://www.stereophile.com/tubepoweramps/704wavac/
eeeh, sk*tkul reportage i alla fall!! |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
Skurt
Medlem i AÖ
272 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 20:09:22
|
Hehe, vilken jäklans kamera du har där Mayro! Tur att man gör sig så bra på bild
Va fint det var när ni kom också Vad hemskt det lät så här i efterhand Stort tack i alla fall, det var väldigt kul att ha er här och att få möjligheten att följa med. Tack för skjuts, mat och allt annat Kul att kaffet smakade också...
Angående stereon så ser det ju lite annorlunda ut nu här hemma. Tills vidare ser det ut ungefär så här:
Det är en tillfällig lösning av "diffusor". Förhoppningen är ju när väl stativ till diskanterna på ett eller annat sätt införskaffats att spela på andra ledden. Försteget har också hittat tillbaka in i racket, förstår inte riktigt mitt omdöme på detta steg - del låter ju fantastiskt De fem tonkontrollerna är nog tur att jag har så jag kan tygla besten på ett sånt litet utrymme Har mixtrat en del med placering och börjar finna mig till ro, det kvarstår lite hårdhet i diskanten när man spelar högt men det kan kanske trollas bort med tonkontrollen för området kring 10 000 Hz (kanske på bekostnad av aningen upplösning i toppen, har inte hunnit testa så mycket än). Nu låter det RIKTIGT bra i alla fall, högupplöst, mysigt och levande mellanregister och en tyglad (med tonkontrollerna) tight bas - tar ett tag innan man vänjer sig vid att man sitter 3 meter från musikerna - men till slut går det Återstår att se vad som händer när de får en lite mer lämplig placering. Tror nog att det finns fördelar med separata diskantpaneler - gör att man kan vinkla dem både vertikalt och horisontellt och mellanregistret eventuellt på ett annat sätt. Med den nuvarande placeringen mår diskanterna bäst korsade framför lyssnaren och vinklade lite uppått mot taket så att säga, medan mellanregister/bas-delarna är riktade så att de korsar varann strax bakom lyssnaren.
quote: ja.. och detta med en supersystem spelade går bara inte.. Skurt måste inse han har ett system som är väl i ungefärligen samma nivåer som dagens i priser runt ev 200- 250 tusen kr...eller ev högre ändå sett ut dagens värde på nytt i samma dignitet.. Det är ett 9000 dollars system från 80... Så fattar vem som helst att detta system är inget man kastar in hur som helst...
Nu är du ute och cyklar lite tror jag Bara högtalarna kostade $9000 på 80-talet Om jag räknar på McIntosh-prylarna som du gjort och resten normalt (skivspelare och tonarm dock också 80-talare) så är jag nästan uppe i priset på Ulfs system tror jag (ca 600k) Det lönar sig att köpa begagnat
Återigen tack för den trevliga lördagen, ni är båda varmt välkomna tillbaka - kanske står högtalarna lite mer tilltalande då
/Erik
|
-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 20:19:49
|
Skurt: skall fixa bilder på stativen inom kort med jag har varit förkyld så jag har faktiskt inte hunnit ännu.
mvh/Harry |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Skurt
Medlem i AÖ
272 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 20:26:19
|
Ingen fara, jag har haft fullt upp med studierna på sistone så skulle ändå inte ha hunnit ta i tu med stativen...
/Erik |
-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 20:39:27
|
Skurt, dina högtalare är nog i bland de vackraste jag skådat, förstår att "Mayro and co." både fick dåndimpen och tårar i ögonen.
Beggat är bra, det är bara att gratulera dig till att du hittat dessa prylar
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 20:42:59
|
hej hej skurt.. hul du hittade hit mellan dina studier osv..
Ja visst har du rätt. Jag menade dina burkar då jag skrev vad "systemet" kostade.. Skulle nog skrivit HÖGTALAR systemet...
Jaja.. Bra du rättade till där..
Och än mer skoj är att numera ditt försteg har funnit en plats där det bör vara. DVS inkopplat i systemet och inte stående o damma undangömt.....För man hörde omgående att detta var ett system med potensial.. Något kastrerad sådan iofs då vi var där.. men som du nu skriver så börjar detta lösa sig tydligen..
Så hoppas på nytt besök vid tillfälle och avnjuta riktigt fin äldre hifi... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/11/21 20:46:54 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 22:00:07
|
ja.. Så var man ju hemma igen efter denna vecka.. Och då man går in i mitt hifi rum ser det ut så här bakom mina högtalare...
Inga filter...
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/11/21 22:00:34 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 22:05:49
|
Ahh, ser att du behöver ett riktigt aktivt filter. :-) |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 22:05:51
|
Men Phille står ju där och glöder.... man ser ett svagt skev ifrån den gröna lampan..
Bredvid står ju Droppen också o glöder...
Heater Nova "Redbird" ligger där i röda etuiet..
men till vilken nytta då mina burkar ser ut som så här
Som sagt.. Inget filter där i nån av dom... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 22:08:47
|
Lösningen är dessa små rackare.. Dom har nu hängt med ett tag. och alltid kommit fram som räddarna i nöden..
Riktiga värstingar detta... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 22:15:36
|
sammankopplat med dessa...
teleringledning från claes Ohlsson |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 22:19:42
|
Som stands använder jag kartonger. detta för kartonger har en avledande förmåga av vibbar...
Vänster sida..
Och så var det höger sida då..
Och den i mitt hifirum välkända ordningen är som alltid som den ska.. DVS totalkaos och aldrig färdigt rum..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 22:28:47
|
Ja.. Hur fasiken kan man ens efter denna vecka komma hem till detta system (system...fniss) då tro... Det borde ju faktiskt inte gå..
Och det gör det inte heller.. OM... Och jag repeterar.. OM inte phille funnits...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 23:26:57
|
så.. Nu en liten kort samanställning då av dom två saker som ändå var dom som för mig "berörde" mest...
Först ut då den nu i Ulfs system lirande nyinköpta Mcintosh C220 försteget.. Söker du ett försteg med rör. Ja söker du ett försteg över huvud taget.. Ja då bör du ev lägga ett öra på detta mac försteg.. även om det är ett dyrt försteg så är det i dessa samanhang ändå inte bland dom absolut dyraste... och många här har väldigt dyra grejor, och köper i dessa prisklasser.. Så prova.. Det kanske är även ditt nya försteg efter provandet..
Sedan var det JJ elektronicks intigrerade 20 w rörstärkaren.. Ja den tog en plats som en av dom bästa stärkare jag hört.(utan inbördes ordning).
ALLA som har burkar som inte är kortis i snudd på av svårspelande bör då dom skall byta stärkare lägga ett litet lyssnande på denna JJ stärkare...Den var i mitt tycke makalöst bra. Lena älskade den. Och vi ansåg den hade drag av vår kära "Phille" både Lena o jag. Och det mina herrar är en hög ranking ska ni veta...
Då JJ öste för fullt så var subben inte ikopplad.. och ändå matade den på så Ulf´s rutor skakade hyfsat friskt.. även den då ej modifierade 20Hz dörren. Den jag senare fick lov att modifiera på order av ulf´s fru... Så även om man kunde önska sig som ulf säger lite mer power för högre volym..så är den troligen för den större massan en ypperlig musikspelare med tillräklig effekt såvida burkarna man har inte ställer till det.
men grejade den driva Ulfs 14 element i hans stora Silverline "Grande lafolia" så.. ja då torde den räcka en bra bit på eventuellt rätt många burkar där ute som även på papperet inte skall direkt gå att spela med 20w....Jag skulle då prova i alla fall.garanterat...
Sedan dras detta superomdöme en del av att fjärr inte finns, inte ens som tillval.Och den kritiken vet jag även ulf delade..
Nu skall det spisas Warferdale här.behöver jag ärligt berätta att det känns som det saknas "något".... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
sub_sonic
Member
82 Posts |
Posted - 2006/11/22 : 23:18:34
|
Varför har någon plockat ur filtren ur dina burkar? |
"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/22 : 23:28:12
|
Sub sonic
Filtren är hos tillverkaren för moddning.Eller kalla det uppgradering kanske.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/11/22 23:31:17 |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2006/11/23 : 08:39:57
|
Mayro: Aldrig nöjd |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/11/23 : 08:49:31
|
quote:
Vad är det för "högtalarelement" man ser i förgrunden (ha-ha-ha) |
/Jonas
|
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2006/11/23 : 11:38:59
|
Det är nog ena kylflänsen till Philips! |
Stereotypen |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/23 : 11:43:06
|
per 100. Nope.Aldrig nöjd..ringer inte Nils Lofgren i dina öron fortfarande?? Men en JJ stärkare här kunde nog fått mig en bit nöjdare faktiskt... Jag har ju vant mig med lägre volym numera. Phille bjuder ju inte på disco direkt...
"högtalarelementet" håller värmen då stärkaren är för klen för denna uppgift...
Fast just detta att värmen försvinner med olika steg vart hos Ulf tydligt eftersom då mac blocken lirade fick vi elda i hans kakelugn
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/11/23 11:45:12 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/23 : 11:45:56
|
quote: kylflänsen till Philips
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2006/12/01 : 18:38:19
|
Ulf,
om vi bär in ASR eller Boulder så finns det en risk för att de blir kvar där...
Säg till bara...:-)
mvh, Audio Concept |
mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end
www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev |
|
|
Topic |
|