HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 "tung Ulf" Lånar och köper från Audio Concept
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 12

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/11 :  21:46:32  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Efter maten så var det dax för inkopplandet av Ulf´s Kilimanjaro Biwire högtalarkablar igen..

Så där sitter den...

Och den gör ett ytterligare litet lyft

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/11 :  21:51:42  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Så var det Söndag och hemresedag... Klass A kläderna nerpackade och Ulf på väg att avlyssna den senaste lilla mojängen som puttats in i systemet....

Så ner med rumpan o lyssna..

Så efter nån liten justering så ser man ju utan tvekan vad Ulf tycker... Min kamera ljuger aldrig som ni alla vet

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/11 :  23:23:41  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Och detta var som sakerna såg ut då vi lämnade rummet hos "ulf" denna gången...

Och utanför där Audio Artistry "stod o hängde" ett tag förrut står nu denna lilla nyrenoverade stärkare o väntar på en ny ägare som jag förstår saken rätt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/11/11 :  23:32:35  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Hm, det finns trots allt hyffsade xlr->rca kablar. Att använda adaptrar från biltema verkar inte som nån optimal lösning i ett så här dyrt hifi-system. Om nu inte subben kör balanserat internt så är det väl inte mycket att gnälla om att den bara har obalanserade kontakter.

Din kritik om avsaknaden av display för nivån förstår jag. REL har just en sådan display på sina dyrare subbar.

Kommer subben att stanna hos ulf? Kanske i sällskap av en till?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2006/11/11 :  23:35:20  Show Profile Send sub_sonic a Private Message  Reply
Vad är elementets slaglängd? Någon som vet?

"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/11 :  23:44:54  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Bossebula..

Självklart kan man använda XLR till RCA kablar.. Men då gäller det att exakt VETA vad man skall ha.. Därför är det ju bra OM RCA kontakterna sitter lite isär så adaptrar går att använda. Då kan man ju använda sin XLR man oftast har redan... Vilket var vår tanke då vi förberädde oss INNAN resan upp... Snopet var ordet på fredag kväll att inse att vi inte skulle få ett enda ljud ur basen. utan att vi fick helt enkelt ta till nödknep för att fixa det...

Idag är denna delen löst.. Mer om detta återkommer senare

Om subben stannar är väl ej helt klart ännu.. Vi skall prova en sak till.. Sedan kommer beslut tror jag..Men stannar den så tror jag att den kommer få sällskap av en till senare....

Subsonic
Ingen aning om slaglängd...Men den "hoppar" rejält kan jag säga...

Edit.
Subben stannar ....Såg detta kunde se aningen knepigt ut i texten.. Subben stannar.. Men om det blir denna som kompleteras med en till eller en annan lösning i framtiden. DET vet man inte idag....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/11/12 17:13:09
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/11/12 :  00:32:16  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag förstår inte riktigt problemet med XLR. Velodyn har ju en ballad LFE ingång och är i övriga oballad. Det går ju utmärkt att köra XLR i den ena änden och RCA i den andra utan att ljudet på något vis påverkas. Varför använder ni inte autokalibreringen? Vid vilken frekvens har ni delat mellan DD18 och golvarna? Jag kan också hålla med om att det är sniket av Velodyn att man inte kostat på en liten digital display för ljudnivån.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/12 :  13:51:36  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Jag förstår inte riktigt problemet med XLR. Velodyn har ju en ballad LFE ingång och är i övriga oballad. Det går ju utmärkt att köra XLR i den ena änden och RCA i den andra utan att ljudet på något vis påverkas. Varför använder ni inte autokalibreringen? Vid vilken frekvens har ni delat mellan DD18 och golvarna? Jag kan också hålla med om att det är sniket av Velodyn att man inte kostat på en liten digital display för ljudnivån.

"Problemet"
Man köper inte på vinst o förlust in dyra kablar med RCA-XLR Eller XLR-RCA hur som helst... och färdiga för lån o provande ligger inte o dräller i hifi butikernas diskar direkt...LFE ingången är även den en specialkabel om vi inte fattade totalt fel...

Men vi fick ihop det i alla fall. Och det lirade absolut INTE dåligt på något sätt i världen... Men mer finns att hämta. Och allt som sker nu är enbart testande och mera testande under ett totalt systembyte som detta.. Det kommer ta tid att sätta ihop till sitt bästa...Så allt som sker nu och en bra så lång tid framåt är endast "grovbyggande" av systemet.. Finliret kommer sist..

Delningen OSV...
Vi kommer in mer senare i tråden på detta ämne igen såvida inte "Ulf" skriver nåt själv i ämnet...Kalibreringarna har jag ju skött minst.. Det är Inte mitt bord direkt detta med datorer osv...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/11/12 :  14:15:01  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Man köper inte på vinst o förlust in dyra kablar med RCA-XLR Eller XLR-RCA hur som helst

Nä precis man köper inga dyrkablar. Jag tillverkar mina kablar själv eftersom jag inte tror på mumbojumbo-kablar. Det är bara i hifi-världen som de här kablarna finns. I studioproffs världen skulle man bli utskrattad om man skulle snacka om sånt.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/12 :  15:18:25  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Nä precis man köper inga dyrkablar. Jag tillverkar mina kablar själv eftersom jag inte tror på mumbojumbo-kablar. Det är bara i hifi-världen som de här kablarna finns. I studioproffs världen skulle man bli utskrattad om man skulle snacka om sånt.

"Studioproffs" i gemen är kassa referencer med tanke på den kvalitet dom släpper ifrån sig på skivorna vi sedemera köper...Och du får gärna ha dina vägar att lösa dina anskaffningar av utrustning för ditt sytem.Och detta kan diskuteras självklart..

Men INTE här!

Så detta lämnar vi därhän tycker och hoppas jag.. Så slipper denna tråden bli en kabeldiskutionstråd som aldeles för många tidigare redan blivit...
Tack på förhand

Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/11/12 :  15:39:48  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Studioproffs" i gemen är kassa referencer med tanke på den kvalitet dom släpper ifrån sig på skivorna vi sedemera köper...

Sådana generaliseringar accepterar inte jag! Vem gör dom inspelnigarna som du gillar att lyssna på?? Nä jag tänker inte heller diskutera det här med en som tror sig redan veta bäst.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/12 :  16:46:27  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
gcs skrev
quote:
Sådana generaliseringar accepterar inte jag! Vem gör dom inspelnigarna som du gillar att lyssna på?? Nä jag tänker inte heller diskutera det här med en som tror sig redan veta bäst.

Nu bad jag i tidigare inlägg ovan att denna diskution skulle lämnas..Då återkommer du igen och denna gången personpåhopp också..

Jag ber dig igen att avsluta detta här. Topic ÄR och kommer INTE bli kablars vara eller inte vara... Inte heller hurvida jag "vet bäst" eller ej..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2006/11/12 :  19:36:41  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message  Reply
Volymdisplay saknar man men det går faktiskt att avgöra vilken volym den spelar på utan att koppla in TV. Lampan på Velodyne blinkar länge för tiotal och korta för ental om det inte sitter gammal mjukvara i den. 3 långa blink följt av 5 snabba = volym 35. Lite svårt kanske men det är inte så ofta man behöver justera volym när allt är intrimmat och klart

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/12 :  19:59:42  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Jaha... Dom där blinkningarna kan tala om lite hur volymen står... Att vi inte noterade detta då... Tyder på att vi (som alltid) inte läste så ordentligt i instruktionsboken kanske..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2006/11/12 :  23:21:39  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
Apåropå volym Min hittils första skiva med de infekterade svamparna skulle provas.Inte för att jag gillar musiken men trycket och basen år avundsvärd. Mayro o Knoppen drog genast upp volymen till VÄLDIGT HÖGT och stod sedan o smilade medan rummet gick i vågor. Mitt leende stelnade när de drog på ännu MER. Vad går sönder nu tänkte jag!? men allt höll o mayro hade sedan mage påstå att med en sub till blir det ännu bättre!! Jag är tillsvidare dock nöjd mmed en och Velodynen hade visat sin förmåga att rocka loss!! (Kanke skulle man leta rätt på en Velodyne 1812 .... Men priset 140.000sek, huva)

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/13 :  00:06:12  Show Profile  Reply
Köp 4 st DD-18, det borde bli bättre än 1 ensam 1812:a

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/13 :  01:29:04  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

ULF

Ja det rockade rätt ok.... Och för några ggr skull har jag och muse o knoppen kunnat skönja oro i ditt ansikte då vi öst på lite mer hos dig.. Men skälet det går att ösa på är ju att du har idag ett ljud få få ens har hört.. och då det sista faller dit med inspelning osv så.. Attans vad det kommer rocka... mer om detta basande kommer mot slutet här då Ulf´s fru för första gången öppet (snällt) röt ifrån.. Så vissa små justeringar på Ulf´s "basdörr" blev nödvändiga...mer kommer senare om detta.. Och som ni ser så är tråden INTE slut på ett tag ännu även om det ser lite ut som så kanske...fortsättning följer

och jag tror också fyra skulle sitta som en smäck.. DVS bli helt kanonbra. hellre fyra DD 18 än en stor ännu dyrare än dyr..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/11/13 :  14:07:54  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Kul tråd.
Skulle inte ha behov av en volym på subben eftersom dom får en ganska krokig frekvensgång ibland även efter justering och det är väl bara en gång som man justerar in subbens volym kontra sidosystemen? Om man då och då känner för att justera och förhållandet aldrig blir riktigt rätt så spökar nog en del rumsresonanser som ger sig olika uttryck på olika skivor. flera subbor är ett måste om man vill jämna ut resonanser och det påverkar också ljudbilden en hel del till det positiva enligt mina erfarenheter.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/13 :  15:36:17  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Ämnet BAS är kul att utforska... Faktiskt klart det roligaste samt mest givande stundtals också eftersom så mycket blir "så rätt" då basen finns där..... Riktigt skoj..

men tyvärr tog helgen slut alldeles för fort... Så mer hann vi inte med just nu hos Ulf

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/13 :  15:43:33  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Ja.. helgen tog slut. Så hemresan tog vid i alla fall..

Så avskedet denna rätt fina höstdag skedde och vår resa började...

Som sagt en härlig dag att åka bil i.. lena fotar som ni ser av motsolen...

Dom goa skyltarna att man lämnar Sthlm syns i alla fall...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/13 :  15:51:55  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

rätt som det är märker man att man åkt för långt förbi avfarten till Hultsfred väg 34.... Då hopar sig molnen...

Skälet till att jag totalt glömde bort allt vad avfarter osv är var att vår nyinsatta stereo började spelas in o värmas på.. Och musiken var helt kanonskön.. Så resan tog en annan vändning kan man säga...

Skivan var Elvis... Bakom skivan syns den nu framtagna kartan som via Lenas försorg skall guida oss en sk "Genväg" enligt hennes tvärsäkra "GPS känsla" hon har som kartläsare...

Genvägen skulle ju gå som ett nafs....Hmmm...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/13 :  16:54:26  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Så var det de där med lenas "GPS känsla" ja.. genväg Jo just,,,

Och värre blev det.. Denna jonne var det mest levande jag såg på över en timmes körande på krokiga små grusvägar...

Men som Lena sa. "Utan mig hade detta ju inte blivit besökt av oss. och vackert är det".. Ja.. det ligger nåt i detta hon sa trotts allt..
Jag hade ju inte haft nåt att berätta om heller utan lenas genväg via den nu välrenomerade GPS känslan hon har som kartläsare..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/13 :  17:04:07  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Till slut stannade jag och frågade exakt VAR vi va.. Svaret var.. "Här tror jag".. Och sedan visades denna sida upp.. Men VAR på denna sida vi va var ett totalt okänt begrepp..

Så efter många om och med mötte vi en bil.. Och det lyckades med ljustuta o vinkande få stopp på den bilen så frågan kunde ställas.. Hur kommer vi till väg 34 mot Hultsfred......

Jo. Svaret blev.. Helt om åt andra hållet.. Rakt fram hela tiden.. så kommer ni ut på väg 34.. efter en stund med full gas hela tiden så såg man äntligen denna vy.. Suddig bild är det. Men väg 34 åker vi på till slut..

Så... resan vi åkt runt på grusvägarna på vår genväg gjorde att vi åkte ca tio mil grusvägar i onödan..

Men "vackert" var det som sagt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/13 :  17:18:13  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Till slut kom vi hem i alla fall. och i dörren möter våra små djur oss med sömniga ögon...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/11/13 :  21:41:58  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Milton, Kungen av Jämshög.
Att 2 kg hund kan vara så kaxig är för mig ofattbart!

Sådan husse, sådan hund..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page
Page: of 12 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000