HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 "tung Ulf" Lånar och köper från Audio Concept
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 12

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  17:59:21  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Bossebula.

Jag brukar säga att jag tycker XLR ofta/oftast inte låter bättre i cd spelare eftersom dom ofta/oftast INTE är byggda ballat utan använder ett utgångskort som gör dom "ballade"...

En rackarns skillnad det Bossebula...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  18:06:46  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Sedan var det dax för lite mat igen som alltid vid hifi kopplande...

Hmm.. Får nog snart sluta med Pizza tror jag.. Det är ju standardmat ju..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  18:09:51  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Kaffet togs i Uterummet.. Det var "på den tiden" man rökte...Jag minns exakt hur gott det var med fika o en gigg... Snart hållt upp i fyra veckor

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  18:12:33  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

sedan kollade vi DVD osså... Men vem sjutton vet vad vi såg Inte jag i alla fall..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  18:16:56  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

När man öste ordentligt så kan man lugnt påstå det skakade rejält om man satt på basen...

Här ser ni igen basportar.. denna gång två st...

fattar inte hur det blivit så många sådana kort...Men skyller på Lena.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  18:27:30  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

kittlas störtskönt i fingrarna

Muse snusdosa som jämförande objekt.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/10 :  18:48:32  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Härligt reportage!!!

Men visst ser Krellarna väldigt små ut!
Lite kompaktsystemvarning på dem nästan...

- Keep up the good work.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2006/11/10 :  18:52:35  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
Kan ju tyckas att med såna jättehögtalare som mina Silverline skulle det ej behövas mer bas. MEN mina Audio Artistry Beethoven passiva subbar var bestyckade med sammanlagt 8st 12 tummare som drevs av en KRELL KSA 300S och detta gav bra bas ner till 20Hz så jag saknade lite i botten nu. Jag har aldrig haft en aktiv sub förut så vi får se hur det utfaller i slutändan. En del anser ju att aktiva subbar i high end system korrumperar ljudet i huvudhögtalarnas mellanregister. Så vi får väl se.....
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  19:12:43  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Ja... En liten snabblyssning hanns även det med...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  19:29:56  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Men så dök en annan snubbe upp och då skulle allt flyttas självklart....

Han gömmer sig bakom den killen i "klass A klädsel..DVS mig...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2006/11/10 :  21:10:38  Show Profile Send sub_sonic a Private Message  Reply
Snubben har ju Johan Lindroos byxor på sig!

"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  23:39:17  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

vikken blick en del har

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/10 :  23:47:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Lite mycket bakdelar i det här reportaget

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/10 :  23:53:50  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

eller hur va Lena har en del att förklara

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/10 :  23:56:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ahha , det förklarar en del

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2006/11/11 :  00:37:06  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Ingen bild på Lenas bakdel?

"ulf", de va som f-n, bara till och gratulera!
Hoppas du blir nöjd med de nya "leksakerna".
Ser fram emot lyssningsintryck.

Mayro, härligt reportage, kul att se att du är "still going strong"!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/11/11 :  08:37:51  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Som vanligt så har Mayros super-kamera fångat ansiktsuttryck som
bara inte finns i vanliga fall..
Eller ser man så j-lig ut?!

Men den bjuder jag på..

Nåväl, alltid lika kul hemma hos ulf.
Ulf är en mycket trevlig och sympatisk man, till skillnad mot en
Mayro som denna gång slutat röka..grr..

Vad kan man säga?
Dessa Grande LaFolia är bra, riktigt bra.
Mellanregistret är det bästa jag hört!

Nils Lofgrens "Keith Don't Go"(Acoustic Live)spelades så
trovärdigt, det var ett sånt där hallelulja-moment..
Och vi spelade garanterat över 100db!
Och allt bara var så självklart, precis som om man var på konserten.

Det är svårt att beskriva ulfs ljud..
Allt är sååå STORT, vackert och klangriktigt.
Man har ett par vånigar kvar med hissen kan man säga.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/11/11 :  08:42:49  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
En annan rolig grej var när jag och mayro spelade lite
Aerosmith närmare bestämt "Voodoo Medicine Man"..

Subben hissades tills magen satt klistrad mot ryggraden.
Vi spelade långt över ulfs tolerans, han tappade skivor och såg
allmänt irriterad/orolig ut..

Men f-n vad det rockade, herre min gud!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/11 :  18:52:03  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Ingen bild på Lenas bakdel?

Amatören
nope... Hon smiter undan jämt...

Muse.

Jag är rädd att kameran INTE ljugerMen mer "ansikte" där du är objektet kommer.. Tro mig muse.. det kommer...

Och vi fick faktiskt "Ulf" att bli lite blek med Aerosmith..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/11 :  20:39:07  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

"landsfadern o spjuvern"

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/11 :  20:44:39  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Efter omflyttning osv så skulle det ställas in igen... Så "landsfadern o spjuvern" fick ta en diskution om fortsättningen här som ni ser...

Dessa parametrar man kan justera vore skoj att skriva lite om. Men det är överkurs att ge sig på detta för mig måste erkännas.. Så jag får nöja mig med att säga att det går att ändra såååå många saker hit o dit så att ställa in en sub i denna nivå är en egen tråd och topic för den mer erfarna i ämnet... DVS inte jag..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/11 :  21:06:33  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Nu till kritik nummer två..Längst ner på subben sitter in liten upplyst dekal där det står velodyne.. Under den kan det tändas en linje som indikerar "night" som är ett nattläge så grannarna inte skall bli så störda.. Vilket jag tror dom blir ändå med denna 18" subb oavsett om den minskar lite i utnivå.. Bättre sänka ljudet tror jag...

Men dessa två indikatorer är allt som visar att subben gör något om den INTE är ansluten till en TV.. DVS man kan INTE se vilken volym man har UTAN att tv aparaten står på..

Detta är rent fjantigt att dom inte kunnat fixa dit. En liten ruta som visade volym vore väl mer adekvat att ha än en upplyst text som blinkar då man rör volymen.

Så inkopplingsatrialjerna är under all kritik.. Samt denna volym som ej syns UTAN att tv är ansluten...

Nu går det ju ändå att "höra in" vilken nivå man har. Men detta vore ju sabla enkelt att minnas vilken nivå sina mest spelade skivor bör ha om man såg nivån...samt en hjälp att direkt VETA hur instället ser ut...

Det var kritiken det..Alvarlig samt hård kritik är detta enligt MITT tyckande..En del andra skulle inte bry sig då den kanske ofta ändå ingår i ett dvd system med hemmabio.. Men jag utgår från Stereolyssnande där ev inte ens en tv finns att tillgå...

Men OM Velodyne skulle få råd av mig på saker dom BÖR fixa till så vore dessa två saker absolut INTE kompromissbara enligt mig.

En riktig highend snubbe skall INTE behöva köpa kablar osv på biltema för att saker skall gå att koppla ihop. Han skall i dessa nivåer kunna använda sin vanliga typ av kabel vilket ofta är XLR trotts allt..Och kan ej XLR monteras in så bör i alla fall RCA anslutningarna inte sitta så tight så INGEN adapter i världen går att använda...

Och man skall förbaskemig inte behöva släpa in en tv för att se volymen i alla fall...

Det var kritiken det. hård o skoningslös

Instruktionsboken däremot får man nog kalla "enkel" att förstå med även min begränsade engelska...Samt funktionerna är "rätt enkla" att komma åt.. Så användandet är faktiskt rätt enkel då man kommit igång...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/11 :  21:35:39  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Nu till lite av det possetiva då..

Velodyne DD18 ÄR en produkt i rätt dyrt segment med sitt bruttopris runt 34-36 tusen kr eller nått..Därför kan man även ställa höga krav på den som kritiken ovan antyder.. men även kan man INSE att en i detta samanhang LITEN samt endast en subb som detta är i förhållande till Ulfs Silverline Grande Lafolia med sina tillsammans 8 basar av kaliber 9,5" stycket..

Att då som ensam 18" försöka spela i samma nivå blir som ni säkert inser en svår uppgift.. Det skulle minimum krävas TVÅ st för att ens möta upp "någosonär" egentligen med dom 8 st basar som lirar i main topparna.....

Så bedömmandet ÄR hårt nu.. Och ändå måste erkännas att Velodyne DD 18 gör ett förbannat fint jobb..

Den spelar förvånande fint trotts den får jobba hårt hårt hårt... och den klarar av att även lira rätt nyanserat o bra fast den får jobba fethårt hos Ulf..

Som skrivet är i trådens början så köpte Ulf denna subb för att prova.. Så detta utfallet är nog att anse som så lyckat...

Men en sak står klar.. Alla ni som har hyfsade system och söker en bra sub som kan lira ÄVEN musikbas... Velodyne i dessa nivåer gör nog få ledsna tror jag.. Den kan spela bra bas.. och med en DVD.. Och lite bild.. O sedan en vacker Heater Nova...

jaja... Då... Då inser man värdet av en bra sub

Jo.. Jag anser nog denna Velodyne vara en bra produkt som gör det man kan förvänta sig i prisklassen..Detta sagt med en notering att jag har NOLL erfarenhet att jämföra med..utan får jämföra med vanliga system där bra bas lirat..

Men det kommer mera senare i tråden om detta ämne "bas" också...... Så jag skall inte tjata ihjäl er...utan håller mig som här endast till en ytligare minibedömmning...

Så. Samanräknat kritiken och possetiva blir att Velodyne DD 18 är en hejare till subb... Men inte perfekt i anslutningar o volymvisande utan tv inkopplad..

en BRA kritik får man nog säga. jag skulle nog lätt kunna leva med en eller två sådana subbar själv utan att klaga...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/11 :  21:38:11  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Rätt som det var kommer Ulf´s fru in med blommor till Ulf.Han har tydligen varit snäll och bara köpt en subb.. därför tror jag han fick dessa blommor av sin fru.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/11 :  21:42:45  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Så vankades det lite mat också...Fylld Kyckling med rågrillade grönsaker av massa olika slag..

Till det serverades vin o vatten.Och läsk.....

En liten subbasfest för oss som var kvar...Gott som sjutton...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 12 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000