HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFi Norr hos Janne/Skönt Ljud i Umeå
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2006/11/14 :  22:52:08  Show Profile Send J. Consul a Private Message  Reply
quote:
Janne har en del att jobba på rent akustikmässigt, ljudet kändes hårt, till och med mycket hårt och sterilt med en etsad diskant som inte direkt upplevdes som vass men istället väldigt skarp och livlös. Tillsammans med Wilson fanns enligt min åsikt ingen musikalisk värme vilket jag å andra sidan vet att Wilson Sophia kan prestera - så frågetecket kan ställas vid rummet eller vid elektroniken som parats med högtalarna.

Efter inkopplandet av Amati så lättades ljudet upp lite med mer värme men brist på upplösning i både mellanregister som i toppen, fortfarande kändes det inte riktigt rätt.

Då denna högtalare har fått en underordnad placering till förmån Wilson så upplevde jag inte basen optimal, djup visst men något svulstig och inte i närheten lika betonad transient som hos Wilson.

För att visa den potential som den här klassens högtalare besitter så krävs en hel del av rummet i vilket de spelar, och tyvärr så känns inte detta rummet som tillräckligt bra rent akustiskt sett. På riktigt låga volymer så kändes ljudet mer kontrollerat men så snart vi drog på mot lite högre men ändå inte höga nivåer så övertog livlösheten i ljudet.

Jag måste säga att jag blev rätt så imponerad av Wilsonhögtalarna, de spelade väldigt, väldigt bra, ända tills man drog upp volymen!! Men det kan man nog inte beskylla högtalarna för, det var garanterat förstärkaren som började klippa, ganska tidigt dessutom. Ljudet blev snabbt sämre när man ökade volymen. Exakt samma sak hände med Sonus Faber-högtalarna tycker jag, men de blev inte "vassa" på samma sätt. Inte alls särskillt konstigt att en förstärkare på 50 watt inte orkar driva högtalare i denna kaliber till tillräckliga nivåer.

Ang. Magnepan 1.6:orna så tycker jag de var ett kap för 25 tusen kronor, de spelade med pondus och spelglädje av sällan skådat slag. Däremot så är det lite väl liten "sweet-spot" och det är lite-lite "hörlurskänsla" i dem.

Ska också säga att det var en riktigt rolig dag med massor av godbitar i högtalar- och elektronikväg. Underbart fina grejer!!!

Bäst-i-test var helt klart Verity Audio Fidelio som vi spelade sist! Det var roligt att spela högt och mycket med dem. Tycker förövrigt att de påminner rätt så mycket om Ino Audio´s högtalare ljudmässigt och utseendemässigt (svarta och fyrkantiga).

/Jimmy
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/14 :  23:14:39  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Lite intryck från mig kommer här.

Tycker som Euphonic att highend rummet borde få sig en extra titt på akustiken, för ingen av de 2 värsting högtalarna som spelade där spelade riktigt bra tycker jag. Men lite akustik fix så blir det nog mycket bra, man kände att de fanns potencial men att den att rummet sa ifrån.

Magnepan tycker jag själv var en betydligt trevligare gemenskap, även här som Euphonic skrev så var det en liten hinna framför musiken, men det hindrade då inte mig att njuta till fullo ändå

Lyssnade lite snabbt på Uschers Mellan modell (svarta) och i det rummet som de stod så vart jag inte imponerad för fem öre, men än en gång detta är trots allt inte optimala förhållanden.

Jan har fått till butiken riktigt fint, men som tidigare sagts så skulle han nog kanske tjäna lite på att titta till akustiken.

Mer intryck kommer senare.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/15 :  07:38:54  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Wilson ska trivas med långt mindre effekt än de 50 watt som ARC'en levererar så det känns inte direkt som att det skulle vara problem med klippning, vi spelade inte heller så HÖGT, så jag är övertygad om att det var rummets o-förtjänst. Lite mer kräsna är nog Amati dock, men jag måste tillägga att Sophia som jag hört den tidigare, då hade 300 watt till förfogande.

Japp, en Fidelio är det

..och den är bestyckad med ett bakåtriktat baselement.

Fidelio är en för prisklassen nätt liten högtalare som väger in på strax under 35 kg per högtalare och bara är blygsamma metern höga.

Lägg därtill det kantiga utseendet och den svarta pianolacken så blir det en, för mig, helt ointressant högtalare rent utseendemässigt. Den är inte direkt ful, absolut inte vacker utan det är med en känsla av likgiltighet som vi packade upp och ställde högtalarna på plats.

Faktiskt ser den trevligare ut på bild än i verkligheten, det kan eventuellt bero på att den på bilden ovan inte ser så liten ut

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/15 :  07:42:32  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Allt det som vi upplevt under dagen har givit Snoop lite bekymmer med att hålla tungan på rätt plats

Krellman är försatt i djupa tankar över...

1) Hur får man frun att acceptera ett inköp av ett par Nagra VPA utan att hon går upp genom innertaket

2) Hur får man frun att acceptera ett inköp av ett par Verity Audio Fidelio utan att hon går upp genom yttertaket

Men han kom istället fram till en bra kompromiss, måste ändå sälja frun för klara detta rent ekonomisk !

...eller, vänta nu, det var ju mina tankar

/Jonas

Edited by - EuphoniC on 2006/11/15 07:50:00
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/15 :  08:03:18  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply

Nagra VPA och Fidelio skulle visa sig vara en särdeles trevlig kombination. Basen kändes väldefinierad och kraftig med bra transienter även om detta lilla test inte gav någon tid till att göra någon nämnvärd jakt på optimal högtalarplacering, de fick helt enkelt stå på samma plats som Maggisarna, men det visade sig fungera riktigt bra men man kan förstås förutsätta att där finns mer välljud att finna.

Nu svängde det riktigt ordenligt, hela registret öppnade upp sig i jämförelse med Magnepan-högtalarna och den slöjan som jag talade om tidigare, ja den var vi tacksamma för att den inte fanns där. Mellanregistret kändes väldigt lättflytande och transparent med en härlig närvaro.

Det märktes tydligt att Fidelio är en högtalare som inte kräver stora rum för att spela ut på ett bra sätt.

Detta lät RIKTIGT bra!

Plötsligt kändes det inte speciellt intressant att flytta sig någon annanstans än till McIntosh'en för att byta CD.

Men det fanns förstås än mer prylar att prova på innan det var dags att åka hem. Vi lyssnade ett bra tag på denna kombination för att sedan komma ihåg att där låg också ett Nagra försteg och väntade på inkoppling.

/Jonas

Edited by - EuphoniC on 2006/11/15 08:07:16
Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2006/11/15 :  14:46:43  Show Profile Send Krellman a Private Message  Reply
En liten kommentar om oredan med kopplingarna, det ser ju inte speciellt snyggt ut alltså men problemet låg förstås i en del för långa och en del för korta kablar!
Janne skrattade och muttrade nåt om frankensteins kopplingar när han kom in o kollade hur det gick.

Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/15 :  15:17:50  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
quote:
även om det var en rent kopplingsmässig mardröm så dominerar blocken estetiskt sett

Svårt att lägga märke till kabelhärvan när det finns så mycket annat vackert att vila ögonen på

/Jonas

Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2006/11/15 :  19:33:00  Show Profile Send Krellman a Private Message  Reply
Vackert och vackert, hur var det nu igen?

Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor
Go to Top of Page

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2006/11/16 :  07:37:10  Show Profile Send J. Consul a Private Message  Reply
Jodå nog klippte AR steget alltid, det må vara ett bra steg men det är inte magiskt bara för att det kostar 20-30 tusen. Det är ett schysst slutsteg men 50 watt är 50 watt.

89dB =1W
92dB =2W
95dB =4W
98dB =8W
101dB=16W
104dB=32W
107dB=64W
110dB=128W

http://www.audioresearch.com/VS55.html
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/16 :  08:11:48  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Jag kan inte tänka mig att vi spelade i närheten av 100dB.

/Jonas

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/16 :  08:43:01  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag tror inte att det var förstärkarklippning utan snarare det relativt sett kala rummet som skapade detta problem.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/16 :  09:11:55  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Hittills hade vi alltså köra med McIntosch-CDn tillsammans med dess inbyggnad volymkontroll som försteg men Nagra-försteget förtjänade förstås även en inkoppling.

Det var egentligen nu som kommentarerna kring kabeldragningen haglade in

Vid det här laget började vi känna oss riktigt nöjda!

I ärlighetens namn så måste jag erkänna att jag inte upplevde någon direkt skillnad varken hit eller dit efter inkopplandet av försteget. Det lär oförskämt bra redan före och det lät lite oförskämt bra även efter, med risk för att mina sinnen bedövats av den extrema känsla av välbefinnande som Narga-blocken invaggat mig i

Det förvånar mig att Nagra-anläggningen inte haft en permanent inkopplad plats i butiken, förhoppningsvis står Fidelio och spelar med Nagra på permanent display i skrivande stund!

/Jonas

Edited by - EuphoniC on 2006/11/16 09:14:22
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2006/11/16 :  09:11:57  Show Profile Send Slupen a Private Message  Reply
Ohhh, vad haller man pa med i Hong Kong när det öppnas så fina butiker uppe i Umeå.

Blir garanterat ett lite längre besök över juldagarna för att riktigt klura ut vad han har på mellandagsrean =)

Trevligt reportage som vanligt grabbar! Vill aboslut va där!

/En HIFI norrare väldigt söderut..

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/16 :  09:32:51  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
OT: Va fasen Slupen du tog dig till Hong-Kong ändå

Nu vill vi ha reportage från dig med din lille räv

Upplevde heller ingen direkt skillnad på mcintoschens inbyggda försteg och nagras

Alltså är Mcintosch cdn förbannat j*vla prisvärd enligt mig.

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/11/16 09:44:44
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/11/16 :  14:45:45  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Känner att det var väldigt otur att man var upptagen just den där helgen
Får dra förbi Jan efter Jul...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/16 :  14:57:47  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Ja du missade som sagt var något som har satt spår i hifi knoppen

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/11/16 :  17:08:25  Show Profile Send new order a Private Message  Reply
Jag säger bara som Bossanova-Janne "rör är rör".Det förvånar inte det minsta att nagra blocken imponerade.Har själv haft en liknande hifi nirvana med ett par VTL monoblock.Ojojoj som dom spelade.

Är själv inte någon anhängare av hifiprodukter som har anslutningarna på sidorna som Nagraförsteget och McIntosh rörslutstegen har.Även om jag hade haft råd till dessa så hade jag inte skaffat de av estetiska skäl.Men det är ju jag det.Smaken är som baken osv.

/n.o

edit-smilies!

Edited by - new order on 2006/11/16 17:11:48
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/11/16 :  17:32:11  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Kan tillägga för de som inte tycker Fidelio är speciellt snygg att det finns annan finish som är jäkligt snygg, även om pianolack inte är fy skam.

Edited by - Snutten on 2006/11/16 17:32:31
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/16 :  19:09:04  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Riktigt spännande saker som samlats där uppe.. Och då det visar sig att det även finns "aningen" billigare saker där också så hittar nog flera köpare dit framöver..För alla börjar ju inte med en kvarts mille som sitt startanlägg direkt...

Skall bli spännande att se om detta innebär ett uppsving för hifin i stort i norr För intreserade finns ju där vet man sedan länge...

Finfin tråd detta..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/11/20 :  09:43:41  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Fidelo vet jag att den kan låta bra, har lyssnat på Fidelo hos AudioConsept med ASR Emitter som drivning då... gissa om det lät bra?! Så jag kan tänka mig att det lät bra med Nagran oxå

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/20 :  10:42:03  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Amen

Tråden har kommit av sig en aning men än så finns det några få bilder kvar och ett sista kapitel i historien

Detta lät som sagt var verkligen bra och det är med en liten underlig känsla av ha-begär blandat med den medvetenheten av den förkrossande sanningen att, för min egen del, så kommer dessa förstärkare aldrig att bli en del av min anläggning. Även om de kan hittas begagnade så ligger priset fortfarande skyhögt över min smärtgräns.

Men ändå så ökar sådana upplevelser min entusiasm över att tugga på och ytterligare förbättra min egen ljudanläggning... Märkligt, inspirerande, kort och gott.

För min egen del så har jag inte mer att skriva om Nagra, så vi hoppas vidare till det sista kapitlet som förvisso kittlar nyfikenheten men efter denna Nagra/Verity-upplevelse är dömd att kännas en aning blasé.

/Jonas

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/20 :  11:05:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
I bildreportagen från premiärhelgen så var det fler än en som menade att den stora överraskningen dock inte var någon av det som vi berört hittills, utan det var Audio Physics slanka högtalare som var den mest otippade positiva upplevelsen.

Jag kunde inte förmå mig att åka från en härlig dag av särdeles intressant hifi utan att tagit del av det som de upplevde med dessa högtalare.

Förvisso spelade dessa på premiären tillsammans med McIntosh men eftersom Nagra nu stod där på golvet och spelade så övertygande, för att överhuvudtaget inte prata mer om dess estetiskt sett sexiga framtoning ... ja det kändes självklart att spela dessa med VPA-stegen samt Nagra-försteget och höra vad man egentligen får för de, i runda slängar, extra 100 kilokronor som Verity Audio Fidelio betingar.

new order skrev:
quote:
Dessa högtalare var i sammanhangen riktiga fynd prismässigt som prestandamässigt och i min mening kvällens STORA positiva överraskning.

Sagt och gjort, en snabb koppling och det spelar. Det spelade ganska trevligt men då man snabbt blir bortskämd och testar prylar i fallande prisklasser så blir den senare produktens tillkortakommanden smärtsamt tydliga.

Denna modell från Audio Physics är "physiskt" sett en väldigt liten högtalare, otroligt slank och den spelade även slankt även om den upplevdes detaljerade och öppen i sin ljudkaraktär.

En fullkomligt orättvis jämförelse som inom rimlighetens alla gränser bör gå till fördel för den dyrare produkten under antagandet att man får vad man betalar för, naturligtvis finns undantag men absolut inte i det här fallet.

Högtalarplaceringen är tveklöst ej optimal även här och en viss del av slankheten kan förmodligen förhindras av en bättre placering. 100,000 kronor är mycket pengar och om vi för ett ögonblick försöker radera de spår Fidelio lämnat i våra sinnen så låter det ändå rätt bra!

/Jonas

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/20 :  11:30:20  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Jag vill avslutningsvis tacka Janne för att vi fick komma, hans trevliga bemötande och att han avsatte en hel söndag för att förmedla "skönt ljud" åt oss svältfödda norrländska hifi-tokar

Janne har lite nytt smått och gott på intåg, inte minst på vinylsidan, så det blir återbesök vid tillfälle, så till dess, på återseende!

Vad bättre avslutningsbild än Nagra VPA kan man välja?

Foto: Snoop

/Jonas

Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/11/20 :  18:04:34  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Ja, man blir berörd av Verity Audio. Har god lust att åka norr ut för ett besök. Verkar vara ett riktigt trevligt ställe. Tackar för de fina reportaget.
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2006/11/20 :  18:23:11  Show Profile Send krelle a Private Message  Reply
Kul att det är fler som gillar Verity Audio Fidelio, jag blev alldeles tagen själv när jag lyssnade på dom första gången. Dom är rätt känsliga hur långt dom står från vägg har jag märkt. Dom passar väldigt bra i lite mindre rum, själv har jag 23kvm ungefär. Så det är lite pillande innan basen kommer på plats.

mvh Krelle
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000