HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFi Norr hos Janne/Skönt Ljud i Umeå
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/10 :  07:50:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Budget inom Brinkmann's mått mätt hade nog ändå inte varit speciellt budget och förmodligen på fel sida om "hundringen", vet dock inte priset på deras mindre spelare men kan man gissa att mycket av deras "sound" även finns i just den spelaren.

Vi rullar vidare och lämnar referensrummet.

I rummet med Advance Acoustic fanns även ett gäng andra prylar. Här tog jag personligen mig inte tid till att lyssna på den enda högtalaren som kopplades in under besöket, en Uscher CP-6371D om jag inte missminner mig, så jag lämnar till Swen, Metal eller någon annan som lyssnade där ute att fylla på med info om detta och inte minst lyssningsintrycken!

Det jag kan säga, för jag svepte förbi när denna spelade är att rummet har sina begränsningar vilket gjorde att de mest intressanta högtalarna, den närmast i bild, inte kändes aktuella att lyssna på under sådana förutsättningar. Ingen lek att flytta på heller, så de fick stå och se fina ut och vi får hoppas att de står bättre till och får en chans till att ge ett rättvist intryck vid ett senare tillfälle

Från vänster räknat, CP-6311D, CP6371D och sist men absolut inte minst en modell från Dancer-programmet vilken jag tyvärr inte kan placera med säkerhet, en 8871 eller 8851

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/11/10 08:10:15
Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2006/11/11 :  00:04:27  Show Profile Send Krellman a Private Message  Reply
Kom igen euphonic, har du fastnat i tangentbordet, mera bilder.
Vi glömmer ju våra eminenta intryck av våran resa, vi vill ha bilder så vi kan skriva våra komments till dom,
speciellt i slutet du vet?
Har du slutat att darra av upphetsning än?
Iof hade vi ju en del het,(mycket het) elektronik att darra inför??!!....to be conti...

Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/11 :  09:59:36  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Hehe

Jag sitter och suger på dom sista bilderna, dom riktiga godbitarna!

Är bortastädes i helgen så mer bilder kommer tyvärr inte förrän tidigast imorgon kväll eller på måndag, då går vi lös på det sista rummet där ... ryser vid blotta tanken!

/Jonas

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/13 :  07:22:26  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
I det sista rummet, som naturligtvis även det finns väl dokumenterat i Pac's tråd så tronar en hel del McIntosh-elektronik.

På bilden nedan har vi Snoop som har bestigit lyssningstronen och Swen som får nöja sig med att sitta på golvet

Efterlyses kraft? Här finns den, men detta var inget vi lyssnade på under dagen

..inte den här heller, det fanns annat mer intressant i lokalerna

/Jonas

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/13 :  07:46:14  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Nedan har vi Snoop som rattar på signalkällan med inbyggd volympott som driver förstärkaren direkt. En McIntosh MCD201. Förstärkaren är här en ännu en McIntosh MC275 som även syns på första bilden i mitt förra inlägg.

Högtalarna råder det lite delade meningar om, själv tycker jag att de inte alls lät bra men det var nog mer än en som blev lite extra sugen på Magnepan, modellen är MG 1.6 som enligt Janne är en något nyare utgåva där ett mer flexibelt limm håller banden vilket resulterar i bättre ljud.

Själv har jag aldrig hört Magnepan-högtalare tidigare så jag kan inte uttala mig och jag minns inte exakt vilka parametrar som skulle vara "vässentligt förbättrade".

Däremot det jag vet är att jag upplevde dem som att de spelade bakom ett tungt skynke, mer än måttligt färgat och ljudet kändes långt ifrån fjäderlätt vilket är ett ord jag hade föreställt mig skulle passa bra i beskrivningen av både elektrostater och band-högtalare.. så fel man kan ha.

Metal bl.a. delar dock inte min åsikt om hur det lät

Av ovan anledning, när den här kombinationen spelade, gled jag snabbt över till Referensrummet och spelade Wilson & Sonus och där blev jag kvar tills det var dags för lunch

/Jonas

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/13 :  08:08:28  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
quote:
Det blev oförskämt lite spelade för egen del i referensrummet vilket jag skyller på att rummet var mindre fördelaktigt vad gäller akustiken vilket jag kommer att återkomma till lite senare.

Några ord om detta kanske befogat.

På bilden ovan har vi en purfärsk medlem till vänster, fenwick och sedan Krellman i lyssningsposition, Swen återigen på sidan om och bakom, för mig ännu ett nytt ansikte, då jag missade träffen hemma hos Dahlberg - J. Consul

Här ser vi även Bösendorfer som vi inte heller hann med att lyssnade på under dagen

Ljudet i detta rummet var det jag skulle skriva om... Detta är mitt första möte med Sonus Faber Amati eller överhuvudtaget Sonus Faber om man bortser från Cremona Auditor. Wilson Audio Sophia hörde jag dock på High-End'06 i Stockholm under fina förhållanden spelandes med Audio Research CD och Krell FBI.

Här hos Janne spelade vi, som jag nämnde tidigare, dessa högtalare med Krell SACD Standard som signalkälla kopplat till Audio Research's SP16/VS55.

Foto: Snoop

Janne har en del att jobba på rent akustikmässigt, ljudet kändes hårt, till och med mycket hårt och sterilt med en etsad diskant som inte direkt upplevdes som vass men istället väldigt skarp och livlös. Tillsammans med Wilson fanns enligt min åsikt ingen musikalisk värme vilket jag å andra sidan vet att Wilson Sophia kan prestera - så frågetecket kan ställas vid rummet eller vid elektroniken som parats med högtalarna.

Efter inkopplandet av Amati så lättades ljudet upp lite med mer värme men brist på upplösning i både mellanregister som i toppen, fortfarande kändes det inte riktigt rätt.

Då denna högtalare har fått en underordnad placering till förmån Wilson så upplevde jag inte basen optimal, djup visst men något svulstig och inte i närheten lika betonad transient som hos Wilson.

För att visa den potential som den här klassens högtalare besitter så krävs en hel del av rummet i vilket de spelar, och tyvärr så känns inte detta rummet som tillräckligt bra rent akustiskt sett. På riktigt låga volymer så kändes ljudet mer kontrollerat men så snart vi drog på mot lite högre men ändå inte höga nivåer så övertog livlösheten i ljudet.

Min rekommendation, vilket jag även framfört till Jan, är att se över akustiken, det förtjänar detta lyssningsrummet och den klass på elektronik och högtalare som står här De kan mer, det har jag själv hört, och i förhållande till priset på dessa inventarier så är akustikreglering en försvinnande låg investering som återbetalar sig många gånger om.

Ovan har vi Krellman (igen), Metal och vår värd Jan har fastnat på ett par bilder

Bilderna ovan visar att akustikreglering lyser med sin frånvaro bortsett från tavlan ovan elektroniken och ett mycket mycket tunt tyg i hörnorna.

Dagens bästa ljud skulle istället visa sig finnas i McIntosh-rummet.. och då syftar jag inte på Magnepan

Vi snubblar nu över tröskeln och fortsätter börjar slita kablar!

/Jonas

Edited by - EuphoniC on 2006/11/13 09:10:36
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/13 :  11:34:02  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Väl tillbaka i McIntosh-rummet, nä men, vad har vi här på golvet?

Jag och Krellman går lös på läckerbitarna. Jan hade redan tidigt förberett oss på att vi skulle få lite kopplingsövningar på egen hand och vi uppskattar förtroendet, det är många hundratusenlappar vi får leka med.

Kopplingsmässigt är det ingen fara, det är inte första gången man kopplar prylar men allt eftersom Krellman klagar på att Nagra-blocken är fula så har jag fullt upp med att hålla flödande saliv borta. Ett snedsteg skulle tveklöst medföra kortslutning vid inkoppling av nätkablage.

Kan hifi vara bättre än sex? Ja för fasen Nagra har jag sett och hört tidigare, då i form av försteget men dessa VPA slår allt jag har varit med om, och då har vi inte ens slagit på dem ännu!

Det är inte ofta man fastnar på foto, det är vanligtvis jag som håller i kameran men ibland hinner man inte gömma sig

Jo förresten, det kanske låter löjligt men jag skojar inte. Min puls ökar bara av blotta tanken på VPA och mina händer darrar i skrivande stund F*n så läckert!

/Jonas

Edited by - EuphoniC on 2006/11/13 11:34:48
Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2006/11/13 :  12:52:34  Show Profile Send Krellman a Private Message  Reply
Bli inte så upphetsad att du ramlar av stolen euphonic,du har ju börjat skriva så attans bra.
o ännu en gång, synd nagrastegen är så fula,hade de varit snyggare hade även jag gått i spinn.
Men ska jag vara riktigt ärlig är dom "fulsnygga", kan inte låta bli att tänka på Barbara Streisand när jag ser dom

Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2006/11/13 :  17:20:59  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Japp, nu börjar vi närma oss dagens bästa ljud ser jag.....
Nagra-stärkarna var helt fantastiska, både utseendet och ljudet.

Tyvärr blev det inte mkt lyssnat på dem för mig tillsammans med mina "budgetfavoriter" Magneplanar 1.6.
Jag blev väldigt förtjust i dessa högtalare tillsammans med McIntosh-uppsättningen, men det var inte i närheten av vad de presterade tillsammans med Nagra-stegen.
Att man satt lite för nära samt att fåtöljen stod mot bakväggen i det mkt trevliga men ack så lilla lyssningsrummet var nog en stor begränsning också.

Musiken jag spelade passade kanske inte ihop med mitt användanamn, Allison Krauss m.fl.
Tyckte speciellt Krauss lät mkt bra.

Däremot var högtalarna mkt mer känsliga för lyssningsposition än vad jag hört tidigare. Ställde man sig upp eller flyttade sig en bit i sidled så föll ljudbilden helt.

Tack till Jan för en fantastisk dag.

Nu så inväntar jag bilder på dagens höjdare....

/F
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2006/11/13 :  23:56:06  Show Profile Send fenwick a Private Message  Reply
Oj då jag som tyckte magneplan/mcintosh kombon var helt lysande.
Synd att jag for så tidigt då.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/11/14 :  01:02:56  Show Profile Send Sceptic a Private Message  Reply
Hur skulle ni beskriva ljudskillnaden mellan McIntosh 275 och Nagra combon med 1.6:orna Orkade 275:an verkligen med Maggiesarna
Det undrades lite över skillnaden mellan de nya och gamla planarerna. 1.6/QR kom ut 98. Skillnaden mellan den nyare generationen (1.6 och framåt) och de äldre planarerna är bl.a att de nyare har ett betydligt mer öppet ljud och en rappare bas. Om ljudet lät "mer än måttligt färgat" var något mycket fel.
Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2006/11/14 :  03:37:16  Show Profile Send Krellman a Private Message  Reply
Nejdå, inget var fel, 275 :an orkade mycket väl med 1.6:orna.
I jämförelse med (som kostar fyra ggr mer) Nagra, t.o.m ej helt uppvärmda så var skillnaden stor, snäppet bättre på allt, speciellt röster tyckte jag, men samtidigt kändes det som det fanns mer som ville ut och det är väl där högtalarna sätter stopp men jag har aldrig hört 1.6:orna låta så bra.
För sjutton, dom kostar ca 25k, är ett klipp, men inte ens dom kan trolla.
Men med nästa par högtalare o lite varmare Nagra, oj,oj,oj, bland det bästa jag hört, fantastiskt, dubbelt oj

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/14 :  07:47:54  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
"Let there be light"

/Jonas

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/14 :  08:26:22  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
quote:
Om ljudet lät "mer än måttligt färgat" var något mycket fel.

Allt är relativt så även mina intryck, jag är förmodligen lite extra känslig för just beslöjade röster eller egentligen generellt för det övre frekvensregistret då det är just här jag finner mycket av behållningen med hifi och närvaro i musiken anser jag brister när det som jag beskrev tidigare, låter som att sången kommer från bakom ett skynke.

Om man bortser från detta så spelade Maggie välbalanserat.

Huruvida detta skulle öppna upp sig en aning om högtalaren spelade i ett större rum med en frikostigare placering gentemot främre väggen håller jag inte helt otroligt, men ändock bara en gissning

Vad hände då när vi kopplade in "Nagra-tornen"?

En del av den slöjan lyftes men fortfarande kändes det inte riktigt rätt, varpå den kombination inte spelade speciellt länge. Förmodligen anledningen till varför Metal inte hann med att lyssna så mycket när dessa två samspelade som han kanske hade velat då vi istället kopplade vidare.

Blir det mer läckert än så här???

/Jonas

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/14 :  08:35:39  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
50W ren klass A-värme i dubbel bemärkelse! Det började bli varmt i lyssningsrummet men även inombords.

Hifi är för mig inte bara för öra utan även för öga och detta är något av det vackraste jag varit med om, även om det var en rent kopplingsmässig mardröm så dominerar blocken estetiskt sett. Oj, så fantastiskt vackert detta är!

Hur ska man nu lyckas få in ett par sådana hemma...

/Jonas

Edited by - EuphoniC on 2006/11/14 08:40:29
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/11/14 :  09:38:18  Show Profile Send Sceptic a Private Message  Reply
Tack, har hört andra som tycker att Mac får även 3.6/R att låta beslöjade så det KAN ju vara en mindre bra combo då Mac är lite mörka/varma (beslöjade och färgade enligt vissa illasinnade ).

Planarerna bör väl ha minst ca 1.5m till bakvägg så det påverkar också. Däremot så spelar Magneplanarerna upp en storskalig, öppen ljudbild, i ett plan något bakom skärmarna, men det ska/kan inte förväxlas med beslöjat.
Vad "kändes inte riktigt rätt" med Nagra
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/14 :  10:28:20  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
quote:
Däremot så spelar Magneplanarerna upp en storskalig, öppen ljudbild, i ett plan något bakom skärmarna, men det ska/kan inte förväxlas med beslöjat.

quote:
Vad "kändes inte riktigt rätt" med Nagra

Här syftade jag på ljudet Nagra tillsammans med Magnepan, ljudet öppnade upp sig något i jämförelse med McIntosh-förstärkaren men i det stora hela så räckte det inte till för att jag inte skulle uppleva ljudet som beslöjade och då icke relateratat till placeringen i djupled

Det hade varit trevligt att höra Magnepan under andra förhållanden och för all del även med annan elektronik, men i detta fallet så är jag helt övertygad om att det handlar om just högtalarna alternativt dess placering i rummet.

Varför? Jo..

/Jonas

Edited by - EuphoniC on 2006/11/14 10:45:35
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/11/14 :  10:47:53  Show Profile Send Sceptic a Private Message  Reply
quote:
Varför? Jo..

Jag kan också fårstå att de inte lät optimalt med tanke på senaste bilden. Magnepan/recensenter rekommenderar ett avstånd mellan högtalarna på ca 60% av lyssningsavståndet. Här ser dom ut att stå långt ifrån varandra med litet lyssningsavstånd vilket troligtvis inte är så bra, men jag förstår att det är av praktiska skäl snarare än okunskap.

Ni lyssnade inte på ARC tillsammans med Magnepan Ett imponerande sortiment han har Janne
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/14 :  10:47:59  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Vi kikar lite närmare

/Jonas

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/14 :  10:55:05  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Sceptic: Kameran lurades en del, men rummet är ingalunda jättestort, vad ska vi gissa, ca 17-18 kvadrat? Sedan är förstås högtalarna förpassade till hörnen på den sista bilden för att göra utrymme till de blygsamt inspelade pianolackade skapelserna i lådan på golvet

Tyvärr lyssnade vi inte Magnepan med AR, men det hade varit enkelt nog att dra ut dem till Ref-rummet då de inte väger mycket mer än en bit kartong

Men som du säger, Janne har hunnit skrapa på sig ett imponerande utbud redan nu, och vi spenderade förvisso 7 timmar med detta men tiden räcker inte till! Det kommer även mer sköna prylar till Skönt Ljud, det kan jag lova! Så det blir återbesök, kanske en chans att lyssna till fler kombinationer då.

/Jonas

Edited by - EuphoniC on 2006/11/14 10:59:44
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/11/14 :  11:01:00  Show Profile Send Sceptic a Private Message  Reply
dubbelpostat

Edited by - Sceptic on 2006/11/14 13:09:33
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/14 :  11:17:26  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Vi kikar än lite närmare på locket!

Verity Audio Fidelio Encore

Jan har undanhållit lyckligt ovetande butiksbesökare dessa högtalare då han har haft dem hemma hos sig under den första delen av inspelningstiden.

Premiär med HiFi Norr således

/Jonas

Edited by - EuphoniC on 2006/11/14 11:24:05
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/14 :  11:56:09  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Oj detta är fregel faktor på högsta nivå nästan

Först Nagra som spelar så otroligt vackert sen så kommer du och visar oss Fidelio detta är ju nästan bara för mycket

De där högtalarna har något speciellt över sig tycker jag, men jag ska inte avslöjja mer.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2006/11/14 :  12:41:13  Show Profile Send Krellman a Private Message  Reply
Nåt speciellt ja, ta bara hur den är förpackad, aldrig sett nåt liknande, väl skyddad med otroligt smart låda med handtag o
fast inredning.
Tung liten rackare va de också, man började ana att denna lilla intetsägande högtalare var nåt alldeles extra........

Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2006/11/14 :  14:27:19  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Nu närmar vi oss....

/F
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000