HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 10 000,- vilken spelare? *hemma och spelar nu*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/01 :  21:53:20  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Jag har riaa-kort i förstärkaren, både mm och mc. Alltså 10 000kr kan läggas för en komplett vinylspelare. Köper hellre en bättre apparat som har några år på nacken än går in i affär och köper nytt...

Vad ska jag titta efter?

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2006/11/15 21:34:50

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/01 :  22:03:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag hänger på här med då jag har ungefär samma fråga

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/01 :  22:22:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Utseendemässigt skulle jag leta efter en Michell Gyrodec

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/01 :  22:31:06  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Ja, den ser riktigt tuff ut!

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/01 :  22:44:49  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Kan detta vara något?

Thorens TD800: Mycket fin och erkänt bra
vinylspelare endast ca 1.5 år dvs 6
mån garanti kvar. Separat
strömförsörjning till motor,
spelaren är remdriven
Pickupen är en sumiko black pearl. Nypris
vinylen plus pickup 13000:- OBS NYSKICK endast
spelad ca 10h
jag vill ha 7000:- (ej prutbart

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/01 :  22:45:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ser tuff ut , men hur låter det ? Är det inte lite överpriser på dom pga utseendet ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/11/01 :  22:54:30  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Dan, häng med på nästa "VALS", så får du hjälp, irl.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/01 :  23:07:44  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Ja, det är givetvis en kanonidé! Jag kan dock vara i Spanien, men ifall jag är i Skåne kommer jag gärna :)

Artphotography
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2006/11/02 :  08:13:29  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Jag hade försökt hitta en Oracle men det var ju det där med priset

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2006/11/02 08:14:18
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/02 :  09:34:15  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag gav 8000 (med lite tur) för en rega p25 ett år gammal med ny tonarm RB 250 och en Benz ACE pu med Van den hul kablage i tonarmen.

Med en annan tonarm tex 600 eller 700 på blir det nog kring 10 K. jag sitter enormt nöjd med min spelare och rekommenderar den till alla som vill ha en stilren spelare som spelar musik och
som man kan ställa in och sedan bara njuta av.


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/02 :  10:15:16  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Rega p25 tycker jag ser fin ut! Har armen nåt med ljudet att göra eller är det mer handhavandet och känslan?

Artphotography
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/11/02 :  10:22:19  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag köpte själv för några år sedan en beg. LP12för 8000, som jag sedan uppgraderat med Lingo och Ittok LVIII arm,
Jag skulle i dag med facit i hand, tveklöst fatta samma beslut igen.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/02 :  10:30:42  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Opus3 Continuo med Cantus arm.
Kanske inte världens roligaste design men en attans bra spelare.
Har för mig att den kostar ny 12500:- utan pu.
Så men lite tur kan man hitta en beg för runt 10000:-


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/02 :  18:02:15  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Tja, jag gick och gjorde tvärtemot av vad jag skrev i första inlägget

Jag har beställt en sprillans ny REGA P5 med 700 arm och Benz ACE pickup. Svart/silver. Leverans om c:a två veckor, intrimmad och klar

Artphotography
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/02 :  18:40:04  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
bra utrustning jag vet hur det kommer låta, du har gjort ett bra val.

viktigt med ett bra riaa dock

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/02 :  18:44:36  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Låter spännande...riaa't är integrerat i förstärkaren.

Artphotography
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/11/02 :  19:57:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Rega är fantastiskt prisvärda. Att de över huvudtaget kan leverera ett drivverk med den fina armen till det priset är ett mysterium.

RB-armarna är små klenoder som resten av skivspelarindustrin måste vara avundsjuka på. RB300 är nog en av de mest "orginalmodifierade" armarna som finns. Den finns i många varianter från många tillverkare.

Grattis till ditt val.

p.s Det är inget dåligt RIAA du har inbyggt i förstärkaren. Jag har ett likadant i min VK20. Det finns uttag för lastmotstånd på RIAA't, sätt dit något bra motstånd som passar pickupen(Kolfilm borde funka fint där.)


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/02 :  20:16:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har du redan sprungit o handlat ??
Då får jag ju rappa på då

Hur ofta kan det bli så att kombinationen arm/drivverk inte alls passar ihop ? Eller räcker det med att drivverket/arm är av någerlunda ok klass ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/11/02 :  20:41:05  Show Profile Send bliss a Private Message  Reply
Grattis till spelaren, Dan, jag sitter på en likadan sedan ett par år tillbaka men har en annan pickup. Och visst är det som Pac säger en bonus att få med ett drivverk när man köper en arm, ett drivverk med lock dessutom.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/02 :  20:51:03  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
pac: låter kanon, jag kan så väldigt lite om vinyl att sådana tillrop som "rätt val", "bra tänkt" och sånt känns bra

johan: hepp hepp...spring å köp

bliss: tack. längtar faktiskt redan.....

Jag var helt inställd (som vanligt) att leta på nätet och köpa för halva priset, men just i detta fallet ångrade jag mig. Jag pratade med Kalle på Ljudprodukter och det känns väldigt bra att för en gångs skull gjort rätt för sig Dessutom ställer Kalle upp med justering av spelaren vartannat år, gratis....bara en sån sak...

När den är igång hemma och jag hittat "rätt" får vi ta en kväll hos mig och spisa vinyl (måste bara skrämma iväg fru och barn först)

Artphotography
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/02 :  21:15:30  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
det var där jag handlade min, och lite av det skälet med gratis service och allt inspelat och klart bara börja spela.


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/02 :  22:36:39  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
ta en kväll hos mig och spisa vinyl
Dan bjuder upp till en eoJeud-VALS, trevligt.

Grattis!

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/05 :  01:31:17  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
OJojojojojojoj vad jag längtar

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/15 :  21:41:58  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Ja, nu sitter jag här! Ett glas i handen och premiärlyssnar på min nya, blänkande, Rega P5

Jag hade inte en enda skiva , ungefär 25 år sedan allihopa gavs bort.....kom att tänka på detta när jag skulle in till Ljudprodukter och hämta den i eftermiddag. Stannade till på skivesset med 100,- kronor i fickan och inget kort! Första skivorna skulle letas fram. Jag har ju ingen som helst aning om pressningar och sånt så jag bara valde två styck. Det blev en Pat Metheny och en klassiker från JJ Cale. Metheny låter kanon ljudmässigt (ECM Amerikansk pressning)men Cale skivan låter inte vidare bra...Italiensk pressning!? är det generellt dåligt eller?

Jag kan inte spela högt då barnen sover men det låter inte dumt, inte dumt alls faktiskt

Får återkomma när jag har lite fler skivor och lyssnat in mig bättre...

Artphotography
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/11/15 :  23:12:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Härligt Dan det är VALS snart så haka på så skall vi nog hjälpa dig att utöka din skivsamling med flera 100 %.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/11/15 :  23:28:59  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Grattis till din nya spelare Dan! Ett gott val!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000