HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Pro-Ject Debut 3 med eller utan inbyggd riaa?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2006/11/14 :  17:03:45  Show Profile Send SlaitH a Private Message  Reply
Tjena

Jag tänkte att jag skulle återuppta mitt vinyl intresse igen. Min sambo har även fått en massa vinyl efter sin mor som hon mer än gärna vill lyssna till.

jag har suttit i kanske till och från i en vecka och kollat runt lite vad man skall välja. Och har kommit fram till att Pro-Ject Debut III verkar vara en spelare i ungefär min prisklass.
Plus i kanten för att man verkar få mycket för pengarna.

Nu är frågan skall man ta modellen med inbyggd RIAA eller den utan?
Tänkte isåfall välja Pro-Jects egna phono steg MK2 varianten.
Är det samma steg som sitter i? Det verkar som det inbyggda bara är för MM pickuper.
Jag känner mig själv såpass väl att det kommer nog bli uppgraderingar så småningom.

Det känns inte som att det är så jobbigt att växla mellan 33 och 45 varv mekaniskt. Dock kan jag inte svara för min bättre hälft.
Synd att man inte kan välja utan RIAA med Speedbox.
Jag hittar inte direkt någon som säljer speedboxen löst och vad den kostar. Kanske inte har kollat tillräckligt.

Jag kanske har svarat på mina egna frågor i o m uppgraderingar. Men jag skulle ändå vilja har lite tankar kring detta. Vill kanske inte byta upp vinylsvarven med en gång för att den inte räcker till.

Kör för övrigt med.
H/K som försteg och slutsteg till C och SR kanaler
Just nu en Gainclone till frontarna. (kommer nog en Bladelius)
Hfls 1 och ett par QLN Signature på gång.

Allt kommer att uppgraderas så småningom.

Tacksam för svar.

mvh

//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/11/14 :  19:41:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ett tips kolla in nya Rega P1 om du nu väljer att köpa utan riiasteg det är mycket mer skivspelare för pengarna än projekt debut.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2006/11/14 :  22:51:42  Show Profile Send SlaitH a Private Message  Reply
Intressant

Kan du peka på några konkreta saker?
Ska jag köra med samma riaa eller ska jag köpa en annan?

Samma budget ungefär mellan 3000 och 3500
för både spelare och riaa.
det måste finnas dammkåpa också.

tack


//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/11/14 :  23:54:21  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jodå det finns skillnader Rega P1 är uppbyggd som sina större bröder. De stora skillnaderna som jag har sett är en annan tonarm (RB100) (väldigt lik de större) annat lager i metall den är mer eller mindre plug and play för nybörjaren. Den har inget inbyggt riiasteg så du kan välja vilken du vill allt efter tycke och smak. Jag har satt ihop en samt lyssnat på den för det priset får man mycket för pengarna, givetvis är det lock med det delar den med de större syskonen helt enkelt en spelare att leva med ett bra tag.

Pro-jekt debut har jag även varit kontakt men jag upplever att den har vissa begränsningar som gör att den inte känns lika långlivad och den är betydligt simplare i uppbyggnaden med en massa plast både i tonarm och lager.

Det bästa är om du har möjlighet att lyssna och studera dem på nära håll för då kan du avgöra vilken som passar bäst men jag hade tagit Rega'n.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/15 :  00:29:20  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Jag måste fasktiskt hålla emd bubbel, har rega själv fast en i högre prisklass men jag lyssnade på pro-ject debut 3 men den hade ett högt brus i sig.


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2006/11/15 :  09:28:42  Show Profile Send SlaitH a Private Message  Reply
Tack för svaren

Det verkar som att det lutar åt en Rega P1
Då är bara frågan vilken Riaa man skall köpa, eller rent av göra en själv om det finns bra DIY steg.
Men pris kontra funktion kanske inte är försvarbart
Det verkar ju finnas några stycken runt tusenlappen att börja med.
Nad, pro-ject m m
Några fler som kan rekommenderas??

Tackar

//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/11/15 :  09:37:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Cambridge Audio har två steg, 540P och 640P varav det senare skall vara bättre samt erbjuder MC-ingång. Det senare har fått positiva recensioner, hur mycket det nu säger vet jag inte men...
Kostar 700:- och 1300:- på HiFiKlubben. Jag har funderat på att undersöka det senare men inte kommit så långt ännu.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/11/15 09:38:01
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/15 :  09:58:54  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag har lyssant på Cambridge audios riaa och speciellt 640p är ett makalöst riaa.
Sedan rekommenderar jag dig att kolla (om du ändå är på hifiklubben) ett av mina favorit riaa, nämligen NAD PP2. Detta presterar även detta enormt bra.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2006/11/15 :  14:32:11  Show Profile Send SlaitH a Private Message  Reply
Bra förslag

Jag får ta mig en tur ner till hifiklubben i Götet och lyssna lite till både Naden och Cambridge modellerna.
Det är inte fel at det verkar finnas rumble filter på den dyrare Cambridge modellen.

Det kanske blir en bra kombination P1:a och en Cambridge 640p

Har ni något mer att tillägga?

mvh

//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/15 :  14:58:42  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
denon DL 160 på hifiklubben är en riktig pärla kostar 998 kronor (du kan lyssna på den iallafall när du är där, kanske hålla ögonen öppna för den när pengarna dyker upp och suget efter en bra PU finns).

Annars vill jag slå ett slag för AT 95 pickupen kostar 3-400 kronor men jäklar vad den låter bra för de pengarna (finns ej på hifiklubben)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/11/15 :  17:09:18  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Om du köper ett Pro-ject eller ett vincent riaa så titta över ström delen i det. Jag bytte lyttarna på ingången för AC i mitt och det blev bra mycket bättre. Kostade ca 30:- att köpa lyttar på elfa. Men lyftet är värt bra mycket mer.

Vet inte hur det är med de andra men de 2 jag listade upp har en "vägg bula" och kör med halvvågs likriktning...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/11/17 :  15:05:25  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
McSquare har gjort en liten översyn av min Vincent RIAA också, med bytta elektrolytkondensatorer, lite WIMA-filering och bytta OP-förstärkare. Jag det gav ett rejält lyft, tycker jag. Ärligt talat undrar man, när man ser innandömet, varför den kostar mer än ett par hundra för det är inte många komponenter och inte heller dyra (möjligen switchen MC-MM1-MM2 undantagen). Måste vara rejäl marginal på dem!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2006/11/17 :  17:47:28  Show Profile Send SlaitH a Private Message  Reply
Tackar för alla de bra tipsen.

Det får bli en liten titt nere i stan i nästa vecka kanske.

När jag la fram mina förslag för sambon så tyckte hon att det var rätt mycket pengar.
Ska nog passa på att byta lite möbler och annat här hemma också.
Men jag ska spara tipsen tills det blir aktuellt igen.

Tack igen för tipsen.

//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000