HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Gör din egen platta... :)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/10/28 :  11:58:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag snubblade in på ebay och såg då denna:


http://cgi.ebay.co.uk/VINYL-RECORDING-SERVICE-on-everlasting-dubplate_W0QQitemZ120044211278QQihZ002QQcategoryZ27349QQcmdZViewItem?hash=item120044211278

Hur fräckt är det inte att ha sin egen vinylplatta!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/10/28 :  15:06:21  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Vestax har en vinylgraverare som man kan köpa och göra allt själv
http://www.vestax.com/v/products/recorders/vrx2000.html

- Den kostar tydligen €9500,00

Mvh,
Eliot



'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/10/28 :  15:27:26  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
vestax ska visst inte vara helt ok har jag läst...

Ännu ett föslag...

http://www.vinylrecorder.com/order.html

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/10/29 :  19:30:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Visst är de fräcka!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/10/29 :  20:30:23  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
Jo jag funderade på om man kunde komma över lite € lite smidigt...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/10/30 :  06:53:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Satsa på ebay-aktionen istället. £4 + frakt känns ju inte allt för blodigt för att få sin egen skiva.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/30 :  11:40:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Känns som en demoskiva. 10min på varje sida om man väljer 12", och innehöll den mycket bas, så blev det bara 6min speltid.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/10/30 :  18:47:10  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Glöm bort Westax! Den har en maximal frekvens upp till 12KHz sedan handlar det om kallnålsgravering vilket inte heller är bra. Sedan undrar jag om det är vanliga standard lack man graverar på. Om inte så lär det nog bli ganska dyrt. Lackskivor slits också väldigt fort och efter några avspelningar så hörs försämringen tydligt. Jag har svårt att förstå hur man kan göra en sådan maskin som är så pass dyr.

Edited by - gcs on 2006/10/30 18:47:57
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/11/03 :  00:48:55  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Håller med dig gcs det blir dyrt i längden & kvaliten verkar inte vara den bästa.
Men är det svårt att få tag i ograverade skivor?
Kanske man kan koppla ihop den där spelaren med en vanlig skivspelare & låna ett par plattor av grannen som man kan kopiera.
Men blir nog egentligen bäst att slopa det där helt & köpa begagnade lp skivor istället som redan är graverade
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/11/03 :  07:44:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

jo, men det är svårt att få sin egna unika skiva på något annat sätt.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/11/03 :  09:40:47  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag vet inte om det fungerar med vanliga lack. Men om det gör det så kan man säkert köpa lack på Cutting Room. Att börja spela in lackskivor är lite som det var före 1960 då man kunde gå till Grönan och spela in din egen röst. Jag avråder det för skivorna har en begränsad hållbarhet. För mig är det helt obegripligt att man gör en sån här maskin som är så pass dyr.(100.000 spänn)Om jag absolut skulle vilja ha en unik lackskiva så skulle jag åka ut till Cutting Room. Där kan man få det gjort precis som man själv vill ha den och med frekvensomfång 20-20KHz. Dessutom graverar dom med varm nål som gör att man kan få lackets fulla dynamik.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000